15jarige merrie bitloos inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YOURLOVER

15jarige merrie bitloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:20

Hallo mede-bokkers,

Ik heb laatst te horen gekregen dat ik een 15 jarige fokmerrie mag inrijden.
Nu heb ik me eens goed bedacht hoe ik dit wil aanpakken.

Ik wil alles rustig opbouwen met Connected riding grondwerk, etc.

Aangezien de merrie al 15 jaar is, wou ik haar bitloos gaan inrijden, want
ten eerste is ze al ouder en wil ik haar niet belasten met bit en ten tweede
ben ik enorm voorstander van NH en bitloos.
Ook wil ik haar rijden met een boomloos zadel, als dat mag van de eigenaar.

Is dit slim of hebben jullie nog andere tips?

Buffelduke

Re: 15jarige merrie bitloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:00

ik vind dit persoonlijk een heel goede instelling! Sowieso is het boomloos zadel wel goed!
Of het een goed idee is om bitloos te gaan rijden ligt ook deels aan de pony. Als je van de pony weet dat ze goed luistert zonder bit dan kun je het proberen. Weet je nu al dat ze vervelend is en tegen je ingaat onder het rijden dan zou ik het niet doen.
Dit is natuurlijk ook een kwestie van proberen van wat beter gaat.
Je kunt ook eerst met bit rijden en wanneer ze de grondbeginselen kent overgaan naar bitloos.
succes!

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 14:30

dankjewel! :)
maar ik ga zowieso geen bit gebruiken.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:11

Maaike_Melis schreef:
ik vind dit persoonlijk een heel goede instelling! Sowieso is het boomloos zadel wel goed!
Of het een goed idee is om bitloos te gaan rijden ligt ook deels aan de pony. Als je van de pony weet dat ze goed luistert zonder bit dan kun je het proberen. Weet je nu al dat ze vervelend is en tegen je ingaat onder het rijden dan zou ik het niet doen.
Je kunt ook eerst met bit rijden en wanneer ze de grondbeginselen kent overgaan naar bitloos.
succes!

Boomloos zadel hoef niet altijd goed te zijn, wand rond de schoft moet het zadel toch druk geven om niet te gaan schuiven, paarden met gevoelige schoft kunnen daar verkeerd op reageren, bilt loos beleren doe ik sowieso altijd, wel met een bitje in maar gebruik hem nooit altijd eerst op het halster, kan de eigenaar later altijd nog kiezen wat die wil gaan gebruiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:47

Wij beleren ook altijd de paarden bitloos, dus kan ook heel goed bij een 15 jarige, maar wat voor voorbereiding heefthet paard?
Als je eerst begint met grondwerk en los werk enkele lijn en dubbelen lijn zodat het paard leert wijken voor bepaalde druk, dan kun je uiteindelijk vaak zo opstappen,
Zelf rij ik mijn paarden in met kaptoom,

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:10

De leeftijd van het paard maakt niets uit, of ze nu 3 is of 15. Bitloos inrijden doe ik ook altijd. Eerst op een sidepull. Verder heb ik een bosal en een dr. cook hoofdstel. Het verschilt erg per paard wat ze lekker vinden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:14

montyjansen schreef:
Maaike_Melis schreef:
succes!

Boomloos zadel hoef niet altijd goed te zijn, wand rond de schoft moet het zadel toch druk geven om niet te gaan schuiven, paarden met gevoelige schoft kunnen daar verkeerd op reageren.

een zadel met boom heeft toch hetzelfde probleem? Dus dan zou het probleem niet boomloos, maar zadel zijn toch? (gewoon nieuwsgierig ;) )

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:33

Het klinkt vast heel dom, maar ik heb het de mijne op 16 jarige leeftijd aangeleerd. Gewoon gaan rijden.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 08:43

Ik denk niet dat er een probleem is, maar er word gevraagd, wat en hoe te doen volgens mij, maar van wat zou jij doen, ik denk dat de leeftijd er niet toe doet, maar wat heeft het paard geleerd/aangeleerd zowel positief als negatief gedrag, wat moet hij leren en wat moet hij afleren.
Het zadel maakt ook niet uit als het maar goed past, voor ruiter en paard.