Hulp/oplossing gevraagd bij heet paard tijdens buitenritten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Hulp/oplossing gevraagd bij heet paard tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:22

Hallo allemaal,

Mijn schoonmoeder heeft vorig jaar een paard gekocht voor buitenritten. Ze zocht een bomproof paard, en dat is het zeker. Nu is er echter een probleem: het paard wordt steeds heter tijdens de buitenritten.. Hij kan alleen nog maar dribbelen..

Het is een 6 jarige Fries x Andalusiër merrie, en misschien is het dan het Spaanse bloed?

Ik zou het eeuwig zonde vinden als ze haar weg moet doen, want het is een super gaaf beest.

Paard staat van 's ochtends tot 's avonds met een andere merrie buiten, en mijn schoonmoeder pak haar een paar keer in de week.

Zou ze misschien meer "echt" werk (dressuurmatig dan wel western) nodig hebben of voer waar ze rustiger van wordt? Ze krijgen nu voor de nacht wat voordroog en een beetje brok..

Ik zou haar echt graag willen helpen dus alle tips zijn van harte welkom :)

troi

Re: Hulp/oplossing gevraagd bij heet paard tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:41

Als het dier wel bmproof was en dat steeds minder wordt gaat er misschien iets in de communicatie tussen paard en ruiter niet goed. Is ze voldoende leider voor dit paard? Onderhoudt ze de basistraining en gehoorzaamheid voldoende? Er is zeker niks mis met zo nu en dan een lesje in de bak om dit soort dingen op peil te houden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:51

Ik ga met troi mee, als het paard het eerder niet deed en dit steeds erger word dan heeft het met de communicatie te maken.
Vaak is het zo hoe nerveuzer de ruiter hoe meer het paard daar ook aan toegeeft.
Het kan zijn dat ze de teugels teveel aanneemt en wel vraagt.
Goed overgangen rijden kan helpen, je hoeft niet echt aan het werk in een bak maar buiten kun je ook oefeningen vragen om het paard te laten concentreren en te laten werken.
Wanneer is het dribbelen het ergst op weg naar huis of al meteen bij het naar buiten gaan?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 15:42

Hij doet het op de heenweg ook, maar op de terugweg nog erger. Wat ik ben vergeten te vermelden is dat ze vorig jaar met het paard in galop is gestruikeld en daarbij haar nek heeft gebroken. Dus misschien dat ze onbewust zenuwachtiger is.. Maar dan nog is het de vraag hoe we dat op gaan lossen.

Ze krijgt trouwens een keer per week gewoon les :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:45

Aan het werk zetten, en zelf kalm blijven, een heet paard wordt nog heter als je jezelf opspant, en niet mee gaat in de beweging.
Zorg dat ze buiten komt, alle dagen, en er idd ook dressuurwerk mee doen. En les nemen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:48

Ik ben bijna zeker dat het een ruiterprobleem is. Zeker als ze een erg nare val heeft meegemaakt. Ze spant waarschijnlijk onbewust haar spieren, bekken/kuiten etc en daar reageert het paard uiteraard op. Ik kan mijn pony ook heet krijgen tot hij alleen maar nog dribbelt als we naar buiten gaan, maar kan ook een relaxte rit maken, ligt er maar net even aan hoe ik er op zit en hoe rustig ik in mijn hoofd ben. Ik denk dus dat je vriendin vooral eens heel bewust moet gaan kijken naar haar eigen rijden, uitpluizen wat ze voelt als ze rijdt. Als zij er op zit in de afwachting dat er iets gaat gebeuren voelt het paard deze spanning. Dit is imo geen makkelijk probleem als men het niet onder controle heeft. Alles wat bewust gebeurd is te sturen, het is het onbewuste wat erg moeilijk te sturen is.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-01-12 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:48

zoals ik het nu lees dnk ikga gewoon eerst eens met haar lopen want ik denk dat ze gewoon bang is om weer haar nek te breken dus ga gewoon eerst maar naast haar lopen en blijf voor al met haar praten want dan kalmeert ze goed en als laatst zorg dat ze je goed vertrouwd

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:49

ABN aub...

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:51

Had je schoonmoeder haar nek gebroken? Zit ze daardoor misschien niet te gespannen op haar paard? Soms zal je van jezelf niet het idee hebben dat je gespannen of angstig bent, maar ben je dat vanbinnen wel. Of misschien is het paard na dit ongelukje zenuwachtig. Doet het paard het met een andere ruiter ook?

Edit: meer mensen met dit idee dus.... ;)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:55

Mijn paard longeer ik altijd even, dan ga ik er in de bak even op, en dán ga ik naar buiten, omdat ie anders niet te houden is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:58

Ik rijd met mijn bloedhete merrie gelijk over de weg, want de bak is 3 km verderop :') maar goed, ik ben levensmoe :')

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:40

Ik denk dat je schoonmoeder onbewust het toch zelf overbrengt op het paard.
Is het mogelijk om vaker te rijden, dat zou haar en het paard goed doen evt met een andere ruiter mee.
Denk dat het gewoon het vertrouwen weer terug winnen is en dat is geen makkelijke opgave na zo´n val denk ik. :(:)
Ze kan evt ontspannen door te gaan zingen of fluiten, het schijnt dat je lichaam als je met deze dingen bezig bent ontspant.
Dribbelt hij ook in de les of daar niet?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:51

Ik zou het paard van de brok afhalen. Als het paard niet echt intensief gereden wordt is dat niet nodig en kan een wereld van verschil maken. Mijn paard kreeg ook nauwelijks wat maar sinds ze niets meer krijgt is ze in ieder geval al rustiger.
En misschien toch het paard wat intensiever gaan rijden als ze dit zelf niet kan/wil misschien iemand zoeken die haar 2x in de week lekker aan het werk zet zodat het paard minder energie heeft. En inderdaad eens een andere ruiter met het paard naar buiten sturen of sowieso 1 ander rustig paard meenemen en dan even kijken hoe dat gaat dan weet je snel of het paard gewoon te veel energie heeft of dat je schoonmoeder zich onbewust druk maakt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:10

