Mijn knapste merrie door Marina Verleun Photography

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Mijn knapste merrie door Marina Verleun Photography

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 08:34

Niveau: L2+9

Moeilijkheden: Op het achterbeen komen en actief wegrijden zonder te stuwen maar juist wat meer te gaan dragen. Constante aanleuning.

Geoefend op: schakelen, overgangen, voor me uit kijken ( :D )

Doel: Zorgen dat we in het M1 kunnen knallen

Wat vond ik er zelf van.. "het ging best aardig" TIPS en/of op- en aanmerkingen welkom

Stappen
Afbeelding
Stappen
Afbeelding
Drafje.. (was iets fris dus maar even laten lopen voor ik haar omlaag vroeg..
Afbeelding
Poging tot lekker actief losrijden (hierna nam mevrouw de benen even := Lekker fris paard)
Afbeelding
Poging tot SB maar we waren allebei even afgeleid.. de fotografe kwam wel heel dichtbij :=
Afbeelding
Verzamelen en actief op het achterbeen wegdraven
Afbeelding
Jas uitgedaan en even de lengte opzoeken
Afbeelding
galopje linksom
Afbeelding
galopje rechtsom
Afbeelding

Kijk eens.. met 1 handje kunnen we het ook!
http://94.100.122.131/1461550001-1461600000/1461599401-1461599500/1461599411_6_iN_c.jpeg

kleine schakelingen draven
Afbeelding
iets meer doorverzamelen om weg te kunnen draven (ik drijf om iets te activeren)
Afbeelding
Onze allereerste travers in draf!
Afbeelding
Middendraf 1 op diagonaal
Afbeelding
Middendraf 2 op langs zijde
Afbeelding
en vervolgens weer de lengte opzoeken
Afbeelding

"Baas ik wil NOG meer teugel!!!" Lieverd.. je hals is zo lang.. ik HEB niet meer!
http://94.100.122.228/1461550001-1461600000/1461599401-1461599500/1461599416_6_XHuP.jpeg

en de andere kant om halsje strekken
http://94.100.124.158/1461550001-1461600000/1461599401-1461599500/1461599402_6_uaxa.jpeg

eeeeeeen *actiefoto* hier trok ze me nog even uit het zadel om vervolgens zelf te bepalen dat ze uit mocht stappen
http://94.100.124.2/1461550001-1461600000/1461599301-1461599400/1461599355_6_w2Du.jpeg

Foto's zijn gemaakt door Marina Verleun Photography en er berust uiteraard copyright op :)

Graaaaaaag reactie! Groetjes Samantha & [***]

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 08:47

Let op je zit op HAW, dat betekent dat je "iets" rijtechnisch moet zeggen in je bericht als de mods het zien wordt je bericht verwijderd. Mag ook positief rijtechnisch commentaar zijn.

(Dankjewel! := )

Doubtless

Re: Mijn knapste merrie door Marina Verleun Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:09

Dat ziet er fijn uit :D
Je houding is erg netjes, let er alleen op dat je je polsen de rechte lijn niet laat verstoren.
Mag ik vragen waarom je kiest voor lange rechte sporen ipv kleiner icm een zweepje?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 09:16

Ik heb idd een knikje in mijn polsen die ik niet mooier krijg.. (ik kan ze gewoon niet netjes rechtop houden, ook niet als ik het nu zonder paard probeer....)

De reden voor mijn sporen.. Ik ben er niet "trapperig" mee, gebruik mijn been alleen aan de kant waar ik iets wil. Ik drijf bijna zelden met 2 sporen (tenzij ze niet voldoende actief wordt op beiden kuiten) Vaak geef ik bijv. alleen links een spoortje als ze niet genoeg op kuitdruk reageert en ik wil dat ze (icm een kneepje op de teugel) door haar linkerkant los laat.

Als ik enkel basis rijd zonder dat het moeilijker wordt kan ik haar ook zonder sporen rijden overigens ;) (voor dat beetje meer heb ik ze gewoon nodig) Over de lengte heb ik niet nagedacht.. :n

Waarom vind je dat ze korter zouden mogen?

Als ik met een zweepje rijd kan ik alleen de kant van de zweep corrigeren als been niet helpt.... dus dan zou ik met 2 zweepjes moeten rijden.. als ik dat doe krijg ik DAAR commentaar over. Plus.. ik vind dat als je een tikje wil geven op je paard haar bil, je een ophouding geeft automatisch in de mond..

