Basisvoorwaarden volgens júllie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivaldo

Basisvoorwaarden volgens júllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:24

Hoi,

Je ziet in het dressuurproevenboekje het staan als de basisvoorwaarden voor de dressuur.
Het Skala der Ausbildung
Dit bestaat uit de zes 'stappen'
-Takt
-Losgelatenheid
-Aanleuning
-Schwung
-Rechtrichten
-Verzameling

Zijn jullie het met deze manier van trainen en dit schema eens?
Is het volgens jullie de goede volgorde?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen!

edit: aanleuning vergeten
Laatst bijgewerkt door Rivaldo op 31-01-12 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Basisvoorwaarden volgens júllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:27

Tja in grote lijnen wel, maar dat verschilt per paard, per niveau, per trainingsmethode. Kan zo breed zijn.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:29

Ik vraag me af waar stap 6 gebleven is :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:30

Verdomd Pion _O-

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:35

Ik denk dat rechtrichten sowieso als een draad door het skala loopt.
In takt gaan zonder rechtrichten? En wanneer een paard niet rechtgericht is, laat het dan wel echt los?

Zou het niet 'volgens het rijtje' trainen, maar het punt pakken wat voor jou als combinatie een belangrijk stuk is.

Het zijn alle belangrijke punten, maar het 'vaste' rijtje hou ik niet aan.
Hoewel de verzameling inderdaad wel op de laatste plaats komt, samen met swung.
Immers, wanneer je paard recht is, in takt loop, losgelaten is en in de aanleuning komt kun je beter 'dansen' en daarvanuit naar het fijne verzamelen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:40

Ik denk dat je aan alles moet werken, niet dat je elke dag alles mee pakt, maar wel elke week. Soms het een meer dan het ander.
Rechtrichten is zeker heel belangrijk, maar wanneer is je paard echt recht gericht? Ik denk nooit. Je zal daar zijn hele opleiding mee bezig moeten zijn. Voor mij is een rechtgericht paard, een paard dat weinig verschil toont in de oefeningen links en rechts. Maar zeg nou zelf kan jij als mens dat?
Ik niet, ben er wel mee bezig, maar als je me vraagt om een bal te gooien en te vangen, heb ik toch mijn voorkeurs kant.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:43

De volgorde die jij noemt is scala volgorde en dus correct;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:44

Eigenlijk is het gewoon een samenhangend geheel waar je continue mee werkt en continue mee bezig bent op een bepaald level afhankelijk van je niveau.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:45

colette_007 schreef:

Op wie doel je?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:48

Ik vind niet dat er een bepaald punt is wat als rode draad loopt, ik denk dat dit skale juist een rode draad is door de gehele training van paarden en ik weet ook niet of ik het wel een methode kan noemen. Ook hebben deze punten invloeden op elkaar, kan een paard bijvoorbeeld wat scheef is wel een echt fijne aanleuning hebben.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:49

Het Skala der Ausbildung is geen stappenplan maar een leiddraad. Een goed afgericht paard voldoet aan de bovenstaande punten, en deze punten vloeien in elkaar over.
Het belangrijkste bij het rijden is de correctheid van de ruiter, de zit en de fijnheid van de hulpen.

Het punt aanleuning is eigenlijk het belangrijkste punt want zonder aanleuning kunnen we geen zuivere takt krijgen en kan geen een oefening eigenlijk goed gereden worden.

Basis voorwaarden voor mij zijn dat het paard op de juiste manier ontwikkeld, dat de basis gangen/bewegingen beter worden en het lichaam (en geest) van het paard op de juiste manier ontwikkelen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:51

Sombra schreef:
Het Skala der Ausbildung is geen stappenplan maar een leiddraad. Een goed afgericht paard voldoet aan de bovenstaande punten, en deze punten vloeien in elkaar over.
Het belangrijkste bij het rijden is de correctheid van de ruiter, de zit en de fijnheid van de hulpen.

Het punt aanleuning is eigenlijk het belangrijkste punt want zonder aanleuning kunnen we geen zuivere takt krijgen en kan geen een oefening eigenlijk goed gereden worden.

Basis voorwaarden voor mij zijn dat het paard op de juiste manier ontwikkeld, dat de basis gangen/bewegingen beter worden en het lichaam (en geest) van het paard op de juiste manier ontwikkelen.

Ik ben het met je eens, maar niet op het punt aanleuning, want alleen een recht paard kan aanleunen. Nageven zou ik in jou zin invullen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:54

Ik zie rechtrichten meer als een onderdeel dat je altijd nastreeft op elk trainingsnivea, maar de wijze waarop je daaraan werkt verschilt per niveau. Hetzelfde geld voor ontspanning, takt en aanleuning.

Verder moet je het zo zien: Een paard moet eerst ontspannen lopen, voordat het taktmatig kan lopen. Een paard dat niet taktmatig loopt kan niet goed over de rug komen, en kan dus niet in correcte aanleuning lopen. Pas als de eerste drie "stappen" zijn bevestigd kun je van een paard vragen met schwung te bewegen. Voor Schwung is het namelijk noodzakelijk dat het paard taktmatig, ontspanning in aanleuning over de rug loopt. En verzameling is dan het ultieme logische vervolg: als alle voorgaande stappen "correct" zijn bevestigd kun je het paard steeds meer bij elkaar pakken.

