Robinson (v. Bennfentes xx) 2e keer rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ROCHELLEx

Robinson (v. Bennfentes xx) 2e keer rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 17:12

Leuk dat je even komt kijken :D

Robinson is mijn 'reserve-bijrijpaard'. Ik rijdt hem als de eigenaar en de bijrijder beide niet naar Robin toekunnen. De eigenaar heeft hem net een kleine maand, en hij is zich ontzettend aan het ontwikkelen. Het is en blijft natuurlijk nog een baby-paard, dus hij moet nog veel leren.

Op 9 van de 10 foto's heb ik mijn handen wijd staan, dit is omdat Robin ontzettend in zijn eigen opgekropte houding loopt en als ik mijn handen wijder zet krijg ik hem wat makkelijker iets lager ingesteld al is hij nog niet laag genoeg. Hij vindt dit erg moeilijk. En in de buitenbaan heeft hij het concentratievermogen van een stoeptegel :')

Mijn houding slaat ook 10x nergensop maar dat komt omdat ik ookal een tijdje niet heb gereden. Hier wordt aan gewerkt!

Paspoortje:
Robinson (Robin)
3,5 of 4 jaar (Weet ik niet zeker)
v. Bennfentes xx
Is bedoeld voor de SGW als hij daar sterk en oud genoeg voor is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Happy face :+
Afbeelding

Afbeelding

Trots op de baby :j
Afbeelding

Afbeelding

En als laatste nog even zijn knappe koppie
Afbeelding

P.S: Waarom hij met een mexicaanse neusriem wordt gereden? Ik heb geen flauw idee..
Hier dus geen reactie op.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:16

Fijn bezig. Ik stoor me helemaal niet aan jouw handjes zolang je ze niet vast zet. Lijkt wel een beetje op de galopfoto, maar verder ziet het er prima uit. Let er ook goed op dat je je binnenbeen niet te ver naar achteren doet op de volte want dat is erg onduidelijk voor een jonkie. Ben benieuwd hoe ie zich ontwikkeld.

ROCHELLEx

Re: Robinson (v. Bennfentes xx) 2e keer rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 17:17

@Iris92: Ik probeer ze inderdaad zo min mogelijk vast te zetten, maar zo nu en dan gaat het toch onbewust perongeluk. En ik ga er ook niet vanuit dat we de sterren van de hemel rijden na de 2e keer. Zo leren we weer van elkaar toch :) Bedankt voor je tips.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:20

Tuurlijk verwacht ik dat ook niet van je. :D
Maar HAW betekent tips natuurlijk! ;)

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:26

Leuk beestje! Ik vind je houding helemaal niet zo vreselijk hoor! ;) Je kunt misschien nog wat op je voeten letten. Dat ze wat meer naar binnen draait.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:31

Leuk babypaard!
Je houding op zich ziet er goed uit hoor, maar je handen breed zetten om hem uit de krul te krijgen is niet goed, doe je handen liever 10 cm naar voren, vooral je binnenhand in wendingen en op voltes, met je brede stuur heeft ie ook geen voeling meer met de teugels aan zijn hals, de "steun" raakt ie zo kwijt om mooi recht tussen je handen te blijven. probeer ook een beetje je knieen naar buiten te duwen, daardoor gaan je tenen minder naar buiten staan. Je kunt wel zien aan de foto's dat je ervan geniet, en daardoor zal het paardje er ook plezier in houden, fijn om te zien :)

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 21:57

@Freeride: Bij mijn vaste paardje die ik rijdt is heel moeilijk naar beneden te krijgen dan moet ik juist mijn handen wat wijder zetten om het mij en hem gemakkelijker te maken (zegt mijn instructriese). En ik doe het niet om hem 'in de krul te rijden' maar om hem over zn rugspieren te laten lopen. In de krul en over de rug vind ik eigenlijk toch een ander begrip.

Snap dat je het zegt hoor! Ik zou ook denken van kind doe je handen bij elkaar, maar omdat ik het zo heb geleerd ga ik ervan uit dat ik het goed deed/doe. Ik krijg hem inderdaad minder goed recht met mijn handen wijd, maar zodra ik ze bij elkaar doe kruipt hij weer in zijn eigen houding.
Maar super bedankt voor je tips, vooral van mijn benen/tenen, die zijn echt hopeloos haha :D

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:09

Super leuk volbloedje, echt een vinnig kopje. Je handen op zich vind ik niet zo erg, maar je mag er niet mee terug werken, dus ze vastzetten naar achter toe. Hou ze wat meer naar voor en je buitenhand moet zeker hoger in de cirkel. Zo geef je je paard helemaal geen steun op de cirkel en op de foto van de cirkel in galop zie je duidelijk dat hij op de binnenschouder duikelt, heel erg op de voorhand valt. Door rechter te zitten en je buitenhand hoger te houden geef je de buitenschouder meer houvast en dat zal zeker zijn stabiliteit en gemak ten goede komen.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:10

@Vancky2005: Bedankt! Daar heb ik wat aan :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:02

Ik snap je bedoeling met je handen zo breed, maar ik neem aan dat je met zowel je vaste bijrijdpaardje als met deze uiteindelijk naar een nette houding met je handen bij elkaar toe wilt werken.

