problemen met groot paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

problemen met groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 18:37

hallo!

Ik heb een grote kwpn merrie, en ik loop tijdens het rijden tegen een probleem aan.
Met het losrijden gaat alles super, laat haar altijd wat op lengte lopen tijdens het losrijden, dus vwnw. Ze is dan lekker los en ik kan makkelijk wat oefeningen rijden. Daarna pak ik haar op en gaat alles ook nog goed. Maar na een half uurtje rijden lijkt het alsof ze wat moe raakt, ze is dan niet meer zo lekker los en wordt wat strak in de hals, ze gaat dan ook harder draven, en reageert niet meer zo goed op mijn zit of teugelhulp. Na het losrijden ga ik natuurlijk wat moeilijkere oefeningen doen dus het kan zijn dat ze dat gewoon wat moeilijk vindt en daarom eronder uit probeert te komen. Ik ben vergeleken met haar maar een klein mens dus ik heb eigenlijk weinig te zeggen op zo'n groot paard. Ik heb elke twee weken goed les en wordt dus goed begeleid maar ben benieuwd of mensen hier nog tips/ervaringen hebben.
Wat ik nu dus doe is: voltes rijden omdat ze hier makkelijker loslaat, de moeilijke oefeningen maar kleine stukjes doen, regelmatig tussendoor even met lange teugel stappen en de hoofdhalshouding regelmatig wisselen.
De oefeningen waar ze dan dus moeite mee heeft zijn schouderbinnenwaarts, uitgestrekte draf, maar ook het wijken gaat dan minder (met losrijden gaat dit wel goed). Ook ben ik veel aan het oefenen met verzamelen, ze is een vrij lang paard dus dit is voor ons beide niet zo makkelijk. We rijden geen wedstrijden dus welk niveau kan ik niet goed zeggen, L-M zou ik denken.

ben benieuwd naar jullie reactie.
:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:39

Denk dat na half uurtje de spieren gewoon "leeg" zijn van de inspanning. Zeker aangezien je schrijft dat oefeningen die meer spierkracht vragen moeilijk zijn voor haar. Hoe lang train (weken/maanden) je nu en krijgt ze genoeg bouwstoffen om die oefeningen te doen? Doe je naast de dressuur ook conditietraining met haar?

Latisha

Re: problemen met groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 19:57

zoiets kan het wel zijn, maar het is niet verschrikkelijk veel of moeilijk wat ik vraag dus dan zou er wel iets mis moeten zijn. Ze krijgt 2x per dag 1 kilo bix en 1x per dag 3/4 kilo muesli, en 3 tot 4x per dag hooi. Training bestaat uit longeren 1x per week ongeveer, echt dressuur 3x per week, 1x per week vrij en 2x per week alleen ontspannen rijden. Af en toe ook nog springen. Heb niet het idee dat ze conditie te kort komt. Maar misschien wel dat dr spieren sneller moe worden.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:40

Weet niet hoe oud ze is? Kan zijn als ze jong is dat ze er echt de kracht nog niet voor heeft, is ze al ouder kan het zijn dat ze inderdaad echt de hulpen niet begrijpt en blokkeerd. Het niet fout willen doen dus dan maar staken.
Of misschien met de moeilijkere oefeningen dat ze spieren moet gebruiken die ze normasl niet gerbruikt en die dus of pijn doen of nog niet voldoende getrain zijn?
Of gaat het zadel na een half uurtje ergens drukken waardoor ze verstijfd

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:57

Hele grote paarden hebben vaak problemen in hun lichaam. Is ze medisch al eens goed nagekeken?
Doordat grote paarden vaak een groeispurt hebben gehad ontstaan er vaak problemen in de beenderen.

Dit is het ergste geval.
In het gunstigere geval is ze gewoon nog jong en nog in de groei en wordt daarom snel moe.

Ze zou wat meer krachtvoer mogen IMO . de muesli voegt m.i. weinig toe.Als ze niet te fel is zou je dat klunnen vervangen door haver.

Verder is veel stappen, rechtuit op het harde, altijd goed voor het lichaam om aan te sterken en duurzame conditie te krijgen.

