Mina, belgisch [ras], @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Mina, belgisch trekpaard, @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:31

Vriendlief was vandaag mee naar de paarden, dus hem aangespoord om wat foto's te maken.
Verwacht echter niet te veel, met dat vriend niet echt een paardenman is zijn het gewoon wat loswerkfoto's.
Daarnaast heeft paardlief sinds september 2011 niet meer echt aan de bak geweest (verhuisd, nu geen piste meer, en momenteel nog geen vervoer)
Dus hebben we ons beholpen met buitenritjes, en sinds een weekje of drie toch wat weer dressuurwerk, maar dan in de weide.
Weide ligt absoluut niet effen, en vrij nat vandaag, dus het was zeker niet ideaal.
Maargoed, toch wel een bewijsje dat de belgjes meer kunnen dan wat stappen :D

Mina is een 15 jarige belgisch trekpaard. Als tweejarige beleerd geweest op kordeel en wss voor trekwedstrijden. Ze heeft hier aardig wat trauma's aan over gehouden. Daarna enkele nieuwe eigenaars gehad, maar nooit geschikt geweest om voor de kar te staan, ze was nogal explosief.
Toen ze 8 was ben ik ze gaan verzorgen, eerst op buitenritten gereden, maar toen dit een ramp bleek, eerst dressuurmatig goed gezet. na een tijd buitenritten opgepakt, en zo wat aangelummeld.
Ondertussen loopt ze een leuke gevorderdenproef onderling op de manege, kan ze de zijgangen al leuk, mooie overgangen, springen parcours van 60, en hebben twee zomers geleden 85 km trektocht gereden in 2 dagen.
Hier is ze dus al bijna 5 maand niet echt meer aan de bak geweest, en vorige zomer hebben we het ook rustig aangedaan ...
Punten om aan te werken:
voor paard:
-actief blijven zonder onder me uit te lopen
-neusje eruit houden
- de achterhand er meer onder, en ietwat meer oprichting vanvoor
voor mij:
-kapstoktenen! (het lijkt dat ik constant zit te drijven, maar het is voor mij fysiek onmogelijk om mijn tenen naar binnen te houden, wegens te weinig souplesse in mijn heupen (en krampen en op slot schieten ervan) en een héél breed paard met barefoot london)
-schouders achteruit en achteruit zitten
-soms iets te hard op de binnenteugel

Dit zijn wij:
Afbeelding

Hier legde ik vriendlief het volgende uit:
"Schat: als haar hoofd zo naar beneden is, moet je foto's maken" (vriend kent niks van dressuur of paarden :D )
Afbeelding

Mina toonde aan dat ze niet gediend was van naar beneden getrokken te worden :+
Afbeelding
Maargoed, aan het werk dus, zoals gezegd is dit gewoon loswerken, we hebben misschien 20 minuutjes gereden. tijdens het inrijden is ze nooit echt stabiel kwa hoofdhouding, maar eenmaal losgelopen is dit een stuk beter. Maar ik heb de beste foto's eruitgezocht :D

rustig drafje,ik vind ze hier wat op de voorhand, maar wel lekker met het neusje eruit, en nageeflijk.
01. Afbeelding

02. Afbeelding

Dit vind ikzelf een mooie galop
03.Afbeelding

ik denk stap
04. Afbeelding

stap, totaal niet nageeflijk, maar wel mooi ruim
05. Afbeelding

stap
06.Afbeelding

draf, ook weer teveel op de voorhand, maar ben al blij dat ze niet teveel achter de teugel kruipt hier
07.Afbeelding

stap
08.Afbeelding

draf
09. Afbeelding

galop,slecht moment, maar vond deze wel goed om aan te tonen dat ze hier vrij stabiel blijft met het hoofd?
10.Afbeelding

en uitgalopperen:

11. Afbeelding

De foto's zijn bagger, van mijn houding valt er niet veel van te maken, maar ik hoop dat iemand wel iets ziet over de houding van het paard.
hoe meer (opbouwende) kritiek, hoe beter!
edit: het ziet eruit alsof ik mijn beugels heel kort heb, maar in werkelijkheid zijn ze vrij lang, ze lijken kort door rondheid van paardlief. als ik mijn been vrij laat hangen komt de beugel bijna tot de onderkant van mijn hak

