Hoe werken aan eigen (onbewuste) spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Hoe werken aan eigen (onbewuste) spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:09

Na een ritje van vandaag heb ik weer veel om over te malen. Voor het eerst sinds maanden ben ik weer naar buiten gegaan, samen met iemand anders. Mijn bijrijdster kan heerlijk met hem naar buiten. En het gaat zo goed met ons de laatste tijd, in de bak ook, ik dacht, die zit wel snor :D

Helaas! Bij iedere keer aanspringen kreeg ik een bok, en niet eentje van 'ik wil je eraf' of 'auw ik wil niet draven' maar 'YESS!!!!!! GAAAAN!'

Buiten wandelen, geen punt. Over straat, ook geen probleem. In de bak rijden, niks aan de hand. Maar op het moment dat we een stap op een ruiterpad zetten, spanning, nek erop, en hij wil het liefst alleen maar rennen.

Het ligt echt 100 procent zeker weten aan mij. En ik kan tegen mezelf wel zeggen dat ik moet ontspannen en de spieren die ik kan bereiken, bereik ik ook wel, maar dan nog blijf ik gespannen. Ik betrapte mezelf vandaag zelfs op trillende benen aan het einde van de rit van de pure spanning. zo bang ben ik niet eens, dat valt wel mee, maar het is SPANNING! #)

Dus ik zoek eigenlijk tips om te ontspannen. Ademhalingsoefeningen heb ik vandaag gedaan, werken een beetje maar niet genoeg. Ik las ergens dat iemand muziek op doet om te ontspannen, en dit wil ik de volgende keer wel proberen.

Ben benieuwd of andere mensen goede tips hebben om dit te oefenen :) Het is eigenlijk een beetje ons laatste 'heikel' punt en het ligt zeker weten aan mij, alleen is het zo moeilijk om eraan te werken, omdat m'n lichaam zich aanspant zonder dat ik het wil :+

Melisjee

Re: Hoe werken aan eigen (onbewuste) spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:51

Een liedje zingen! Klinkt suf, maar werkt serieus. Je leid jezelf af en ontspant.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 07:24

Hihi, een liedje zingen kan inderdaad goed werken. Maar misschien moet je het rustiger opbouwen voor jezelf? Dus voorlopig alleen stappen buiten en pas als je je daar helemaal goed bij voelt, vertrouwen hebt en ontspannen kunt zijn, pas dàn voor het eerst een drafje maken. En dan neem je je voor om maar 3 drafpassen te doen, niet gelijk YEAH, GAAN ;) .

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 07:53

Ik zou eerst in de baan mbv zitlessen je spanning onder controle krijgen. Is er niet een CR instructeur bij jou in de buurt.
En merk je in het dagelijks leven dat je soms ook te veel of verkeerde spanning hebt?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 08:34

Japeloup schreef:
Ik zou eerst in de baan mbv zitlessen je spanning onder controle krijgen. Is er niet een CR instructeur bij jou in de buurt.
En merk je in het dagelijks leven dat je soms ook te veel of verkeerde spanning hebt?

In de bak is er niks aan de hand, dan heb ik ook geen spanning. Op straat ook niet, alleen op het moment dat we op een ruiterpad komen. Daarom is het ook zo lastig om er les in te volgen...

En stapritjes lijken me ook heel leuk maar dan bouwt de spanning ook al op, en gaat hij vaak uit zichzelf al draven.

Liedje zingen is inderdaad ook wel een idee :)

Dagelijks leven spanning, tja, ik werk met voordurende deadlines op school dus spanning zit er altijd wel in :')

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:39

Millanka schreef:
Japeloup schreef:

In de bak is er niks aan de hand, dan heb ik ook geen spanning. Op straat ook niet, alleen op het moment dat we op een ruiterpad komen. Daarom is het ook zo lastig om er les in te volgen...

En stapritjes lijken me ook heel leuk maar dan bouwt de spanning ook al op, en gaat hij vaak uit zichzelf al draven.

Liedje zingen is inderdaad ook wel een idee :)

Dagelijks leven spanning, tja, ik werk met voordurende deadlines op school dus spanning zit er altijd wel in :')

Klinkt als een vrolijke pony :D

Wat in het topic verder ook wordt genoemd: een liedje zingen. Ik zweer daarbij :o Het heeft mij erg geholpen. En vaak helpt het, bij mij, als er iemand mee is (waar je dan mee kunt praten, zodat je je niet druk kunt maken).

