Dat ene paard in de les...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaFalco

Dat ene paard in de les...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:50

Hallo!
Ik heb sinds 2 weken een vervelend probleem:
1x per week heb ik groepsles.
daar rij ik al een paar jaar en er is 1 paard dat daar ook altijd heeft gereden,
toen een tijdje niet meer gekomen is en sinds 2 weken rijdt die weer bij mij in de les.
Normaal had ik daar nooit problemen mee, maar sinds die 2 weken raakt mijn pony helemaal overstuur als ik dat paard in tegengestelde richting tegenkom!
En dat doet hij alleen bij dat paard!
Hij gaat dan rondjes draaien en kropt zich helemaal op, en daarna is hij gewoon weer relax en braaf
Nu had ik de eerste keer niet echt erop gelet dat het steeds bij datzelfde paard was, dus ik dacht dat hij me een beetje wilde uitproberen, aangezien hij dat normaal nooit deed,
Dus ik al een paar keer het zweepje gebruikt, maar dat hielp niet
Toen had ik diezelfde week dressuurwedstrijd, en met losrijden was er niets aan de hand, ik kon zo langs alle paarden rijden
Maar deze week, de 2e keer dus, merkte ik (en mijn vader ook) dat hij alleen bij dat paard zo doet
Ik heb geen idee wat ik ermee moet,
Het meisje dat lesgeeft, doet dit nog niet zolang en heeft dus nog ook niet zoveel ervaring ermee en weet ook niet zo goed wat ik ermee moet doen
Dus nu vraag ik aan jullie: Hoe kan ik dit nou het beste oplossen?

Reacties zoals ergens anders rijden hoef ik niet, want ik denk dat dit probleem rijtechnisch moet kunnen worden opgelost en we komen daar altijd met veel plezier, dus het zou jammer zijn als we alleen daarvoor zouden moeten weggaan

alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal en ik hoop dat jullie het een beetje snappen :P

Bellissima_

Re: Dat ene paard in de les...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:58

Gewoon 9342903849 keer voorbij rijden.. poown went vanzelf!

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:38

Bellissima_ schreef:
Gewoon 9342903849 keer voorbij rijden.. poown went vanzelf!

en misschien kun je regelen dat je naar een andere groeples kunt overstappen waar dat paard niet in zit

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:52

Inderdaad veel blijven proberen voorbijstappen en iedere keer net voor je paard iets wilt doen al reageren (misschien eens aan de teugels trekken naar de andere kant). proberen van verre afstanden tussen elkaar en dan iedere keer wat dichter bij elkaar komen.
veel succes

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:54

Niet overstappen naar een andere les, als je daaraan begint dan kun je over een poosje niets meer want aan alles zit wel iets engs. Wat dacht je van samen instappen, gewoon naast elkaar en allebei doen alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is. Dan wennen ze tenminste aan elkaar...

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:56

en vooral ruimte geven van voren, dat ie jouw hand niet heeft om in op te kroppen.Hij moet dat paard gaan associeren met iets plezierigs dus opening van jouw hand bijvoorbeeld

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:56

Kan je ze niet samen een keer in de paddock zetten ofzo? Dan kunnen ze even kennis maken :j wel oppassen dat het niet TE gezellig word want dan rennen ze steeds naar elkaar toe in de les :=

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:17

Of het meisje met paard vragen of ze eens samen met jou in de bak wilt rijden, dan kan je naar hartenlust oefenen.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:22

Magrathea schreef:
Kan je ze niet samen een keer in de paddock zetten ofzo? Dan kunnen ze even kennis maken :j wel oppassen dat het niet TE gezellig word want dan rennen ze steeds naar elkaar toe in de les :=

Dit lijkt me geen goed plan haha.

Dan kunnen er wel eens slachtoffers vallen haha.

Ik ga met een paar anderen mee, inderdaad gewoon eens samen de bak in.
Doen als of het heel normaal is.
Zelf niet alvast reageren als je elkaar kruist.

Dit doe je waarscheinlijk al, bewust of onbewust.

Gewoon doen of er niets aan de hand is.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 23:29

Bedankt voor de reacties!
Ik kan sommige helaas niet zo goed gebruiken, want die vrouw van dat paard is nou niet bepaald mijn beste vriendin :p
Ik zal idd wel proberen iets meer ruimte van voor te geven, want mijn reactie is ook altijd om dan tegen te houden, aangezien hij me vroeger er vaker vandoor wilde gaan

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:33

ik ga met de rest mee :j maar heb wel 1 puntje waar ik raar van opkijk.. jou instructrice.. ze heeft de orun cursus gedaan( verplicht om les te geven), en het lijkt mij dat je daar die dingen ook leert? vind het dan jammer dat zij dan niet weet hoe je dat moet oplossen. ( als je snapt wat ik bedoel :P )

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 07:10

@lovemario klopt wel, maar ik denk dat ze zelf gewoon nog wat meer ervaring moet krijgen om nou echt te kunnen zien hoe je zoiets nou moet oplossen

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:10

is gewoone en kwestie van gehoorzaamheid aan jouw hulpen. dat andere paard zal erg dominant zijn en dat voelt jouw paard goed aan. daarom durft je pony er ookniet langs te lopen. In de wei zouden deze 2 elkaar niet opzioeken, of zou jouw pony er ver bij uit de buurt blijven.
Onder het zadel moet je pony natuurlijk gewoon aanjou gehoorzamen. Dit los je precies zo op als wanneer je pony niet langs een vlek op krukje in de bak wil lopen.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:06

zelf heel rustig blijven en je pony op zijn gemak maken, door veel te praten.... blijven proberen en oefenen, dan went de jouwe er vanzelf aan!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:55

In 1 van de vorige lessen hebben wij elkaar ingehaald en naast elkaar gereden, onze instructeur zei dat het heel belangrijk was dat we de aandacht van ons paard bij ons houden en het best was het paard zelfs naar de andere kant, dus weg van het andere paard, te laten kijken

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:45

Misschien een beetje een rare vraag, maar welke kleur heeft die pony waar hij zo lastig mee is?
En rijden er nog meer van die kleur rond in de les?

