Springprobleempje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle_88

Springprobleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:55

Ik rijd op een manegepaard waarmee ik een zeer goede band heb, ze springt alleen met mij en in de andere lessen
met andere kinderen absoluut niet. Als we dan weer les hebben springen wij elke week. Ik heb alleen een probleempje,
want ze is erg sterk en als ik haar bij een dubbel sprong op de 1e hindernis goed heb en geland ben schiet ze er meteen
weer vandoor en gooit er daarom balkjes af. Is hier nog een oplossing voor? Want zo heb ik weinig kans met wedstrijden :D

elmiran

Re: Springprobleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:13

Mijn paard heeft dat ook vaak. Maar dan al bij de eerste sprong die ze ziet wil ze er hard op af. Nu ben ik bezig om meer controle over het tempo te krijgen door haar voor de sprong te laten draven, en de laatste paar meters voor de hindernis mag ze een paar galopsprongen maken. Zodra ik merk dat ze na de hindernis te hard gaat neem ik haar meteen terug. Als ze erg door m'n hulpen heen loopt zet ik haar even een paar seconde stil, en draaf ik daarna gelijk weer weg. Of ik zet haar op de volte.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:02

ja dit is lastig, vooral omdat het een mangepaard is en er neem ik aan meer mensen op rijden.
Wat zegt de instucteur dan?

WAt wij doen met zulke paard is stil zetten na een hindernis,maar weet niet of dit z'n goede oplossing is bij het paard. Waarom wil hij alleen met jou springe? wat doet hij om onder het springen uit te komen? stoppen op laatste moment of erlangs lopen?

hoe doet het paard dat met een enkele sprong dan?

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:01

Nou het rare is dat nadinia (zo heet ze) alleen met mij springt, ik heb echt geen idee waarom dit is.
Maar bij ruiter met dezelfde ervaring weigert ze alleen maar en springt af en toe wat in een slakkentempo.
Hierdoor word zij heel erg weinig bereden per week.. En als ze dan al bereden word doet ze dressuur of 30 cm springen. Zelf spring in elke week 1,20 meter. De instructeur zegt dat ik gewoon moet vasthouden. Dit doe ik natuurlijk ook wel alleen het paard blijft toch sterker... lastig!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:04

lastig
mss moet je een lijn van ongeveer 7 galops zetten en na de eerste een cirkel rijden tot ze rustig is en dan pas naar de 2de gaan

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:17

Blijven trekken heeft geen zin, dan gaat het paard tegen trekken.
Het beste werkt dan even een ophouding ( dus even goed de hand sluiten, vuist dicht knijpen) en dan weer openen. en dat kort achter elkaar. Zo gaat het paard niet terug trekken.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:35

Ik zal het beide eens gaan proberen! Bedankt! :)