Paard kanteld hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Paard kanteld hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 12:57

Hoi!

Ik ga een paard bij rijden en van de week heb ik er voor het eerst opgereden. Wel heb ik al de eigenaar er op zien rijden en kon toen al het een en ander zien. Nu denk je ow als ik dat en dat doe dan komt het goed...een hoop klopt maar er is 1 ding waar ik even niet zo goed mee weet om te gaan.

Het paard zelf is zo krom als maar kan, zo stijf als een plank en reageert niet of beenhulp of zit.Ook loopt hij niet op ze eigen benen, leunt graag tegen de bakrand en als je hem voor ruimte geeft loopt die onder je vandaan, pak je hem goed vast dan gaat hij hangen maar blijf wel bij je.
Ik heb er een uurtje op gereden en kreeg op het einde al een heeeeel klein beetje resultaat, dat hij iets meer meegaf links en rechts. Alleen aan een kant houd hij nog erger vast en kanteld zijn hoofd.

Ik vraag dus me stelling (zover dat het lukt natuurlijk, eerst rustig aan beginnen) en geef mijn beenhulpen. Nou loopt die dwars door me been en me begrensende teugel en pakt aan de andere kant lekker vast....

Hebben jullie tips hoe ik dat kantelen kan tegen gaan?

max66

Re: Paard kanteld hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:18

heb je op allebei de teugels evenveel druk?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:23

Begin eerst eens om het paard voor je been te maken, zonder dat zal je geen stap verder komen.
Als het paard echt zo scheef is, en hij is weer goed naar voren voor je been hulp begin dan met buigen, maar wel voorzichtig en overvraag niet!
Een scheef paard los maken ( recht richten`) gaat tijd in zitten!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:49

Die van mijn kantelde ook en bleek haken te hebben die in de wang prikte.
Met name in combinatie met neus riem sper riem was voor haar geen fijne combinatie.
Ze werd aan de andere kant daar door ook sterk.

Nadat de da/ta was geweest was natuurlijk niet opeens het probleem foetsie.
Ze heeft ook geleerd bij andere ruiters dat ze hierdoor onder het werk kon uitkomen.
Door voorwaarts te rijden moest ze haar concetratie op haar benen verleggen in plaats van zo te kantelen.
Hier was ik ook al bezig voordat de da/ta kwam.

Doormiddel van voorwaarts rijden en als ze echt lekker loopt een aanleuning te creeren werd ze nagevelijk.
En nam ze het bit aan.
Ook door middel van snel na te geven kreeg ze weer vertrouwen

Op advies van de da/ta heb ik er ook een iets dunnere bit in gedaan.
Ik dacht namelijk hoe dikker hoe beter maar met een paard met een klein bekkie gaat dat niet op.

Nu loop ze echt 10 x beter

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:33

Bedankt voor jullie reacties!

@ Max66 Ik heb inderdaad op beide teugels evenveel druk.

@Aerdenhout1 Hij snapte al snel dat hij bij mij moest doorstappen en begon al aardig te reageren op me kuit (alleen de voorwaartse kuitdruk) Maar wil gewoon weten wat ik tegen dat kantelen kan doen. Snap dat een paard eerst op zijn eigen benen moet lopen voordat je andere dingen gaat vragen.

@Barcelono, Na mijn weten is het paard net bij de tandarts geweest en pas het zadel nagekeken. De eigenaar is een iets bange ruiter dus heb ook het vermoeden dat ze het paard in die houding "trekt"

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:42

Als je hem netjes nagevelijk kan rijden en hij verkantelt, dan eerst weer recht laten worden ( dus je stelling even laten schieten zeg maar) Los maken aan de kant waar hij vast pakt door even te pielen noem ik het altijd maar en dan pas opnieuw je stelling vraqen. Maar als je een goede instructeur/trice hebt moet die je kunnen helpen om hem recht te richten, want het heeft te maken met het scheef zijn van het paard.
Vooral bezig gaan met vw nw en juist daar het paard netjes links en recht in lengte buiging rijden.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:48

er zijn meerdere oplossingen voor. die van mij kantelt ook, maar dat komt doordat ik de hele tijd met mn linker teugel tegen dr hals duw... dus dan moet ik mijn hand gwn wat verder naar links doen..
ook kan je het oplossen door je ene hand wat hoger te houden dan je andere hand..
bijv. als je paard met zn oren naar rechts wijst en zn neus naar links, moet je je rechterhand wat hoger houden..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:53

Zie even mijn onderschrift, als je het paard goed rechtricht komt de rest vanzelf!

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:01

Kunnen haken zijn maar het kan ook zijn dat je paard wolfskiesjes heeft dit is vaak erg pijnlijk en die moeten er uit gehaald worden

Ik zou er zeker even een tandarts naar laten kijken!!!