paard buiten goed bij je houden hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

paard buiten goed bij je houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 13:26

Hoiii

Ik rij altijd buiten met een paard hij is nu 21 jaar

Het is een tuiger en erg sterk maar nooit problemen gehad.
Gaat er nooit vandoor springt wel altijd voor van alles aan de kant en ziet van alles.
Ook al loopt hij al 10 jaar zo beetje hetzelfde rondje.

Hij zit de laatste dagen zo goed in zijn vel dat ik gisteren toch echt moeite had om hem bij me te houden.
Normaal is stap = stap draf=draf enz gewoon goed opgevoed.
Hij wilde gewoon voluit galopperen. Ik doe dat nu niet hij heeft voor ijzers ben bang dat hij onderuit gaat.
Ik had echt heel veel moeite hem bij me te houden.

Hoe lossen jullie dat op?
En stel je paard slaat echt eens op hol ga je dan te werk.
In de bak met andere paarden wel gehad maar dan op de volte zetten. Komt het altijd wel goed.
maar buiten is dat heel anders.
En stel dat je met 2 of meer paarden buiten rijd en 1 gaat er vandoor dan hou jij je eigen paard ook niet.
probeer je dan ook je paard te draaien en blijven praten en geruststellen.

gr

beautytje37

Re: paard buiten goed bij je houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:00

goed achterover blijven zitten in het zadel en de teugels korter houden, blijf niet aan 1stuk door trekken maar werk met schokjes, trek los, trek, los dat zal al mee effect hebben bij het paard. In de bak moet je voltes maken wanneer je hem niet meer kan houden en buiten is dat eigenlijk hetzelfde, draai hem af zodat hij zijn snelheid verliest.
En voor je vraag als je met meerdere paarden rijd en 1 slaat op hol. Moet je direct ingrijpen en je paard proberen te laten stoppen, draaien en er rustig tegen spreken. Als ze van iets schrikken gaan ze wel even aanzetten maar ik denk dat je ze daarna wel snel rustig krijgt (bij mij toch)
succes

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:54

heb ik een keer gehad op mijn pony vroeger. Nam het bit tussen de tanden en er was niks meer aan te houden hoor! Uiteindelijk is ze wel rustiger geworden en gelukkig geen ongelukken gebeurd, maar die angst zit er bij mij wel in hoor. Ik durf met mijn eigen paard ook geen buitenritten te maken (ze is het ook niet gewend en dus ook niet verkeersmak, wel jammer)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 15:09

Ik blijf ook goed achterover zitten zodat ik zwaarder aanvoelde en ophoudingen maken en praten maar gisteren had ik op het eind bijna geen kracht meer niet van het trekken deed het ook met ophoudingen wisselde ze af sterke en wat zwakke.
Het is een lange weg langs een spoorlijn in de zomer kan je daar lekker galopje langs doen en hij weet dat ook. Hij weet precies wanneer stap, draf en galop gebeurd omdat je veel dezelfde rondes maakt.
Normaal gaat ook goed maar gisteren had hij veel zin in een sprintje en geen rustig galopje haha. En was me handschoenen vergeten dus al best wel koude handen. Dacht hoe doen andere dat ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:25

Achterover zitten = zadel naar voren drukken, dus tegen de schouders van je paard, zadel naar voren drukken = voorwaartse hulp... niet wenselijk. Blijf goed in het zadel zitten, dat wel, maar niet achterover. Gewicht loodrecht naar beneden. Verder zorgen dat je beugels al op maat waren, zodat je ook juist iets kan gaan staan als dat nodig is. Neem je teugels op maat en geef duidelijke ophoudingen.

Zorg dat je niet op een "op hol" snelheid komt, en je paard ook in hoog tempo altijd controleerbaar blijft. In galop dus langzaam tempo opvoeren, en tussendoor regelmatig iets terughalen.

Als je paard schrikt en daarom op hol slaat: probeer te blijven zitten en je paard met stem gerust te stellen. Kom je een veldje tegen: daar op volte sturen, anders met korte duidelijke ophoudingen proberen terug te halen.

Als een ander paard gaat, probeer je paard direct bij je te houden, en als mogelijk om te laten draaien (natuurlijk niet als het al snel gaat) of zelfs direct af te stappen als je denkt dat je je paard dan wel bij kunt houden. Verder tegen je paard praten (gerust stellen) en proberen om te blijven zitten..