sloom paard beter aan het been krijgen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofie189

sloom paard beter aan het been krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 13:46

hallo,
ik heb rij nu ongeveer 2 jaar op mijn pony en hij is niet vooruit te branden, ik heb al een aantal dingen geprobeerd. haver, sporen dat doe ik nu nog steeds.
met buitenritten doe ik geen sporen aan en dan is hij heel fijn en snel, ik rij nu dressuur waardoor ik hem veel op moet drijven maar van het drijven heeft hij nu een soort plek gekregen omdat ik te veel drijf.
met springen gaat het ook wel goed maar ik krijg met concours gewoon tranen in mijn ogen van het rijden haha een beetje raar maar weet ik niet hoe het komt.
als jullie tips hebben hoor ik dat graag vooral met beter aan het been krijgen dat is het aller grootste probleem.
groetjes sofie

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:02

Door consequent te zijn krijg je je paard wel aan het been. Dus been=reactie. Als je geen reactie krijgt, nog een keer verduidelijken, nog geen reactie een tik met de zweep acht je kuit. Het paard moet steeds sneller gaan reageren. Gezien het al een tijd zo is denk ik dat je te veel aandrijft en daar wordt je paard "doof" van. Verder als het paard wat sloom is moet je veel meer overgangen en tempowisselingen gaan rijden actief aan het werk zetten.

mar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:04

heel veel tempowisselingen en overgangen rijden helpt bij mij vaak

onley

Re: sloom paard beter aan het been krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:05

zelf ook actief rijden en niet het gevoel gaan geven dat het maar 'moet' omdat hij zo flegmantiek is
Ik heb een hekel aan paarden die flegmantiek zijn :o

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:28

Veel overgangen rijden, en consequent zijn op je hulp. Spoortjes af, want je gebruikt ze nu voor iets waar ze niet voor bedoelt zijn. Been=loop, zo niet, heel duidelijk been, geen reactie? Tik(je) bij met zweepje. En daar heel consequent in zijn. Wel reactie? Belonen met stem, en direct been eraf, tot je paard weer terug valt in tempo, dan weer been, meer been, zweepje. Gaat je paard het zweepje afwachten? Dan been, geen reactie, direct tikje bij.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:47

Angela schreef:
Veel overgangen rijden, en consequent zijn op je hulp. Spoortjes af, want je gebruikt ze nu voor iets waar ze niet voor bedoelt zijn. Been=loop, zo niet, heel duidelijk been, geen reactie? Tik(je) bij met zweepje. En daar heel consequent in zijn. Wel reactie? Belonen met stem, en direct been eraf, tot je paard weer terug valt in tempo, dan weer been, meer been, zweepje. Gaat je paard het zweepje afwachten? Dan been, geen reactie, direct tikje bij.

Helemaal mee eens. en dan wel echt consequent zijn vanaf het moment dat je opstijgt. Bij de eerste keer aanstappen, moet je meteen van je pony verwachten dat 1x been goed aanlopen is. Je kunt dit ook niet de ene dag wel en de andere niet doen. Als je dit een tijdje vol houdt, zal je merken dat je steeds minder vaak een tik hoeft te geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:49

Inderdaad moet je het altijd doen, dus ook niet de ene keer wel, en de andere keer niet. Dan weet je paard ook niet waar het aan toe is..

Verder nog als aanvulling: beter 15 minuten heel consequent rijden en er helemaal bij zijn, als een uur blijven zitten waarvan je een half uur niet super consequent bent, en dus onduidelijk wordt. Het is ook voor jou een hele opgave om echt consequent te gaan rijden, dus wees eerlijk naar jezelf en je paard toe, en stop als je zelf verzwakt in je aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:51

Ik moet een tikje er bij geven als ze niet reageert, daarna heb ik de zweep vaak niet meer nodig.
Bij haar is het een kwestie van weer 'opstarten'.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:13

Idd, stoppen met zoveel drijven! Wat heel belangrijk is, is dat je je hulpen steeds kleiner moet maken. Als jij een keer zachtjes je been aan legt, moet je reactie krijgen. Als je dat niet krijgt, geef je een tik met het zweepje, niet ga lopen schoppen ofzo. Hierbij is het wel belangrijk dat je op je zweep meer reactie krijgt dan op je been, het is immers een grotere hulp, dus moet de reactie groter worden.

Als jij bv in stap je been aandrukt om aan te draven, maar je pony doet het niet, dan geef je er een tikje achter aan. Op dit tikje wil je dat je pony minimaal naar de middendraf gaat. Als je pony op het tikje alleen maar sukkelig aandraaft, geef je er nog een tik achteraan tot je in die middendraf of zelfs galop zit. Dan begin je weer op nieuw. Eerst rustig je been aandrukken om aan te draven, als je niet genoeg (!) reactie krijgt, dan tik er achter aan. Als je dan niet een grotere reactie krijgt dat wat je eerst op je been vroeg, dan nog een tik er achter aan.

