6-jarige die staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GuillermoB

6-jarige die staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 12:57

Ik heb sinds twee jaar een toffe ruin in mijn bezit...... Als hij al dan niet meewerkt!

Hij kan echt heel hard werken voor me, en zich super inzetten! Maar wanneer hij er de brui aangeeft dan kan niets of niemand daar voor wijken. Het begon allemaal toen hij vier jaar was en zo nu en dan eens weigerde op jumping. Wandelen was ook geen optie want in het midden van de wandeling wou hij niet meer vooruit en ging hij omhoog (ik reed nochtans met een gewone losse teugel in stap!).

Nu dat was opzich allemaal nog vrij normaal voor een vier jaar, dus hebben wij daar niet echt nauw naar gekeken. Na eens ''aangepakt'' te zijn geweest in de winter dat hij 4 jaar was, liep hij een gans winterseizoen goed! Maar dacht hij toch soms even ons op onze plaats te zetten door niet op de trailer te willen. (Dat is nu ondertussen helemaal overwonnen en hebben we geen last meer van)

Dan begon het weer in het voorjaar van het jaar dat hij 5 werd. Hij werd terug nukkig en ging zelfs verschillende keren gewoon staken in de wedstrijdring. Niet voor een sprong, zo maar in het niets. Alles laten controleren, zadel, osteopaat, da... niets wees op pijn of belemmering. Zo dus, gewoon verder gegaan.

Na nog eens ''aangepakt'' te zijn geweest liep hij weer enkele weken goed! Dan kregen we een blessure en stond hij een 3 maand stil. In december heb ik hem terug opgepakt en dat ging vrij vlot. Nu staakt hij echter thuis na een halfuur lopen! Gewoon niet vooruit willen, en als je ook maar denkt je zweep te tonen gaat hij bokken en steigeren!

Ik heb het er helemaal mee gehad maar wil hem niet zomaar weg doen..

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee want wij zijn ten einde raad?!

vibabu

Re: 6-jarige die staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:59

Even een stipje... dit verhaal komt me wel heel bekend voor. Ben benieuwd wat anderen als oplossing geven :)

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:06

Ondanks dat je zegt, 'alles' laten controleren, toch nog even benieuwd, is het gebit gecontroleerd?

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:07

Hoe vaak en zwaar train je hem? Krijgt hij wel eens een paar weken 'vrij'?
Misschien is hij toe aan een weekje vakantie? Mijn eigen paard heeft na een tijdje rust weer ontzettend veel zin om aan het werk te gaan, (bries bries bries :) )maar dat is er sowieso eentje die graag aan de slag gaat.
Ik hoop iig dat je snel een oplossing vind, want zo wordt het rijden er niet leuker op!

EDIT: O o mijn excuses, had je post wat beter moeten lezen.. zie net dat hij al een poosje rustig aan heeft gedaan ivm blessure.. ik zou het verder niet weten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:16

Misschien je instelling veranderen
n en weten waarom een paard iets kan doen, die denkt niet ik zal ze eens op hun plaats zetten door de trailer niet in te gaan, het aanpakken is denk ik een tijdelijke oplossing en zelf ben ik niet zo voor het aanpakken op de manier hoe jij het doet,, normaal dat het dier weer een paar weken loopt, maar dat doet hij niet uit vrije wil of omndat hij het leuk vind, maar omdat hij erdoor heen gedwongen word, ik zou mijn training aanpassen aan het dier en ga geen grenzen over zodat hij gaat bokken en steigeren, het probleem ligt echt alleen bij jezelf, verander je denken en je paard zal alles voor je doen.

Staken doet een paard ook niet zomaar tenzij er te veel druk op hem word gebracht.
Je hebt het helemaal gehad , maar wat denk je dat het paard zou zeggen als hij mens was??

Welke blessure had je paard?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:24

Citaat:
Het begon allemaal toen hij vier jaar was en zo nu en dan eens weigerde op jumping

Beest is vast veel te vroeg ingereden en nu kan hij het niet meer aan
Zo'n bekend verhaal dit
hij heeft het eerder al geprobeerd aan te geven maar luisterde iemand naar hem? nee

hier waarschuw ik dus altijd voor.

