zadel scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosannebax

zadel scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:01

hallo,
de laatste tijd heb ik het probleem dat mij zadel een beetje naar een kant schuift.
mijn beugels zijn gewoon gelijk, de singel zit goed vast en ik heb ook al geprobeerd om de singel dan aan een kan wat strakker te doen. weet iemand misschien het probleem / oplossing?
groetjes

HindaFree

Re: zadel scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:02

een oplossing: zadelmaker

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:02

Rechtrichten! (van het paard dan)
Hoe? Les!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:04

Aantal mogelijkheden.
Bijvoorbeeld, zadel past niet goed of jij zit naar 1 kant met je gewicht (ongemerkt) of je paard is niet recht.

Eerste geval zadelmaker, andere gevallen les nemen.

rosannebax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:06

ik zal inderdaad een afspraak maken bij de zadelmaker! dankjewel

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:19

Ik zou ook naar je eigen zit laten kijken door je instructeur. Kan heel goed dat je zelf ook scheef zit, al dan niet door scheefheid van het paard of van het zadel.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 08:38

Flexchair kan een oplossing zijn. Kun je heel duidelijk zien of je in balans zit. (Even googelen.)

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:31

als je jezelf eens filmt (zet de camera op een hekje ofzo) dan kun je miss zien wat je fout doet en dat verbeteren, anders zijn bovenstaande opties volgens mij wel goed

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:13

Zijn de singelstoten nog gelijk? Of moet je bijv. 1 singelstoot een gaatje korter aansingelen?

rosannebax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 16:59

@Aukie
dat heb ik al geprobeerd, dat hielp een klein beetje maar het zadel zat nog steeds niet helemaal recht.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:14

Ik bedoel juist dat dat níet de bedoeling is... De singelstoten moeten altijd gelijk zijn, anders trekt het zadel scheef. Je moet dus even nakijken of de gaatjes niet op ongelijke hoogte zitten door uitrekken van het leer.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:15

Is héél vaak scheefheid van het paard. :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 06:58

malloesje schreef:
Ik zou ook naar je eigen zit laten kijken door je instructeur. Kan heel goed dat je zelf ook scheef zit, al dan niet door scheefheid van het paard of van het zadel.

Als je door je zadel al in een houding word gedwongen dan kan je wel laten kijken of je recht zit of niet. Maar dat heeft natuurlijk weinig zin als je paard aan de ene kant minder ontwikkeld is dan aan de andere kant.
Ik zou dus eerst de zadelmaker laten komen om te zien of je zadel wel helemaal goed ligt.

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:11

De kans is groot dat je zadel scheef is. Als je paard namelijk scheef is, wordt je zadel ook vanzelf een beetje scheef. Ik zou je adviseren om een zadelmaker te laten komen en daarna met je (rechte) zadel aan de slag gaan met het rechtrichten van je paard en je eigen houding en zit onder de loep nemen.

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:59

Ik had het ook voor, zadel perfect recht... Blijkbaar was mijn paardje inderdaad "scheef" Cursus rechtrichten was voor mij de oplossing. Zijn linker kant was gewoon veel gespierder. Succes

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:05

Herken het probleem. Rechtrichten van paard en ruiter helpt goed en wat bij ons ook heel goed helpt is heel precies zadel goed leggen door paard tijdens zadelen vierkant te laten staan. Dan ga ik erachter staan en op de mm af leg ik het zadel recht dan goed aansingelen aan beiden kanten. Ik heb speciale singel en daardoor blijft zadel ook beter liggen. TEvens voelen op welke kant jouw paard je graag zet. Die van mij zet mij graag op mijn rechter bil dus heel bewust ga ik regelmatig weer terug zitten op beiden billen. Mijn instructeur helpt me goed met rechtrichten paardje en mezelf en geeft regelmatig aan dat ik even uit mijn zadel moet wippen zodat ik zelf weer in balans ga zitten.
De oudste van mij heeft dat scheef liggen van zijn zadel helemaal niet maar dat paardje is ook veel recht gerichter vanuit zijn eigen natuurlijke aanleg (heeft weer andere fratsen) . Dus ligt ook aan scheefheid van paardje.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:12

Gaat het om Corona? Die is voor zover ik haar ken niet zo scheef dat je zadels scheef zakken. Bij mij bleven ze in ieder geval recht liggen. Misschien kijken of je zelf onbewust niet op haar moeilijke kant teveel in een beugel gaat hangen waardoor je zadel scheef zakt? Je zadel kan zelf ook scheef zijn geworden door steeds aan een kant opstappen en je dan optrekken aan het zadel.

rosannebax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 00:08

@2005
Jaa het gaat inderdaad om corona, ik zag net je foto. Leuk dat je haar ook hebt gereden !
Ik kwam er laatst achter dat er een beugel dwars zat (dom dat ik dat niet doorhad!) Die zijn nu weer gelijk, gaat meteen al stukken beter ! Bedankt voor de tips !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:55

Ik zou zeker nooit strakker aan singelen, dan trek je alle zuurstof uit de spieren van het paard.
Probeer eens zonder zadel te rijden wat voel je dan , ligt het aan jou of gooit je paard je scheef,aan beide kun je werken, balans van paard verbeteren door rechtricht oefeningen te doen zoals de zijgangen en balans van de ruiter kun je verbeteren door zitles te nemen zodat je samen in balans kan gaan komen.