vraag over sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floor69

vraag over sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:30

Beste bokkers,
Ik hoop dat deze vraag hier goed staat.

Wat ik de laatste tijd merk, is dat ik ineens veel slechter kan sturen dan eerst.
Ik heb nu 3/4 jaar 2 keer per week les, meestal privé, en al maanden in de grote buitenbak.
Nu valt me de laatste weken op, dat ik bijna geen ronde volte meer rij, dat de hoeken worden afgesneden, etc. Dit alles op het paard waar ik bijna altijd op zit, dus daar ligt het niet aan.

Wat het gekste is: ik kijk waar ik heen wil, ik stuur rustig met de teugel, ik geef been bij, en dan doet ze haar hoofd naar de goede kant maar dan loopt ze schuin naar de verkeerde kant. Ik hoop dat jullie het snappen, want ik vind het lastig te beschrijven. Het ziet er echt niet uit! |o

De instructrice zegt dat ik wel kijk in de goede richting, maar dat ik dan dus precies verkeerd zit. Dat zal wel, maar waarom doe ik dat als ik het vroeger nooit deed?? En dan: wat kan ik doen om mijn zit en kijkrichting gelijk te krijgen? :?

Hopelijk hebben jullie goede tips! Ik vind het op dit moment namelijk ook wel zielig (nee niet sielugh, ik ben geen penny!) zoals het paard loopt in de bochten! Alvast bedankt voor de hulp.

Groet,
Floor

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:18

Jij stuurt met het hoofd en de teugels, terwijl de schouders van het paard je stuur is.

Je stuurt het hoofd naar binnen en geeft wellicht been met je binnen been (zo wordt het meestal geleerd). Alleen kan je wel rade waar de schouders heen gaan, die vliegen uit de bocht, want hebben geen begrenzing.
Als je een bocht links wilt maken zet je beide handen naar links, let op 2cm! Dan heeft je rechter teugel de begrenzing buiten en je linker begeleid het paard in de stelling. Je draait je lichaam naar links, kijken alleen heeft geen nut!! Je rechter schouder gaat dus naar voren en je linker terug. Je bekken/heupen draaien mee in dezelfde richting. Waar door je dus de schouder naar binnen drukt en aan de binnen kant opent. Het paard krijgt dus ruimte. Je binnen been ligt tegen het paard aan om buiging in het lijf te krijgen en je buiten been waakt over de achter hand, als die dreigt uit te zwaaien kan dit been mooi corrigeren.

Het is wel allemaal mm werk en het zijn geen 10cm!

Irma_Maandag

Re: vraag over sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:21

Eens met Quir :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 08:57

Idd is het hoofd niet het stuur maar de schouders, maar ook jou zit moet het juiste doen ,
Miss eens een andere instructrice nemen want als je al 3 jaar 2 x per week les krijgt en nog niet weet hoe te sturen vraag ik me af wat zij dan wel aan jou leert, zij hoort jou te leren hoe je een paard traint als je alleen ben en juist zou je je lessen moet afbouwen naar b.v 1 x per mnd , maar kan ook zijn dat jij niet geintereseerd ben in de techniek en liever met aanwijzingen rijd en daar gaat het dan ook fout in mijn beleving,je wilt tenslotte leren toch, sta dan open om te leren en lees heel veel theorie , dan had je ook geweten dat het stuur niet op het hoofd zit maar bij de schouder.
Het enigste wat je met het hoofd doet is stelling vragen, ook de rem zit daar niet, wat helaas door heel veel ruiters nog wel gedacht word.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 09:14

Goede manier om te testen wat je met je zit doet (of niet) is met de teugels in een boogje gaan rijden, en het paard door de bak gaan sturen. Veel voltes, gebroken lijnen, wendingen, tempo wisselingen etc. Dus niets met de teugels doen. Als dit niet of moeizaam lukt. Zou Ik je aanraden een andere instructeur te nemen, die je wel leert rijden met je zit.
Quir geeft goede uitleg :j

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:10

Bedankt voor jullie reacties!

@Quir: je uitleg is heel duidelijk. Je legt de vinger op de zere plek: ik kijk inderdaad vooral, en mijn zit werkt niet alleen niet mee, maar zelfs tegen. Alleen wat je zegt over het binnenbeen snap ik niet helemaal, ik dacht juist dat je met je buitenbeen iets meer moet drijven (dus met rechterbeen als ik naar links wil)??