Maar goed.. als je echt verder wil (zoals in de sport gebruikelijk is)
Ga dan op de grond werken aan leiderschap en niet half-half, nee 100% doen wat jij zegt wanneer jij het zegt.

Het liefst zou ik zien dat je hem een pauze geeft op de wei...

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:16

Het eerste wat in mij opkwam toen ik dit las, was dat ik zoiets wel eerder had gezien. Jong paard, liep sterren van de hemel, terwijl een leeftijdgenoot nog niet eens recht over de hoefslag kon, echt super maar toen ineens Boem, geen zin meer. Motor sloeg af en ging niet meer aan. Loopt nu een beetje rondjes te sjokken in een manegeles.

Heb hier dus ook een beetje het idee dat er te vroeg van alles gewild is. Weet natuurlijk niet in wat voor mate er werk van dit paard verlangd is.

Om dit op te lossen ; ga op zoek naar wat het paard leuk vind om te doen. Wat je zegt dat hij nu doet, na een half uur staken. Zorg dat je vóór dat hij staakt klaar bent, je moet iets gaan vinden dat het weer leuk maakt voor het paard en voor jezelf.
In plaats van op het negatieve , op het positieve focussen. En dan voorlopig maar niet richting wedstrijd denken, eerst weer met je paard op dezelfde pagina belanden.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:17

- Controleer je voer
- Geef hem een tijd rust/vakantie
- Meer afwisseling: buitenrit, longeren, balkjes, dressuur, grondwerk etc..
- Rijdt hem niet met de manier dat je aan het eind van het uur dit en dit perfect wilt hebben, alleen waar je aan wil werken en beter wilt hebben.
- Misschien kan je 'm een keer(of vaker) door iemand anders laten rijden, niet met de bedoeling dat die hem maar even aanpakt, maar even een andere manier van rijden, sommige paarden knappen hier echt van op!
- Heb je ook de waardes laten controleren? Meerdere dierenartsen? Hoefsmid?

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:18

En gewoon niet te veel willen, het is nog een jong paard, gun 'm plezier! Succes!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:28

Ik vind persoonlijk dat hier nog wel grove conclusies worden getrokken :o
Ik kan namelijk vanaf hier niet zien wat het daadwerkelijke probleem kan zijn en weet ook niet hoe het paard ingereden is :)

Zo'n probleem kan meerdere oorzaken hebben en de echte oorzaak zul je moeten achterhalen. Je zult bij jezelf na moeten gaan hoe het management om het paard is. Voldoende afwisseling in het werk, weidegang, sociaal contact, gezondheidstoestand etc. etc. Ik ben er ook van overtuigd dat een paard niet zomaar staakt, maar dat het er een goede reden voor is. (tenzij het echt een leiderschapsprobleem is, dan kan het wel uitproberen zijn). Zoek iemand met verstand van zaken in jou buurt die je verder kan helpen :)

Veel succes ermee!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:32

malloesje schreef:
Ik vind persoonlijk dat hier nog wel grove conclusies worden getrokken :o
Ik kan namelijk vanaf hier niet zien wat het daadwerkelijke probleem kan zijn en weet ook niet hoe het paard ingereden is :)

Zo'n probleem kan meerdere oorzaken hebben en de echte oorzaak zul je moeten achterhalen. Je zult bij jezelf na moeten gaan hoe het management om het paard is. Voldoende afwisseling in het werk, weidegang, sociaal contact, gezondheidstoestand etc. etc. Ik ben er ook van overtuigd dat een paard niet zomaar staakt, maar dat het er een goede reden voor is. (tenzij het echt een leiderschapsprobleem is, dan kan het wel uitproberen zijn). Zoek iemand met verstand van zaken in jou buurt die je verder kan helpen :)

Veel succes ermee!

Hier ben ik het inderdaad mee eens, daarom is het misschien voor ons handiger om een filmpje te plaatsen, dan hebben we er in iedergeval een beeld bij. Dan nog kunnen we het niet 100% beoordelen maar het gaat al makkelijker.

