Verwacht echter niet te veel, met dat vriend niet echt een paardenman is zijn het gewoon wat loswerkfoto's.
Daarnaast heeft paardlief sinds september 2011 niet meer echt aan de bak geweest (verhuisd, nu geen piste meer, en momenteel nog geen vervoer)
Dus hebben we ons beholpen met buitenritjes, en sinds een weekje of drie toch wat weer dressuurwerk, maar dan in de weide.
Weide ligt absoluut niet effen, en vrij nat vandaag, dus het was zeker niet ideaal.
Maargoed, toch wel een bewijsje dat de belgjes meer kunnen dan wat stappen

Mina is een 15 jarige belgisch trekpaard. Als tweejarige beleerd geweest op kordeel en wss voor trekwedstrijden. Ze heeft hier aardig wat trauma's aan over gehouden. Daarna enkele nieuwe eigenaars gehad, maar nooit geschikt geweest om voor de kar te staan, ze was nogal explosief.
Toen ze 8 was ben ik ze gaan verzorgen, eerst op buitenritten gereden, maar toen dit een ramp bleek, eerst dressuurmatig goed gezet. na een tijd buitenritten opgepakt, en zo wat aangelummeld.
Ondertussen loopt ze een leuke gevorderdenproef onderling op de manege, kan ze de zijgangen al leuk, mooie overgangen, springen parcours van 60, en hebben twee zomers geleden 85 km trektocht gereden in 2 dagen.
Hier is ze dus al bijna 5 maand niet echt meer aan de bak geweest, en vorige zomer hebben we het ook rustig aangedaan ...
Punten om aan te werken:
voor paard:
-actief blijven zonder onder me uit te lopen
-neusje eruit houden
- de achterhand er meer onder, en ietwat meer oprichting vanvoor
voor mij:
-kapstoktenen! (het lijkt dat ik constant zit te drijven, maar het is voor mij fysiek onmogelijk om mijn tenen naar binnen te houden, wegens te weinig souplesse in mijn heupen (en krampen en op slot schieten ervan) en een héél breed paard met barefoot london)
-schouders achteruit en achteruit zitten
-soms iets te hard op de binnenteugel
Dit zijn wij:

Hier legde ik vriendlief het volgende uit:
"Schat: als haar hoofd zo naar beneden is, moet je foto's maken" (vriend kent niks van dressuur of paarden
)
Mina toonde aan dat ze niet gediend was van naar beneden getrokken te worden

Maargoed, aan het werk dus, zoals gezegd is dit gewoon loswerken, we hebben misschien 20 minuutjes gereden. tijdens het inrijden is ze nooit echt stabiel kwa hoofdhouding, maar eenmaal losgelopen is dit een stuk beter. Maar ik heb de beste foto's eruitgezocht

rustig drafje,ik vind ze hier wat op de voorhand, maar wel lekker met het neusje eruit, en nageeflijk.
01.

02.

Dit vind ikzelf een mooie galop
03.

ik denk stap
04.

stap, totaal niet nageeflijk, maar wel mooi ruim
05.

stap
06.

draf, ook weer teveel op de voorhand, maar ben al blij dat ze niet teveel achter de teugel kruipt hier
07.

stap
08.

draf
09.

galop,slecht moment, maar vond deze wel goed om aan te tonen dat ze hier vrij stabiel blijft met het hoofd?
10.

en uitgalopperen:
11.

De foto's zijn bagger, van mijn houding valt er niet veel van te maken, maar ik hoop dat iemand wel iets ziet over de houding van het paard.
hoe meer (opbouwende) kritiek, hoe beter!
edit: het ziet eruit alsof ik mijn beugels heel kort heb, maar in werkelijkheid zijn ze vrij lang, ze lijken kort door rondheid van paardlief. als ik mijn been vrij laat hangen komt de beugel bijna tot de onderkant van mijn hak
Je bekritiseert zelf je houding, maar ik vind dat hier helemaal niet zo veel op aan te merken is. Op foto 1,3 en 5 zit je er keurig op hoor. Je handen zouden misschien een heel klein beetje hoger kunnen, en soms val je ietwat naar voren, maar verder vind ik je houding er best netjes uitzien
Goed dat je haar ook de ruimte geeft helemaal los te komen voor je echt aan het werk gaat, dit toont wel respect naar je paard en ik geloof dat je het dan ook terug krijgt. Als je merkt dat er serieuse problemen ontstaan met de gang van zaken tijdens het lessen is het inderdaad goed dat je dat even hebt besproken en samen met je instructrice tot een oplossing bent gekomen.