Van Stang naar een Dubbel gebroken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Van Stang naar een Dubbel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:03

Hoi,

Ik heb een aantal topics door gelezen, vooral met aan de teugel.

Mijn pony is ingereden met een utrechtse stang (ook wel bokkenbit genoemd). Vraag mij niet waarom.
Ik was er niet bij ik was nog maar 12.

Heb een tijd geprobeerd om met een dubbelgebroken trens te rijden. Omdat ik geen rijbak heb, rij ik in een hofje.
We hebben we een paar in de buurt, maar die mensen zijn niet content met hengsten.
Met dubbel gebroken dacht meneer: DOEI, en stonden we bij de buurman. (Leuk gezicht, ook van buurmans kant)

Toen ik weer terug ben gegaan op de utrechter, ging alles weer beter, logies tuurlijk, hefboomwerking.

Mijn zadel lag niet lekker, passer bij gehaald, ander zadel gekocht. Meneer loopt nu uit zichzelf nagevelijk.
Erg fijn, ook erg voorwaarts, soms alleen al wanneer ik mijn kuit iets aanknijp, maar ook als ik hem vraag met alleen zit
om hem terug in snelheid te gaan, doet hij dit zonder problemen.

Eigenlijk doet hij alles fijn, ik zit ook beter en ontspannender. Maar ik ben zo bang, dat als ik weer de dubbel gebroken in doe,
dat meneer zo iets heeft van: Vrijheid, blijheid. En dat wil ik voorkomen.(Dus niet meer, hallo buurman, mooi tuintje)

Waarom wil ik over op trens?

Eigenlijk omdat de stang bedoeld is voor het mennen straks. En ik zou het gewoon prettig vinden, als ik "gewoon" met dubbel gebroken kan rijden.

Iemand tips? Tricks, of andere dingen?

Anoniem

Re: Van Stang naar een Dubbel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:09

Kun je er niet een ongebroken trens in hangen? Ik kan snappen dat hij een gebroken bit niet snapt. Dan heb je wel een trens, zonder hefboomwerking.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:26

DAt zou ik wel kunnen proberen.

Als ik mijn teugels zonder hefboom zet, dus in middelste gaatje, luisterd hij ook wel.

Dankje, daar had ik eerlijk gezegd niet eens bij naa gedacht!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:26

:D

lang leve bokt :D

Ik ben heel benieuwd hoe dat bevalt, kan best zijn dat hij dubbelgebroken gewoon niet begrijpt, en ongebroken ként hij al, dus is 't idd de vraag of hij zonder hefboom ook luistert :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:13

Yamcha schreef:
:D

lang leve bokt :D

Ik ben heel benieuwd hoe dat bevalt, kan best zijn dat hij dubbelgebroken gewoon niet begrijpt, en ongebroken ként hij al, dus is 't idd de vraag of hij zonder hefboom ook luistert :)

Mijn idee, haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:24

Een ongebroken trens is inderdaad de meest logische stap :j En op dat bit kun je ook prima blijven rijden, is een "gewoon" bit, ook toegestaan bij KNHS (mocht je ooit willen starten).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 20:22

Nou starten met een hengst? En eerder geen wedstrijden gereden?

Nee, ik hobbel maar eens in de week a 2 week, maar een half uurtje.
Mijn hengstej is 137 volle fjord x arabier.
En qua lengte ben ik niet te lang, maar met wedstrijden? Neeee.