thuis langzaam richting L2 trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

thuis langzaam richting L2 trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:50

In het buitenseizoen (april) gaan Noon en ik L2 starten en daar zijn we nu rustig naartoe aan het trainen. We rijden nu zo af en toe een wedstrijd in het L1 sinds anderhalf jaar en zodra het buitenseizoen begint gaan we de uitdaging van de overstap naar de L2 aan. Waar we vooral aan werken op dit moment is even een pasje op de plaats voor wat betreft de lengtebuiging en het rijden op lengte, die is er de laatste tijd wat te veel bij ingeschoten. In stap en sommige stukken draf gaat het heel aardig, maar in galop is dat echt even weer een werkpunt. Verder oefen ik veel met het doorzitten en moeten we de impuls nog verbeteren. Qua oefeningen gaat het al echt de goede kant op.

Losstappen, bewust op lengte en over de rug. Noon duikt graag wat achter de teugel en ik probeer haar iets meer attent op het been te maken zodat het wat makkelijker gaat met de neus er uit, maar dat moet dus nog beter.
Afbeelding

Afbeelding

losdraven op lengte.
Afbeelding

Afbeelding

en een galopje meepakken
Afbeelding

Afbeelding

draf
Afbeelding

pasje schoudervoor. Hier mag nog wat meer lengtebuiging in
Afbeelding

draf
Afbeelding

draf
Afbeelding

middendraf, rechtop blijven zitten
Afbeelding

schouderbinnenwaarts, is nog in beginstadium. mist lengtebuiging en iets te veel zijwaarts
Afbeelding

galop
Afbeelding

galop
Afbeelding

en uitdraven
Afbeelding

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:34

Wat een leuk paard heb je zeg!
probeer wel als je hem op lengte rijd contact te houden met hem, de teugels hangen nu een beetje los.
En zoals je zelf ook al zij bij schouderbinnenwaarts mis ik de buiging een beetje, al vind ik dat ik als ik naar
alle foto's kijk sowieso de buiging wat mis, dus dat is denk ik nog wel een punt om aan te werken!
Maar dat komt vast wel goed:)

Muronia

Re: thuis langzaam richting L2 trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:25

Dank je voor de reactie! Heb je misschien ook nog praktische tips voor de lengtebuiging? buigen van schoft tot neus doet ze in principe zelfs iets te makkelijk, en daarom wil ik haar nu eerst zoveel mogelijk recht hebben, om dan opnieuw te beginnen maar dan buigen van heup tot neus zeg maar.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:33

Ik vind het losdraven op lengte er goed uitzien, los contact is ook contact, paard rent niet onder je uit, dus er is genoeg contact.Je houding is hier ook veel vriendelijker en meer ontspannen dan op de wedstrijdfoto's :).
om de lengtebuiging meer vanuit de heup al in te zetten kun je je paard keertwendingen om de achterhand aanleren, niet gelijk 180 graden natuurlijk, maar gewoon aan de hoefslag of 2e hoefslag stappen en dan van buiten naar binnen duwen,opletten dat de voorwaartse impuls bewaard blijft, en dat en voor goed overgestapt wordt, door dit beide kanten op te oefenen, ook op de middenlijn bijvoorbeeld, zal het paard losser en vrijer door het lijf leren buigen. bij het aanleren van de keertwendingen is de hoofdhalshouding niet belangrijk, eerst moet het lichaal het doen en dus kunnen, dan kun je gaan verfijnen naar een mooier plaatje. succes

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 10:16

Dank je voor je reactie! En bedankt voor het (in mijn ogen) compliment :D. Ik heb er nu een ander (en ook iets groter) zadel op liggen, misschien dat DAT voor mijn houding ook iets uitmaakt? Je tip mbt de keertwendingen zal ik zeker meenemen! Het principe ervan kent ze wel, omdat ik het al vrij vroeg heb meegenomen in de basistraining bij dr, en de laatste tijd heb ik dat wat laten verslonteren. nu ik er over nadenk, zijn oefeningen zoals het openen en sluiten van voltes, het vragen van lichte travers op de volte, schoudervoor op de volte enz. dan niet ook goede oefeningen voor de lengtebuiging? Het is voor mij wat jaren geleden dat ik (met een vorig paard) daar echt mee bezig ben geweest, dus het was een beetje verwaterd...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:20

