Springvrees ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmariska97

Springvrees ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:15

Hee bokkers ,

Vorige week heb ik met mijn verzorgpony Loekie gesprongen, ik ben begonnen met een laag kruisje .
Prima , ging goed .
Dus dacht doe hem is wat hoger tot een steiltje , toen ik er naast stond vond ik hem al gevaarlijk hoog uit zien (eigen mening ;))
Zou ongeveer 1 of 2 gaatjes hoger zijn als dit ;

Afbeelding

Ik weet niet sinds wanneer dit is , heb ook nooit een ongeluk o.i.d meegemaakt met springen .
De pony voelde ook aan dat ik onzeker was ik heb het steiltje 2x gesprongen eerste keer weiger, 2e keer weiger , 3e keer deed ze hem wel maar kwam zelf niet uit 4e keer heeft ze de balk er afgegooid en heb ik hem maar weer tot een laag kruisje gedaan zoals dit ;

Afbeelding

Hebben jullie tips en/of tricks ?
Ik droom er wel altijd van om echt goed te zijn in springen enso maar dan heb je dus dit ..; springfrees .. :n

Foto's zijn eigen foto's ..
Laatst bijgewerkt door Apple op 01-02-12 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:47

Bouw gaatje voor gaatje op ik hoop dat het helpt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:49

Haha ik ben het met je eens dat de eerste hindernis hoog is. Ik heb namelijk ook een soort springangst, heb ik opgebouwd op maneges. Lage sprongetjes, prima, maar hoge sprongen, mij niet gezien :Y)

Bouw het gaatje voor gaatje op. De pony weigerde waarschijnlijk omdat jij niet helemaal ontspannen was (en het eigenlijk best 'eng' vond). Doe rustig aan en spring nooit hoger dan je aandurft ;)

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:50

Een frees om te springen? Nog nooit van gehoord :') waar koop je die?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:53

Het scheelt dat ik een paard heb en dan een hindernis nog wat lager lijkt. Maar ook ik begin laag en bouw het rustig op als ik ga springen. Dit bouw ik zolang op als ik het leuk vind. Want als ik inderdaad niet meer ontspannen ben, gaat het springen niet goed. Wanneer het mij dus hoog genoeg is en ik niet verder wil gaan, blijf ik op die hoogte springen en dan is het genoeg weer!
Ik spring misschien dan nog niet bepaald hoog, maar voor mijn doen wel en daar ben ik tevreden mee, want het werkt bij mij wel! Het is even wat oefenen, maar nu durf ik zeker hoger dan eerst met mijn paard! :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:53

fliam schreef:

:')

Het duurde ook ff voordat hij binnenkwam, maar je bedoeld dat je vrees hebt voor springen? :')
Gewoon niks overhaasten, rustig aan doen en niet verder gaan dan je eigenlijk wilt.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:57

fliam schreef:

Bedankt voor je zinvolle reactie .. :Y)

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:59

Laura_x_ schreef:
Haha ik ben het met je eens dat de eerste hindernis hoog is. Ik heb namelijk ook een soort springangst, heb ik opgebouwd op maneges. Lage sprongetjes, prima, maar hoge sprongen, mij niet gezien :Y)

Bouw het gaatje voor gaatje op. De pony weigerde waarschijnlijk omdat jij niet helemaal ontspannen was (en het eigenlijk best 'eng' vond). Doe rustig aan en spring nooit hoger dan je aandurft ;)

Jaa , klopt weet wel zeker dat ze daarom weigerde ..

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:00

xxmariska97 schreef:
fliam schreef:

Bedankt voor je zinvolle reactie .. :Y)

Maar de boodschap is nog niet aangekomen, dat is jammer.
Laatst bijgewerkt door fliam op 28-01-12 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:02

wat helpt is een keertje te springen met een paard wat heel makkelijk springt...
en dan bedoel ik niet een paard wat nooit stopt oid...
maar een paard wat het zo leuk vind dat het jou daarmee aan steekt in zijn enthousiasme, wat je mee neemt over de sprong :)
mijn pony is zo eentje en de heeft al 3 mensen van hun angst voor springen af geholpen :)
daarnaast echt gaatje voor gaatje opbouwen en dat niet in 1 les doen, maar b.v. een half jaartje 80 cm springen dan als dat echt goed gaat opbouwen naar 90 cm... en dat dan weer een half jaartje doen...
en als dat goed gaat weer een gaatje hoger :)

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 22:06

M_D_H schreef:
wat helpt is een keertje te springen met een paard wat heel makkelijk springt...
en dan bedoel ik niet een paard wat nooit stopt oid...
maar een paard wat het zo leuk vind dat het jou daarmee aan steekt in zijn enthousiasme, wat je mee neemt over de sprong :)
mijn pony is zo eentje en de heeft al 3 mensen van hun angst voor springen af geholpen :)
daarnaast echt gaatje voor gaatje opbouwen en dat niet in 1 les doen, maar b.v. een half jaartje 80 cm springen dan als dat echt goed gaat opbouwen naar 90 cm... en dat dan weer een half jaartje doen...
en als dat goed gaat weer een gaatje hoger :)

Bedankt , maar dan moet ik nog zo'n pony vinden .. :9
Wel bedankt voor je reactie ! :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:15

Ken je toevallig niet iemand met een hele enthousiaste spring pony? :)

En onthoud: Het moet leuk blijven. Als het springen niet meer leuk is, overschrijdt je je grens ;)

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 22:39

Laura_x_ schreef:
Ken je toevallig niet iemand met een hele enthousiaste spring pony? :)

En onthoud: Het moet leuk blijven. Als het springen niet meer leuk is, overschrijdt je je grens ;)

Nee , ken ik niet ,
Heb wel nog een verzorgpony maar die is kreupel zie onderschrift ..