Als hij met de merrie naar buiten gaat dribbelt hij dan ook zoveel?
Ik denk persoonlijk dat dat kleine beetje brok wat hij krijgt geen invloed heeft op het dribbelgedrag.
Dit is erin geslopen en is wat moeilijker eruit te halen.
Je zou het kunnen proberen elke keer als hij gaat dribbelen stil te zetten en daarna een gewone stap of draf te vragen steeds weer opnieuw, op een gegeven moment valt het kwartje en vind hij het niet leuk meer.
Maar dit kan problemen gaan geven en als jouw schoonmoeder niet mans genoeg is geeft het misschien meer problemen.
Doet hij het overigens ook met andere ruiters?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 07:37

Oei, dat is niet mis zeg, je nek breken na een val van je paard! Het klinkt wel heel erg aannemelijk dat dat ermee te maken heeft hoor. Ik denk toch dat het vertrouwen weg is van de ruiter en daarmee ook van het paard.
Ze zou even terug naar 0 moeten gaan. Als het rijden in de bak goed gaat dan telkens eerst in de bak rijden, waarbij ze de eerste keer (alléén als het goed voelt!) even een stukje over de weg uitstapt. Niet te ver, ze moet terug vóórdat ze zich gespannen gaat voelen en voordat paard gaat dribbelen (als dat niet kan, dan gewoon aan de hand, om te beginnen). De tijd in de bak kan ze dan gaan afbouwen en de tijd buiten opbouwen. Zodra het niet meer goed voelt gewoon weer een stapje terug.
Op zich heeft het paard inderdaad geen brok nodig, als ze zich er okee bij voelt zou ze haar er voor de zekerheid gewoon (een tijdje) vanaf kunnen halen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:02

Het heeft verschillende oorzaken denk ik. Een ervan is het voer. Ik zou minder brok gaan voeren, of overschakelen op een brok voor sobere rassen. Ze moeten éérst braaf zijn en dan pas vreten ;-)

Een tweede oorzaak van dat gedribbel is onvoldoende respect voor de amazone. Zij moet bepalen in welke gang er gereden wordt. Het paard mag geen overgangen maken die ze niet gevraagd heeft. Dus dat wil zeggen: telkens opnieuw corrigeren, kilometers lang als het moet. De meeste ruiters zien daar tegenaan en laten het paard op het einde maar dribbelen. Dat is dus fout.

Ten derde heeft het misschien met gewoontes te maken. Sommige ruiters maken 'cross-uitstapjes' in plaats van wandelingen en zitten dus continu in snelle draf of galop. Als een paard de klik maakt van 'buitenrijden=rennen', vooral op bepaalde plaatsen, dan is het moeilijk om hem op die plekken rustig in stap te rijden. Er zit dan niks anders op dan lange staptochten te gaan maken totdat het patroon weer afgeleerd is...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:06

Bedankt voor de tips :) ik ga ze voorleggen en dan denk ik wel dat ze er wat aan heeft :) Ze zegt zelf dat het voor het ongeluk al was begonnen, dus ik denk gewoon dat het een combinatie van factoren is. Te weinig respect is inderdaad een goede!

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:32

ik denk inderdaad ook dat het mischien onbewuste stress is van de amazone zelf, en van het brok afhalen vind ik ook geen verkeerd idee, een paard die weinig inspanning levert heeft dat in principe niet nodig.

en is het mischien zo dat ze vaste paden heeft om te gaan galoperen? en dat ze in de weg daarna toe al enthousiast word van het idee straks te mogen galloperen. vaak is het zo dat als een paard weet, daar op dat pad dan mag ik m'n benen lekker strekken en ze hebben door dat ze daarnaar toe gaan dan worden ze van te voren lekker dribbelig. en na die tijd hebben sommigen daar ook last van dan zijn ze nog een beetje hyper..

mocht dit het geval kunnen zijn, probeer dan een route te nemen die het paard nog niet kent, en na verloop van tijd zulke paden wel weer nemen, maar eerst alleen in stap en als dat een paar keer goed gaat in draf...

eigelijk is het dan een kwestie van de gewoonte doorbreken.

succes ermee!!

mensenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:42

Ik wil even reageren op Eddy als het al de Spaanse bloedlijn is blijft het paard kalm onder alle omstandigheden behalve als de ruiter niet meer bepaald wat er gebeuren moet. PRE' s staan bekend om hun moedige karakter. Dat dribbelen in gewoon energie die eruit moet. Dit kan teveel aan voer zijn maar fries x Spaans is wel veel power dit kan ook onder controle gehouden worden door oefeningen te vragen van het paard die veel kracht kosten, zoals een goede piaffe en later ook passage en meer. Het paard moet hierbij wel nonder alle omstandigheden in een kalme onderdanige staat te verkeren, jij als ruiter moet ook kalm zijn maar op een assertieve manier, leidinggevend en sturend. Dit doe je door onder alle omstandigheden de grenzen, limieten en beperkingen aan te geven. Je " verliest" het paard als je de controle over het brein van het paard verliest en dan ziet het naar heet en onbeheerst dribbelen uit. Dus leren om je kalmte niet te verliezen en de leiding over het paard weer terug te krijgen. Mijn advies is goede lessen nemen, waarbij controle over je paard krijgen en houden ( onder alle omstandigheden )in eerste instantie het belangrijkste is. Uiteraard kunnen wij van Mensenpaard hiermee helpen.