Zoef, zoef, habibi? Tempoprobleempje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Zoef, zoef, habibi? Tempoprobleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 09:16

Normaal ben ik iemand van het meer meelezen en de huiskamertopics, maar bij deze ga ik toch eens kijken of de dames (en heren) van bokt mij misschien kunnen helpen met enkele tips en heldere ideeën.

Momenteel rij ik een merrie bij van 12 jaar. Een ontzettend werkwillig paard met een groot karakter :Y) . Met als belangrijkste probleem waar ik (en eigenaresse) tegen aan lopen het ontzettend loperig en schrikkerig worden na de galop. Dit is inmiddels al ontzettend verbeterd, tegenwoordig gaan we in een normaal basis tempo door de bak voordat we aangalopperen, dus grote winst hebben we al geboekt, echter na de galop lijkt ze zichzelf zo vaak te verliezen.

Op het moment dat er wordt aangegaloppeerd voel je al enigszins de spanning opbouwen, bij het terugnemen uit de galop terug naar de draf is de rust verdwenen. Het tempo wordt overgenomen, de rug spant zich aan, er komt een valse knik in de hals en haar benen vliegen je om de oren :') . Terug naar stap brengt de rust er in, echter bij het aandraven naait ze zich binnen een aantal passen alweer helemaal op. Opnieuwe aangalopperen vindt ze helemaal geweldig, dan komt de rust er weer in terug. Helaas ook dan, daarna in draf is het probleem nog hardnekkig aanwezig.

De oplossingen waar we al mee aan het knutselen zijn:
-terugnemen naar stap. In stap wordt ze rustig, maar met aandraven verliest ze zich weer. Steeds stappen op het moment dat het tempo wordt overgenomen resulteert in een nog drukker paard. Wel heb ik het idee dat dit mogelijk toch de manier moet gaan zijn.
- Bij overname tempo, kleine volte draaien en daar weer uit zodra het tempo weer van mij is. Lijkt te werken.
- Terugnemen naar normaal tempo en weer meegeven. Ik lijk als ruiter niet meer door te komen. De correctie wordt wel begrepen, maar is niet blijvend. Met als effect dat er een soort trekspelletje ontstaat. Dit wil ik niet!
- Stilzetten. Geen succes -:)

Medische zaken zijn uitgesloten, merrie is nagekeken en wordt regelmatig gemasseerd.

Wie heeft er nog meer ideeen om de rust er na de galop weer terug in te krijgen?

KozieZ

Re: Zoef, zoef, habibi? Tempoprobleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:28

Ik ben in dit geval vaak voor de volte-oplossing. Steeds heel consequent een oefening rijden en pas weer rechtuit uit als er rust is. Als het tempo te houden is, zou ik veel figuren gaan rijden. Dan moet de energie in de stelling/buiging en gaat het tempo er vaak wel wat uit. Bij een versnelling, meteen een volte of figuur inzetten waar je nette stelling en buiging bij verwacht kost ook energie.

Wel goed opletten dat je wel je benen eraan blijft houden. Van afsteken, gaan hardlopers vaak alleen maar harder lopen. Hoe raar het ook klinkt, kan je een paard vaak ook rustiger krijgen door wel te drijven. Daardoor krijg voorwaarts dragen, ipv vooruit storten.

Verder werkt het soms om rustiger licht te rijden dan het tempo gaat. Dus net wat trager. De meeste paarden passen zich dan aan, aan het lichtrijdtempo.

Probeer ook te werken aan de overgang terug. Dat je goed oplet recht te blijven zitten, benen niet afsteken en proberen naar een net draftempo terug te gaan. Dus de overgang misschien iets verder doorvragen.

Kan je voordat je gaat galoperen het tempo wel goed regelen in draf? Dus een pasje naar voren of een pasje terug? Als je oefent op het moment dat de draf nog goed is, gaat het vaak ook makkelijker als ze haastig worden.

Terug naar stap vind ik niet zo'n goede oplossing, omdat je het probleem toch daar op moet lossen waar het is en dat is in draf. Hetzelfde met het halthouden. Paarden hebben dan vaak wel door dat ze mogen stappen als ze druk worden en dus pauze hebben.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt. Succes!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 10:28

@PriscaZ; dankjewel voor je fijne en uitgebreide antwoord. Even bij het begin beginnen. Inmiddels zijn we zo ver dat we voor de galop wel fijn kunnen draven. Ook daar wil ze soms nog wel eens het tempo overnemen en aanspannen maar dat is (meestal) goed te ondervangen door haar terug te nemen en de oefening in te zetten.