Ik zou zeggen: behandel de lengtebuiging met je instructeur :) Vanaf plaatjes is het altijd erg moeilijk te beoordelen waar het precies mis gaat. Schouderbinnenwaarts is een goede oefening voor de lengtebuiging, mits goed uitgevoerd. En dan is het fijn als er iemand naast je staat :)

Voor de L2 mag van mij het neusje er nog wel meer uit, zonder dat ze zich strak gaat houden. Probeer dit door veel te schakelen voor elkaar te krijgen, ze zal meer van achteren naar voren moeten lopen :) Succes!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:38

Ja, ook voltes sluiten en openen en lichte travers of SV op de volte zijn goede oefeningen voor lengtebuiging.
Ik begin zelf ook altijd heel vroeg al met keertwendingen, nog voordat ik erop zit, wel altijd om de achterhand, omdat ze daardoor op de achterhand moeten gaan lopen,zitten, en dus vrijer in schouder en rest van het lichaam worden.
Keertwendingen om de voorhand heb ik eigenlijk zelf nooit nuttig gevonden...zelfs achterwaarts op een volte of halve volte aan de hand zijn heel nuttig voor souplesse en lengtebuiging, let wel, hoofdje iets naar buiten is achterhand naar binnen bij achterwaarts op de volte, en goed opletten dat er achterwaarts gestapt wordt, niet gesloft of gesleept.
Oefeningen aan de hand zijn heel nuttig, omdat je dan zelf kunt zien wat er gebeurd, en je je paard gelijk wat extra vertrouwen kunt geven omdat jij bij m staat, en ze het niet helemaal alleen moeten uitzoeken, en je zit ze niet per ongeluk in de weg bij nieuwe dingen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:20

Freeride: achterwaarts voor de lengtebuiging? :? En dan het hoofd naar buiten? Wat krijg je dan? Juist! Een recht lichaam en geen lengtebuiging.

Is het van achteren naar voren rijden niet belangrijker dan een oefening als een keertwending om de achterhand? Om die oefening goed uit te kunnen oefenen moeten ze al goed op het achterbeen zijn, het is niet andersom... En om ze op het achterbeen te krijgen zul je moeten schakelen, zo zet je de motor aan en win je aan kracht.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 11:46

Het trainen van de kracht in de achterhand is iets vanzelfsprekends waaraan ik sowieso veel aandacht besteed, zoals je zegt in tempowisselingen en overgangen enz. Maar daarnaast is lengtebuiging een heel belangrijk punt dat ook aanwezig moet zijn om de achterhand op de juiste manier te kunnen trainen. Het gaat hier niet om "kunstjes" leren, zoals je misschien denkt, maar om oefeningen waarbij de langtebuiging getraind wordt en daarnaast is het ook een krachttraining voor de achterhand. Maar de overgangen en tempowisselingen zijn daar de basis van. Ik denk dat je dat misschien een beetje anders voor ogen had?

Achterwaarts staat bij ons nog helemaal aan de basis en voor nu is het gewoon het belangrijkst dat ze het verschil leert tussen halthouden-voorwaarts rijden, halthouden-paar nette passen achterwaarts - voorwaarts rijden. Ik ga daar verder niet mee knoeien nu op voltes e.d. Maar wel super dat je mee probeert te denken, dus dank je!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:19

@Leorah: misschien is het handig dat je aangeeft aan wie je je bericht schrijft :) Is het aan mij of aan Freeride?

Ik weet wat de essentie van de lengtebuiging is :) Ik ben het alleen niet met Freeride eens.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:45

Pletje123 schreef:
Freeride: achterwaarts voor de lengtebuiging? :? En dan het hoofd naar buiten? Wat krijg je dan? Juist! Een recht lichaam en geen lengtebuiging.

Is het van achteren naar voren rijden niet belangrijker dan een oefening als een keertwending om de achterhand? Om die oefening goed uit te kunnen oefenen moeten ze al goed op het achterbeen zijn, het is niet andersom... En om ze op het achterbeen te krijgen zul je moeten schakelen, zo zet je de motor aan en win je aan kracht.

