Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) S_en_Z schreef:(waarom ik dus twijfel aan mijn mening.. is omdat je vaak ziet bij bijv. GP-paarden, dat ze (meestal) wel optimaal bespierd zijn terwijl ze toch vaak genoeg absoluut niet de perfecte bouw hebben. Denk aan scheve voeten/knieen (maaien) niet optimale croupe/kruis voor het werk dat ze verrichten enz.)

S_en_Z schreef:Dus eigenlijk, hoe kun je een paard met een bouw met beperkingen rijtechnisch zo voor elkaar krijgen qua bespiering zodat ze toch nog net dat beetje meer kunnen geven?
Sombra schreef:Het doel van trainen is niet spieren lang en soepel te maken maar juist kort en sterk.
Abacab schreef:Sombra schreef:Het doel van trainen is niet spieren lang en soepel te maken maar juist kort en sterk.
ik denk dat dit een beetje te kort door de bocht is. Een paard moet sterk genoeg zijn op zijn eigen gewicht te dragen maar hij moet ook over de nodige souplesse beschikken bijvoorbeeld voor de uitgestrekte- en de zijgangen.
Je wilt van je paard geen body-builder maken, wel een turner.
Sombra schreef:Het doel van trainen is niet spieren lang en soepel te maken maar juist kort en sterk. Gevoel mag nooit verloren gaan, kort en sterk wil niet zeggen een blok beton.