Paard 'hangt'. Specifieke oefeningen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ineminne96

Paard 'hangt'. Specifieke oefeningen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:26

Hey bokkers,

Ik heb sinds een tijdje een paardje op halve-stal.
Nu in het begin was ik enkel bezig met zijn tempo. ( hij is nogal sloom :Y) )
Dit is nu al een stuk beter!
Nu zijn tempo juist zit, zou ik graag aan wat ontspanning beginnen denken.
Het probleem is paard hangt echt hard op mijn handen.
Ik rijdt hem nu op een dubbelgebroken bitje. Ben ook niet van plan er iets 'strakkers' in te hangen.
Hij heeft het ook heel moeilijk met buigen.
Zijn er specifieke oefeningen om die ontspanning te krijgen ? Dat hij was loslaat en buigt?
Momenteel rijdt ik veel 8-jes , kleine & grote cirkels , tempo wisselingen,...

Amyyy

Re: Paard 'hangt'. Specifieke oefeningen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:28

Als mijn paard een keer hangt rij ik haar een keer flink naar voren. Meestal gaat ze dan wel weer op haar eigen benen lopen. Of als dat niet help doe ik mijn handen naar voren en laat het haar dan maar lekker uit zoeken.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:39

Loslaten dus ? Heb ik al een paar keer gedaan, niet echt betering...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:42

hij hangt op JOU hand, dus je moet je hand onspannen en dan kan hij daar niet meer op hangen. logisch toch?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:45

De motor zit van achteren, als hij hangt op je hand is de motor niet voldoende aan. Dus eerst nog beter aan je been maken, desnoods met het hoofd wat hoger. Dan naar de hand toerijden met je been. Veel overgangen en schijnovergangen maken en als je het paard wat meer bij elkaar hebt de teugels niet te lang laten worden.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:45

Goed voorwaarts rijden is belangrijk, maak het paard actiever door veel tempowisselingen en overgangen te rijden. Bij mijn vorige paard werkte het om been te geven en een ophouding te maken, zo ging hij zijn eigen hoofd weer dragen.

Hand ontspannen is niet altijd te doen bij hangers, die nemen gerust de hele teugel om op de voorhand te duiken. Hangen op de hand is enkel op te lossen door voorwaarts te rijden.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:46

Ja dat begrijp, maar moet ik dan echt mijn teugels helemaal loslaten ? Want zelf als ik ze op het langste houdt hangt hij nog... Zo heb ik het tot nu toe geprobeerd.

oh oké, de rest zegt dus : niet lang laten worden..en vooruit rijden. Daar werk ik namelijk nog heel hard aan...

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:48

Je kan het paard toch wel met z'n hoofd omhoog laten lopen of trekt hij altijd alles naar beneden?

Ik zou zeggen teugels wat korter en zodra hij wil trekken beide handen een beetje omhoog en been erbij. Niet teveel druk nemen!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:50

Is het een jong of een wat ouder paard? Mijn nichtjes paard heeft het ook heel erg gehad, hij was 4. Ze hebben hem eerst goed op zijn eigen benen leren lopen, dit hebben ze gedaan door te longeren zonder lijn en dan goed voorwaarts te houden. En elke keer als hij zijn hoofd weer omlaag deed en op de voorhand ging, weer aansporen met de stem en zweep. Heeft erg goed geholpen!

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:54

Hij is 11.
@ Tilmar; ik kan zijn hoofd wel omhoog 'trekken', maar hij is al erg hard in zijn mond, dus ik probeer met niet te veel druk te rijden... Ik zal volgende keer is echt gewoon hele tijd flink vooruit rijden en dan zien wat er gebeurt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:04

Trekken? Heb ik trekken gezegd?
Ik zei dat je je handen even wat hoger moet doen en been moet geven.
Dat het paard harder kan trekken dan jij lijkt me duidelijk.

kyraa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:05

Probeer om juist niet je teugels de hele tijd op maat te houden. Trek zijn hoofd omhoog en laat hem dan een keer echt goed doorlopen. Als hij dat goed doet ontspan jij je hand. :D

Lyydiiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:08

Hangt het paard altijd in je handen of gaat hij pas hangen op het moment dat jij hem wat meer nagevelijk vraagt?

Wat bij mijn paard altijd erg goed werkt is wisselen in hoofd en halshouding. Hangt mijn paard als ik haar lang en laag vraag dan gaan we wat meer in de oprichting werken en andersom.

Mocht dit bij jou paard nou niet werken kan je ook proberen om je teugels helemaal los te gooien. Als je dat doet moet je proberen om het zelfde tempo vast te houden, gaat dat goed dan stukjes binnen hoefslag pakken. Je zal merken dat je paard onwijs zoekt naar jou steun. Dit zal hij doen door te gaan slingeren, met zijn hoofd te bewegen en zijn tempo te veranderen. Belangrijk is dan dat jij het tempo bewaard dit kan je doen door sneller of minder snel te gaan lichtrijden of dieper te gaan zitten. Merk je dat je paard niet meer zo zoekerig is kan je weer voorzichtig contact maken, gaat hij weer hangen weer alles los en van voor af aan beginnen.
Hierbij heb je wel veel vertrouwen in je paard nodig en moet je de bak echt voor jezelf hebben.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:20

Heel veel overgangen, en steeds voorwaarts zodra je paard gaat hangen. Verder kan een paard niet hangen als jij niets geeft om op te gaan hangen. Dus hand mee naar voren, en been bij voor meer voorwaarts. Is je paard braaf, belonen. De overgangen maken je paard sterker in zijn lijf, en vlugger voor je been, en daardoor zal het minder snel gaan hangen.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:37

Dit heb ik ook best vaak. Mijn lesgeefster zegt dan achter over zitten en geef hem een trap. Dan komt die gelukkig weer omhoog xD