Dan ben ik "harder" op het bit.. dan ik wil zijn.. (en je zet vaak je hand op slot als je een zweep vast hebt) Daarbij mag je vanaf het M (of Z?) sowieso niet meer met zweep starten.. dus persoonlijk vind ik dat je je problemen zonder zweep op moet kunnen lossen.

Edit: Nu zie ik dat ik op een paar foto's "piano-speel" Dat is iets om op te letten, was me nog niet opgevallen.. nieuw foutje!

(maar dat "knikje" dat ik heb als ik ze rechterop heb is idd bekend.. weet niet zo goed wat ik er nog meer aan kan doen)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:41

Ziet er goed uit!! Zyalda (en jij ;) ) zijn goed vooruit gegaan.
Maar voor me gevoel zit je op de tweede middendraf foto wat teveel in stoelzit.
Ziet het wel op wat meer fotos iets terug. mss om jezelf soort schrap te zetten?

foto 5 bv ook. Je moet proberen je been iets meer naar achter te plaatsen en daar te houden.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-01-12 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 09:43

Ik denk meer omdat ik lichamelijk nog niet in staat ben mijn bekken nog meer te openen.. (IK ben uiteraard nog intensief onder behandeling bij de osteopaat)

En af en toe doe ik het onbewust ook om haar opgooien op te vangen denk ik :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:56

Ik heb de ervaring dat lange rechte sporen enkel fijn werken bij ongevoelige paarden. Ik heb de indruk dat die van jou dat niet is :D ik merk vaak dat het effect dan averechts is en het paard zich op het moment van prikken (zoals bij je middendraf) verzet, logisch want het doet pijn. Dit zie je ook terug in de staart en de gespannen kaak.
Persoonlijk vind ik lengte van de spoor niet heel veel uitmaken (tussen kort en lang, tussen lang en bolletje wel), maar de afronding wel! Rijd zelf het liefste met een wieltje, omdat die het vriendelijkste zijn & ipv doorprikken af kunnen rollen. Hierdoor kan je wel dat beetje extra vragen maar kom je dat verzet niet tegen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 11:59

Die spanning in de kaak die je ziet is dat ze iets achter de ll kruipt en zich graag lang wil maken..
(daar zit ook haar "issue".. ze is wat langgelijnd en wordt ook graag TE lang)

Dat is wat ik voel ohz tenminste.. en wat ik zie op film en andere foto's van vorige trainingen. Verder heb ik heel veel film.. waarop ze nog nooit "geslagen" heeft met haar staart. Haar staart hangt altijd ontspannen af en wiegt in haar draven mee.

Het kan heel goed zijn dat ze op deze foto reageert op mijn spoor.. ik sluit niets uit.. maar ik denk dat het wel meevalt met hoeveel "pijn" ze heeft..

Als ze spierpijn heeft van een training geeft ze dat de dag erna heel goed aan door te reageren op bepaalde delen van haar hals met poetsen en ook met rijden wil ze wel eens met haar hoofdje schudden als een spiertje pijn doet.

Wielen heb ik geen ervaring mee.. wel zie ik er genoeg rondrijden met "zachte" wielen.. die paarden hebben met flinke kale plekken op de "spoor" plek. Ik weet niet hoe hun er mee omgaan.. maar het weerhoudt mij er van het uit te proberen.

Bedankt voor je reactie!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:05

Als je jezelf prikt met je spoor ervaar je dit ook als akelig neem ik aan? Wil niet zeggen dat je haar bont & blauw trapt, maar zo'n prikje is nou eenmaal geen fijn gevoel. Dit is kort en krachtig, niet aanhoudend, maar toch doet het pijn. Ik kreeg uit je post de indruk dat je het over langdurige pijn hebt, dat bedoelde ik er niet mee.
Misschien was het een momentopname, dat is heel goed mogelijk! Maar je maakt me wel heel nieuwsgierig naar een foto waar je je spoor gebruikt & waar zij netjes alles loslaat :D

over de kale plekken... Je zegt zelf je spoor er vooral af te houden, dan zal je ook geen last krijgen van kale plekken :) .

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 12:48

Citaat:
Maar je maakt me wel heel nieuwsgierig naar een foto waar je je spoor gebruikt & waar zij netjes alles loslaat

Waarom zou je je spoor gebruiken als zij alles netjes loslaat?

