Paard steigert, hoe mee omgaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Najoveh

Paard steigert, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:52

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje steigert mijn paard als je wilt opstappen of als je erop zit. Grondwerk gaat prima, opzadelen is geen probleem. Je kan over haar rug aaien, duwen, alles wat je wil, tot je maar aan rijden denkt. Dan gooit ze haar hoofd in de lucht, probeert te bijten en als je dat negeert of afstraft steigert ze. Als je een tijdje doorzet graak je erop, maar dan blijft ze om het minste steigeren.
Vooruit rijden helpt niet want als ik benen geef komt ze terug omhoog. Als ik een 'kiss' maak of mijn handen wat naar voor breng (wat meestal genoeg is om haar voorwaarts te laten gaan) ook.

Ze is gecheckt door een da/chiropractor, en haar rug is in orde, het ligt niet aan het zadel,... Uiteindelijk hebben we zelfs bloed laten trekken om te ziet of er inwendig iets te vinden was, maar dat was niet het geval.

Ik heb eigenlijk geen idee waarom ze is beginnen protesteren. Er is nooit een aanleiding voor geweest. Ik heb waarschijnlijk ook niet altijd even goed gehandeld omdat ik niet wist waarom ze opeens steigerde en ik niets wilde forceren als ze iets wilde vertellen. Omdat ik niets kon doen om haar terug voorwaarts te laten gaan en alles een nieuwe steiger uitlokte stapte ik maar af. Ze moest dan altijd nog wel werken, maar ik denk dat ik haar toch beloond heb voor haar gedrag door af te stappen.
Het kan dus goed zijn dat ze daardoor ontdekt heeft dat ze kan protesteren. Omdat ik niet wist hoe ik het wel moest aanpakken heeft ze een tijd stilgestaan omdat ik het niet erger wil maken.

Ik zou ontzettend graag terug met haar beginnen, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken.
Het logische antwoord is natuurlijk hulp zoeken/les nemen. Graag, maar waar en hoe vind je een bekwaam iemand?
Voorstellen, ideeën, .. hoor ik heel graag. Ik voel me echt som omdat ik niet eens op mijn eigen paardje kan stappen...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:44

iemand vast laten houden desnoods diegene hem een appeltje of iets laten geven dan is hij bezig met andere dingen? En dan gewoon blijven oefenen. Erop - eraf- erop - eraf. Ze heeft waarschijnlijk uitgevonden dat jij stopt als ze dit doet. Je moet wel zeker weten dat ze verder helemaal in orde is.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:58

misschien even van te voren longeren of zo dat ze wat energie kwijt is voordat jij erop stapt?? misschien heeft dan het fut er niet meer voor om te gaan steigeren

Britt_S

Re: Paard steigert, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:56

is het misschien iets lichaamelijks? heeft ze nergens last van? of ligt het zadel nog wel goed?
ik zou dat wel even nakijken voor de zekerheid :)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:59

Zijn haar tanden nagekeken?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:00

@Britt_Mara
Najoveh schreef:
Ze is gecheckt door een da/chiropractor, en haar rug is in orde, het ligt niet aan het zadel,... Uiteindelijk hebben we zelfs bloed laten trekken om te ziet of er inwendig iets te vinden was, maar dat was niet het geval.

:o ;)

CarlaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:27

Als je paard blijft steigeren, kun je haar het beste opzij sturen. Dan wordt steigeren minder makkelijk voor haar. Als ze helemaal is nagekeken en het alles blijkt in orde ( zadel, rug, tanden enz.), dan zal ze er toch door heen moeten. Misschien is er wel een dapper iemand in de buurt die je paard er door heen durft te rijden. Ze moet dan zulk gedrag gewoon afleren en dat kan alleen met een bekwaam iemand. Iemand die daar handig in is en weet wanneer hij een paard wel een tik kan verkopen en wanneer even niet.
Succes!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:29

Sunneva schreef:
@Britt_Mara
Najoveh schreef:

:o ;)

okee, misschien doet ze dit uit angst of iets dergelijks?

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:01

heeft er iemand anders op je paard gereden van wie je paard weet dat die consequent is en waar je paard naar luisterde? zet diegen eens erop kijken wat ze dan doet. want ze heeft jou eraf gekregen maar niemand anders (toch?). als diegene blijft zitten en laat merken dat ze diegene er niet af krijgt ben je misschien ook weer een stuk verder.. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:50

Wat doet ze als je zonder zadel wil opstappen.
Zou toch nog een keer alles na laten kijken, want heb je ook een zadelmaker erbij gehad?
Het paard geeft duidelijk aan dat er wat is.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 13:18

Zonder zadel reageert ze net hetzelfde. Met Barebackpad ook.
Tandards moet nog eens komen maar het lijkt me heel sterk als het daarvan zou komen? Ik rij bitloos (met touwhalster of sidepul), en met grondwerk ofzo reageert ze niet vreemd op druk op het halster. Als ik opstap laat ik de teugels ook los hangen (zodat er geen druk is, maar ze toch niet kan bijten als ze wil), en als ze protesteert is het nooit als als ik aan de teugels zit.
Ze blijft dan echt gewoon uit het niets stilstaan en protesteert als ik haar drijf.
Haar links of rechts sturen is de enige manier om haar vooruit te krijgen.

Mijn idee is dat ze gewoon niet wil rijden en dat zo duidelijk maakt. Is dat mogelijk?
Langst de ene kant wil ik haar dan niet forceren om dingen te doen die ze niet leuk vind, maar langs de andere kant moet ze gewoon niet steigeren...

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:46

Ik zou haar denk ik laten rijden voor een paar weekjes, door iemand die het helemaal uit kan zitten. Ik weet niet waar je woont, maar ik ken wel een paar adresjes i.d.b.v. Arnhem! Misschien dat die gene je daarna ook kan blijven `helpen` waar nodig!

Succes ermee

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:05

ja, dat is lastig!
Het lijkt, omdat je zegt, dat alles nagekeken is en zeker het zadel niet is, toch iets aangeleerd.
Door veel te oefenen, door blijven zetten, zal er wel verbetering in moeten komen.
Desnoods iemand die er helemaal niet om geeft, als je het zelf niet zo ziet zitten....
Afstraffen als ze het doet, en de hemel in prijzen als ze het een keer niet doet!

Succes ermee!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:20

Najoveh schreef:
Mijn idee is dat ze gewoon niet wil rijden en dat zo duidelijk maakt. Is dat mogelijk?
Langst de ene kant wil ik haar dan niet forceren om dingen te doen die ze niet leuk vind, maar langs de andere kant moet ze gewoon niet steigeren...

Dat lijkt me een goede conclusie.
Nu is het aan jou de keuze of je mee gaat met haar wensen om niet gereden te worden of dat je vind dat ze gewoon moet gehoorzamen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:51

Of: hoe je haar kunt motiveren zodat het rijden toch weer leuk wordt voor haar.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:57

Zadeldwang. Ik zou toch eens een andere DA vragen of bijvoorbeeld een osteopaat.
Een paard steigert immers niet zomaar.
En uit ervaring weet ik dat de juiste diagnose nog wel eens net gemist wordt door de DA of wie dan ook.
Toch eens een ander erbij halen.
Ik zou persoonlijk kiezen voor de osteopaat die kijkt namelijk het zadel ook gelijk na.
Van de tanden lijkt me vreemd maar het zou kunnen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:23

Ik denk dat het een probleem is met het aanspannen van de lengte spieren in combinatie, van buigen vanuit de schouder naar het beken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:07

Ik zou met dit paard eens een bezoekje brengen aan Steffi van der Laarse, die kijkt toch even wat verder.