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:47

inderdaad, normaal scheer ik in de winter en mag ze rondlopen onder haar bucasje.
maar dit jaar met de verhuis heb ik ze niet geschoren, met als gevolg dat ze erg lang in het haar staat, en na een halfuurtje licht werk druipnat is.
Manen moet ik ook altijd vlechten anders raak ik in de knoop. enkel jammer dat haar staart er niet is (haar dochter heeft die wel nog, is bijna een halve meter breed als die uitgepluisd is! )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 28-01-12 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:49

Wat een gaaf paard zeg!

Vond alleen deze zin een beetje vreemd.. ;

'Mina toonde aan dat ze niet gediend was van naar beneden getrokken te worden' :+

Waarom wil je haar naar beneden trekken?

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:50

Wat een supergaaf en leuk beest! Vind het heel leuk om naar deze fotos te kijken, je kan zien dat ze het naar haar zin heeft, en jij ook! :) Je bekritiseert zelf je houding, maar ik vind dat hier helemaal niet zo veel op aan te merken is. Op foto 1,3 en 5 zit je er keurig op hoor. Je handen zouden misschien een heel klein beetje hoger kunnen, en soms val je ietwat naar voren, maar verder vind ik je houding er best netjes uitzien :) De foto's waar ze nageeflijk loopt, zit ze zo goed als op de loodlijn dus dat heb je met die momenten goed voor elkaar. Ik heb er respect voor dat je zo'n groot en krachtig dier, zo netjes en leuk kan berijden. Heel veel succes jullie 2! :)
Laatst bijgewerkt door Stamina op 28-01-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:52

Lizzyy schreef:
Wat een gaaf paard zeg!

Vond alleen deze zin een beetje vreemd.. ;

'Mina toonde aan dat ze niet gediend was van naar beneden getrokken te worden' :+

Waarom wil je haar naar beneden trekken?

dat stond boven de foto, ik moest vriendlief uitleggen wanneer hij foto's moest nemen.
als ik lichte druk zet wil ik dat ze afknikt, het heeft niks te maken met het rijden, maar dit vind ik onder het principe van wijken voor druk vallen. maw: druk op een teugel moet ze hoofd tonen in de richting dat de teugel vraagt, beide teugels is naar beneden.
Dit gebruik ik uiteraard enkel in stilstand, tijdens het rijden zakt ze vanzelf wel :D
edit: overigens is die druk bij haar echt maar enkele grammen, ze heeft een mooie zachte mond en is op de pinken te rijden.

Maar mevrouw toonde hier mooi aan dat ze niet direct van plan was om mee te werken vandaag :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:56

Stamina schreef:
Wat een supergaaf en leuk beest! Vind het heel leuk om naar deze fotos te kijken, je kan zien dat ze het naar haar zin heeft, en jij ook! :) Je bekritiseert zelf je houding, maar ik vind dat hier helemaal niet zo veel op aan te merken is. Op foto 1,3 en 5 zit je er keurig op hoor. Je handen zouden misschien een heel klein beetje hoger kunnen, en soms val je wat naar voren, maar verder vind ik je houding en best netjes uitzien :) De foto's waar ze nageeflijk loopt, zit ze zo goed als op de loodlijn dus dat heb je met die momenten goed voor elkaar. Ik heb er respect voor dat je zo'n groot en krachtig dier, zo netjes en leuk kan berijden. Heel veel succes jullie 2! :)

Bedankt!
Ik heb nu wel de beste foto's eruitgehaald, we hebben nog regelmatig miscommunicaties (en dan vooral in de zijgangen)
Deels doordat ze zon zachte mond heeft, heb ik nooit echt met veel contact gereden, ze wend op een postzegel voor iets van niks zeg maar.
Maar om de zijgangen aan te leren, moet ik bij haar nogal ondersteunen, want dit vergt uiteraard wel veel souplesse dat zij simpelweg minder heeft. en dit zorgt dan wel eens voor een foutje dat ik in haar ogen te hard inkom, waardoor ze direct de lucht in gaat en bijna op de kont zit :D
handen laag heb ik me ook onbewust aangeleerd, omdat ze bij handen hoger soms wat rennerig komt, ik werk er hard aan om mijn handhouding te verbeteren, maar tijdens het alleen rijden valt dit regelmatig weg :+
dan hebben we wel eens dit effect:
zijgang begonnen, foutje gemaakt, mevrouw ging in achteruit, teugels losgegooid, maar bleef achteruit gaan :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CV3ISYRI.jpg
of dit, ook tijdens zijgang:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ETTSQBE7.jpg
dit was iets beter, maar toch nog moeilijk
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DOFRDCGQ.jpg
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 28-01-12 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:56

