Hengst Sahid begint zijn training!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimberleyE

Hengst Sahid begint zijn training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 09:31

Tijdje getwijfeld, maar toch maar wel gedaan wil graag tips en tricks! :-)

sinds 2 dagen ben ik bezig met het beleren van een van de arabische hengsten op mijn werk.
Ik werk als stal manager voor een shaikh in Saudi Arabie, voor meer info daarover klik op mijn profiel :)

Sahid is het paard waar ik mee aan de slag ben gegaan, vanaf het eerste moment hadden we al een klik maar het is en blijf een hengst.
Arabisch, vol temprament maar kan ook ontzettend knuffelen.
Ik heb de beschikking over een paarden trainer welke afkomstig is van india. Ik denk dat mensen daar hun eigen interpetaties hebben van paarden inrijden en beleren.

De manier waarop hij 29-1-2012 mee van start is gegaan wil ik jullie niet onthouden.. heb er een filmpje van gemaakt en hoop dat deze het doet.

Sorry voor het stomme geluid, maar zal er nog een ander filmpje van maken op de tijd !

Gisteren 30-1-2012 heb ik hem zelf gelongeerd met het zadel en dit ging erg goed. na 15 minuten worden de staljongens ongeduldig dat ik hun werk afpak en heb ik hun verder laten longeren.
Dit filmpje is van 30-1-2012

Voor mijn eerste indruk gaat het redelijk goed, hij schrikt niet van het geklapper van het zadel en reageerd eigenlijk overal vrij goed op.
Graag zou ik tips willen hebben hoe nu verder ! :) Longeren maakt het paard vaak sterker volgens mij dus nu de vraag hoe we het verder moeten doen Ik wil het niet verprutsen net zoals de andere paarden hier die deze man heeft ingereden.
Degene die bereden worden hebben allemaal wel iets en worden overigens alleen gereden met stap, draf galop in rondjes .. !
Wanneer ik zelf rijd zijn de paarden dan ook meestal vervelend omdat ze niet mogen doen wat ze zelf willen..maar daar over later meer !

Mallow

Re: Hengst Sahid begint zijn training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:54

Wat super gaaf allereerst dat jij de mensen daar mag helpen zeg! En wat een geweldig mooi beestje :~

Wat me opvalt bij het eerste filmpje is dat je een super brave knol hebt lopen, maar hij is z'n begeleider kwijt. Die gaat er direct achter lopen, iets wat voor een paard angst geeft, dat is iets wat er van nature nog in zit. Roofdieren benaderen ook altijd aan de achterhand, dus paard zal ten alle tijden willen zien wat er achter zich gebeurd. Op het moment dat die dan buigt of wil omdraaien omdat die wil zien wat er achter hem gebeurd krijgt die een fikse ruk aan de teugel..

Bij het longeren zie ik eigenlijk alleen maar getrek aan t hoofd. Je kan dat voorkomen door een longeerring af te zetten, door simpel wat paaltjes en een lijn. Dan kan je gewoon longeren zonder touw en dat geeft veel meer ontspanning.

Ik denk dat de mannen nog niet eens zo gek verkeerd bezig zijn maar ze zijn wat simpel in de omgang van beleren krijg ik het idee.. Correct me if i'm wrong.
Arabieren staan er om bekend dat ze erg sensibel zijn en snel van hun stuk te brengen, dat kan per arabier uiteraard verschillen, maar ik denk dat je wat meer samen met het paard mag gaan werken.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 13:06

He Mallow,

super dat je reageerd op 't topic! Het is ook een schat van een beest en denk dat het een heel erg goed paardje kan worden!
Het idee van de paddock kleiner maken ! Goed idee . heb toevallig vorige week het nieuwe plan ingeleverd om de " ontzettend" grote paddock ook te gaan verdelen in een aantal kleinere paddocks waaronder een longeer paddock, zodat ik daar mee kan gaan werken. Nu kunnen de paarden alle kanten op en dat is zonde! Dus daar gaat hopelijk aan gewerkt worden, mochten ze het niet willen dan laat ik idd wel wat paaltjes plaatsen met draad er tussen om inderdaad die afscheiding te maken!

Wat je zegt bij je bovenste gedeelte is wel waar inderdaad, hij kreeg een behoorlijke ruk aan de teugels/bit toen hij wilde draaien.. en daar valt niks over goed te praten, zoals hij daar reed... zo rijdt hij over het algemeen ook de andere paarden. Hoe vaak ik hem ook corrigeer of hem vertel dat hij niet zo in de mond moet trekken hij blijft het doen helaas...

De jongens doen het zeker goed, vooral de gene die het longeerwerk doet begint het nu redelijk op te pikken. Voordat ik hier kwam hadden ze de paarden alleen nog maar een de hand mee genomen en nu zijn ze al aan het longeren dus dat gaat zeker goed. Vandaag heeft hij ook weer 30 minuten gelongeerd en het gaat de goede kant op nu! dus dat gaat wel goed komen.. Hij is ook in de race om Assistent te worden dus hij moet zich nog even bewijzen.