Ik probeer mijn benen er idd aan te houden, maar dat is soms toch wel erg moeilijk. Zeker met de lange stelten die ik heb :Y) . Nu het tempo voor de galop wel normaal is, blijkt ook dat ze vaak niet aan het been is. Dat is idd een werkpunt voor mij.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:53

Kan je haar in galop wel goed terugnemen? Ik heb het zelfde probleem gehad, mijn jonge merrie vond het moeilijk om in galop goed terug te komen op het achterbeen, waardoor ze ging rennen in draf. Ik reed haar daarvoor altijd netje op een volte van ongeveer 10 meter, waarbij ik haar goed op het binnenbeen hield. Pas als ze voldoende terug sprong mocht ze terug naar draf, waardoor ze beter in balans kwam en dus rustiger kon draven.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:58

mijn merrie begint altijd als een gek, maar als ik dr dan maar bezig houd met figuurtjes gaat het weer over.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:07

kijk voor de zekerheid ook eens naar het rantsoen?

zelf ben ik voor een combi naar stap en daarna terug draven en voltes gaan rijden.

Mijn ervaring is dat je in stap dus sneller ontspanning krijgt, ook al is deze na enkele drafpassen weer teug weg, maar uit galop komen een een opgespannen paard hebben is niet bevorderlijk om vanuit verder te werken.
In draf van zodra je nog maar denkt/voelt dat je paard het tempo overneemt, een kleine volte inzetten. Beter nog is kleine achtjes of slangevoltes gaan rijden en goed letten op stelling en buiging, dus goed van binnenbeen naar buitenteugel rijden. Meestal remmen ze hier wel van af en kan terug een keer rechtdoor of een kleine volte vergroten en weer terug verkleinen/sluiten. Komen ze indien het goed is ook nog eens mooi vanop het achterbeen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:11

Hoe lang galoppeer je met de merrie?

Wat je kunt doen is echt alleen aanspringen in galop als jullie allebei niet denken aan de galop. Met andere woorden, als zij dus al hectisch wordt voor het aanspringen dan dus nog maar even niet aanspringen, terug naar stap en andere dingen doen.
Daarnaast ook vooral niet te lang galopperen. Aanspringen in galop, paar passen galop, wellicht een volte en weer terugnemen.
Naar stap, lange teugel en daarna weer oppakken.

Dit is wel een beetje een proces van de lange adem.

Verder sluit ik me idd aan bij de adviezen over voltes en slangevoltes.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:12

ik vind dat hier ook handige tips voorbij komen en ga ook deze zeker proberen voor mijn merrie. :) die heeft hetzelfde probleem, zo erg dat ik ook niet kan doorzitten om te oefenen.

_arabes_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:19

Heel herkenbaar! Wat bij mij altijd is gelukt, is om direct na het galoperen naar buiten te gaan, en dan draafde ik altijd in de buitenbak in plaats van de binnenbak. De eerste keer verwachte ik een echte ontploffing van hem, maar hij was superrustig! Volgens mij was ie door de prikkels van buiten het zowaar 'vergeten' dat ie daarnet mocht galoperen. Na vijf minuutjes buiten gereden te hebben, ging ik dan weer naar binnen en kon ik weer doorgaan met de training. Het is misschien niet het meest ideale -zeker niet in de winter- maar misschien wel eens het proberen waard. Maar ik zou in het eerste geval met de tips aan de slag gaan die hier al voorbij zijn gekomen :) Succes!

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:22

Ik liep met mijn merrie tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb het opgelost door, zowel op rechte stukken als in de bochten, stelling naar buiten te vragen. Niet trekken oid, gewoon de buitenhand van de hals en binnenbeen er een beetje bij. Werkte bij mijn merrie goed, ze doet het nauwelijks meer.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 14:38

Wow, wat een reacties zo opeens. Ik zal eens wat antwoorden geven.

@Princesj; In galop is het meestal redelijk rijden. Rechtom vindt ze moeilijker dan linksom en deze kant is de galop altijd meer hectisch. Ze wordt idd heter na de rechtergalop dan na de linkergalop. Dus daar zou je best wel eens een punt kunnen hebben. Ik ga de tip van het galopperen op de kleinere volte in combinatie met een goede sprong eens in de praktijk brengen. Eens kijken wat het effect is.