Dit is een van de meer klassieke opvattingen binnen de dressuur, en tegenwoordig is dit steeds meer naar de achtergrond gedrongen, maar ik vind het echt de basis van de rijkunst. Daarnaast is het een leiddraad voor de training. Als je dit in je achterhoofd houdt zal je je paard niet snel een oefening laten lopen waar hij nog niet klaar voor is. Zo zijn wissels niet te rijden als je paard niet correct taktmatig over de rug loopt. En dus ook voor alle penny's onder ons: de piaffe en passage zijn geen kunstjes die die je paard leert. Je paard moet je opleiden totdat je de oefeningen kan vragen, en daar gaan dus inderdaad heel wat trainingsuurtjes aan vooraf.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:04

s6801881 Mooi omschreven, kan je duidelijk beter dan ik...
Zeker een feit dat vele een paard hebben voor de dressuur en vaak niet eens weten dat de dressuur er is voor het paard.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:04

Japeloup schreef:
Ik ben het met je eens, maar niet op het punt aanleuning, want alleen een recht paard kan aanleunen. Nageven zou ik in jou zin invullen.

Dat is vaak het moment waar mensen de fout in gaan. Aanleuning is namelijk niet iets wat er zo maar is al denken heel veel mensen van wel.
Bij paarden die bijvoorbeeld een hele tijd verkeerd gereden zijn kan het een hele tijd duren voordat er uberhaupt sprake kan zijn van aanleuning -> rechtgerichtheid. Deze paarden moeten namelijk zo los gewerkt worden een hele periode lang voordat het lichaam pas weer opnieuw, juist ontwikkeld kan worden. Pas als dit gebeurd is, is het paard 'recht gericht' en is er sprake van aanleuning. Een scheef paard kan de hulpen namelijk niet verwerken.
Daarom is de aanleuning ook een moeilijk punt in het Skala, een belangrijk punt. Als dit namelijk niet in orde is dan, zoals ik al zei kan het paard niet in een zuivere takt lopen en kunnen oefeningen niet op de juiste manier gereden worden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:42

Ik snap je, had je anders begrepen, het is voor mij een cirkel. Als je aanleuning klopt, dan heb je tact, rechtgericht, enz.. En loopt je paard tact matig en recht dan krijg je als het goed is aanleuning.
Dus werk ik aan alles. Maar moet er wel bijzeggen dat ik vooral aan me zelf werk. Mijn houding, zit, gevoel, reactie snelheid, kennis enz. vind ik de eerste stap. Pas dan het paard.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:20

Voor mij is dat een wisselwerking, als je niet echt aan het rijden bent (dus bezig je paard te verbeteren) kun je, jezelf ook niet verbeteren want je leert van de reacties van je paard en je paard leert weer van jouw goede hulpen waar jij weer van leert. Ook met je zit, in de draf kun je namelijk pas echt goed zitten als de aanleuning goed is. In de tijd dat de aanleuning nog niet in orde is, is het natuurlijk heel belangrijk je paard niet in de weg te zitten maar het meest leer je nog door vooral veel te rijden en goed te kijken naar waar je paard goed op reageert.
Kortom, je verbeterd je paard door aan jezelf te werken en je verbeterd jezelf door aan je paard te werken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:26

Japeloup schreef:
colette_007 schreef:

Op wie doel je?

Ts. En evt de rest ;). Je doel is een paard die aan alle punten voldoet. Om hoger te komen word je op deze punten steeds zwaarder beoordeeld.
-takt
-Losgelatenheid
-Aanleuning
Deze 3 zijn b/l niveau het belangrijkst vanaf het m komen de andere onderdelem
-Schwung
-Rechtrichten
-Verzameling

Natuurlijk is het allemaal relatief, zondee goede aanleuning geen ontspanning zonder ontspanning takt verlies etc etc. Een scheef paard is in theorie ook niet goed in aanleuning(scheef dus) etc etc

Deze 6 punten zijn richtlijnen om een paard dat op de voorhand loopt te laten lopen op de achterhand. Er zijn echter vele manieren om hiertoe te komem.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:56

In dit rijtje mis ik nog wel het uiteindelijke doel: dürchlassigkeit. Zoiets als het volledig doorkomen van de ruiterhulpen, met een paard dat nergens vasthoud/strak is. Dit is de bedoeling van iedere training, op B, M, Z of hoger niveau.

Is het paard net onder het zadel, dan ben je echt niet bezig met verzameling. In het begin staan losgelassenheit en takt centraal. Hierna 'volgt' als het ware de aanleuning en de Swung, verplaatsing van het gewicht van het paard naar de achterhand. De swingende beweging van achter naar voren door het lijf heen. Hierdoor kom je bij het rechtrichten en de verzameling uit. Maar met durlassigkeit ben je altijd bezig.

Wat ik ook altijd een mooie zegswijze vindt: van spanning, naar ontspanning naar aanspanning.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:08

colette_007 schreef:

ik train niet in bepaalde volgorde hoor :n

Ik zorg dat mijn paard ontspant, dan ga ik werken aan het rechtrichten en vanuit daar werk ik naar de rest toe.