Bij zadelmak maken niet reageren op het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shrliii

Bij zadelmak maken niet reageren op het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:42

Hoi iedereen , mijn pony is nu 3 jaar en ik wilde beginnen met het zadelmak maken , ik heb al een aantal haflingers enz ingereden en geholpen met zadelmal maken met hulp maar met mijn eigen pony wilde ik het helemaal zelf doen , er is wel altijd iemand bij me aanwezig wanneer ik met haar bezig ben , bvb mijn mama maar die weet niets van paarden o ponys , dus het probleem.

alle paarden en ponys die ik met hulp beleerde moest ik eigenlijk nog niet aanraken en ze waren al vertrokken , de mijne kun je samenknijpen en het beeste gaat nog niet vooruit , ze kijkt alleen is naar mijn been en verdeer blijft ze poepsimpel staan . wat moet ik hiermee ?

upendo

Re: Bij zadelmak maken niet reageren op het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:43

Stemhulpen aanleren?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:46

Je pony moet eerst leren dat been geven lopen betekend. Ik leer mijn ponys eerst de stemhulpen aan (die leren ze dus al aan de longe, met wandelen enz). Daarna gaat er iemand op, ik heb ze aan de longe. Kids geven beenhulp op het moment dat ik ook de stemhulp geef. Belonen als ze gaan stappen. Dan hebben ze het snel door.

Maar hoe het je het de andere paarden dan geleerd? Die hebben ook moeten leren dat beendruk versnellen is, dat moet ieder paard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:46

Via je stem gaan aan leren,is echt ideaal.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:47

Zweepje gebruiken en been geven. Of iemand met een longeer zweep je van de grond helpen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:50

ik zou zeker met stemhulpen werken,voor je met de zweep begint(die heb je snel gepakt mocht het nodig zijn).

laif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:52

Ik zou eerst stemhulpen proberen aan te leren aan de longe en als dat niet werk iemand vragen om het paard te begeleiden met een lange zweep

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:05

ArabicQueen schreef:
Zweepje gebruiken en been geven. Of iemand met een longeer zweep je van de grond helpen.

Zonder stemhulp snapt de pony er geen reet van en als je 'm ook nog gaat meppen of met een zweep erachteraan gaat rennen weet hij helemaal niet meer waar ie het zoeken moet.

+:)+

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:08

dat is het nou net , ze kent de stemhulpen perfect , aan de longe en voor de koets maar onder het zadel is het net een ezel :P
een zweepje wil ik nog niet gebruiken , aan de longe lukt het haar in beweging te krijgen maar volgens mij legt ze de link niet met het been geven ze reageert enkel als de longeerlijn in de buurt komt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:11

Hoe lang heb je het al geoefend aan de longe dan? Desnoods even voorwaarts vragen door de longeerzweep even gebruiken (wel eerst been en stemhulp uiteraard, anders leren ze er niets van). Sommige paarden hebben gewoon wat langer nodig om het te snappen. Mijn shet had het binnen 2x wel door. Daarna had hij de stemhulp niet eens meer nodig.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:11

De kans is dan groot dat jij er niet goed opzit. Het kan zijn dat je te zwaar zit, waardoor je pony niet wegkomt, het kan zijn dat je teveel druk op de teugels hebt (groene paarden kunnen erg gevoelig zijn voor druk op het bit, aan jou dat zo te houden), waardoor het paard niet vooruit wil. Het kan ook zijn dat jij uit balans zit, waardoor het paard uit balans is, waardoor hij niet weg durft.

Heb je goede begeleiding bij het inrijden?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:13

Dan is het principe van wijken voor druk dus nog niet bevestigd. Ik zou dus eerst grondwerk doen tot dat goed gaat, daar heb je heel veel aan onder het zadel. En goede begeleiding erbij hebben, zodat je zeker weet dat jij het paardje niet in de weg zit en dat je lichaamshouding in overeenstemming is met dat gene wat jij wil van je paard.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:15

hoeveel pony's heb je nu eigenlijk? UIt je vorige berichten maak ik uit dat je meerdere paardjes hebt?
Om welke gaat het?