Wat lijkt het me gaaf om op z'n enorm paard te zitten! :D
Dat is nog eens écht paardrijden.

Ik geloof dat je commentaar moet geven hier, tja.
je handen zouden iets hoger mogen, en ik denk dat wat meer vaart in de gangen, en het afwisselen in tempo van een gang net wat meer die achterbenen zal wakkerschudden. Alhoewel ik wel denk dat de foto's gewoon uiterst onhandig genomen zijn waardoor ze meer op de voorhand lijkt te lopen dan daadwerkelijk het geval is.
En dan nog, ik denk niet dat het makkelijk is om 1000 kg (?) paard dressuurmatig er onder te krijgen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 20:01

Pentax schreef:
Wat lijkt het me gaaf om op z'n enorm paard te zitten! :D
Dat is nog eens écht paardrijden.

Ik geloof dat je commentaar moet geven hier, tja.
je handen zouden iets hoger mogen, en ik denk dat wat meer vaart in de gangen, en het afwisselen in tempo van een gang net wat meer die achterbenen zal wakkerschudden. Alhoewel ik wel denk dat de foto's gewoon uiterst onhandig genomen zijn waardoor ze meer op de voorhand lijkt te lopen dan daadwerkelijk het geval is.
En dan nog, ik denk niet dat het makkelijk is om 1000 kg (?) paard dressuurmatig er onder te krijgen!

gemakkelijk valt eigenlijk mee hoor, ze heeft een enorme werkwil, en vergeeft me ook erg veel, ik was nl ook groen toen ik met haar begon. het duurt ietwat voor ze het snapt, maar eenmaal ze het snapt, maakt ze er misbruik van.
zijgangen waren erg moeilijk, maar nu gebruikt ze het regelmatig tegen mij :D
overgang stap-galop ook, maar nu maakt ze die het liefst zo explosief mogelijk :D

vaart en tempo overgangen heb je zeker gelijk in, die zal ik in het vervolg meer moeten meenemen !

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:08

hey :D

je zei deze week nog dat haar draf zo slecht is, maar ik vind dat behoorlijk meevallen.
je beenhouding zou beter kunnen, op zo'n breed paard en met een boomloos zadel is dat niet simpel.
en af en toe val je inderdaad iets naar voren.
maar alles bij elkaar vind ik het er heel netjes uitzien voor een paard dat al zo lang niet meer echt gereden is.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:40

Juist paarden met een zachte mond hebben een constante aanleuning harder nodig. In die milde aanleuning kun je haar weer milde signalen geven. Maar bij te weinig aanleuning in het algemeen, zal ze het des te meer voelen als je een keer wat steviger aan de teugels zit. Dan is er meer contrast waardoor haar bewegingen en wendingen groter en scherper worden dan je eigenlijk zou willen. Aanleuning is om verwarring te voorkomen, en voor de communicatie erg gewenst voor jullie beide.

Ik snap dat aanleuning zoeken en het hooghouden van je handen je tegen gaat staan als ze daar in eerste instantie haar hoofd van in de lucht gooit en versnelt. Maar als je de volgende keer nou eens probeert toch die aanleuning te houden en je handen wat hoger (knik uit je pols is al voldoende bij jou denk ik), mocht ze omhoog komen en versnellen, beetje been erbij en handen rustig iets naar voren verplaatsen zonder teugel af te laten nemen en dan vervolgens heel rustig met weinig druk iets terug proberen te nemen. Dit zal even wennen zijn voor haar, en voor jou ook, maar na verloop van tijd zal dit echt zijn vruchten afwerpen, voor het evenwicht van jullie beide en de communicatie!