En dat dikgedrukte stuk. Is het niet mogelijk dat er iemand meegaat, die je daar tips over kan geven? Veel oefenen met overgangen ;)

Succes :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:50

Je kunt pas ontspannen als je vertrouwen hebt dat het goed komt. Een liedje zingen is goed voor je ademhaling, maar als je continue bang bent dat hij iets geks doet, stokt je ademhaling toch wel op de spannende momenten. Die momenten moeten er eerst uit, voordat je kunt ontspannen. Is het een idee dat eens iemand met je meeloopt (paard dus aan de lijn?) of meerdere paarden (allemaal heel erg braaf) en alleen stappen. Er zijn wel mensen die overigens les geven voor angstige ruiters en deze gaan ook gewoon mee op buitenrit. Is hij wel te stoppen op buitenrit? Of waar zit het angstige moment? Stap je op met het idee, ohw hij gaat vast weer gek doen? Of stap je op met, vandaag wordt een heerlijke ontspannende dag en niets gaat mis?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:42

Millanka schreef:
Japeloup schreef:
... En stapritjes lijken me ook heel leuk maar dan bouwt de spanning ook al op, en gaat hij vaak uit zichzelf al draven. ...

Dan terugkeren voordat de spanning dusdanig opgebouwd is dat hij gaat draven. Het is even uitproberen en oefenen om het juiste moment te bepalen, maar het kan echt heel goed werken. Je zult zien dat je dan steeds verder komt. En hoe meer goede ervaringen jij en paard samen hebben hoe meer het vertrouwen zal groeien, hoe meer jullie weer aankunnen samen!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:47

Ik had precies hetzelfde. Ik zat ook altijd onbewust gespannen. Mijn instructeur zag het, en gaf het elke keer aan als ik moest ontspannen. Het is bij mij een kwestie van oefenen geweest, en nu let ik er eigenlijk wel altijd op en zit ik automatisch wat vaker ontspannen.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:50

Melisjee schreef:
Een liedje zingen! Klinkt suf, maar werkt serieus. Je leid jezelf af en ontspant.

Absoluut!! _/-\o_

Wat Melisje schreeft, had ook mijn ultieme tip kunnen zijn, werkt echt!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:02

Ik heb ook een tijd gehad dat ik niet kon ontspannen tijdens een buitenrit, doordat ik ooit eens van een pony ben afgevallen die achter een ander aanrende die er vandoor ging, terug naar de manege. Nu al een tijd geen buitenrit meer gemaakt, maar ik denk dat ik door gegroeid zelfvertrouwen nu wel veel rustiger zou zijn.
Over dat zingen heb ik ook wel eens vaker gehoord en wil ik wel eens proberen, maar ik vraag me altijd af hoe je dat kan doen in een spannende situatie? Ik denk dat er op zo'n moment niet zo snel een liedje in me op komt om bewust te gaan zingen. Of helpt het ook om wat te gaan neuriën bijvoorbeeld?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:16

Kilometers maken! Heel veel naar buiten. Doe een hals riempje om of die van de martingaal wat losser en hou die met een hand bij je teugels vast. Je zult zien dat je er bij de eerste vreugde bok al een stuk relaxer op zit. Denk aan je paard hoe blij hij is en probeer daar van te genieten.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:54

Is dat ruiterpad, een pad waar hij mocht crossen (In het begin?). Heb je daar veel gecrosst?
Misschien associeert hij dat pad met crossen. Ik had ook een paard, deed nooit wat verkeerd, in de bak niet, in de bossen niet, in de wei niet, maar zodra wij een specifieke wei ingingen, stond ze al de stringen en huppelen om te gaan crossen, omdat dat met haar in begin veel gedaan was op die plek.

Misschien een proberen om eens een rit te maken (normale weg als anders) en alleen stappen. Hele rit. En zo een paar keer, dat paard leert dat er ook alleen gestapt kan worden. (Zal in het begin moeilijk worden). En zo leer je misschien ook wel weer meer ontspannender op het paard te zitten. Succes!

Roompje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:30

inderdaad een liedje zingen, of tegen jezelf/paard praten! :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:58

Lachen? Naast zingen helpt dat mij ook wel eens.
Maak er maar iets geks van! Zo is het bij ons altijd "Worteltjes, hij denkt aan worteltjes!!" als een van onze pony's wat raars ziet :Y)

Daarnaast kan een instructeur inderdaad best eens meegaan, om het vanaf de grond te zien. Ik weet ook niet of er andere routes mogelijk zijn bij jullie? Scheelt soms ook.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:41

Ik heb ook een lescombinatie waarbij ik te paard mee ga het bos in, dat kan zo enorm helpen! Ik zou iemand in je buurt zoeken die goed lesgeeft en haar of hem regelmatig te paard les laten geven, samen in het bos. Hij/zij kan je helpen met je spanning om te gaan.
Jammer dat Santpoort een uur bij me vandaan is, anders kwam ik je helpen! :)

Sherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:36

Muziek luisteren lijkt me inderdaad een goede vorm van ontspanning. Ben wel benieuwd of dat helpt. Laat je het weten als je het geprobeerd hebt? :P Want ik zit ook altijd gespannen.