Ik denk dat je het beste hulp in kunt roepen van iemand die er meer kaas van heeft gegeten. En dan neit je moeder maar iemand anders. Beenhulpen moet je ze aanleren, vind die vraag echt een beetje naief. En om heel eerlijk te zijn schat ik je geen 18 maar 15 in.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:48

stemhulpen aanleren, dit kan ook heel makkelijk aan de longeerlijn bijvoorbeeld.
Constance snapte er eerst ook geen zak van toen ik been gaf, met veel geduld tijd en TIJDIG belonen ben ik inmiddels zo ver dat ik maar heel licht contact hoef te maken en dan gaat ze al. :) Dus als je paard een stapje voorwaarts gaat op je been, gelijk belonen !! Timing is daarbij heel belangrijk :)
veel succes :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:58

Ik heb het mijn pony geleerd door eerst, als ik erop zat, haar iemand aan het halster te begeleiden. Want dat kende ze al wel. Als ze dan mee werd genomen door de begeleider, gaf ik tegelijkertijd beenhulp. En gelijk flink belonen :D

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 15:05

Knert schreef:
hoeveel pony's heb je nu eigenlijk? UIt je vorige berichten maak ik uit dat je meerdere paardjes hebt?
Om welke gaat het?

Ik denk dat je het beste hulp in kunt roepen van iemand die er meer kaas van heeft gegeten. En dan neit je moeder maar iemand anders. Beenhulpen moet je ze aanleren, vind die vraag echt een beetje naief. En om heel eerlijk te zijn schat ik je geen 18 maar 15 in.

waarom zou ik liegen over mijn leeftijd , ik ben 18 jaar , geboren op 26 november 1993...
ik snap dat je beenhulpen moet aanleren en niet ju moet roepen en de rest komt vanzelf ,mijn vraag was niet of ik beenhulpen moest aanleren , ik vroeg hoe het komt dat ze nergens op reageert aangezien ze stemcommandos kent omdat ze voor de koets loopt , aan de longe met iemand erop gaat het ook redelijk dan gaat ze vooruit , maar aarzelend , vanaf dat ze 'los' is staat ze terug bevroren en ik vroeg me af hoe dat komt. ik heb hulp van een instructeur en ik ga ook naar hem toe indien nodig maar voor ik naar gem toega wil ik gewoon zelf al wat ideeen opdoen , oke misschien is dit een domme vraag voor jullie maar de ponys die ik heb geholpen en beleerd dan gaat het om 1 haflinger ruin van 10 jaar helemaal vanaf nul en om enkele anderen die verder ingereden moesten worden , die reageerde op het klikgeluid en waren weg.

maar goed , ik snap nog steeds niet waarom ik zou liegen

UPDATE ; ik heb een oplossing gevonden , vandaag heb ik eerst vanaf de grond met haar gewerkt en aan de dubbele lijnen gewerkt , toen ik vond dat ze erg goed reageerde heb ik het er nog eens op gewaagt en ben ik erop geklommen. Eerst reageerde ze niet dus heb ik haar zachtjes naar rechts gestuurd en mijn commando gebruikt , Tiquila stap en zodra ze 1 stap zette heb ik haar beloond , ik ben zo een kwartiertje bezig geweest en op het eind van dat kwartiertje heeft ze zonder aarzelen een rondje en wat makkelijke figuren met me gereden in de bak :) fantastisch dus ! Dus dit is wat ik denk , ik denk dat ze inderdaad wat onzeker was en dat ik inderdaad misscchien in de weg gezeten hebben , dus ik heb een stapje terug genomen en mijn commandos herhaald en zachtjes opgebouwd , 1 stap , 2stappen een ronde en elke keer goed beloond natuurlijk. ik ga het stappen nu nog een tijdje oefenen zodat ze zekerder word , wat vinden jullie , wat zou mijn volgende stap nu kunnen zijn , ik hoor graag jullie mening :)

alvast bedankt

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:06

ik zou iemand erbij nemen die haar aan de longeerlijn houd en dan in combi met stemhulp en beenhulp het zo aanleren. zo doen wij dat ook altijd, ze hebben het snel genoeg door en zeker als de ruiter de stemhulpen geeft en niet degene die de longeerlijn vast heeft. die is alleen ter ondersteuning, om een extra hulp te geven door middel van de lijn en door de stemhulp bij te staan als er niet voldoende reactie op komt.

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 15:13

oke mijn conclusie , ik ga nog wat aan de lijn oefenen , vandaag draaide dat goed uit dus zal ik mijn best goed aan de lijn moeten veranderen in zeer goed aan de lijn, gewoon een stapje terug en wat meer geduld , misschien iets te snel van die lijn afgestapt waardoor ze het niet goed snapte en onzeker was waardoor ze dus niet vooruit durfde.