Wat voor blessure heeft je paard gehad? Probeer te achterhalen wat er op dat moment gebeurt en kijk naar de houding van je paard, wat straalt deze uit. Maar ook wat straal je zelf uit.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:34

Ik zou bij jezelf eerst kijken. Vraag je teveel van hem? Begrijpt hij je wel? Heeft hij er wel plezier in, op de momenten dat hij niet staakt? Heeft hij genoeg afwisseling? Is hij wel helemaal uitgegroeid voor je ermee begonnen bent? :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:15

Om welke blessure gaat het? Is er een kans dat deze 'sluimert' maar er geen duidelijke onregelmatigheid te zien is?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:25

Ik ben het helemaal met malloesje eens... TS zegt toch dat haar paard helemaal nagekeken is en niet staakt vanuit pijn.

Misschien dat je jezelf eens kan filmen en misschien dan iets ziet wat jij doet en dat je dan de reactie van het paard ziet. Of op het moment dat je voelt dat hij gaat staken dat je bij jezelf nagaat wat je op dat moment doet.

Zelf probeer ik bij een staking vooral heel rustig te blijven. Niet toegeven aan het gestaak maar ook niet dwingen. Ik denk alleen wel dat het per paard weer verschilt :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:41

vibabu schreef:
Ik ben het helemaal met malloesje eens... TS zegt toch dat haar paard helemaal nagekeken is en niet staakt vanuit pijn.

Misschien dat je jezelf eens kan filmen en misschien dan iets ziet wat jij doet en dat je dan de reactie van het paard ziet. Of op het moment dat je voelt dat hij gaat staken dat je bij jezelf nagaat wat je op dat moment doet.

Zelf probeer ik bij een staking vooral heel rustig te blijven. Niet toegeven aan het gestaak maar ook niet dwingen. Ik denk alleen wel dat het per paard weer verschilt :)

maar het paard heeft toch een blessure gehad? Kan jij rieken of een paard er nog pijn aan ondervindt?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:11

Voor de blessure heeft hij ook al een aantal keer zo gedaan, dus denk niet dat het aan de blessure ligt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:31

vibabu schreef:
Even een stipje... dit verhaal komt me wel heel bekend voor. Ben benieuwd wat anderen als oplossing geven :)

komt mij ook zeer bekend voor dit verhaal.......

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:37

Rider01 schreef:
Citaat:
Het begon allemaal toen hij vier jaar was en zo nu en dan eens weigerde op jumping

Beest is vast veel te vroeg ingereden en nu kan hij het niet meer aan
Zo'n bekend verhaal dit
hij heeft het eerder al geprobeerd aan te geven maar luisterde iemand naar hem? nee

hier waarschuw ik dus altijd voor.

Maar goed.. als je echt verder wil (zoals in de sport gebruikelijk is)
Ga dan op de grond werken aan leiderschap en niet half-half, nee 100% doen wat jij zegt wanneer jij het zegt.

Het liefst zou ik zien dat je hem een pauze geeft op de wei...

Met 4 op jumping is aan de jonge kant, zadelmak met 4 is fijner, gezonder, maar dat terzijde:
Grondwerk:paard moet 100% doen wat jij zegt en wanneer jij het zegt? hahaha, dat is geen grondwerk, dat is domineren, wordt ie vast niet vrolijker en enthousiaster van.

Aan TS, gooi hem lekker elke dag buiten met een maatje, wandel een weekje met hem aan de hand en poets en pruts veel, is het daarna niet beter, laat hem dan fysiek checken, staken is een kalme energiearme methode om aan te geven dat ie niet meer wil of kan, omhooglomen kost veel energie, dsu als ie dat ervoor over heeft wil ie je iets vertellen, check je zadel en of ie wel helemaal pijnvrij is...gebruik je nog sporen,zweep martingaal of slof overigens?

yesrno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:45

Het voer kan inderdaad ook een grote rol spelen!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:31

GuillermoB schreef:
Ik heb sinds twee jaar een toffe ruin in mijn bezit...... Als hij al dan niet meewerkt!

Hij kan echt heel hard werken voor me, en zich super inzetten! Maar wanneer hij er de brui aangeeft dan kan niets of niemand daar voor wijken. Het begon allemaal toen hij vier jaar was en zo nu en dan eens weigerde op jumping. Wandelen was ook geen optie want in het midden van de wandeling wou hij niet meer vooruit en ging hij omhoog (ik reed nochtans met een gewone losse teugel in stap!).