Dit kan in het begin misschien 'zielig' lijken om zo met de zweep er op te gaan, maar 100 keer drijven zonder reactie is nog veel zieliger. En aangezien je pony al een paar jaar niet op je been reageert zal het voor jullie beide even wennen zijn. Neem je dus de komende paar keren dat je rijdt alleen bv aandraven op lichte beenhulp als doel. Daarnaast is het nuttig om iemand te zoeken die je helpt bij het rijden en je waarschuwt als je teveel drijft.

En nog een laatste tip: zorg ook dat je overgangen terug actief zijn. Dus als je van draf naar stap gaat, dat je pony dan niet in een keer stil valt, maar actief gaat stappen.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 17:05

oke heel erg bedankt het lijkt me ook beter dat ik de sporen af doe, en door blijven met haver voeren is dat nog een goed idee (ik krijg wel een beetje reactie) ik doe hem dan ook niet al te veel 1/4 en soms 1/2 licht er aan. Echt heel erg bedankt voor jullie advies ik zal wel een keer een filmpje op bokt zetten waar jullie kunnen zien hoe het gaat.
groetjes sofie

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:09

Het haver doet geen kwaad, dus ik zou daar ook niet mee stoppen.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 17:16

Angela schreef:
Het haver doet geen kwaad, dus ik zou daar ook niet mee stoppen.

oke dat is waar eerst werd hij daar een beetje een kattig van maar nu is het al wat beter geworden.
ik kan misshien wel een foto zoeken waar hij die plekken heeft, als iemand daar wat aan heeft :o ter informatie

Jannadevries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:37

Hij loopt buiten lekker voorwaarts dus de sloomheid in de bak is waarschijnlijk of dat hij het moeilijk vindt of niet leuk met een combi dat hij geleerd heeft niet meer te reageren op je hulpen.
Dus de oplossing is leuker maken of de oefeningen makkelijker of misschien korter (maar krachtig) trainen. Check zelf ook hoeveel je tegenhoud en bij moet drijven. Misschien moet je je paardje meer ruimte geven. Verzameling komt door overgangen en zijgangen. Gasgeven met de rem erop werkt meestal niet zo

Om hem beter aan je hulpen te krijgen hou je een volgorde van je hulpen aan, bij een overgang naar draf bijvoorbeeld:

1: je denkt zelf aan een overgang naar draf
2: je verlicht je zit (dus ietsje omhoog en naar voren) dit is minimaal, maar wel zo dat je mee kan zijn in de beweging van je paard (en dus niet achter de beweging bent-want dat is ook vaak een oorzaak van slome paarden)
3 je geeft heel zachtjes been (minder dan een seconde het is een hele zachte aanraking)
4 als je paardje niet reageert geef je een grote hulp, waar hij echt op wegvliegt. Mijn voorkeur heeft niet de tik met de zweep, maar bijv een zwiep van je zweep in de lucht of tik op de laars, iets waar hij van schrikt en dus wegschiet.

Als je de volgorde aanhoudt zal je paard deze volgorde gaan herkennen en op een gegeven moment op hulp 1 reageren (je gedachte!).

Succes en als het lukt zoek hulp van iemand die hier ervaring mee heeft!

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 17:47

Jannadevries schreef:
Hij loopt buiten lekker voorwaarts dus de sloomheid in de bak is waarschijnlijk of dat hij het moeilijk vindt of niet leuk met een combi dat hij geleerd heeft niet meer te reageren op je hulpen.
Dus de oplossing is leuker maken of de oefeningen makkelijker of misschien korter (maar krachtig) trainen. Check zelf ook hoeveel je tegenhoud en bij moet drijven. Misschien moet je je paardje meer ruimte geven. Verzameling komt door overgangen en zijgangen. Gasgeven met de rem erop werkt meestal niet zo

Om hem beter aan je hulpen te krijgen hou je een volgorde van je hulpen aan, bij een overgang naar draf bijvoorbeeld:

1: je denkt zelf aan een overgang naar draf
2: je verlicht je zit (dus ietsje omhoog en naar voren) dit is minimaal, maar wel zo dat je mee kan zijn in de beweging van je paard (en dus niet achter de beweging bent-want dat is ook vaak een oorzaak van slome paarden)
3 je geeft heel zachtjes been (minder dan een seconde het is een hele zachte aanraking)
4 als je paardje niet reageert geef je een grote hulp, waar hij echt op wegvliegt. Mijn voorkeur heeft niet de tik met de zweep, maar bijv een zwiep van je zweep in de lucht of tik op de laars, iets waar hij van schrikt en dus wegschiet.

Als je de volgorde aanhoudt zal je paard deze volgorde gaan herkennen en op een gegeven moment op hulp 1 reageren (je gedachte!).

Succes en als het lukt zoek hulp van iemand die hier ervaring mee heeft!

hallo,
fijn dat u zoveel advies geeft maar met een ding ben ik het niet hellemaal eens of misschien wist u dat nog niet dat mijn pony al hellemaal niet vanzelf loopt, ik kan hem wel heel veel meegaan geven maar dan zal het gevolg zijn dat hij eerder in draf vliegt.