geen ontzag voor mijn been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxrossiexx

geen ontzag voor mijn been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:32

Misschien een beetje rare titel, maar wist niks beters.

Sinds een maand ben ik bezig met een paard van een vriendin van mij, om die te leren springen. Dit doe ik ongeveer 1x in de 2 weken, voor de rest rijdt zij er op
Het is een gelderse met een eigen willetje dat af en toe wel is een draak kan zijn.
Ook beenhulpen komen soms niet bij haar aan, daar zijn we volop mee aan het werk

Mijn probleem, door een knie blessure kan ik niet veel kuitdruk geven met mijn rechterbeen.
Ook 'trappen' kan ik niet erg overtuigend. Nu ben ik heel erg bezig met krachttraining met mijn knie. Maar met springen maakt het paard ee misbruik van, zo rent ze altijd de eerste keer erdie kant er langs omdat ik haar niet genoeg overtuig om er over te gaan. Als het links probeert kan ik jet opvangen met mijn been maar rechts is dat bijna onmogelijk. Van mijn instructrice kreeg ik de tip om dan tog maar een spoortje om te doen. Ik rij vaker met sporen op andere paarden ivm mijn blessure maar ik zie het niet zo zitten om op dit paard met sporen te rijden. Aangezien het een dressuurzadel is waarin ik juist niet stabiel zit (omstanders zien er niks aan) , en daardoor mijn benen te veel onder me weg zie lopen...

Heeft iemand tips om het anders op te lossen?
Alle tips zijn welkom!

midgie

Re: geen ontzag voor mijn been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:36

Een aantal tips:
Miss leren dat paardrijden geen kracht training is en je niet moet zitten trappen en dat sporen voor de verfijning zijn en als je instructrice jou dat aanbeveelt een andere nemen,
Een paard voelt een vlieg landen dus ook jou been voelt hij, het probleem is dat de meeste paarden niet reageren op been omdat er teveel been word gegeven, of niet geleerd te wijken voor druk.
Dus ga eens aan de gang voor het wijken voor druk op een kleine hulp, dus meer verdiepen in het grondwerk inplaats van je been spieren trainen , is ook wel fijn om dat te doen hoor maar met paardrijden heb je die kracht niet nodig.

Een paard maakt gene misbruik van je , maar dat doen mensen wel, een paard is een paard en heeft zijn instinct,als je daar meer over weet dan weet je gelijk waarom hij niet reageert op je been, miss ook handig om je instuctrice ook te vragen of ze wat meer over paarden gaat leren.

original

Re: geen ontzag voor mijn been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:15

Vervelend dat je blessure je in de weg zit!
Een zweepje gebruiken aan de kant van je minder goede been wil wel helpen.
Ook zou ik eerst goed aan de slag gaan met het reageren op je beenhulpen. Maak haar actiever voor je been door veel overgangen te rijden, zodat ze sensitiever op je been wordt.
Succes er mee!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:26

Paardrijden is geen krachtsport, maar samenspel :).

Ik ga met midgie mee, ga hem eerst leren dat hij reageert op jouw been ZONDER te schoppen, slaan of weet ik veel wat.
Je kan er ook op gaan zitten, been geven, geen reactie is nog een keer been(kuithulp, geen schop), nog geen reactie is een klein tikje achter je kuit + been(en geen slaan en schoppen, maar gewoon een kleine beenhulp). Die moet je consequent doen, het liefst met een instructeur erbij of vraag om les :).

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 12:44

Iedereen bedankt voor de reacties,
Wat ik bedoelde met de krachttraining is puur om mijn knie aan te sterken en daarbij mijn spieren te verlengen, en zie ook te kweken. Loop nu gewoon met het probleem dat het bij dat paard (ivm een wat kortere borstkast, waarbij ik mijn been laat maar zeggen omhoog moet draaien) mijn been niet goed aankan leggen en daardoor geen normaal been kan geven.

Overigens reageert ze links wel snel en allert op kuitdruk. Het probleem ligt dus ook gewoon dat ik haar rechts niet genoeg kan begrensen bij het aan rijden omdat ik mijn been niet aan kan leggen bij haar, vandaar dat mij werd verteld om mijn hak wat meer op ter trekken en met hak druk te geven (dat is wat ik als dar trappen zie, wat overigens ook al tussen aanhalingstekens staat).

Zweep kan ik proberen, maar vriendin heeft daar geen goede ervaringen mee met dat paard.
Maar bedankt voor de tips, ben mezelf er ook van bewust dat ik haar goed aan het been moet zetten, maar dat gaat links dus goed maar rechts wat gecompliceerd.

Dit: krachttraining Heeft voor de rest niet met de paarden te maken ofzo hoor, maar puur om mijn spieren te verlengen en mijn knie beter te laten indraaien net gewicht erop. Ook heb ik alleen in draf last van het probleem als er gewicht op zit.