@Midgie: ik bedoel dat ik nog geen jaar les heb (dus 3/4 jaar) en niet 3 tot 4 jaar... Misschien ligt het dan net iets anders, ik bedoelde hiermee dat ik echt nog beginner ben. Ik ben ook niet als kind begonnen met rijden, maar pas na mijn 40e. En, wat ik ook al aangaf, het sturen ging altijd gewoon goed, ik heb ook wel eens (oke, in de longeerbaan, maar toch) met een knoop in de teugels, met mijn zit naar de overkant moeten sturen, dat ging toen goed. Alleen is er de laatste weken dus iets veranderd in mijn zit, waardoor ik tegenzit. En ik vroeg me af wat daaraan te doen is.

@Gooya, ik neem me nu voor dat ik dat volgende keer dus weer eens ga doen! Goed idee (had ik zelf ook wel kunnen bedenken... :o )

Groetjes,
Floor

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:21

Als je met je buitenbeen gaat drijven (en binnen been doet niks), gaat het paard buigen naar buiten (of de buik naar binnen net hoe je het wilt noemen).

Je binnenbeen leg je tegen het paard aan en "duwt" zo de schouder tegen de buiten teugel aan (die dus de schouder weer begrensd en er voor zorgt dat die niet uit de bocht vliegt of dat het paard teveel naar binnen gaat kijken). Jouw buiten been waakt eigenlijk alleen over de achterhand, als die dreigt uit te zwaaien zet je die met je buiten been weer naar binnen. Bij paarden die nog vrij groen in de training zijn of die (altijd) verkeerd gereden zijn, zal de buiten teugel niet genoeg de schouder kunnen begrenzen (omdat ze het niet kennen of "geleerd" hebben er gewoon door heen te walsen) en kan je buiten been helpen de schouder weer terug te plaatsen. Maar dit is niet zoals het hoort en dit wordt ook opleiden of corrigeren genoemd, dus dat zou jij nog niet hoeven te doen in principe. Helaas is dit echter bij 99,99% van de manege paarden/pony's wel zo, maar dat is een ander verhaal. ;)

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:40

Tja Quir,

Ik rij nu eenmaal op de manege met manegepaarden die dus niet zo subtiel reageren als een eigen paard zou doen (denk ik).
Het klinkt logisch, het is alleen ingewikkelder dan ik tot nu toe dacht. En de boeken die ik heb gelezen, gaan hier ook niet zo diep op in. En tijdens de lessen komt er veel aan bod, er wordt echt constant opgelet en gecorrigeerd, maar kennelijk komen we hier nog niet aan toe. (Het is bij mij nog meer een kwestie van: handen laag, hakken laag, rechtop zitten, handen sluiten...)

Ik ga het proberen tijdens een stuurles!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:54

Het klopt hoor, dat een manege paard/pony lang zo fijn en goed niet reageren. maar anderzijds is het ook niet zo raar, ze krijgen zo'n 15 verschillende ruiters per week op de rug.

Echt leren rijden kan je namelijk ook niet op een manege paard, omdat je het gevoel van een goed gereden paard niet snel voelt en ook de fijne hulpen kan je niet leren omdat het paard er niet op reageert.

Probeer de volgende keer als je gaat rijden eens heel duidelijk voor je gevoel bochten te gaan rijden en ga heeeeel goed voelen. Wat je eigen lichaam doet, maar ook dat van het paard.
Ga voor je gevoel heel duidelijk de stappen nemen die ik hier boven gezet heb en doe het voor je eigen gevoel eens apart en 1 voor 1. Als alles goed lukt ga je meer combineren tot dat je helemaal zo kunt sturen.

Om een manege paard goed te kunnen rijden moet je eigenlijk een (ver) gevorderde ruiter zijn, terwijl deze paarden daar juist niet voor bedoeld zijn. Vaak zijn het hele brave paarden en dat maakt het weer makkelijker voor de beginners, het paard accepteert een fout en das ook niet geheel onbelangrijk. Al leer je meer en sneller op een paard die minder tolereert, als je er af vliegt laat je het wel om het nog eens te doen!

