dressuur,even een beetje de kluts kwijt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

dressuur,even een beetje de kluts kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 16:26

hoi,

ik heb al een tijdje niet meer dressuurmatig gereden maar ben het sinds een week weer aan het oppakken..
Alleen ik voel me heel erg onzeker,ik hoor zoveel verschillende dingen over achterhand,voorhand,binnenbeen,buitenbeen,binneteugel,buitenteugel en een combinatie van het gebruik hiervan.Wel of niet aan de voorkant''plukken/vragen'' of wachten totdat je paard zelf gaat zakken. En wanneer loopt je paard goed?niet te diep oid.. En hoe zet je de achterhand er meer onder? wat doe je als je paard als een plank de hoeken doorgaat? Als het ál goed is om naar beneden te vragen,wat is de beste manier hiervan dan?Wat doe ik als ik op een veld rijd en mijn paard kan niet in een rechte lijn over het veld lopen? En als ik op de hoefslag wil draven,doet mijn paard haar kont naar binnen en het hoofd naar buiten. Wat ik zelf dan doe is binnenteugel en buitenbeen.Maar op het moment dat ik mijn buitenbeen aanleg ziet mijn paard dit als een hulp voor voorwaartser..Dus zodra ik in de bak sta vliegen al deze vragen door mijn hoofd,en stap ik eigenlijk zonder goed ''plan'' op mijn paard. Ik krijg een soort black-out als het ware,het wordt mij dan teveel. Wegens bepaalde omstandigheden zit les er momenteel niet in,en als ik op internet zoek wordt ik eerlijk gezegd alleen maar meer in de war.

Ik ben gewoon zo onzeker en heb gewoon geen eigen methode/manier om mijn paard te rijden,en het gevolg hiervan is dat ik helemaal niet meer wil rijden,enkel buiten.

Het liefst zou ik wekelijks les krijgen,maar ikzelf heb momenteel niet genoeg centjes om me dat te veroorloven,evenals mijn ouders.

Wie heeft tips om er tóch zelf uit te komen?

Alvast bedankt!

groetjes Femke

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:54

Hier ga je zelf niet uitkomen...Paardrijden is heel moeilijk (niet voor niets dat alle topruiters nog dagelijks begeleiding krijgen) en het verschil tussen wat jij voelt en wat er daadwerkelijk gebeurt kan best groot zijn. Je kan pas leren wat je moet voelen als er iemand naast staat die je vertelt hoe je dat moet bereiken en vooral wanneer het goed is.

Ik zou gewoon lekker buitenritjes rijden en leuke dingen doen met je pony, en als je geld hebt om regelmatig te lessen kan je het dressuurrijden weer op gaan pakken. Het is voor jou en je pony alleen maar frustrerend als je dat nu gaat doen, jullie weten allebei nu niet wat de bedoeling is en dat werkt niet samen...

YelaBrenda11

Re: dressuur,even een beetje de kluts kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 16:56

bedankt,zo'n gevoel had ik al een beetje eerlijk gezegd..
buitenrijden is natuurlijk ook ontzettend leuk ! :j

emma198

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:57

Nooit onzeker zijn! Als je je goed voelt dan gaat het gewoon ook goed! Geloof in jezelf! En ja paardrijden is ook moeilijk! Maar onthoud van je fouten kun je altijd leren xD

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 16:59

bedankt,vind het erg lief dat je dat je dat zegt !

Ja,van fouten kun je leren.Maar dan moet je wel weten wat je fout doet en waarom.. en dat is een beetje het punt..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:24

YelaBrenda11 schreef:
bedankt,vind het erg lief dat je dat je dat zegt !

Ja,van fouten kun je leren.Maar dan moet je wel weten wat je fout doet en waarom.. en dat is een beetje het punt..

Precies. En weetje ts, ik vind het heel verstandig dat je er eerst over nadenkt voor je zomaar van alles van je paard gaat vragen! Op deze manier blijft het voor jullie allebei leuk en er komt vast een moment waarop je wel de mogelijkheid hebt om serieuzer met goede begeleiding aan de slag te gaan...en tot die tijd gewoon lekker genieten samen :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:52

Minder dan wekelijks lesnemen, is dat ook geen optie? 1 keer in de maand of zo? Als je helemaal opnieuw met de basis begint is het wel verstandig om er begeleiding bij te hebben.

emma198 schreef:
Nooit onzeker zijn! Als je je goed voelt dan gaat het gewoon ook goed! Geloof in jezelf! En ja paardrijden is ook moeilijk! Maar onthoud van je fouten kun je altijd leren xD

Ja van je fouten kun je leren, maar misschien merk jij ze wel niet eens op. En rijdt je op die manier je paard helemaal vast of kapot.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:17

Ik zou idd ook aanraden neem dan wat minder les, desnoods 1 x per maand, maar neem les, privé les uiteraard, waar ook oefeningen opgegeven worden die je dan heel de tijd zelf kan inoefenen.
Het buitentrijden is idd ook leuk , maar persoonlijk vind ik dat er een goede basis dressuur moet zijn om buiten te gaan rijden, niet iedereen denkt daar zo over, maar het vergroot het vertrouwen van beiden, en het kan belangrijk zijn in bepaalde noodsituaties of schrikreacties.
Dus toch een oplossing zoeken , net iets meer gaan bijwerken bv, maar zoek een mogelijkheid goed les bij te nemen.
je kan echt niet leren rijden door hier op een forum wat tips te lezen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:08

Echt paardrijden ga je helaas niet leren door het gewoon maar te doen. Begeleiding is echt onmisbaar. Ga toch echt voor priveles, al is het maar nu 1 keer, en als je niet meer verder komt thuis, weer 1. Misschien is 1 priveles wel voldoende om je voor 2 maanden op weg te helpen??