Als je hem zo uit zijn eigen houding kunt halen, prima. Maar zodra hij dan goed loopt, probeer dan terug te gaan naar de normale uitgangshouding. Ik begrijp uit je verhaal dat hij zich dan opkrult en achter de teugel kruipt? In dat geval zou ik hem daaruit rijden met je handen breed en zodra hij fijn loopt houdt je je been er goed aan om hem naar je hand toe te houden en dan plaats je je handen terug waar ze horen.
Kruipt hij terug in zijn eigen houding na 2 passen, geen probleem, haal hem er gewoon opnieuw uit. Als je dat consequent vol houdt dan wordt het vanzelf beter.

Je kunt het vast niet oplossen als je hem zo weinig rijdt, maar je kunt hem in elk geval in de goede richting helpen. En voor je eigen bijrijdpaardje geldt hetzelfde ;)

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:55

jouw houding valt reuze mee hoor! Leuk dier ook, zo te zien werkt hij graag. Hand breed zetten is niet erg mits je het op de juiste manier doet. Dus niet beide handen tegelijk breed zetten, want dan dwing je hem toch in een bepaalde houding. Op een volte de binnenhand van de hals af is wel goed om de juiste stelling te vragen. Maar hierbij houd je je hand hoog en haal hem niet naar je toe. Dan vraag je via de mondhoek en zit je niet aan de lagen. Dit doet pijn, vooral bij een jong dier. Terugwerken is fout en daar kan je een jong paard erg mee verpesten. Probeer juist je hand voor te houden met licht contact. Begin met werken aan de lengtebuiging..op de volte en buiging vragen op beide handen. Als dat steeds beter gaat, zal hij zijn rug gaan loslaten en zijn hoofd willen laten zakken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:04

Mag ik vragen waarom zo'n jong paard met een een mexicaanse neusriem wordt gereden? Deze werkt pittig in als het dier zijn mond opent. Hij zit ook wat laag, komt erg dicht bij het uiteinde van het neusbot, dat bij teveel druk kan breken. Misschien even iets wat je kunt overleggen met de eigenaresse?

Vind je handen ook wel meevallen, zolang je maar goed mee kunt gaan bij het uitschuiven naar beneden!

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 13:30

@kleinvosje: Als je het topic even goed doorleest onderaan. Heb je je antwoord :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:31

Jawel, maar ik heb nog een opmerking gemaakt op de hoogte van de neusriem, daar zou je even de eigenaresse over kunnen tippen!

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:58

hii leuk paard hoor als ik het goed zie ken ik hem ook wel zijn eigenaaresse zit geloof ik bij mij in de klas :D
maar je handen probeer er tog op te letten hoor wand ze zitten soms tog haast op je bovenbenen en dan kan je ook snel krijgen dat ze zichzelf gaan opkrullen ;) ( ik had het zelf namelijk ook zo)
als hij het nu ook al zo opkrult proberen naar voren te rijden en opvangen met je zit zodat hij niet achter de teugel kan kruipen en je gewoon licht contakt kan houden ;)

xxx my

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:23

Ik vind het zo raar dat de meeste hier zo mild doen over je handen en armen. Het is juist 1 van de belangrijkste dingen om in orde te hebben. Jou handen liggen inderdaad bijna op je bovenbenen en zo laag dat je bijna op de hoogte van je knieen zit. Ik weet dat veel paarden makkelijker nageeflijk lopen op deze manier maar het is gewoon absoluut helemaal de verkeerde houding, je geeft je paard ook niet voldoende aanleuning op die manier. Je handen moeten echt naast elkaar, voor je lichaam, boven het zadel, met de palmen naar elkaar toewijzend, gedragen worden. Dit is wel degelijk storend en geeft een hoop verkeerde signalen aan je paard. Leer hem alsjeblieft niet dat het ok is, en stop met laagrijden op deze manier. Ook lopen paarden op deze manier sneller onder de loodlijn in plaats van erop. Om even uit te leggen waarom een paard makkelijker naar beneden te krijgen is als je je handen laag en wijd houd: bij een enkel gebroken bit is dit omdat de knik in het bit, dus het middelpunt, omhoog opwaards word gekanteld en in zijn gehemelte prikt, dit is irritant en pijnlijk voor je paard en word verlicht op het moment dat hij zijn hoofd buigt omdat de hoek van het bit tenopzichte van zijn kaaklijn en gehemelte weer hersteld word. Hij loopt dan niet onspannen omdat er een harmonie is en goed gereden word, maar gewoon 'in een krul' omdat het bit hem ergert. Absoluut geen optie dus! Succes!

Enjoy_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:24

Let op je tenen ook !!