Ja, achterwaarts voor lengtebuiging, daarmee versterk je namelijk niet alleen de achterhand, maar ook de buik en rugspieren, en die zijn nodig voor de juiste lengtebuiging, en hoofd iets naar buiten brengt achterhand iets gebogen naar binnen, dus binnenachterbeen bij het achterwaarts gaan moet meer werken op een halve volte, en dus trekt het paard de buikspier aan de buitenkant en de rugspier aan de binnenkant aan, op een volte krijg je nooit een kaarsrecht paard, er zijn 3 delen paard die deel kunnen nemen aan een buiging, allemaal min of meer onafhankelijk van elkaar, achterhand,romp,voorhand.
en keertwendingen kun je in de allervroegste basis al meenemen in de training, zelfs al voordat je er uberhaupt op gaat zitten, maakt ze handig, sterk en bewust van de 4 kwartieren. en ze krijgen er balans van, waardoor ze makkelijker zullen wijken voor 1-zijdige druk onder het zadel.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:43

Als je het hoofd naar rechts brengt en de kont naar links, dan komt het weer op 1 lijn. Weg lengtebuiging :) Ik vind dat een paard in den beginne gewoon op eigen benen moet lopen en daarin zijn balans moet gaan vinden. Het nut van een keertwending bij een paard wat niet verzameld is, mis ik volledig, want juist bij een keertwending heb je een verzameld paard nodig. En daar ga je volgens mij de mist in.

Op de volte krijg je misschien nooit een kaarsrecht paard, je krijgt wel paarden die onvoldoende lengtebuiging aannemen en bijvoorbeeld over het schouder weg lopen. Dan is de essentie van de volte gewoon weg..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:40

@pletje123, jij bent overtuigd van jouw vaste visie, ik van mijn vrijere visie, het heeft geen zin om jou proberen uit te leggen dat een paard dat aan de hand een volte achteruit naar links stap, wel degelijk een lengtebuiging geeft , binnenkant van de volte buigt in, buitenkant van de volte buigt uit, het hoofd plaats je iets!!!enkele cm's dus naar buiten om te sturen...probeer het gewoon een keer om het te controleren.

Keertwendingen om de achterhand maken een paard vrij en zeker en handig in het bewegen van de schouder en borstkas,en ze moeten ervoor op de achterhand.ik vind het handig dit al te doen als ze jong zijn, tijdens de gewenningsperiode voordat ik erop ga, dan kent een paard die beweging al en hoef ik niet aan de mond te komen om hem daarin te helpen/begeleiden, en een onbereden paard is altijd in balans, zodra ze dit aan de hand kennen, en je stapt erop, en zit ze niet in de weg, doen ze dit binnen 5 minuten met evenveel gemak als aan de hand.

Ik denk dat jij volgens iets modernere ideeen paardrijdt, en dus ook voor diep en rond over de rug rijden bent voor de balans?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:39

Ik pik uit alle commentaren de dingen die ik denk te kunnen gebruiken. Het nut van keertwendingen en zijgangen voor de training bij het rechtrichten, de lengtebuiging en krachttraining ga ik helemaal in mee. Dit paard is ook niet groen en daarbij weet ik goed aan te voelen en in te schatten tot hoever ik hierin kan gaan zonder dat het te zwaar voor haar wordt. Ik ben er nu in de training meer mee bezig en tot nu toe slaat het wel aan, merk ik! Dus alsnog bedankt!

Mocht nog iemand tips hebben voor het aanleren van achterwaarts, hoor ik dat graag. Vanaf de grond gaat dat uitstekend (we doen regelmatig grondwerk en kan op stem of lichaamstaal prima achterwaarts), maar van bovenaf gaat dit nog moeizaam (lees: niet). Nu heb ik niet vaak iemand die vanaf de grond er even bij kan staan om het te ondersteunen, dus dat maakt het vrij lastig. Normaliter leerde ik mijn paarden (die er moeite mee hadden om het te begrijpen iig) dit met iemand vanaf de grond, maar dat wordt nu even lastig.