Zo heb ik een enorm fijn leer paard, van beginners accepteert en tolereert ze werkelijk alles. Alleen hoe beter je gaat rijden en hoe meer je gaat kunnen, hoe feller zij wordt op goede hulpen en dan tolereert ze in eens helemaal niks meer. Sommige mensen snapte werkelijk niet dat ik op mijn paard een beginner durfde te zetten. Omdat ze zo'n draak bij mij kan zijn en door sommige zelfs als levensgevaarlijk beschouwd wordt (is ze absoluut niet!!!). Terwijl bij iemand die niet of nog niet goed kon rijden het liefste en braafste paard is die je maar kan wensen. Maarja maakt dat de kat maar wijs...

Ik zou zo zeggen, kom eens voelen hoe het zit en moet wat de juiste hulpen zijn en hoe een paard dan reageert, maar het is wel heel erg ver weg helaas.
Wel kan ik je aanraden eens iemand te zoeken die een paard heeft die goed en fijn aan de hulpen staat en vragen of je eens mag voelen hoe het moet. Als je het nooit voelt of hebt gevoeld, weet je ook niet waar je heen moet. Als je iets 1 keer voelt, weet je waar je naar toe moet en dat maakt het ook weer een stuk makkelijker. Je weet namelijk hoe het voelt als het goed is en dus weet je wanneer de bocht goed is.

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 21:05

Beste Quir,

Dank voor je adviezen wederom.
Tja, het is wel om een beetje somber van te worden, dat je het nooit goed zal leren op een manegepaard. Waar doe ik het dan voor, vraag ik me nu af...

Inderdaad rij ik op het braafste paard van stal, gelukkig ook maar, als ik zie wat er soms met de andere paarden gebeurt... dat hoef ik allemaal nog niet! Familie van mij heeft eigen paarden en daar zal ik wel een keer mee gaan rijden, maar die wonen 2 uur rijden hiervandaan dus dat is geen optie om vaak te doen.

Grappig dat jouw paard zo goed aanvoelt hoe ver hij kan/moet gaan! Klinkt best slim eigenlijk. Heerlijk zo'n paard tot je beschikking te hebben en dat je ermee weet om te gaan. Helaas heb ik werk en kinderen, en geen tijd over voor eigen paarden.

Ik heb woensdag weer les en ga super sturen. En ik zal daarna weer posten.
Groet,
Floor

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:33

Nooit goed leren wil ik niet zeggen, maar t kost je zoveel meer moeite en tijd. Omdat je eigenlijk niet kan vielen hoe het hoort te zijn. Als je dat eens kan kom je al een heel stuk verder!
Succes en ik ben benieuwd if het je helpt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:37

floor69 schreef:

@Quir: je uitleg is heel duidelijk. Je legt de vinger op de zere plek: ik kijk inderdaad vooral, en mijn zit werkt niet alleen niet mee, maar zelfs tegen. Alleen wat je zegt over het binnenbeen snap ik niet helemaal, ik dacht juist dat je met je buitenbeen iets meer moet drijven (dus met rechterbeen als ik naar links wil)??

Nee, juist met je binnenbeen. Wanneer je een wending met juiste buiging wil rijden moet het paard daarvoor zijn binnenachterbeen verder onder het lichaam plaatsen. Met zijn binnenachterbeen maakt hij namelijk een kleiner bochtje dan met het buitenachterbeen. Je hebt van het binnenachterbeen dus meer impuls nodig -> dus drijven met je binnenbeen om dat te bereiken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:40

hestejente schreef:
floor69 schreef:

Nee, juist met je binenbeen. Wanneer je een wending met juiste buiging wil rijden moet het paard daarvoor zijn binnenacht
erbeen verder onder het lichaam plaatsen. Met zijn binnenachterbeen maakt hij namelijk een kleiner bochtje dan met het buitenachterbeen. Je hebt van het binnenachterbeen dus meer impuls nodig -> dus drijven met je binnenbeen om dat te bereiken.

