Paard springt veelste vroeg, iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisaa_

Paard springt veelste vroeg, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 19:54

als het hier niet goed staat kan een mod hem dan even verplaatsen ik weet niet waar die moet staan!

hallo,

ik rijd een paardje bij, ze is een haflinger.
vandaag voor het eerst een sprongetje geprobeerd, wat ze erg leuk vind heeft hier ervaring mee maar niet met mij!
een kruisje gemaakt, na het erop af rijden kwam ik er dus achter dat ze echt bijna 2 grote afstand van de sprong al afzet met springen.
hierdoor dus niet de echt net aan haalt en op de hindernis terrecht komt.
2de keer ingehouden en geprobeerd op het juiste moment beenhulp te geven, dit werkte een beetje maar nog steeds een veelste vroege afzet.
laatste keer kwam ze met haar voet echt op de balk wat ik zelf levensgevaarlijk vind, wil niet dat ze een been breekt door de hindernis!
ook een balk neergelegd maarik weet zelf niet op welke afstand dit van de sprong moet,
iemand tips of weet iemand de afstand van de balk op de sprong?
ervaringen?
ik ben zelf niet een springruiter, vind het leuk zo af en toe een klein sprongetje te maken maar dan wel dat het goed gaat haha.

hoop dat iemand tips heeft of mij kan vertellen wat ik fout doe!

Mieke93

Re: Paard springt veelste vroeg, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:22

Ik denk wel dat dit verkeerd staat, maar ben niet zeker dus zal niet temmen

en verder ben ik echt geen springruiter dus kan je niet veel tips geven, sorry :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:44

VVDD ----> RT - P

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:44

probeer te beginnen met een draf balk ervoor, en gewoon een laag kruisje neer zetten,
ong op 3 meter ( corrigeer me, als dit anders is )
houd je pony is draf en wacht af, en laat haar, pas springen nadat je de drafbalk over bent.
dan kan de pony dit beter inschatten, en krijg je niet van die '' te vroege afzet's ''
in galop geldt dit het zelfde op ong 5 meter ( corrigeer me, als dit anders is )
maar begin zowiezo met draf balk, en laat voorlopig galop balk achterwege.
merk je dat je pony, de afstand door heeft, kan je proberen om hem weg te halen, maar houd je pony ten alle tijden in draf, desnoods maak je de wending korter ( ipv, dat je vanaf de hoefslag afwend, wen je halverwege al af zeg maar ) , mits de hindernis laag is, is dit geen probleem ( zo heb ik het ook geleerd met een pony die dit probleem had )

Hoop dat je hier wat aan hebt...

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:48

Les nemen :j

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:50

Inderdaad een drafbalkje ervoor doen en daarna misschien een galopbalkje als het met het drafbalkje goed gaat. Het drafbalkje moet op 2 meter en een voetstap. En een galopbalkje op 3 meter. En misschien kun je eens een springlesje nemen bij iemand, daar steek je vast veel van op:) Succes!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:50

De afstand van de drafbalk hangt ook af van de passen die je pony of paard maakt, dus het makkelijkste zou zijn als er iemand is die jou een paar keer kan helpen! Lesje nemen lijkt me niet overbodig en als de boel in goede banen is geleid, kun je weer zelf verder aan de slag.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:52

Inderdaad een drafbalk gebruiken, en rustig vanuit de draf aanrijden. Voor een paard hoort een drafbalk op ongeveer 2.20 meter te liggen, voor een kleiner dier eerder richting 1.90-2 meter. Even uitproberen.
Te vroeg afgaan is neit erg, zolang je dan zelf maar goed meezit en de ruimte geeft met je handen.

Zorg er ook voor dat je les hebt, een jong dier laten springen is het handigst met een goede instructeur erbij!

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:48

Kan je haar niet eens vrij laten springen? met drafbalke ervoor zoals al gezegt word, maar eerst haar gewoon zonder ruiter laten springen, kijken of het dan beter gaat? :)

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 15:11

Kleinvosje: ze is niet jong meer haha, ze is 16 en heeft er ervaring mee eigenaar vind het alleen eng springen.
bedankt voor de reactie's ga zeker het draf balkje proberen!
ik heb les in dresuur 1x in de week dus zal haar vragen of ze me een keer kan helpen
bedankt voor de tips!

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:26

Dat deed mijn paard inderdaad ook, maar als je ze los laat springen is ook niet altijd verstandig, omdat je ze dan helemaal niet helpen ken.
Een drafbalkje ervoor ken dan wel helpen, maar de mijne sprong daar dan altijd ook al overheen..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:25

Sorry, ik heb blindelings aangenomen dat het een jong dier was!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:41

Ik snap best dat de eigenaar springen eng vind, als ze zo vroeg afzet.. Mijn pony doet het ook. Ik werkte ook met een drafbalkje werkt goed! Misschien durft de eigenaar er straks ook mee te springen als de timing van de Haf beter word:)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:43

Simpel een balkje neerleggen.
Geen cm van de grond! gewoon lekker op de grond leggen.
Daar de hele tijd overheen (ook in de springhouding ed! gewoon net doen of het een sprong is)
Eerst zullen ze heel vroeg gaan springen ,maar zo lang je maar volhoud dat ze ook gewoon erover kan draven / op laatste moment kun je gaan opbouwen.

Ga dan niet te snel! 15 cm van de grond is genoeg ;) Zo laag dat ze eroverheen kan draven.
Later kan je in galop ed oefenen (dan moet ze wel springen)

En altijd drafbalk erbij!

Succes!

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:55

en balk een meter van de hindernis afleggen
en probeer het alseerst in draf!
als ze nog nooit heeft gesprongen kan je beter met balkjes beginnen *D