freeride schreef:@pletje123, jij bent overtuigd van jouw vaste visie, ik van mijn vrijere visie, het heeft geen zin om jou proberen uit te leggen dat een paard dat aan de hand een volte achteruit naar links stap, wel degelijk een lengtebuiging geeft , binnenkant van de volte buigt in, buitenkant van de volte buigt uit, het hoofd plaats je iets!!!enkele cm's dus naar buiten om te sturen...probeer het gewoon een keer om het te controleren.
Keertwendingen om de achterhand maken een paard vrij en zeker en handig in het bewegen van de schouder en borstkas,en ze moeten ervoor op de achterhand.ik vind het handig dit al te doen als ze jong zijn, tijdens de gewenningsperiode voordat ik erop ga, dan kent een paard die beweging al en hoef ik niet aan de mond te komen om hem daarin te helpen/begeleiden, en een onbereden paard is altijd in balans, zodra ze dit aan de hand kennen, en je stapt erop, en zit ze niet in de weg, doen ze dit binnen 5 minuten met evenveel gemak als aan de hand.
Ik denk dat jij volgens iets modernere ideeen paardrijdt, en dus ook voor diep en rond over de rug rijden bent voor de balans?
Nou, ik rijd volgens het principe dat je geen lengtebuiging kunt hebben zonder stelling
Zodra je het hoofd naar buiten plaatst, ook al is het slechts enkele centimeters, dan krijg je geen stelling naar binnen, laat staan lengtebuiging naar de juiste kant
Over de rug rijden vind ik voor het loswerken van een paard inderdaad belangrijk, want ik geloof erin dat een paard zijn hele bovenlijn dient te gebruiken om souplesse te verkijgen en zijn spieren goed los te maken. Je kunt daarmee bijvoorbeeld het middenstuk goed losmaken, iets wat gauw vast gezet wordt zodra je je paard te vroeg in oprichting laat komen. Vanuit dat losrijden pak ik het paard op, en dan let ik er goed op dat hij/zij met het neusje eruit komt en blijft openen achter de kaak. Maar daarvoor moeten ze eerst goed los zijn, goed van achteren naar voren lopen (dat is essentieel) en goed je hand volgen. Laag diep en rond pas ik niet toe, want ik vind dat het paard dan veel te ver achter de LL komt. Let wel, iets achter de LL vind ik geen probleem tijdens het losrijden.