Plus de buiging die om je binnen been heen buigt. Grof gezegd. :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:51

Een vriendin van mij heeft dit ook met een paard dat ze al superlang rijdt, en zij zei tegen mij dat het ook aan haar lag, want ze heeft het met andere paarden ook.
De oplossing ligt meestal in je heupen, lees alles dat hierboven staat, ik kan er enkel aan toevoegen dat je ook zeker niet moet denken "ik wil naar links maar Meneer het paard gaat toch naar rechts", m.a.w, je verwacht het, dus het gebeurd ook.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:12

floor69 schreef:
Beste Quir,

Dank voor je adviezen wederom.
Tja, het is wel om een beetje somber van te worden, dat je het nooit goed zal leren op een manegepaard. Waar doe ik het dan voor, vraag ik me nu af...
Als het goed is, wordt het je nu precies zo geleerd als Quir uitlegd toch ?
Quir geeft hier de basis techniek en die wordt met manegepaarden een ieder ook zo aangeleerd.
(als het goed is.... zucht...) die basis techniek daar doe je het voor.

Verschil is dat managepaarden wat relaxer met onze ruiterfouten omgaan, het komt allemaal niet zo precies. ;)
Overigens zitten er onder de manegelopers ook paarden tussen die wel degelijk heel gevoelig en secuur reargeren en pittige dressuur oefeningen mooi kunnen uitvoeren met een goede ruiter.
Weet van 2 b.v dat voordat ze op de manege kwamen vrij hoog wedstrijden reden, en daarmee is het heel leuk om in de les te oefenen met b.v. hulpen achter de singel of met puur alleen je zit.
Merk daarbij dat ze "op scherp" komen, zo van "he nou wordt het toch nog leuk" :D
Allemaal dingen die je ook kunt gaan proberen, een goede lesgever geeft je de ruimte daarvoor en kan het waarderen als je zelf dit soort dingen wilt proberen.

Ps: manege paardjes waren erg fris vandaag, komt door de kou in de lucht en ze hebben ivm springwedstrijden zaterdag & zondag op stal gestaan, ja dan wil je wel effe "los"

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:33

Quir geeft een prima uitleg.
Wat ook een veel gemaakte fout is (op alle niveau's!) is het knikken in de heup. In bijvoorbeeld een wending naar rechts knik je dan aan de rechterkant in je heup. Je hebt dan het idee dat je heel goed mee bent in de wending, maar ondertussen breng je het gewicht naar de buitenkant ipv naar de binnenkant. Het paard zal proberen onder je gewicht te blijven en valt dus naar buiten.
Probeer ook in de wendingen je bovenlichaam lang te houden, en duw dan je buitenheup iets naar voren. Het gaat meer om het gevoel dan dat je daarin echt verplaatst. Je brengt dan je gewicht naar de binnenkant.
En leg je buitenbeen niet overdreven ver terug, dan breng je jezelf uit balans.

Annieentoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:50

Klopt helemaal.. Mee eens.. :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:24

In principe is elk paard te sturen. Ook jonge onbeleerde paarden.
alleen spelen teugels hierbij niet zo'n grote rol als gedacht wordt en daarin begaan ruiters dus een vergissing.

Let eens op je eigen houding tijdens het sturen. Richt je schouders en je gezicht in de richting waar je naartoe wilt gaan, jouw bekken zitten daaronder, die komen bij gevolg ook mee in die richting
Aan je bekken zitten je benen vast. Daar zit het paard tussen. Die wordt dan ook min of meer in die richting gezet. Je buiten bovenbeen drukt wat meer tegen het zweetblad wat een begrenzende uitwerking heeft.

Omdat je je schouders al richt op de richting waar je naartoe wilt, hoef je met je handen niets te doen: want je handen zitten vast aan je armen, je armen aan je schouders en romp > dus die nemen al vanzelf de juiste stelling aan: binnenhand gaat van de hals af, buitenhand tegen de hals. Ook al beweeg jij je armen niet. Dit heeft een subtielere uitwerking.

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 09:41

@ Roodvos: dat knikken wordt idd ook altijd gezegd. Extra aandachtspuntje dus.

@ Langcara: Ja, ik snap zeker dat het lichaam één geheel is en dat alles samenhangt. Alleen is er dus recent iets veranderd in mijn zit, ik weet niet waarom. Punt is het weer terug te veranderen!

Ik heb straks weer les, vandaag zal ik door de kou er wel stijf als een plank opzitten... Normaal ben ik altijd bezweet na rijden, maar dat verwacht ik nu een keer niet. Ik zal een update schrijven als mijn vingers vanmiddag weer ontdooid zijn.

