Galop probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

Galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:53

Ik weet dat er meer topics zijn over problemen met de galop en ik heb de eerste 5 pagina's met treffers van de zoekfunctie bekeken, maar geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Vandaar dat ik mijn probleem in dit topic eens aan jullie voor wil leggen.

Mijn verzorgpaardje is een Friese merrie van 12 jaar. Ik rijd haar nu zo'n 5,5 jaar.
In het begin kon ze alleen maar met haar hoofd omhoog rennen. Na heel wat ups en downs zijn we inmiddels zo ver dat we in stap en draf netjes nageeflijk en in balans kunnen rondsturen.
Ze blijft nog niet altijd even actief en wil er soms wat achter duiken, vooral als ze moe wordt. Maar het goede nieuws is dat ik dat voel gebeuren en dat ik dan dus kan corrigeren, dus dat lossen we uiteindelijk ook wel op.

Nu is dus vooral het galopperen nog een probleem. Ze kende geen galophulp, dus die heb ik haar min of meer geleerd. Probleem is alleen dat als ik nu mijn buitenbeen naar achteren leg dan gooit ze haar hoofd omhoog, rent onder me vandaan en valt in galop. Na ongeveer een half rondje kan ik haar dan weer nageeflijk rijden en dan komt ze ook keurig terug in tempo als ik dat vraag. Dan is de balans en de activiteit van achter uit weer terug.
Linksom is haar beste kant, rechtsom kost het me meer moeite om haar weer netjes nageeflijk te krijgen in galop. Ik rijd dan vooral veel voltes en wendingen op mijn buitenteugel terwijl ik mijn binnenhand los laat. Daarop laat ze haar hoofd altijd netjes zakken, maar in de rechter galop komt ze dan niet altijd netjes op haar achterhand. Daarvoor moet ik dan vaak een stevige ophouding maken.

Ik heb met dit paard niet wekelijks les in verband met gebrek aan een bak, gebrek aan geld en gebrek aan een goede instructrice. We gaan wel eens ergens anders lessen, maar dat is wat verder weg dus kan maar af en toe. En als we daar dan zijn dan is ze zo onder de indruk van de omgeving dat we alleen maar aan rust en ontspanning kunnen werken.

Met andere paarden heb ik wel regelmatig les en met die instructrice heb ik het probleem ook besproken. Zij zegt dat ik niet moet aangalopperen als er in de voorbereiding al dingen misgaan. Dat heb ik geprobeerd, dus steeds als ik mijn buitenbeen naar achteren leg en het paard rent onder me vandaan, terug bij elkaar rijden en opnieuw proberen. Dat heeft er wel toe geleid dat ze minder reageert op mijn buitenbeen, maar het probleem is niet opgelost. Ze valt nu volledig uit elkaar op het moment dat ik mijn binnenbeen aanleg om over te gaan in galop.
Nu dacht ik dat ze misschien de kracht of de balans mist om goed aan te galopperen. Zou het kunnen dat ze wel in balans kan galopperen maar dat alleen het aangalopperen gewoon niet kan?
Ik heb geprobeerd om haar sterker te maken door middel van veel overgangen. Ook achterwaarts en weer wegdraven en allerlei andere overgangen en schijnovergangen. Dat kan ze allemaal netjes in balans zonder tegen de hand te gaan ofzo. Voorlopig merk ik nog niet echt effect daarvan terwijl we daar toch al een hele tijd mee aan het werk zijn.

Zijn er nog andere oefeningen die ik kan doen om het paard te helpen? Moet ik doorgaan met niet aanspringen als ze onder me vandaan loopt? Moet ik in een wending aanspringen of juist niet?
Denken jullie dat het inderdaad een gebrek aan balans of kracht is? Of iets anders.

Sammie

Re: Galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:10

Als ze in elke overgang netjes (en gedragen) kan lopen (terug-vw) en reageren op je hulpen dan denk ik dat het gewoon een kwestie van oefenen en oefenen is.