Je gebruikt je spoor pas als zij niet voldoende op je hand/been/kuit en/of zithulpen reageert >;)

Of ben ik nou zo'n pino :')

Als af en toe meer doorkomen met je spoor niet verantwoord is.. waarom is een tik verkopen met een zweep dat dan wel? Dat TRAPPEN met een spoor pijnlijk is dat begrijp ik wel.. maar SLAAN met een zweep doet net zoveel zeer.. ze voelen vliegen toch ook :+

Ik trap overigens niet. Ik leg mijn kuit aan de buik, draai mijn hak iets naar binnen en geef wat druk. Bij reactie ontspan ik ook direct.. voel ik dat zij ook maar ietsjes nageeft, geef ik direct mee na.

Ik zie het probleem niet zo.. sorry.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-01-12 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:56

Ik doelde vooral op de staart en de kaak, sorry, was niet lekker verwoord :Y)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 12:59

ok

Asjeblieft
Afbeelding

grote foto:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YYYSZKYD.jpg

Reden spoorgebruik, moest actiever van achteruit. Ik geef een kneepje op de teugel, gevolgd door handen naar voren omdat haar neus er meer uit moest.. Op deze manier probeerde ik haar meer bergop te krijgen.

Geen strakke kaak, ontspannen staart.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-01-12 13:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:09

Ik vind je paard kwa bespiering mooi vooruit gegaan.
Wat mij vooral erg opvalt is dat jou beenligging niet is wat ik graag zie.
De lijn: oor, schouder, heup enkel is veelal niet correct is. Je been ligging vind ik ook wat te gespannen, en net te veel op de achterkant van je bovenbeen, waardoor je zo op de foto's net te veel met je spoor je paard raakt. Probeer je bovenbeen langer en vooral losser langs je zadel te laten liggen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 13:13

Ik zal er op letten Japeloup

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:20

ziet er fijn uit, paard gerbuikt mooi haar bovenlijn en vaak afwisselen met hasstrekken is ook zeker een goed idee:D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:21

:j dankjewel voor de moeite! Deze foto laat inderdaad zien dat het niet aan je spoor ligt!

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:26

Jullie zijn een mooie combinatie, ga zo door!
Kijk wel uit dat, wanneer je haar wat lager instelt, niet te lang in haar lijf laat worden. Blijf goed van achter naar voren rijden. Probeer hierbij op het juiste moment been te geven en niet steeds te drijven met je spoor, maar vooral met je kuit. Ook in de middendraf valt ze nog iets te veel op de voorhand. Probeer bij dat soort stukjes zelf lekker ontspannen te blijven zitten. Zoals hierboven gezegd wordt vind ik ook je beenligging niet helemaal fijn. Op de foto's van voren genomen valt het heel erg op dat je linker beugel duidelijk een stuk langer is dan je rechter. Zijn ze ongelijk of zit je scheef? Kijk daar eens naar, misschien dat daar de spanning in je benen wel vandaan komt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 13:27

Dankjewel rooswita, het afwisselen doe ik vooral om haar spieren ook rust gun af en toe. Ik denk niet dat het goed is een paard constant in dezelfde halshouding te willen hebben. Als ze moe worden knikken ze door op de verkeerde punt van de hals en dan krijg je de valse knik bespiering.

Dit helpt me dat te voorkomen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 13:32

_Mas schreef:
Jullie zijn een mooie combinatie, ga zo door!
Kijk wel uit dat, wanneer je haar wat lager instelt, niet te lang in haar lijf laat worden. Blijf goed van achter naar voren rijden. Probeer hierbij op het juiste moment been te geven en niet steeds te drijven met je spoor, maar vooral met je kuit. Ook in de middendraf valt ze nog iets te veel op de voorhand. Probeer bij dat soort stukjes zelf lekker ontspannen te blijven zitten. Zoals hierboven gezegd wordt vind ik ook je beenligging niet helemaal fijn. Op de foto's van voren genomen valt het heel erg op dat je linker beugel duidelijk een stuk langer is dan je rechter. Zijn ze ongelijk of zit je scheef? Kijk daar eens naar, misschien dat daar de spanning in je benen wel vandaan komt.