Trouwens: ik vind het echt super hoeveel mensen de moeite nemen om een beginner als ik allerlei fijne kneepjes uit te leggen. Ik kan me voorstellen dat hier wekelijks domme vragen worden gesteld en dat de zin om te antwoorden zou kunnen ontbreken... Dus: bedankt!! :) :j

Floor

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:53

Het is bij mij ook niet uit de lucht komen vallen hoor. Ik was ook ooit beginner. Zowel ruiter als paard worden in stap niet gemakkelijk warm, het zou goed zijn om sneller aan te draven. En draag dikke rijhandschoenen. Koude vingers zijn stijf en ongevoelig.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:48

wat ik uit je uitleg opmaak is dat je paard juist over de buitenschouder 'wegloopt', in dat geval zou ik eens proberen op een volte ook je buitenbeen er goed bij te houden...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:59

ladyrosa schreef:
wat ik uit je uitleg opmaak is dat je paard juist over de buitenschouder 'wegloopt', in dat geval zou ik eens proberen op een volte ook je buitenbeen er goed bij te houden...

buitenteugel, die heeft ze nodig.
buitenbeen is voor uitzwenken achterhand, buitenschouder moet begrensd worden met buitenteugel.

Dat doe je door veel meer druk aan te nemen met je buitenhand dan met je binnenhand, en je beide handen naar binnen te brengen. Met binnenhand vraag je (doe je alleen met je vingers) wat stelling.

En geloof me, je kúnt best stelling naar binnen vragen en TOCH meer druk hebben op buitenteugel.

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 13:17

Update: er is niet veel terechtgekomen van mijn plannetje...
De buitenbak was bevroren, de binnenbak moest geveegd worden ten tijde van mijn les.
Dus ik kreeg een zit/houdingles in de longeerbaan.
Nou kun je daar wel sturen, maar niet als alleen de hoefslag ontdooid is, en het midden bevroren >;) dus ik mocht in stap wel een paar keer door het midden, maar verder dus op de hoefslag.

Die paar keer door het midden ging op de zit best goed! Zelfs zover tot de rand door dat de juf zei dat iets eerder afbuigen wel wat handiger was voor het paard :D ... Tja, meestal snij ik de bochten af dus dit was veel beter!
En ze had één plek op de hoefslag waar ze steeds een meter naar binnen liep (waarom toch??) dus daar kon ik ook met mijn zit trachten haar netjes op de hoefslag te houden. En ze was braaf en deed het goed (of ik deed het goed, natuurlijk).

Het viel trouwens tijdens het rijden erg mee met de kou, voor mij tenminste. De juf had het denk ik wel koud, met stilstaan in het midden :brr: .

@Ladyrosa en Langcara: ik krijg altijd als regel te horen: binnenteugel en buitenbeen. Vandaar ook eerder mijn vraag over het binnenbeen in de bocht (nav Quir's adviezen). Hoe meer ik hierover nadenk, hoe moeilijker ik het vind :o? . Enerzijds wijkt het paard uit voor druk (dus dat zou buitenbeen zijn) maar anderzijds bevorder je de buiging in de schouders door druk op het binnenbeen. Dit klinkt allebei logisch, maar met 2 benen drijven (of druk geven) zal wel geen bocht tot gevolg hebben?? Wie snapt het wel en kan het mij in Jip-en-Janneke taal uitleggen??

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:02

Het binnenbeen heeft een andere bedoeling dan jij denkt. Als je de binnenkuit aanlegt, zou je paard daarvoor opzij moeten, dus naar buiten. MAar dat kan het paard werkelijk alleen als het lekker over de rug loopt en goed nageeflijk is. En dan ben je weer wat verder in de africhting.

Het is juist de buitenteugel waarin jij in gebreke blijft. Die gebruik je te weinig.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:05

floor69 schreef:
En ze had één plek op de hoefslag waar ze steeds een meter naar binnen liep (waarom toch??)

Dat hebben alle paarden. Dit is een balansprobleem. Het lukt het paard bijna de hele volte mooi rond te gaan, maar op een bepaalde plek verliest hij het en valt hij naar binnen. Gewoon veel buitenteugel en binnenbeen gebruiken. Ga daarbij leunen op je binnenbeen, omdat je dan je gewicht hebt om bij te zetten in het aandrijven. Zoveel buitenteugel gebruiken dat hij mogelijk naar buiten gesteld loopt. Maar daar moet je dan effe dikke vinger aan hebben. Je helpt het paard daar dan namelijk wél mee.