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 21:48

ik heb vorige week een privé les gehad op mijn stageadres.
En heb hier opzích wel veel aan gehad. Maar niet genoeg om echt zeker op mijn paard te stappen.
Ik heb gewoon zoveel vragen..

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:03

Ik les slechts 1 x in de maand, soms 1 x per twee maanden. En voor mij is dat prima. Ik leer zoveel tijdens zo'n les en heb dan een heleboel om vervolgens zelfstandig aan te kunnen werken. Ik rijd heel graag buiten en rijd hooguit 2 keer per week 'dressuurmatig' in de bak. (dressuur even tussen aanhalingstekens, ik rijd basic western, maar principes zijn hetzelfde, achterhand eronder, rugspieren ontwikkelijk en fijn over de rug laten lopen).

Is zoiets niet ook een optie voor jou? Gewoon 1 x in de zoveel tijd eens een lesje, en werk daarna alleen aan de dingen die je instructeur of instructrice noemt waar je aan kunt werken, en waar je ook wat vanaf weet. Neem een instructeur die over een goede hoeveelheid aan kennis bezit en die dus echt theoretisch dingen kan onderbouwen, zodat je niet met al die vragen hoeft te zitten. Vraag evt. specifiek 'huiswerk'. Werk daar dan zo nu en dan aan, en geniet voor de rest lekker van de buitenritten :)

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:09

Les is inderdaad het beste, zoek misschien een bijbaantje.... Het is is toch zonde dat je zo je plezier kwijt raakt in het rijden.
En misschien eens stukjes laten filmen? Dan kan je het zelf terug zien en wie weet wil iemand op bokt er ook wel naar kijken en je wat advies mee geven n.a.v. Het filmpje.

Edit; en mocht je nou wel een keer les hebben, schrijf dan alle tips die je gekregen hebt op! Zo kan je dat weer een keer nalezen of misschien is je instructeur wel zo aardig om een soort verslagje te schrijven van de les.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:17

Je hebt vast en zeker in je vrienden ploeg iemand zitten die dressuur rijd, daar zou je aan kunnen vragen om met aanwijzingen je het zelfvertrouwen weer te geven.
Wellicht kun je onderling iets terugdoen voor haar.
Je bent tenslotte geen beginner, en veel basis dressuur dingen komen allemaal op hetzelfde neer en ken je al in je eigen rijden, het is voor jou denk ik effe weer ontdekken waar de "knoppies" zitten.

- orlys_dream - >>
Goeie tip van je !, voor mij zo vanzelfsprekend (kijk regelmatig mee bij de lessen) dat ik em vergat te melden.. :D
Een bitje manege mag je b.v. zo binnenlopen en meekijken.
Leer je ook vanzelf ook mensen kennen en nieuwe contacten opdoen.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 21-01-12 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:20

Ik leer ook veel als ik ga naar de les van iemand anders kijken - echt kijken en luisteren.

Dat je je onzeker voelt komt omdat je weet dat je niet weet wat je moet doen om weer dressuurnmatig te gaan werken. Begin maar bij het begin, in kleine stapjes - 1 keer in de maand is prima - maar dan ga consequent werken aan maar een paar basis dingen tegelijk. Voor mij in ieder geval is dit een project dat gaat jaren lang duren - net zolang als ik op een paard kan zitten, denk ik (en dat vind ik best ok).

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:32

Ten eerste, probeer ook een beetje je intuite te volgen, te doen
wat jij denkt dat het beste is.
Een paard meer op de achterhand laten lopen of de achterhand eronder krijgen doe je niet zomaar
even, maar dat verkrijg je door training/rechtrichten, dus zou ik ook niet aan de teugel gaan vragen.
Het is miss handig om de oefeningen van fase 1 van deze site te doen en de andere info op de site wat door te lezen, miss kun je monique ook wel ff mailen met vragen, want zij is echt heel goed.
Het gaat haar vooral om de anatomie van het paard en zeker niet om het plaatje.
http://www.atletischerijkunst.nl/

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:18

Ik denk dat les nemen toch echt de enige oplossing is, al is het idd maar 1x per maand.

Ik heb momenteel sinds 2 maanden geen les meer, en het rijdne gaat nog redelijk, met de dingen die ik bij m'n eerdere lessen geleerd heb. Maar zodra mijn instructrice weer terug is, ga ik toch weer fanatiek lessen hoor, zodat ik weer dingen kan verbeteren of nieuwe dingen kan leren :)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:26

Naast dat andere lijkt mij les nemen ook de beste optie al is het maar één keer
in de maand.