Grappig dat jhet opmerkt over mijn voeten, bedankt voor je overige tips. Met een aantal zijn we al bezig met anderen ga ik er op letten. Mijn beugels zijn gelijk en ik zit daar niet scheef. Als zij stapt zwabbert ze haar kont zo heen en weer dat bij de ene pas mijn ene been langer is en bij de andere pas mijn andere been langer.

In de binnenbak hebben we spiegels ik controleer daar vaak of ze recht stapt vandaar dat ik het fenomeen ken haha

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:58

Tja, ik moet natuurlijk rijtechnisch commentaar geven, ware het niet dat ik slechts B-ruiter ben en dat S_en_Z mij af en toe helpt met een tipje hier en daar. Ze is een betere ruiter dan ik.
Wat ik misschien kan zeggen dan is inderdaad een beetje op je handen letten. Op sommige foto's is de handpalm naar beneden en heb je een knikje in je pols. Is al gezegd, weet ik.

Over zweep gebruik, zoals door Doubtless is opgemerkt, dat lijkt me idd geen goed idee bij dit paard. Ik ken haar en ze kan echt wegschieten, iets wat ze vaker zou doen als ze een tikkie zou krijgen met een zweepje, denk ik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:04

Ze is wel prima te rijden met zweep hoor Agossie, heb haar in het begin met het zijwaarts aanleren tijdelijk gereden met 2 zweepjes om aan te wijzen waar haar billen heen moesten en wanneer ze moest reageren op mijn buitenbeen als ik haar weer recht probeerde te stellen..

En toen ik haar kocht werd ze op sporen EN zweep gereden.. (toen kreeg ze flinker been en tik dan ik geef)

Maar ik vind het gewoon niet nodig. Ik zie er geen toegevoegde waarde van bij haar :)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:07

wat een mooi paard! Ik vind de galop foto's ook echt een goed beeld geven!:)
Verder zijn de meeste dingen denk ik al wel gezegd,
Zitten je beugels ongelijk of lijkt dat maar zo? en ik zou ook proberen je hakken iets meer uit te drukken en dan je voeten rechter naar voren te houden ipv naar buiten.
Maar nog heel veel plezier met je paard!:)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:10

Goed vooruit gegaan zeg, en met name de bespiering!!! :wow:

Vind het mooie foto`s, wat me soms wel opvalt op sommige foto`s is dat het neusje er wat meer uit zou mogen.
Denk dat Zyalda heel nageeflijk is (weet ik niet zeker hoor) en dat ze dat misschien prettiger vind om daar te lopen.

Beenwerk vind ik ook erg vooruit gegaan! Middendraf foto is net ff te laat genomen, een moment eerder was hij super gaaf geweest omdat het been dan echt naar voren wijst, nu gaat het een beetje de grond in zeg maar.

Lekker doorgaan zo! +:)+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:11

_O- nee.. ze zitten gelijk.. maar zij beweegt zo met haar rug als ze stapt dat je heen en weer gaat met je benen.. je voeten worden een soort van heen en weer gewiebeld. :=

Hakken uitdrukken lukt me helaas niet.. doe wel in stap vaak mn best dit te doen.. maar blijft moeilijk.

(als ik mn hak uitdruk gaan mn benen nog verder naar voren en als ik ze "terug" leg knijp ik met mn benen..)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:16

JoycexLynn12 schreef:
Goed vooruit gegaan zeg, en met name de bespiering!!! :wow:

Vind het mooie foto`s, wat me soms wel opvalt op sommige foto`s is dat het neusje er wat meer uit zou mogen.
Denk dat Zyalda heel nageeflijk is (weet ik niet zeker hoor) en dat ze dat misschien prettiger vind om daar te lopen.

Beenwerk vind ik ook erg vooruit gegaan! Middendraf foto is net ff te laat genomen, een moment eerder was hij super gaaf geweest omdat het been dan echt naar voren wijst, nu gaat het een beetje de grond in zeg maar.

Lekker doorgaan zo! +:)+

Dankje.. her en der mag het neusje er idd iets meer uit voor het mooie beeld.. komt vanzelf wel :j

Welke van de 2 middendraf foto's? Heb er ook 1 dat ze "stuitert" daar was ze te stuwend.. maar daar leek ze net een hert :') De eerste 2 middendrafjes zijn altijd iets teveel op de voorhand omdat ik haar te veel toe sta lang te worden := Later ging het beter.. dat het moment mooier had gekund.. zal best.. maar ik vind dit ook wel heel gaaf <3