@Petitparis; ze staat niet heel hoog in het voer. Wat je beschrijft is wat ik op dit moment aan het doen ben. Zodra het tempo wordt overgenomen dan zet ik een kleine volte in en pas als deze weer in normaal tempo gaat, maak ik deze groter. Wel fijn om te lezen dat dit misschien dan toch de methode is.

@Apple; dat wisselt heel erg. Er zijn dagen dat ik niet aan de galop toe kom omdat ik de voorwaarden om aan te galopperen niet goed vind. Er zijn dagen dat ze zo hectisch is dat galopperen het enige is wat ze voor ogen heeft. Ik heb ook al proberen te verschillen in het moment van aanspringen. Heel snel al, of pas op het einde. En daar doe ik misschien wel iets fout, want tegenwoordig wacht ik met de galop tot het laatste moment omdat ik weet dat daarna de rust weg is. Voor de galop kan ik fijn rijden en daar wil ik zo lang mogelijk van genieten. Oei.... Ik ben een watje! }:0 . Dankjewel voor het opschrijven, ik word me zo opeens bewust van dingen die ik ongemerkt doe.

@Twilight; tja, doorzitten...... Dat probeer ik kleine stukjes mee te nemen als ze nog rustig is, omdat ze moet leren doorzitten niet te associëren met de galop. Dus klein stukje doorzitten en weer naar de stap en dit steeds verder uitbouwen. Na de galop is dat bij mij vooralsnog een moeilijk punt.

@Rudet; dankjewel voor de tip. Helaas werkt dit vaak averechts op de lange stukken. In de voltes neem ik deze oefening wel regelmatig mee.

@Arabes_x_; hihi, hier gaat mijn eerste 'maar' aankomen van het topic. Ik heb geen buitenbak tot mijn beschikking, alleen een binnenbak!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:57

Probeer eens korte stukjes te galopperen. Aanspringen, 1 lange zijde galop en weer terug voor de bocht. 1 rondje of half rondje draf en weer aanspringen en weer terugnemen etc. De galop moet een normaal onderdeel van het werk worden en niet joehoe ik mag!!

Het rennerige in draf krijg ik er meestal uit door gelijk gericht oefeningen te doen, schuine lijnen van M naar A of K naar C met stelling naar buiten en gewicht naar binnen, grote voltes openen en sluiten, achtjes, weer eens aanspringen. Gooi ook de teugels maar eens los en laat halsstrekken in die rendraf terwijll jij in verlichte zit gaat. Hartstikke goed voor het paard.
Kortom, gewoon ontspannen doorrijden en niet teveel focussen op het persé rustig krijgen en terugnemen, tenzij hij ongevraagd aanspringt. Je kan ook rijden in een hoog tempo, is helemaal niet erg. Als je het vaak genoeg doet en vaak genoeg galoppeert dan komt de rust er echt wel een keer in.

Als rechtsom moeilijker gaat dan is ze dus scheef. Kleine voltes laten lopen in galop rechtsom is gewoon moeilijk voor het paard en daar worden ze zeker rennerig van. Doe dan liever gerichte rechtrichtoefeningen om dat rechtsom goed te krijgen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 15:03

@ Waves, interessant, jij benadert het probleem vanuit een compleet andere hoek! Dat is ook interessant om te lezen. Het probleem waar ik nu tegenaan loop, is dat ik geneigd ben de teugels korter te pakken. De teugels lang gooien vind ik zelf dan weer niet zo'n prettig idee aangezien er echt geen rem meer op zit. Ik ga eens kijken of ik de tussenweg daarin kan vinden. Meer met de galop gaan doen is denk ik iets wat ik steeds meer mee moet gaan pakken. Kwestie van uitproberen denk ik. Wel is er het kleine probleempje van ontploffingsgevaar als ik te veel overgangen ga rijden. Op een gegeven moment weet ze niet meer waar ze haar voetjes moet neerzetten.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:12

Ik lees even mee, herken dit van mijn verzorgpaard. Na de galop wordt ze erg loperig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:22

TS je gaat sneller resultaat boeken als je niet continu op dezelfde kleine volte blijft, bij omstellen komt een paard aak vanzelf ook weer terug, dus als je slangenvoltes en 8-jes gaat rijden gaat de snelheid er makkelijker uit.
en op een bepaald moment moet je idd doen wat waves omschrijft, kleine stukje galop even iets anders weer een stukje enz

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 15:42

@petitparis; steeds op dezelfde volte werkt ook niet. Ik zou er duizelig van worden %) . Ik wissel veel af. Zodra het tempo weer rustig is open ik de volte en ga van daaruit weer verder. Daarnaast wissel ik veel van hand. Teveel op dezelfde hand zorgt ervoor dat ik en het paard ons vastzetten. Door veel af te wisselen hoop ik de verzuring van de spieren tegen te gaan en er daarnaast voor te zorgen dat haar moeilijkere rechterhand afgewisseld wordt door de makkelijkere linkerhand (al wisselt de moeilijke hand wel).