Na nog eens ''aangepakt'' te zijn geweest liep hij weer enkele weken goed! Dan kregen we een blessure en stond hij een 3 maand stil. In december heb ik hem terug opgepakt en dat ging vrij vlot. Nu staakt hij echter thuis na een halfuur lopen! Gewoon niet vooruit willen, en als je ook maar denkt je zweep te tonen gaat hij bokken en steigeren!

Ik heb het er helemaal mee gehad maar wil hem niet zomaar weg doen..

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee want wij zijn ten einde raad?!

Ik denk dat het een probleem is met het aanspannen van de lengte spieren in combinatie, van buigen vanuit de schouder (waar het zadel tegen de schouder licht) naar het beken. Eigenlijk spier pijn.
Vooral om dat het allemaal zo vlot verliep kan je hem ongewild teveel gevraagd hebben.
kan hij goed gebogen laag lopen zonder dat je aan de binnen teugel trekt voor de stelling, en daar in door loopt? Links en rechts om.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:46

Als je die van ons aanpakt met de zweep krijg je precies het zelfde om je oren gegooit. De remedie: veel geduld en lief lachen. Als hij in de staak schiet, gewoon wachten. Zorg dat hij in de richting blijft die je in je hoofd had en probeer af en toe of hij voor je wilt lopen. Zo niet, weer wachten. Al wacht je 10 minuten op 1 plek, hij moet erachter komen dat ook na staken het werk gewoon hervat word. Gaat hij wel verder, dan kort afmaken waar je mee bezig was en dan afronden. Zo weet hij dat als je meewerkt het veel leuker is!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:50

Als je het verhaal zo leest, kan het maar zo zijn (omdat je paard op rust heeft gestaan na een blessure) dat hij erg sterk reageert op (spier)pijn. Sommige paarden reageren ook sterk op het voer dat ze krijgen. Als je alles hebt nagekeken (tanden, zadel, rug) zou je ook nog eens kunnen kijken naar zijn voer, c.q. daar advies over kunnen vragen. Bij dit soort problemen (zeker als je het niet meer ziet zitten en overweegt het paard weg te doen) is een bezoek aan een holistisch DA (Laarakkers bijvoorbeeld) een goede keuze. Zij kijken ook na of het voer dat je voert geen problemen veroorzaakt. Ik heb daarvan al meer voorbeelden gezien.
In de tussentijd zou ik hem lekker longeren.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:55

Je hebt het over "flink aanpakken", wat moet ik daar onder verstaan?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:19

Princesj schreef:
Als je die van ons aanpakt met de zweep krijg je precies het zelfde om je oren gegooit. De remedie: veel geduld en lief lachen. Als hij in de staak schiet, gewoon wachten. Zorg dat hij in de richting blijft die je in je hoofd had en probeer af en toe of hij voor je wilt lopen. Zo niet, weer wachten. Al wacht je 10 minuten op 1 plek, hij moet erachter komen dat ook na staken het werk gewoon hervat word. Gaat hij wel verder, dan kort afmaken waar je mee bezig was en dan afronden. Zo weet hij dat als je meewerkt het veel leuker is!

Wat een mooie manier om iets duidelijk te maken aan je paard, Princesj! Het leek mij een western-achtige aanpak dus checkte ff je profiel! Geen western te zien, maar echt een nette oplossing. Geen paniek maar toch duidelijkheid :-). :j Ik probeer de laatste jaren ook minder boos te worden, gewoon corrigeren en duidelijk zijn 'nee dat is niet wat ik vraag'. Naast dat het goed werkt blijf je zelf ook relaxter en blijft het een fijnere rit daardoor :-).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:51

Misschien dat het niet aan pijn ligt en aan de leeftijd dat hij op wedstrijd ging, maar misschien ligt het er wel gewoon aan dat springen niet zijn ding is. Probeer eens wat anders met hem. Geen hindernissen in de bak waar hij overheen moet zijlen, maar gewoon een lege bak, en lekker werken op je been, hand en zit. En eens niet zoveel kracht hoeven gebruiken voor het springen. Doe even een stapje terug en begin bij de basis! Het begint allemaal met dressuur, en niet met springen. Als de dressuur goed gaat kan je opnieuw beginnen met het springen en kijken hoe hij reageerd.