De foto's met de zijgangen, ik vind dat je hier trots op mag zijn! Ze mag dan wel niet volledig ontspannen lopen, maar je kunt duidelijk zien dat ze haar benen overzet en dat doen jullie mooi wel maar even, is al heel wat! :)
Laatst bijgewerkt door Stamina op 28-01-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 23:09

fojoe schreef:
hey :D

je zei deze week nog dat haar draf zo slecht is, maar ik vind dat behoorlijk meevallen.
je beenhouding zou beter kunnen, op zo'n breed paard en met een boomloos zadel is dat niet simpel.
en af en toe val je inderdaad iets naar voren.
maar alles bij elkaar vind ik het er heel netjes uitzien voor een paard dat al zo lang niet meer echt gereden is.

die draf ziet er goed uit, maar is bagger om uit te zitten :D
Maar kmoet zeggen, op zachte ondergrond, en mits goed nageeflijk is het wel te doen, Maar ik heb dan wel de neiging om het tempo (te) laag te houden om hem deftig te kunnen blijven uitzitten, wat natuurlijk ook niet ten goede gaat van het achterhand gebruik, omdat ze dan vaak achter de teugel duikt en gaat gaan sloffen ...
Merci!

Stamina schreef:
Juist paarden met een zachte mond hebben een constante aanleuning harder nodig. In die milde aanleuning kun je haar weer milde signalen geven. Maar bij te weinig aanleuning in het algemeen, zal ze het des te meer voelen als je een keer wat steviger aan de teugels zit. Dan is er meer contrast waardoor haar bewegingen en wendingen groter en scherper worden dan je eigenlijk zou willen. Aanleuning is om verwarring te voorkomen, en voor de communicatie erg gewenst voor jullie beide.

Ik snap dat aanleuning zoeken en het hooghouden van je handen je tegen gaat staan als ze daar in eerste instantie haar hoofd van in de lucht gooit en versnelt. Maar als je de volgende keer nou eens probeert toch die aanleuning te houden en je handen wat hoger (knik uit je pols is al voldoende bij jou denk ik), mocht ze omhoog komen en versnellen, beetje been erbij en handen rustig iets naar voren verplaatsen zonder teugel af te laten nemen en dan vervolgens heel rustig met weinig druk iets terug proberen te nemen. Dit zal even wennen zijn voor haar, en voor jou ook, maar na verloop van tijd zal dit echt zijn vruchten afwerpen, voor het evenwicht van jullie beide en de communicatie!

De foto's met de zijgangen, ik vind dat je hier trots op mag zijn! Ze mag dan wel niet volledig ontspannen lopen, maar je kunt duidelijk zien dat ze haar benen overzet en dat doen jullie mooi wel maar even, is al heel wat! :)

In feite kan ik wel een constante aanleuning hebben en houden, en dan reageert ze echt op een heel miniem kneepje (zelfs buiten aan losse teugel hoef ik maar een teugel op te nemen zonder contact, en ze gaat al opzij gewoon door het gewicht van die teugel)
Maar we komen nog een beetje in de knoei met constantere aanleuning met meer druk, wat je simpelweg soms nodig hebt bij zijgangen en verruimen(wat ook wel nog eens de mist in gaat en resulteert in een te vlotte galop, zoals op de laatste foto :D )
Dat zijn eigenlijk wel grote oefenpunten, constant contact (ikzelf heb ook niet graag iets in mijn handen, heb de neiging om te vlug en teveel weg te gooien) en tempowisselingen.
Zoals ook eerder vermeld vind ik het erg moeilijk om haar draf uit te zitten, en draaf ik ze meer verzameld rond dan dat ik er goed tempo in hou, ik werk haar veel liever in galop los (en zij ook, ik mag 3 kwartier draven, tempowisselingen en bochten, en toch blijft ze vasthouden, als ik ze 5 minuutjes in galop loswerk, is ze echt heel los en licht te rijden).
Maar iedere keer probeer ik eraan te werken :D

de zijgangen lukken een heel stuk beter in een piste waar ze ook ietwat steun heeft van de bakrand, de piste is ook meer haar werkplek, in de weide is ze meer bezig met omgeving en waar ze haar voeten zet, dan op te letten op mij (alhoewel dit al veel beter is dan drie weken geleden). daar komt ze wel al ontspannen, maar nu moet ik me voorlopig tevreden stellen dat ze wijkt, en in de richting dat ik wil :D

Iedereen heel erg bedankt voor alle positieve reacties! :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 00:08

had ik een heel stuk getypt, is het weg ...