Aieshja

Re: Springfrees ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 09:47

Wat er gezegd word; rustig opbouwen, begin eerst met een kruisje, bouw dan dat kruisje op, dan maak je hem een keer lager en recht. Etc etc.
En pas ombouwen wanneer jij ontspannen bent, al duurt het weken.

En het zou natuurlijk ideaal zijn als je ergens een keer kan voelen wat springen is op een betrouwbare pony/paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:46

fliam schreef:
[Maar de boodschap is nog niet aangekomen, dat is jammer.

Wat voor boodschap zou dat moeten zijn dan? Als je iemand wil wijzen op een schrijffoutje lijkt het mij zinvoller om gewoon te typen bedoel je niet springvrees ipv frees? :+

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 12:00

Sammie schreef:
fliam schreef:

Wat voor boodschap zou dat moeten zijn dan? Als je iemand wil wijzen op een schrijffoutje lijkt het mij zinvoller om gewoon te typen bedoel je niet springvrees ipv frees? :+

Oh , haha dacht dat het met een f was .. -O-

Mon__Amie

Re: Springfrees ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:00

Ik zou niks overhaasten, en als je er geen goed gevoel bij hebt gewoon niet doen.
Dan spring je maar lager, maar dan ken je het zo opbouwen gaatje voor gaatje.
Springen met angst moet je nooit doen, gewoon lekker rustig aandoen en vertrouwen opbouwen.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:55

Sammie schreef:
fliam schreef:

Humor heet dat :D wordt vaak beter opgevat dan dat iemand op zijn vingers getikt wordt met een spellingsfout.

Apple

Re: Springvrees ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:58

Ik heb de titel aangepast.

Als iemand het foutje zelf echt niet ziet dan helpt humor er ook niet aan.

Graag weer ontopic verder.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:32

Ik heb ook heel lang niet durven springen.
Ik rijd manege lessen en prive paarden. We gingen een keer tijdens een manegeles fanatiek springen. De laatste en hoogste sprong die we toen deden was ~1 m. Ik zat op een superleuke merrie, die het leuk vond om te springen, en die eigenlijk nooit zou weigeren. Alleen was ze te fanatiek bezig en vond ze het te leuk, dat ze naar mijn idee veel te hard ging. Ik wou haar er langs sturen maar eer dat ik dacht "we gaan te hard!" was het sturen natuurlijk telaat. In een reactie natuurlijk tog sturen, en wat doet de merrie, gooit haar kont eronder, dus ik nam de hindernis in mijn eentje. Mij is altijd geleerd de teugels vast te houden als ik val, dus dit deed ik automatisch. Ik had ze deze keer alleen beter wel kunnen loslaten, want tijdens mijn val heb k de teugels over haar hoofd heen gekregen (vraag me niet hoe!), en doordat ik aan de andere kant van de hindernis lag, trok ik in haar mond, dat uiteraard niet mijn bedoeling is geweest. Merrie dacht :ik moet er overheen! Dus die nam uit stilstand de hindernis. Maarik lag daar nog! 4 Paardenhoeven vlak naast mijn hoofd gekregen en ik kon zo weer opstappen. Niks aan het handje, maar daarna heel lang niet durven springen, en anders gesprongen met een kloppend hard in mijn keel. Toen kreeg ik 2 verzorg haffie's die ook erg leuk konden springen. Goed, toch maar weer eens een sprongetje geprobeerd met 2 paardjes die ik door en door kende, en steeds hoger en steeds gekker natuurlijk! Ik had de springkriebels weer te pakken, want ik nam de hindernissen zelfs zonder zadel. Uiteindelijk heb ik 1.10 met ze gesprongen, zonder ook maar 1 gevoel van angst! Wat ik je dus wil zeggen is: het komt vanzelf goed! Geef het de tijd, en spring niet hoger dan je durft. Ga niet meer doen dan je aandruft. Met de tijd komt het vanzelf allemaal goed, en spring je de sterren van de hemel zonder die angst!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:12

gewoon blijven doen op een lage hoogte. heel langzaam uitbouwen. dan gaat de angst vanzelf weg. dus niet hoger dan je durft. dan ga je vanzelf hoger durven... succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:03

Gewoon met kruisjes werken en dan kun je die steeds hoger doen. Bij een steilsprong kun je laag beginnen, zowel voor jezelf als voor het paard kun je een grondbalk neer leggen. Onder de hindernis op de grond. Ook evt. een meter vóor de hindernis, als drafbalk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:39

ik was vroeger een springruiter. Nu ik (25 jaar later) weer begonnen ben met rijden, durf ik niet te springen, terwijl ik dit zo graag weer eens wil.
Mijn angst komt denk ik ook doordat mijn paard een springgefokte merrie is met een enorme krachtige afdruk. Zelf over een balk springt ze al idioot hoog (als veulen is ze eens over de bakrand gesprongen!!).

Ik denk dat als ik eenmaal een sprongetje gedaan heb (en ik gewoon ben blijven zitten) het mij niet uitmaakt hoe hoog die sprong is.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 18:03

Bedankt voor jullie reacties , ik ga ze proberen allemaal uit te voeren !

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:08

Ik heb het zelfde, dus lees ook even goed mee. :j