Momenteel rij ik een merrie bij van 12 jaar. Een ontzettend werkwillig paard met een groot karakter
. Met als belangrijkste probleem waar ik (en eigenaresse) tegen aan lopen het ontzettend loperig en schrikkerig worden na de galop. Dit is inmiddels al ontzettend verbeterd, tegenwoordig gaan we in een normaal basis tempo door de bak voordat we aangalopperen, dus grote winst hebben we al geboekt, echter na de galop lijkt ze zichzelf zo vaak te verliezen.Op het moment dat er wordt aangegaloppeerd voel je al enigszins de spanning opbouwen, bij het terugnemen uit de galop terug naar de draf is de rust verdwenen. Het tempo wordt overgenomen, de rug spant zich aan, er komt een valse knik in de hals en haar benen vliegen je om de oren
. Terug naar stap brengt de rust er in, echter bij het aandraven naait ze zich binnen een aantal passen alweer helemaal op. Opnieuwe aangalopperen vindt ze helemaal geweldig, dan komt de rust er weer in terug. Helaas ook dan, daarna in draf is het probleem nog hardnekkig aanwezig.De oplossingen waar we al mee aan het knutselen zijn:
-terugnemen naar stap. In stap wordt ze rustig, maar met aandraven verliest ze zich weer. Steeds stappen op het moment dat het tempo wordt overgenomen resulteert in een nog drukker paard. Wel heb ik het idee dat dit mogelijk toch de manier moet gaan zijn.
- Bij overname tempo, kleine volte draaien en daar weer uit zodra het tempo weer van mij is. Lijkt te werken.
- Terugnemen naar normaal tempo en weer meegeven. Ik lijk als ruiter niet meer door te komen. De correctie wordt wel begrepen, maar is niet blijvend. Met als effect dat er een soort trekspelletje ontstaat. Dit wil ik niet!
- Stilzetten. Geen succes
Medische zaken zijn uitgesloten, merrie is nagekeken en wordt regelmatig gemasseerd.
Wie heeft er nog meer ideeen om de rust er na de galop weer terug in te krijgen?
die heeft hetzelfde probleem, zo erg dat ik ook niet kan doorzitten om te oefenen.
. Dankjewel voor het opschrijven, ik word me zo opeens bewust van dingen die ik ongemerkt doe.
. Ik wissel veel af. Zodra het tempo weer rustig is open ik de volte en ga van daaruit weer verder. Daarnaast wissel ik veel van hand. Teveel op dezelfde hand zorgt ervoor dat ik en het paard ons vastzetten. Door veel af te wisselen hoop ik de verzuring van de spieren tegen te gaan en er daarnaast voor te zorgen dat haar moeilijkere rechterhand afgewisseld wordt door de makkelijkere linkerhand (al wisselt de moeilijke hand wel).