Ik neem ook de galop mee in het losrijden, ik draaf een a twee verplichte rondjes op iedere hand, spring aan, en laat ze zelf een beetje het tempo zoeken, zodra ze netjes rustig onder me door galoppeert is ze los. dit aan een vrij losse teugel.

Vooral in de winter moet ik opletten, want dan is ze geschoren, en staat ze heel erg fris.
Vooral in de groepsspringles had ik daar problemen mee, omdat we pas na een 20 tal minuten mogen galopperen, en het losrijtempo iets trager staat om ze rustig te laten opwarmen.
Met als gevolg dat ons tempo véél hoger lag, ik met de handrem op moest rijden, en Mina constant zat te duwen en te trekken, en ik constant moest vasthouden.
Zodra ik ze dan een mm ruimte gaf, of zij die kon nemen (vooral in de eerste galop) vloog ze ervandoor en was het een ongeleid projectiel.
Hindernissen maakte ze dan ook brandhout van in eerste instantie, en ze liep pas het laatste kwartier redelijk.
Heb dit dan besproken met de lesgever, en we kwamen tot de conclusie dat ik idd meer moest rijden zoals normaal, en ze gewoon tijdens het losrijden vrij los kon houden, en in eerste instantie haar tempo aannemen (ze deed dus overduidelijk meer km's dan de andere paarden :D). tot de ergste futtigheid eruit was ,en ze dan in haar galop terugkwam naar mijn tempo. Dan had ik ze meestal binnen de 20 minuten goed, zolang ik ze aan het werk zette. :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 10:53

nog een toevoeging:
foto's van deze zomer

iets achter de loodlijn
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M3E6ZDCV.jpg

in de galop nog erg tegen de hand, dat knopje heeft ze pas eind de zomer gevonden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TZ7IKKE4.jpg

deze vond ik wel fijn:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXQ86JEQ.jpg

favo manier om te lopen (ja, zo loopt ze soms in draf ook, want dan heb ik nl geen stuur,rem of vooruit meer, en dat vind ze wel zo makkelijk :D)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W33ZOUWE.jpg

ook aan de longe dus als ik niet oplet
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S7G3CDRT.jpg

al iets beter
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3MWVRJTN.jpg

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:36

Dat is inderdaad nogal al wat als zo'n groot dier een sprintje besluit te trekken! ;) Goed dat je haar ook de ruimte geeft helemaal los te komen voor je echt aan het werk gaat, dit toont wel respect naar je paard en ik geloof dat je het dan ook terug krijgt. Als je merkt dat er serieuse problemen ontstaan met de gang van zaken tijdens het lessen is het inderdaad goed dat je dat even hebt besproken en samen met je instructrice tot een oplossing bent gekomen.

Over je bijgevoegde foto's:

Foto 1. Ziet er keurig verzameld en harmonieus uit, ik kan vanaf hier niet zien wat je met je polsen doet maar in ieder geval wel mijn complimenten, mooi plaatje! :)

Foto 2. Op deze foto val je weer iets naar voren. En je lijkt de stevigheid in je pols hier kwijt te zijn. Je been houding is wel netjes en je tenen zeg ik niks over vanwege de uitleg in je TS bericht.

Foto 3. Het neusje had er net iets meer in gemogen en je handpalmen mogen meer naar elkaar toe wijzen. Verder netjes!

Foto 4. Lekker uitgestrekt en ontspannen ;)

Foto 5. Je kan beter een paard hebben dat te lang en diep loopt, dan gespannen, kort en opgetrokken. Waarschijnlijk heeft ze soms de behoefte haar spieren te even te rekken en strekken, doen wij mensen ook wel eens toch!

