Halthouden - stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KseniyaG

Halthouden - stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 12:21

Hoihoi

Ik heb een probleempje met het (vierkant) halthouden dit enkel indien ik met een kortere teugel rijd. Met lange teugels staat hij onmiddelijk stil en blijft hij ook stil staan. Maar als ik mijn teugels opneem blijft hij maar voorwaarts trekken. Als ik hem dan uiteindelijk stil heb gekregen (en korte teugel behoud) wil hij onmiddelijk weer vertrekken.
Hoe leren jullie je paard halt te houden en stil te staan?
Welke oefeingen doen jullie om de ophouding te verbeteren en je paard er attent op te maken?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:25

Misschien steek je je voeten af als je halt houdt.. Dat zou een reden kunnen zijn dat hij trekt als je je teugels opneemt..

Ik rijd altijd aan. Zitten. Kleine ophouding.. Benen aan en halt. Altijd tellen van 21 tot 24 en dan wegrijden.. Ene keer hh en groeten andere x hh en stap dan hh en achterwaarts hh en draf hh achterwaarts en daarna draf.. Daar moet je een beetje afwisseling in houden dan blijven ze opletten..

Ik heb het nog niet 1x meegemaakt met deze

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:48

Als die niet wilt stil staan en weg wilt zet ik hem altijd in een hoek zodat die nergens heen kan

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:47

Ik zou schijnovergangen maken. Dus echt de stap of draf verzamelen en verkorten en dan als je bijna stil staat direct weer actief van achter naar voren vertrekken.
Ook het halthouden en direct achterwaarts gaan.
Maar voorwaarde is dat alles van jou blijft. Overbluffen. Het is de manier van het paard om onder jouw rijderij uit te komen.

inskimberly

Re: Halthouden - stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:16

Ik ben het eens met horsesm. Zitten, benen eraan, ophouding en voor de hoek hh. Dan ook meteen belonen. Zorg dat je niet gaat 'hangen' aan de teugel. Ophouding en weer los.

_Gill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:40

Er ontstaat precies spanning als je de teugels opneemt, kan dat? :) Laat hem eerst tot ontspanning komen voor je hem tot halthouden vraagt. Het halthouden moet vloeiend gebeuren, met een goede voorbereiding ;) eerst passen verkorten, om het paard mooi vierkant te laten staan. Als hij zich dan al verzet, gewoon terug verder rijden. Als het paard voorwaarts denkt zal het ook beter vierkant staan. :P