Wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Juliee

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:48

Heey allemaal :D

Hoe "leer" je je paard best wijken?
Ze kunnen het natuurlijk wel, maar ik veronderstel dat ze het wel moeten "aangeleerd" krijgen.
Hoe hebben jullie dat gedaan?
Wat zijn dingen die je zeker niet mag doen? Of juist wel?
Nog verdere tips?

kleinvosje

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:55

Begin eerst eens met een grote volte te sluiten voor je buitenbeen en dan te openen voor je binnenbeen. Buitenteugel begrenst de buitenschouder, buitenkuit begrenst uitzwaaien van de achterhand. De hulpen voor het volte openen zijn bijna gelijk aan de hulpen van het wijken.
Gaat het volte openen goed, dan kun je van de binnenhoefslag voor je binnenbeen je paard naar de hoefslag te duwen. Paard blijft recht in zijn lijf en hals, heeft alleen wat stelling naar binnen. Als dat ook goed gaat, dan kun je vanaf 5 meter van de hoefslag wijken, en dat zo uitbreiden.

Vooral niet teveel halsbuiging willen hebben!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:56

Mijn ervaring is dat zodra een paard eenzijdige beenhulpen begrijpt (bijv. volte groter en kleiner maken), dat je rechtuit ook kan redelijk kan wijken (alleen de puntjes op de i nog).
Ik laat jonge paarden die tijdens het doorrijden nog zoekende zijn ook wel eens een enkel pasje hier en daar wijken en dat gaat eigenlijk vanzelf.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:40

Beginnen aan de hand, leren wijken voor druk, uitbouwen tot onder het zadel en dan zoals iedereen zegt beginnen op de volte. Als het muntje is gevallen snappen ze het ook rechtuit wel ;)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:02

Ik begin ook altijd met volte verkleinen, vergroten. Daarna vanaf de hoefslag, buitenstelling en dan met je buitenbeen de achterhand een pasje opzij naar binnen werken. Wijken naar de hoefslag gaat voor je gevoel makkelijker, paard wil dan al opzij door de aantrekkingskracht van de omheining. Probleem in het begin is dan wel vaak dat hij over de buitenschouder wegvalt. Daarom wijk ik liever iets van de hoefslag af. Of van de binnenhoefslag naar de AC lijn.

mar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:14

Wat ik meestal doe, wanneer je dan rechtuit wilt wijken, is zeker bij een onervaren paard blijven lichtrijden tijdens het wijken. Zodat hij niet nog meer in de war raakt als je gaat doorzitten