teugelkreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

houvanpaard

teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 10:20

ik rijd op een paard dat teugelkreupel is maar ik weet niet wat ik er aan moet doen en de lesgeefser zegt dat ik het negeren moet maar het rijd heel irritant heeft iemand tips

*voor de genen die het niet weten (want weet niet zeker of het zo heet) teugelkreupel is dat een paard kreupel gaat lopen als die wordt gereden terwijl er niks aan de hand is

upendo

Re: teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:21

Een andere lesgeefster zoeken.

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 10:26

upendo schreef:

mag niet van mijn moeder

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:26

Hoiii

Het rijd inderdaad helemaal niet fijn.
Je moet wel rijden met veel plezier dat is erg belangrijk.

Is dit op een manege of is dit je eigen paard?
We kunnen wel allerlei dingen voorstellen maar als dit een manege paard is beperkt het al in antwoorden geven :)
Rijd je het paard met bv een slof of iets anders?
Ik zou dat er gelijk af halen en lekker met lange teugels rijden.
Misschien een osteopaat erbij je paard eens nakijken maar met een manege paard kan dit al niet.
of cursus rechtrichten gaan volgen of ervaren iemand erbij halen die dit kan en jou helpt.

Als dit je eigen paard is wat voor doel heb je met je paard.
Alleen recreatie rijden of wil je ook wedstrijden gaan rijden?

gr
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 17-01-12 10:34, in het totaal 2 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:28

houvanpaard schreef:
upendo schreef:

mag niet van mijn moeder

Een andere moeder nemen.

Nee, zonder gekheid. Teugelkreupelheid kan redelijk ernstig worden, als je er volgens je lesgeefster niks aan moet doen is ze fout bezig.

Mirie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:33

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:35

Het kan idd zijn dat een paard teugelkreupel gaat lopen als verzet op contact/druk op het bit en dat dit negeren en ze goed vooruit zetten helpt. Maar aan jou post te lezen helpt negeren niet en wordt het zo te horen erger.

Hoe loopt het paard als je "zonder" contact rijdt of zonder bijzets aan de longe? Is hij dan wel rad? Een paard dat teugelmank is, ontspant z'n rug niet (want het slaat ook met z'n hoofd), wat het voor de ruiter erg moeilijk maakt rustig mee te gaan in de beweging. Dus dit is een erg nadelige situatie voor paard en ruiter.
Helaas vanachter een computer moeilijk tips te geven, want elke paard is anders en reageert anders, dus ja andere instructie zoeken is de enige echte oplossing

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 10:36

linnie050 schreef:
Hoiii

het rijd helemaal niet van.
je moet wel rijden met veel plezier!!

Is dit op een manege of is dit je eigen paard?
We kunnen wel allerlei dingen voorstellen maar als dit een manege paard is beperkt het al in antwoorden geven :)
Rijd je het paard met bv een slof of iets anders?
Ik zou dat er gelijk af halen en lekker met lange teugels rijden.
Misschien een osteopaat erbij je paard eens nakijken maar met een manege paard kan dit al niet.
of cursus rechtrichten gaan volgen of ervaren iemand erbij halen die dit kan en jou helpt.

Als dit je eigen paard is wat voor doel heb je met je paard.
Alleen recreatie rijden of wil je ook wedstrijden gaan rijden?

gr

het is niet mijn eigen paard maar een manege paard.
en het is echt kreupel lopen en toen dachten ze dat ze echt kreupel was en heeft ze 3 weken op rust gestaan en toen heeft de dierenarts er naar gekeken en er was niks aan de hand.
ze doet het gewoon altijd als er iemand op haar zit ze is niet echt kreupel maar zo loopt ze gewoon zodat ze niet hoeft te werken
en nu heeft de eigenaares afgesproken dat die maar 1x in de week mag worden gereden en dat mag ik doen.
dat helpt wel want ze loopt steeds minder kreupel alleen ze doet het nog steeds

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:37

Verticale balans herstellen, je paard loopt waarschijnlijk behoorlijk scheef.
Hoe doe je dit? Niet via internet.... helaas alleen met n goede lesgever erbij.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:38

Hmm nou ik zou er niet per definitie van uitgaan dat paard teugelkreupel is.
Klinkt namelijk eerder alsof paard problemen in schoft of rug heeft , omdat ie kreupel loopt zodra er iemand op zit.

Teugelkreupel is wanneer paard teveel met de hand gereden wordt, en zo lichamelijk uit balans gaat lopen.
Rijd je met een losse teugel en loopt het paard niet goed, dan is het dus eerder iets in de rug..

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 10:39

petitparis schreef:
Het kan idd zijn dat een paard teugelkreupel gaat lopen als verzet op contact/druk op het bit en dat dit negeren en ze goed vooruit zetten helpt. Maar aan jou post te lezen helpt negeren niet en wordt het zo te horen erger.

Hoe loopt het paard als je "zonder" contact rijdt of zonder bijzets aan de longe? Is hij dan wel rad? Een paard dat teugelmank is, ontspant z'n rug niet (want het slaat ook met z'n hoofd), wat het voor de ruiter erg moeilijk maakt rustig mee te gaan in de beweging. Dus dit is een erg nadelige situatie voor paard en ruiter.
Helaas vanachter een computer moeilijk tips te geven, want elke paard is anders en reageert anders, dus ja andere instructie zoeken is de enige echte oplossing

ik rijd nooit aan de longe en wat bedoel je met rad??
en zij slaat niet met zijn hoofd, en het rare is dat ik wel makkelijk in de beweging mee kan gaan (zins vorige weer) maar ze blijft gewoon heel raar kreupel lopen |(

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 10:39

CM_ schreef:
Hmm nou ik zou er niet per definitie van uitgaan dat paard teugelkreupel is.
Klinkt namelijk eerder alsof paard problemen in schoft of rug heeft , omdat ie kreupel loopt zodra er iemand op zit.

Teugelkreupel is wanneer paard teveel met de hand gereden wordt, en zo lichamelijk uit balans gaat lopen.
Rijd je met een losse teugel en loopt het paard niet goed, dan is het dus eerder iets in de rug..

dat zei de eigenaares datze dat was

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:59

met terug rad, bedoel ik dat het paard normaal loopt van zodra er geen druk meer op de teugels komt.
Als ze met ruiter zonder druk/contact op de teugels ook "mank loopt dan is er ergens anders iets mis. Maar als de eigenares/lesgeefster voet bij stuk houdt dat het teugelkreupel is, dan is dat een spijtige zaak voor jou en het paard...

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:35

Loopt het paardje meestal opgekropt of niet?
Het is ook belangrijk dat de ruiter die erop zit met de hand meegaat in de beweging van het paard,
en niet dat je je handen dus vastzet, waardoor ze ongelijke passen gaat nemen, want dat is het grote probleem waardoor ze teugelkreupel loopt.
Teugelkreupel komt echt door wat je met je teugels en met je handen doet. Ik weet dus niet of er misschien een paar
ruiters zijn die dit doen, en een paar niet, maar als verder iedereen haar met de losse hand zou rijden
zou het vanzelf over moeten gaan?

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:02

Als een paard teugelkreupel is loopt die toch meestal in een valse knik? Het lijkt me verstandig om bij iemand te gaan lessen die je begeleid om hem in de juiste houding te laten lopen. Een slof teugel aan de singel bevestigen om lengte te creëren, of een elastiek zie je vaak als opties om hem uit de valse knik te krijgen. Het is te hopen dat je paard door goed te rijden over de kreupelteugel heen groeit!