Foto 6. Ja ze ziet hier wel op de loodlijn maar het ziet er wel ietwat gespannen uit. Een klein beetje meer ruimte zou haar misschien goed doen.

Verder erg leuke foto's allemaal hoor! Leuk om te zien dat jullie zo gemotiveerd en lekker bezig zijn!

Ssmarty

Re: Mina, belgisch trekpaard, @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:09

Ik vind het al knap dat je zo'n paard! dressuurmatig kan rijden! Ik denk dat de achterhand wel beter wordt door veel (schijn-)overgangen te rijden. Verder vind ik hem best wel aardig lopen!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:04

Duhelo schreef:
Vooral in de groepsspringles had ik daar problemen mee, omdat we pas na een 20 tal minuten mogen galopperen, en het losrijtempo iets trager staat om ze rustig te laten opwarmen.
Met als gevolg dat ons tempo véél hoger lag, ik met de handrem op moest rijden, en Mina constant zat te duwen en te trekken, en ik constant moest vasthouden.

paarden volgen niet altijd het boekje, hé ;)
mijn überbrave roel moet eerst een paar rondjes draven als hij in de bak komt, pas daarna kan hij stappen :+
goed dat je lesgever daar rekening wil mee houden :)

over foto 5: lang diep gaan lopen is geen probleem, spieren rekken zoals Stamina zegt, en zo gebruikt ze haar rug in ieder geval op een goeie manier :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:00

fojoe schreef:
Duhelo schreef:

paarden volgen niet altijd het boekje, hé ;)
mijn überbrave roel moet eerst een paar rondjes draven als hij in de bak komt, pas daarna kan hij stappen :+
goed dat je lesgever daar rekening wil mee houden :)

over foto 5: lang diep gaan lopen is geen probleem, spieren rekken zoals Stamina zegt, en zo gebruikt ze haar rug in ieder geval op een goeie manier :)

ja, brecht is idd wel goed daarin, zeker ook, met dat het springlessen zijn, heeft zij wel ietwat speciale aandacht nodig kwestie van hoogtes en zodat we haar niet overvragen :D
foto 5 vind ik trouwens nog niet diep hoor :+, ik ben meestal blij als ze zo loopt, diep is zoals op de laatste foto's in de link , ver achter de teugel en neus tussen de knieen, zodat ik vooral geen stuur meer heb :D
ik denk dat ze trouwens het bokken probeert te ontdekken. iedere keer in het begin dat we rijden, moet ze een soort huppel maken op mijn been, dan maakt ze grote bewegingen met haar hoofd, net zoals ze direct een rodeo zal geven, om dan een hupje te maken met haar voorbenen, en daar te stoppen :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 18:33

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:15

Ziet er erg leuk uit,, alleen int begin zeg je dat ze op de voorhand loop maar wel nagevelijk,, dat vind ik heel knap,,(op de sarcastische manier)

probeer voordat je aan de voorhand gaat werken, eerst die achterhand eronder te rijden,, dat is veel belangrijker voor je paard zijn ontspanning.

Wel vind ik het knap dat je aan de slag gaat met zon mooie belg,,

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 23:00

MarlonNaldo schreef:
Ziet er erg leuk uit,, alleen int begin zeg je dat ze op de voorhand loop maar wel nagevelijk,, dat vind ik heel knap,,(op de sarcastische manier)

probeer voordat je aan de voorhand gaat werken, eerst die achterhand eronder te rijden,, dat is veel belangrijker voor je paard zijn ontspanning.

Wel vind ik het knap dat je aan de slag gaat met zon mooie belg,,

een trekpaard is zowiezo meer gebouwd om op de voorhand te lopen, dus paardlief loopt altijd op die voorhand.
maar het wil niet zeggen dat ze dan niet kan ontspannen en nageven toch?
in mijn ogen kun je wel nageeflijkheid hebben zonder dat paard perfect op die achterhand staat, want eerlijk is eerlijk, mijn paarden zullen nooit zo lopen als een perfect gebouwd dressuurpaard.
Nageeflijkheid is in mijn ogen gewoon ontspanning, het bit aanvaarden, en min of meer wat wijken voor druk naar beneden komen met het hoofd, kaak loslaten,bit aannemen en de hand volgen)
er zit volgens mij een groot verschil tussen een nageeflijk paard, en een correct lopend paard.
Mina loopt alles behalve correct, moet nog véél meer op die achterhand komen, moet nog meer leren verzamelen, moet nog héél véél meer leren strekken.
Maar ik vind dat ze wel nageeflijk loopt ...