De arabieren haha, ja die hebben een eigen wil net als het echte arabische volk! Als ze iets niet willen, dan doen ze het ook niet... maar als ze het nu direct willen dan willen ze het ook nu direct! Echte arabs! haha

Ik ga je advies opnemen en meer met het paard werken, eerst de paddock afzetten dan ben je wat bereikbaarder dan zo'n soort woestijn vlakte! ;-)

EDIT; Vergeten... het word dalijk ook iets rustiger hier rond de stallen dan zijn eindelijk de werkzaamheden af en zijn ook alle werkers hier weg en geen grote machines en geboor en gedril of gelas meer te horen dat zal ook een hoop stress voor de paardjes schelen! /3 *\o/*

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:33

Ik gaat mee met de eerste reactie.
Je ziet inderdaad dat het paard zoekende is.
Geven jullie als trainers ook stemcommando s?
Ik zie wel een werkwillig paard, maar dat zijn arabieren over het algemeen wel.

Bij het inrijden heb ik het alsvolgt geleerd:

Longeren tot ze op alle commando s netjes reageren.
Longeren met zadel en beugels naar beneden.

dan houd een iemand het paard vast desnoods met suiker klontjes.
En dan gaat een ander persoon er naast staan.
Je schopt zachtjes met je benen en klopt met je handen het paard overal.
Zo leren ze aanrakingen op rare plekken te vertrouwen.

Als ze hier niet meer op reageren en ontspannen blijven .

Gaat je voorzichtig hangen.
Ook hier gaat je tussen door overal het paard aanraken.
Als ze braaf zijn met hangen gaat je al hangend stappen.

Afbeelding

En zo bouw je het op naar het zitten.

Afbeelding

Ik zal het wel allemaal rustig opbouwen dus niet binnen korte tijd er op willen zitten.

Bij mijn Arabs heb ik goede resultaten ermee geboekt.

Als training ernaast doe ik ook met dubbele lijnen longeren.

Wat ik wel super vind is dat door dat jullie met dubbele lijnen er achterlopen de meeste dingen zoals sturen er al op zit voor dat je er zelf opzit :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:09

leuk om te zien! je hebt al goede tips gekregen lees ik, ik ga dan ook met mallow mee! puntje van aandacht is misschien het zadel, ga je met dit zadel ook rijden? hij lijkt nogal e lang namelijk, zonde van de lendenen. (ook bij het paardje uit barcelona als ik het zo bekijk) Wel lekker om zo te werken en ook leuk om te zien dat er gebruik wordt gemaakt van een kaptoom.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:45

jameyskatje schreef:
leuk om te zien! je hebt al goede tips gekregen lees ik, ik ga dan ook met mallow mee! puntje van aandacht is misschien het zadel, ga je met dit zadel ook rijden? hij lijkt nogal e lang namelijk, zonde van de lendenen. (ook bij het paardje uit barcelona als ik het zo bekijk) Wel lekker om zo te werken en ook leuk om te zien dat er gebruik wordt gemaakt van een kaptoom.

Montoyo staat daar redelijk in elkaar ;)
Ik heb geen problemen met mijn zadel met inrijden/rijden in de toekomst komt er wel een Massimo heb ik al bedacht:)
Mijn vorige arab had nog kortere tussen stuk en daar is dit zadel op gemeten :)
Hij Ligt verlopig nog goed :D
Maar wel waar het is drama om een fijn zadel te vinden :+

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 07:48

Update;
Inmiddels hebben we voor het eerst op sahid gezeten! Die zadels tja, daar moeten we het maar even meedoen.. het is niet gemakkelijk om zadels hier aan te schaffen die perfect passen aangezien ze dat hier niet kennen. een zadelpasser! dus wij moeten het laten overkomen uit nederland,engeland of iets dergelijks..
en dan maar hopen dat het goed ligt ! Ze zijn hier wel dringend toe aan nieuwe zadels!

Ik heb foto's en filmpjes gemaakt van de eerste keer zitten op sahid, dit heeft de trainer gedaan en ging buitengewoon goed! Ik heb een flexibel rubber bitje gebruikt om niet gelijk zo vreselijk in die mond te snoeren! maar mischien volgende keer gewoon weer de kaptoom!

Als ik na het weekend weer thuis ben ( weekend is hier donderdag en vrijdag ) zal ik even de foto's en filmpjes uploaden!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:51

KimberleyE schreef:
Update;
Inmiddels hebben we voor het eerst op sahid gezeten! Die zadels tja, daar moeten we het maar even meedoen.. het is niet gemakkelijk om zadels hier aan te schaffen die perfect passen aangezien ze dat hier niet kennen. een zadelpasser! dus wij moeten het laten overkomen uit nederland,engeland of iets dergelijks..
en dan maar hopen dat het goed ligt ! Ze zijn hier wel dringend toe aan nieuwe zadels!

Ik heb foto's en filmpjes gemaakt van de eerste keer zitten op sahid, dit heeft de trainer gedaan en ging buitengewoon goed! Ik heb een flexibel rubber bitje gebruikt om niet gelijk zo vreselijk in die mond te snoeren! maar mischien volgende keer gewoon weer de kaptoom!

Als ik na het weekend weer thuis ben ( weekend is hier donderdag en vrijdag ) zal ik even de foto's en filmpjes uploaden!

Fijn dat hij het zo goed oppakt!
Merk je ook al wat aan zijn gedrag...rustiger misschien?

Tja zadels is vaak zoiezo een probleem met arabieren...Ook in nederland :+
En inderdaad dan even roeien met de riemen die je hebt.

Ik heb zo oosterse zadel :+ die zitten raar als je een engelse gewend ben haha