Als het namelijk een schimmel is, kan het wel eens zo zijn dat een zwarte of een bruine daar een beetje vervelend op reageert. Wit is namelijk in paardenland een opvallende kleur en dat moet niet! (mijn zusje heeft ook heel vaak dat grote zwarte paarden wegspringen voor haar schimmeltje en dat komt echt niet omdat het nou zo'n etter van een paard is of super dominant ofzo)

Verder geef je aan dat de eigenaresse van dat paard niet je grootste vriendin is.
Toch zou ik haar gewoon eens benaderen en de situatie uitleggen. Daarbij zou ik vertellen dat je haar natuurlijk niet de schuld geeft, maar dat het erg fijn zou zijn als ze je wil helpen.
Jullie kunnen dan eens naast elkaar rijden, bijvoorbeeld met ontspannen in of uitstappen en oefenen met elkaar passeren.
Rustig je verhaal doen kan wonderen doen en misschien zelfs leiden tot de oplossing!

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:41

BernetteO schreef:
Misschien een beetje een rare vraag, maar welke kleur heeft die pony waar hij zo lastig mee is?
En rijden er nog meer van die kleur rond in de les?

Als het namelijk een schimmel is, kan het wel eens zo zijn dat een zwarte of een bruine daar een beetje vervelend op reageert. Wit is namelijk in paardenland een opvallende kleur en dat moet niet! (mijn zusje heeft ook heel vaak dat grote zwarte paarden wegspringen voor haar schimmeltje en dat komt echt niet omdat het nou zo'n etter van een paard is of super dominant ofzo)

Haha daar had ik nog nooit van gehoord!
Maar het paard is gewoon dezelfde kleur als die van mij, bruin

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:09

Heel vaak erlangs rijden.
Maar doet dat ene paard geen signalen afgeven met de ogen, oren, neus etc? van wegjaag gerag?
Want natuurlijk zijn er rangordes als paarden in een kudde staan. Op manges meestal niet als ze op stal staan, maar als dat paard hoger in rang is dan de jouwe, dan durft die er misschien niet langs.
Jou pony moet dan weten dat tijdens het rijden dat paard niks kan/mag doen.
Als je er weer opaf rijd, kijk dan eens goed wat dat andere paard doet qua lichaamstaal.
en als die dan ongewenst gedrag vertoont naar jou pony, dan moet diegene die op hem zit dat corrigeren.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:20

Onverstoorbaar verder rijden! Een zin die ik regelmatig van mijn instructrice voorbij hoor komen. Als jij je paard laat weten dat er niks aan de hand is, dan zal hij er vanzelf aan wennen. Wanneer jij reageert, bevestig je dat er iets niet pluis is.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 15:25

DianXX schreef:
Heel vaak erlangs rijden.
Maar doet dat ene paard geen signalen afgeven met de ogen, oren, neus etc? van wegjaag gerag?
Want natuurlijk zijn er rangordes als paarden in een kudde staan. Op manges meestal niet als ze op stal staan, maar als dat paard hoger in rang is dan de jouwe, dan durft die er misschien niet langs.
Jou pony moet dan weten dat tijdens het rijden dat paard niks kan/mag doen.
Als je er weer opaf rijd, kijk dan eens goed wat dat andere paard doet qua lichaamstaal.
en als die dan ongewenst gedrag vertoont naar jou pony, dan moet diegene die op hem zit dat corrigeren.

Als die vrouw op dat paard zit, kan die nog wel eens vervelend zijn en daar reageert mijn paard wel vaak op
Maar de laatste tijd rijdt haar dochter bij mij in de les op dat paard, maar dan is die gewoon rustig
Misschien dat hij zich dan inderdaad wel opgejaagd voelt bij dat paard ofzo

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:40

LisaFalco schreef:
Bedankt voor de reacties!
Ik kan sommige helaas niet zo goed gebruiken, want die vrouw van dat paard is nou niet bepaald mijn beste vriendin :p
Ik zal idd wel proberen iets meer ruimte van voor te geven, want mijn reactie is ook altijd om dan tegen te houden, aangezien hij me vroeger er vaker vandoor wilde gaan

Heb je echt een 'probleem' met die mevrouw? Want dan kan je dat onbewust ook doorgeven aan je paard waardoor die zich lastig begint te voelen als jullie elkaar naderen.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 19:16

Mandyke schreef:
Heb je echt een 'probleem' met die mevrouw? Want dan kan je dat onbewust ook doorgeven aan je paard waardoor die zich lastig begint te voelen als jullie elkaar naderen.

Niet echt een probleem, maar het is meer dat ik me enorm aan haar kan ergeren
Maar dit kan geen invloed op mijn paard hebben, want in mijn les rijdt eigenlijk altijd haar dochter op dat paard

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:02

Vaak in stap langs elkaar rijden. Zelf niet gespannen zitten en denken "gaat die het weer doen' Want dan gebeurt het ook ;) Net doen of het paard er niet is en blijven oefenen ;)