Heb al veel tips gekregen om eens flink mee aan de knutsel te gaan.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:02

maaikemuis schreef:
@ Waves, interessant, jij benadert het probleem vanuit een compleet andere hoek! Dat is ook interessant om te lezen. Het probleem waar ik nu tegenaan loop, is dat ik geneigd ben de teugels korter te pakken. De teugels lang gooien vind ik zelf dan weer niet zo'n prettig idee aangezien er echt geen rem meer op zit. Ik ga eens kijken of ik de tussenweg daarin kan vinden. Meer met de galop gaan doen is denk ik iets wat ik steeds meer mee moet gaan pakken. Kwestie van uitproberen denk ik. Wel is er het kleine probleempje van ontploffingsgevaar als ik te veel overgangen ga rijden. Op een gegeven moment weet ze niet meer waar ze haar voetjes moet neerzetten.

Door korter te pakken en te focussen op dat terugnemen breng je alleen maar spanning erin. Je moet durven loslaten en durven vertrouwen. Ik garandeer je dat het paard dan ook loslaat en gaat vertrouwen. Nu is het een gevecht, dat werkt niet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 17:31

@ Waves, heel waar. Dat is ook de reden van dit topic, ik merk dat ik het gevecht vaak aan ga na de galop. Terwijl ik het probleem eigenlijk zonder vechten aan wil gaan. Enige moeilijkheid is dat in dit geval ik mijzelf ook veilig moet blijven voelen. Teugels losgooien heb ik ooit (enigszins in wanhoop) geprobeerd en dat effect was niet geheel positief te noemen...... Maar ik wil wel naar dat punt toe. Dit topic geeft mij weer inspiratie om dit te kunnen bereiken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:37

Teugels losgooien is ook wat grof gezegd, ik bedoel gewoon hals laten strekken, dus nageven op wat zij aanbied aan halsstrekken.

Je moet weer even het vertrouwen krijgen dat up-rempo rennen niet zo erg is. Zo lang jij maar lekker blijft sturen en haar recht houdt, lekker ontspannen lichtrijden en blijven ademen, af en toe lekker zuchten en je energie laag en zwaar houden. En dan kan je wat gaan doen: slingerlijntjes, achtjes (vooral steeds omzetten), die schuine lijntjes. Als je d'r lekker hebt laten buigen tijdens de voltes en die schuine lijntjes dan gaat ze als het goed is wel zakken als je haar eens wat teugel geeft op een lange zijde. Ze zal misschien versnellen en ruimer gaan lopen maar dat is niet erg, als je het niet uit kan zitten lekker in verlichte zit gaan. Laat haar maar onder je door lopen, ze gaat misschien up-tempo maar dat kan dus ook lekker ontspannen. Springt ze in galop, rustig terugnemen.
Je zal zien dat je het rennen dan niet meer als zo erg gaat ervaren en paard zal echt rustiger worden na verloop van tijd.
Ik had precies hetzelfde, ook een hysterisch paard dat dacht dat hij op de drafbaan zat na de galop (en ervoor trouwens ook, eigenlijk altijd :') ). Mijn instructrice heeft mij dit zo geleerd, werkte perfect, vooral in mijn attitude.. nu doet hij het nog heel zelden maar dan moet ik er eigenlijk alleen maar om lachen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 06:36

Ik ga er gewoon mee aan de slag!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 10:49

Dankjulliewel bokkers! Ik ben inmiddels met hernieuwd enthousiasme begonnen. Grappig genoeg was de masseur gisteren aanwezig op stal (tevens ook verdienstelijk ruiter) en die heeft me nog even geholpen vanaf de kant. Ontzettend lief uiteraard en zowaar, zowaar het is gelukt om het paardenbeest uiteindelijk weer rustig rond te laten gaan. Heb gelijk een lesje afgesproken, we gaan het eens over een andere boeg gooien.