Slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:12

Ik zou graag een aantal dingen willen over de slofteugel:
En ja de eerste keren krijg ik hulp, maar wil me toch voorbereiden!!!

1. Hoe je een slofteugel moet goed moet bevestigen, als het kan met duidelijke plaatjes.
2. Hoe je hem precies vasthoud (graag plaatjes)
3. Kan hij alleen aan de singel? Of ook ergens anders aan vastgemaakt worden?
4. Bij vraag 3 ja? Wat is het verschil dan?
5. Kan hij aan elke singel of moet je daarvoor weer speciale singels hebben?

Alvast bedankt.

EllyC

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:15

Je kunt hem tussen de benen of net onder het zadel bevestigen. Laatste heeft minder scherpe inwerking.
Ik heb mijn 2e teugel altijd tussen mijn ring- en middelvinger en laat hem weer naar buiten komen tusen mijn middel en wijsvinger. Hierdoor kan ik zonder te kijken goed merken welke teugel ik pak om te verlengen/verkorten.
Het kan bij elke singel maar met oogje is wel makkelijker voor het bevestigen tussen de benen. Als je geen oogje hebt dan heb je bepaald hulpstuk die je om de singel kunt doen om daar dan de slof aan te bevestigen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:17

Meestal zit er bij de slofteugel een lus die je om de singel kan doen van je zadel. Aan de lus zit een ringetje en daaran maak je de klipjes vast van je slofteugel. Als het goed is zit er aan het andere uiteinde een gespje, deze maak je los en dan haal je aan elk 1 kant door de bitringen heen en maak je ze weer vast als ze niet gedraait zitten. (net zoals je gewone teugels)
Het vasthouden kan op 2 manieren en vind ik een beetje lastig uit te leggen zo. Zoek anders eens plaatjes op van mensen die een paard rijden met een stang en trens hoofdstel, die hebben ook 2 paar teugels vast.

Hij kan dus dmv van zo'n lus aan een gewone singel en bij een longeersingel heb je meestal ijzeren ringetjes zitten waar je de klipjes aan vast kan maken.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:26

@jury: Hoe bedoel je met net onder het zadel? Waar maak je hem dan vast?
De gewone teugels heb ik altijd tussen m`n ringvinger en pink (rij altijd maar met 1 teugel) Kan de 2e dan op de manier zoals jij zegt?

@fjordjes: Ik zal nog even googelen! Het gaat wel om een gewone singel, geen longeersingel.

Alle 2 bedankt voor de duidelijke uitleg! Hier kan ik wel wat mee.
Oja, plaatjes en meer reacties zijn ook nog altijd welkom!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:42

Ik kan niet echt hele duidelijke plaatjes van hoe je 2 teugels vast houd, eigenlijk alles is heel onduidelijk. Heb net even gekeken.
Je ziet wel dat ze 2 vasthebben maar HOE dat kan ik niet zien, dus welke teugel met welke vinger.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:13

Zo zit de slofteugel tussen de benen, door het bit, en dan de rest naast je gewone teugel (op de afbeelding is alleen de slofteugel te zien:
Afbeelding

Hier een plaatje met slofteugel bevestiging net onder het zadel (ook met alleen de slofteugel) Je maakt hem dan vast net boven de singel, aan de singelstoten, zodat hij niet naar beneden kan kruipen.
Afbeelding

In je hand komt de slofteugel tussen ringvinger en pink, en je gewone teugel tussen middelvinger en ringvinger

Met zo'n tussenstukje maak je de slofteugel vast tussen de benen aan de singel:
Afbeelding

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:39

Ankje11 schreef:
@jury: Hoe bedoel je met net onder het zadel? Waar maak je hem dan vast?
De gewone teugels heb ik altijd tussen m`n ringvinger en pink (rij altijd maar met 1 teugel) Kan de 2e dan op de manier zoals jij zegt?

Inderdaad, je normale teugel hou je dan op de normale plek en de slof een vinger hoger. Sommige laten die dan de hand verlaten zoals de gewone teugel maar ik vind het fijner om die dus eerder de hand te laten verlaten.

Angela, ik vind het nadeel van je slof lager dan de gewone teugel dat je dan eerder scherper inwerkt, omdat men hun hand nu eenmaal eerder met de onderkant kantelt dan de bovenkant. Ook ter voorbereiding van S&T is dit naar mijn mening niet wenselijk.
Wat een super plaatjes overigens :) Super duidelijk zo. Nu nog 1 van de teugelvoering in de hand.

http://www.anky.nl/home?p=altijdalwillenweten&i=59
uitleg sjef over teugelvoering s&t komt naar mijn mening dus overeen met slof

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 11:13

@Angela: Bedankt voor de duidelijke plaatjes.
Het stukje van Sjef is ook duidelijk!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:27

@ Jury: dat vind ik een beetje afhankelijk van de lengte van de slof. Eigenlijk hoort die zo los te zijn dat hij maar heel soms inwerking heeft. Dan maakt het weinig verschil waar hij precies loopt, en is het meer wat de ruiter zelf prettig vind ivm het op maat maken van de teugel(s).

Kan me wel prima vinden in je beredenering, want als beide op contact staan, kun je inderdaad beter de slof hoger hebben in je hand als je gewone teugel :j

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:06

Ik ben nu al meer dan 10 jaar gewend om de teugels tussen ringvinger en pink te hebben, dan is het miss. voor mij dus handiger om de slofteugel tussen middelvinger en ringvinger te houden?

Sowieso was ik al niet van plan om met de slof constant contact te houden. Meer om bij noodgevallen wat extra controle te hebben.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:28

Niemand met nog wat plaatjes of tips oid?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:07

Ik zoek ook plaatjes van hoe je een slofteugel vast houd.
Ik hou me teugels op de normale manier.
met les had ik heel kort even een slofteugel instructrice had me even laten zien hoe ik het vast moest houden maar ben het alweer vergeten...
Slof zat niet een vinger hoger. Doe je de slof dan niet tussen je vingers?

Misschien dat mensen ondertussen wel wat plaatjes hebben of kunnen vinden ik kan het zelf niet vinden.