mbt les, in principe heb ik les op momenten dat ik ergens tegenaan loop of om dingetjes op te frissen, of echt puur om even een blik vanaf de zijlijn te krijgen. Dus niet wekelijks. Hoeft op zich ook niet, maar ik wil binnenkort wel even weer een les plannen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:14

Leorah: Achterwaarts gaan lukte mij makkelijker als je je paard tegen het schot aan parkeert. Gewoon de hulpen geven en laat hem maar even krabbelen. Elk pasje achterwaarts goed belonen! Bij mij was dit maar één of twee keer nodig, daarna had hij de hulp door. Je kunt er ook iemand naast laten staan die vanaf de grond het commando geeft.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:17

freeride schreef:
@pletje123, jij bent overtuigd van jouw vaste visie, ik van mijn vrijere visie, het heeft geen zin om jou proberen uit te leggen dat een paard dat aan de hand een volte achteruit naar links stap, wel degelijk een lengtebuiging geeft , binnenkant van de volte buigt in, buitenkant van de volte buigt uit, het hoofd plaats je iets!!!enkele cm's dus naar buiten om te sturen...probeer het gewoon een keer om het te controleren.

Keertwendingen om de achterhand maken een paard vrij en zeker en handig in het bewegen van de schouder en borstkas,en ze moeten ervoor op de achterhand.ik vind het handig dit al te doen als ze jong zijn, tijdens de gewenningsperiode voordat ik erop ga, dan kent een paard die beweging al en hoef ik niet aan de mond te komen om hem daarin te helpen/begeleiden, en een onbereden paard is altijd in balans, zodra ze dit aan de hand kennen, en je stapt erop, en zit ze niet in de weg, doen ze dit binnen 5 minuten met evenveel gemak als aan de hand.

Ik denk dat jij volgens iets modernere ideeen paardrijdt, en dus ook voor diep en rond over de rug rijden bent voor de balans?

Nou, ik rijd volgens het principe dat je geen lengtebuiging kunt hebben zonder stelling :) Zodra je het hoofd naar buiten plaatst, ook al is het slechts enkele centimeters, dan krijg je geen stelling naar binnen, laat staan lengtebuiging naar de juiste kant :)

Over de rug rijden vind ik voor het loswerken van een paard inderdaad belangrijk, want ik geloof erin dat een paard zijn hele bovenlijn dient te gebruiken om souplesse te verkijgen en zijn spieren goed los te maken. Je kunt daarmee bijvoorbeeld het middenstuk goed losmaken, iets wat gauw vast gezet wordt zodra je je paard te vroeg in oprichting laat komen. Vanuit dat losrijden pak ik het paard op, en dan let ik er goed op dat hij/zij met het neusje eruit komt en blijft openen achter de kaak. Maar daarvoor moeten ze eerst goed los zijn, goed van achteren naar voren lopen (dat is essentieel) en goed je hand volgen. Laag diep en rond pas ik niet toe, want ik vind dat het paard dan veel te ver achter de LL komt. Let wel, iets achter de LL vind ik geen probleem tijdens het losrijden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:43

Eerst een tipje om het achterwaarts te oefenen. Ik heb dit een half jaartje geleden van mijn instructrice als tip gehad en werkte bij mij super. Probeer vanuit stap meteen achterwaarts te rijden, zonder eerst halthouden. Dus houdt je voorwaartse drang. Op B/ L niveau staan paarden vaak stil zonder voorwaartse drang. Als je dan achterwaarts vraagt wordt er vaak met te zware beenhulp ingewerkt om weer die drang naar voren te krijgen. Hierdoor wordt ook je teugelhulp dan vaak weer te zwaar.

Dus bijvoorbeeld in stap op de korte zijde, mooi je paard recht houden. Ietsje lichter zitten, hand ietsje sluiten en benen eventueel iets achter de singel. Mijn paard had dit binnen twee, drie keer oefenen door en na een week kon ik het ook vanuit halthouden.

Mbt de lengtebuiging in de sb, in je foto van sb linksom, zit je volgens mij erg op je rechterkant. Hierdoor zit je tegen de beweging in en wordt de juiste lb erg moeilijk. Probeer je schouders in de richting van haar schouders te houden. Kijk in de richting die zij ook opkijkt.