Mijn vraag is dan dus ook, hoe groot is ze en hoe oud is ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:06

Betreft het de elfjarige van 174 die zo lastig deed met het naar de wei brengen?
Die klinkt nl als een slim paard, dus verveling ligt dan snel op de loer.
Wissel je voldoende af in bv diepte van instelling, tempo etc? Stap je ook tussendoor ff met lange teugel?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:10

ik heb een grote gelderse, die raakte elke keer na 20 min loswerken al op.
deze staat op flinke sportmuesli. sindsdien veel beter.
heeft nu power vanuit zich zelf en blijft lekker door sjouwen.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 12:13

Het is indd het paard dat moeilijk naar de wei te brengen was, nu inmiddels wel makkelijk hoor. Ze is 10 jaar en 1.74m springgefokt.
Ze wordt elk jaar helemaal nagekeken, denk niet dat het iets medisch is eigenlijk.
Meer voer kan wel maar ze is al best heet, ben bang dat dit dan teveel wordt?
Mssn dat dr spieren sneller verzuren? Ze lijkt niet moe.
Verveeld zou ook wel kunnen maar ik kan ook een uur losrijden zonder dat ze verveled wordt dus denk dat Ze het eerder moeilijk vind.
Wissel wel genoeg af in hoofdhalshouding en laat dr regelmatig ff stappen met lange teugel. Staat ook in m'n post.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:25

Ik heb dan wel een iets kleiner paardje(170) maar Als jij na het losrijden gaat oppakken en dan een half uur daarmee oefeningen gaat rijden, is het niet gek dat die daarna op is. Probeer het af te wisselen tijdens een training, Je rijdt los, pakt hem heel kort op, gaat daarna even met de lange teugel 2 a 3 rondjes stappen, daarna weer gelijk oppakken en +- 10 min opgepakt oefeningen rijden, dan weer even(5 min) lang en laag draven/stappen/galoperen, dan weer oppakken en nog wat laatste oefeningen oefenen die je wilt doen(ik doe in dit laatste stukje even wat onderdelen uit de proef oefenen) en daarna weer laag nawerken. Eventueel kun je natuurlijk nog een oppak momentje erin opnemen. Maar als ik dit doe blijft mijn paardje fris en kan die het ook echt bijbenen. Nu ik dit veel vaker doe en het paardje hierdoor dus een betere balans op de achterhand krijgt kan die het veel beter aan. En elke 10 min dat ik hem oppak heeft die weer zin om echt zijn best voor mij te doen. Soms in de les zit er maar 1 stap(langere teugel) momentje in en ik merk per les dat die dat zo veel makkelijker aanpakt. Dus als ik nu is op wedstrijd 2 proeven achter elkaar moet rijden kan die het goed aan om opgepakt en op de achterhand te blijven lopen.
Dus als advies geef ik, niet een half uur achter elkaar opgepakt houden, wissel dit af met het werk dat je tijdens het losrijden ook doet. Dit houdt het voor beide leuk en afwisselend(en dit is overigens ook zeer goed voor de ontspanning en dus spieropbouw van de bovenlijn)

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 12:34

Goede tip! Maar dit doe ik dus wel regelmatig. Ik zal kijken of ik dit nog te weinig doe en dat het mssn iets meer kan.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:30

Wat bij ons op stal veel gedaan wordt is rijden met een telefoon/trainingshorloge. Je kunt daar een trainingsprogramma op instellen en het horloge geeft dan aan dat de tijd op is.
Dus als je instelt 10 minuten loswerken, 5 minuten oppakken, 10 minuten lang en laag, 10 minuten oppakken, 5 minuten stappen, 10 minuten oppakken, 10 minuten uitstappen bijvoorbeeld. Dan krijg je steeds een seintje dat je tijd om is en dat je aan het volgende blokje moet beginnen. Op die manier weet je zeker dat je genoeg afwisselt.
Het werkt ook heel handig als je wat meer op wil bouwen omdat je dan na een week of 2 als het goed gaat 1 minuut extra oppakken kunt instellen of 1 minuut minder stappen tussendoor. Zo kun je dus heel gecontroleerd opbouwen.

Een sporthorloge kan heel handig zijn om zulke trainingsprogramma's mee te doen, maar je kunt ook apps downloaden voor op je smartphone.