enneuh, mooi is ze inderdaad he :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:56

Mooi paard. :+:

Is jouw hoofdstel bruin of vertekend dat?
Ik vind hem goed staan!
Ook fijn om te zien dat je met een trensje rijdt. :j

Foto 3 vind ik ook erg fijn om te zien.
Ze valt niet uit elkaar, wat best lastig kan zijn met zo'n compact lichaam.
Ik ben het helemaal eens met Stamina. :j
Haar reactie op de zomerfoto's deel ik!
Die foto dat ze laag loopt vind ik erg fijn om naar te kijken.

Duhelo schreef:
een [ras] is zowiezo meer gebouwd om op de voorhand te lopen, dus paardlief loopt altijd op die voorhand.
in mijn ogen kun je wel nageeflijkheid hebben zonder dat paard perfect op die achterhand staat, want eerlijk is eerlijk, mijn paarden zullen nooit zo lopen als een perfect gebouwd dressuurpaard.
Nageeflijkheid is in mijn ogen gewoon ontspanning, het bit aanvaarden, en min of meer wat wijken voor druk naar beneden komen met het hoofd, kaak loslaten,bit aannemen en de hand volgen
_/-\o_

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 18:49

KoudbloedKim schreef:
Mooi paard. :+:

Is jouw hoofdstel bruin of vertekend dat?
Ik vind hem goed staan!
Ook fijn om te zien dat je met een trensje rijdt. :j

Foto 3 vind ik ook erg fijn om te zien.
Ze valt niet uit elkaar, wat best lastig kan zijn met zo'n compact lichaam.
Ik ben het helemaal eens met Stamina. :j
Haar reactie op de zomerfoto's deel ik!
Die foto dat ze laag loopt vind ik erg fijn om naar te kijken.

Duhelo schreef:
een trekpaard is zowiezo meer gebouwd om op de voorhand te lopen, dus paardlief loopt altijd op die voorhand.
Nageeflijkheid is in mijn ogen gewoon ontspanning, het bit aanvaarden, en min of meer wat wijken voor druk naar beneden komen met het hoofd, kaak loslaten,bit aannemen en de hand volgen
_/-\o_

hoofdstel is zwart, dus vertekend een beetje denk ik :D
ik ben begonnen met een liverpoolstang (wegens gebrek aan bit) maar wel gewoon op de bril.zelfs dan was die nog veel te scherp voor haar, waardoor ze meer in staking ging dan dat ze vooruit ging :D
Daarna een enkelgebroken trensbitje, was een heel stuk beter, maar toen ik eindelijk een dubbelgebroken trensje gevonden had, was ze plots véél stabieler met haar hoofd.
Momenteel wissel ik af tussen een dubbelgebroken watertrens (gebruik ik het meeste voor dressuur), een billy allen D trens (dubbelgebroken, maar is eigenlijk een anatomisch gevormde ongebroken trens, met bewegende delen)
nouja, deze:
http://www.google.be/imgres?q=billy+all ... 29,r:0,s:0
deze gebruik ik het meeste om te springen, of als we buitengaan rijden in grote groepen (lees: met koetsentochten als er 100 of meer paarden zijn, dan wordt ze soms nogal, opgewonden :D dus heb iets meer te zeggen met dit bitje, en het lijkt me door de dikte (of beter gezegd doordat het zo dun is) fijner liggen in haar mond voor langere tijden)
en de hackamore (heel soms niet op de scharen dressuurmatig, buiten altijd op de scharen, maar daar rijden we met een los teugeltje)
Vertrouwde toertjes (nu moet ze echter nog een beetje wennen aan de nieuwe stal en nieuwe omgeving) rij ik soms ook wel eens gewoon op een halster of sidepull.

foto drie is ook mijn favoriet, ze loopt daar lekker ontspannen, en je ziet echt die kont ondertreden :D
Bedankt!