Sowieso is aangalopperen in een hoek makkelijker voor een paard. Daar moet je even gebruik van blijven maken.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:17

ik weet niet of je veel met stemhulpen werkt maar misschien kun je op het moment daj je je been naar achter brengt haar rustig 'praten' (door oow ofz te zeggen)
anders kun je ook een tik geven maar aangezien ze van onder je wegrent is dit niet echt een optie

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:33

@ Sammie: ja ze reageert super op mijn hulpen, ik kan haar gewoon op mijn zit rijden. Ik kan haar helemaal naar voren uitschuiven en toch contact houden en dan overgangen rijden en haar dan weer oppakken, dat gaat allemaal prima.

Zou ik dan best flinke stukken kunnen galopperen om haar sterker te maken, of juist heel vaak aanspringen en korte stukjes galopperen?

@ picassojava: ik gebruik niet veel stemcommando's bij haar omdat ze prima op de hulpen reageert. Een tik geven heb ik in het begin wel gedaan omdat ze toch niet voldoende reageerde op mijn galophulp. Ze ging dan alleen maar hard draven en niet aangalopperen. Dan gaf ik haar wel een tik zodat ze toch aangaloppeerde. Nu begrijpt ze wat de bedoeling is en galoppeert ze aan op de beenhulp, alleen niet op de manier die ik graag zou willen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:13

Meer concentreren op het aanspringen en dat kort houden. Je hebt eigenlijk twee problemen (aanspringen en vervolgens ongecontroleerd gaan). Ik vermoed dat als het aanspringen beter gaat je met je tweede 'probleem' de helft al gewonnen heb. Hoe springt ze trouwens aan met longeren?

Hoe zit je zelf? Kan het bijv. zijn dat je (onbewust) knijpt met je zit of bovenbenen, waardoor ze twee signalen krijgt?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:25

Longeren met haar doe ik vrij weinig omdat ik op dit moment geen fijne manier ken om haar goed te corrigeren en omdat de wei nogal eens te glad is in de winter.
Als ik haar zonder bijzet oid longeer dan valt ze in overgangen stap-draf af en toe al uit elkaar, ze sjokt dan zo van de stap in de draf zegmaar. Met aangalopperen gebeurt er dan ongeveer hetzelfde als onder het zadel. Ze steekt haar hoofd in de lucht, drukt haar rug weg en zet het op een rennen.

Als ik haar met een touwtje bijzet gaat ze heerlijk in het touwtje hangen en duikt ze ook heel er op de voorhand. Dat gaat makkelijk omdat het touwtje dan door de bitring schuift. Het scheelt wel iets als ik het touwtje een keer rond de bitring doe, dan schuift het minder en kan zij minder op haar kop naar beneden gaan hangen.
Maar ook dan gaat ze met aangalopperen heel gespannen en met een enorme onderhals erop en haar hoofd omhoog rond rennen. Ik kan het moeilijk goed corrigeren, ze glijdt ook nog uit en kan haar evenwicht moeilijk houden als haar hoofd zo vast zit door het touwtje.

Het zou in principe kunnen dat het aan mijn zit ligt, die is zeker niet perfect. Ik zal eens heel goed opletten wat ik nou eigenlijk precies allemaal doe als ik aangaloppeer. Goed de tijd nemen en voelen wat er gebeurt, misschien dat dat wel helpt.
Ik moet wel zeggen dat dit een probleem is wat ik bij de paarden van mijn instructrice nooit gehad heb. Daarom vind ik het ook lastig op te lossen icm die lessen.

De andere problemen waar ik met dit paard tegenaan liep en die echt bij mij lagen kwamen eigenlijk altijd wel terug bij 1 van de paarden in de lessen. Dan kreeg ik tips en aanwijzingen en daar kon ik dan thuis ook weer verder mee. Maar in dit geval dus niet.