Motivatie problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmin8

Motivatie problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 14:57

Hee bokkers!

ik zit met een klein probleempje wat me soms best wel in de weg zit..

Mijn paard is op rechts vrij moeilijk te rijden en gooit continu zijn kont naar binnen toe en zijn schouder naar buiten, ook houd hij enorm vast op rechts.
zelf moet ik iets sterker worden in bepaalde spieren in mijn arm waardoor ik op rechts niet terug ga trekken als hij vast houd.

Mijn probleem is:
de motivatie voor het rijden is eigenlijk best wel weg gezakt.
ik doe nu een dubbele opleiding en opzich is het best druk maar eigenlijk kan ik best minstens 3x in de week paardrijden, maar als ik thuis kom heb ik helemaal geen zin meer om te rijden.
ook zou ik wat meer aan mijn conditie moeten doen en bepaalde spieren moeten trainen (en balans) zodat ik optimaal kan rijden en mijn paard ook niet in de weg zit door mijn eigen onkunde aan spier/balans gebrek.

Dat de motivatie weg is komt voornamelijk door dat het nu ook kouder wordt enz. en doordat het met het rijden niet altijd alleen lukt en ik daarom best wel chagerijnig kan worden...
verder wil ik dus wat aan conditie etc. doen en heb het al eens eerder geprobeerd maar had er geen regelmaat en opbouwing en hield het dus ook niet vol..

heeft iemand het zelfde probleem of herkent ie dit?
weet iemand hier mee om te gaan en wat ik kan doen zodat mijn motivatie weer om hoor gaat en ik vaker kan trainen zodat ik misschien kan starten als het outdoor seizoen weer begint?

Groetjes sjoerdtje

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:08

Ik heb de motivatie gevonden in een nieuwe rijstijl. Ik ben bezig om mezelf en mijn paarden om te scholen naar de klassieke dressuur. Mijn motivatie moest eerder uit mijn tenen komen, nu heb ik het idee dat mijn hoofd overstroomt en doe ik met gemak weer 3 paarden op een dag.

Zoek een motiverende instructrice of zoek een nieuw doel bij het rijden, ga aan de hand werken, grondwerk, dubbele lange lijnen, er is zoveel leuks te vinden en te doen!

Mijn doel is nu dat ik ooit dit kan:

Jasmin8

Re: Motivatie problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 13:29

Dankje voor je hulp!
ik denk dat ik daar wel wat mee kan en dingen in mijn paard kan vinden waar ik van weet hoe is ze verbeteren moet enz enz. zodat mijn motivatie opgekrikt wordt..

heb jij (ofiemandanders) toevallig ook nog tips om me zelf te trainen en hoe ik dat vol ga houden ;)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:22

Ik zou inderdaad iets nieuws gaan proberen. Ik heb met mijn jonge pony vooral parelli gedaan, ondanks at dat erg goed ging, ging het toch wat vervelen om dat de hele week te doen. We krijgen nu les in dubbele longe en ik ben begonnen met lange lijnen. Weer iets heel nieuws en dat motiveert mij dan weer helemaal!

Jasmin8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:42

Dat is opzich wel een handige oplossing, met iets nieuws beginnen (:

mijn doelstelling was wel om in de wedstrijden te belanden en ik weet dat hij het ook wel kan maar ik moet dan wel minstens 3x per week trainen...

ik heb hem vandaag even gelongeerd en dat ging goed, en gister les gehad wat minder ging maar het begin is er...
nu nog me zelf trainen :P

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:57

Motivatieproblemen etc valt onder RT.
Daarom van ED-->RT

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:06

Het zijn die korte winterdagen he...
Als je dan thuiskomt na een lange dag gewerkt te hebben, en het is pikkedonker en slecht weer, dan is het echt moeilijk om nog naar stal te gaan.
Misschien kan je een boterhammetje en je rijkleren meenemen naar school/werk, en rechtstreeks van daar naar stal gaan? Dat is een truc die bij mij heel goed werkt. Als ik eerst naar huis ga om te eten beland ik iedere keer voor de TV en raak ik niet meer weg...

Jasmin8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 18:25

Het voordeel, en misschien ook wel het nadeel is dat ik thuis de paarden en de rijbak heb met baklampen..
opzich heel praktisch maarja het werkt idd wel demotiverend...
heb me zelf er nu wel iets naar toe kunnen dwingen alleen onze bak ik een op een aantal delen toch al vrij hard geworden dus vindt het ook niet echt fijn om dan te gaan rijden...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:29

paarden thuis is altijd lastig, dat heb ik hier ook, dan wil ik gaan rijden en bedenk ik nog zoveel dingen die moeten gebeuren!

Maar vandaag heb ik braaf 4 paarden gedaan, dit weer motiveert mij ook weer!

Jasmin8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 18:32

Kijk, zo moet je het hebben :P
dat is dan toch maar weer iets ;)
ik zou vandaag ook rijden want had een briljant plan in mijn hoofd omdat ik nog mijn zus zou helpen bij het rijden van een net beleerde pony.
ik dacht als ik haar eerst help dan kan ze me daarna mooi helpen met mijn paard en we hebben toch baklampen..
maar jaa ze kwam op het einde van de middag al en het jammere is dat ik altijd afhankelijk ben van mijn ouders dus moet me ook aan hen tijden houden.
conclusie: mijn briljante plan viel in deugen...

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:36

Het eerste waar ik aan dacht toen ik je verhaal las was ook de klassieke rijkunst. Je paard is waarschijnlijk heel erg scheef.
Hij loopt eigenlijk de hele tijd in traver. Je zou dus heel veel schouderbinnenwaarts moeten gaan rijden om hem/haar weer recht te maken.
Bij taver komt de heup naar binnen en train je op die manier het buitenachterbeen. het binnenachterbeen komt buiten de masssa. Bij schouderbinnenwaarts komt het binnenachterbeen onder de massa en gaat dragen, en train je dus het binnenachterbeen. Een volte rij je eigenlijk altijd in een soort van schouderbinnenwaarts zodat je paard een mooie goeie buiging krijg in zijn lichaam om jou binnenbeen heen. De scheefheid van jou paard maar dit erg moeilijk voor je paard en hij gaat daarom in traver lopen (het tegenover gestelde) zodat hij onder de buiging uit komt.

Ik raad je een goeie instructrice aan, bij voorkeur iemand die verstand heeft van rechtrichten, een instructrice die klassieke rijkunst geeft heeft hier sowieso heel veel verstand van en dat hoeft niet te betekenen dat je met kaptoom moet gaan rijden, ik doe dat zelf wel omdat ik echt klassiek wil gaan rijden maar je kan het net zo goed met de 'engelse' hoofdstellen en zadels doen die jij waarschijnlijk zal hebben.

Op deze manier snap ik dat je niet zo veel zin meer hebt om te rijden omdat het in jou ogen toch niet lukt en niet ontspannen is.
Ik hoop dat je je plezier terug vind! Ik geloof dat dit je zeker kan helpen. Kijk anders even op de site: http://www.paardenbegrijpen.nl of http://www.claudiawolters.nl

Succes!

Jasmin8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 18:43

Hoi misskrisss!

Heel erg bedankt voor je hulp.
het verhaal klopt wel ongeveer..
we zijn ook continu bezig met schouder voor rijden op de voltes en ook wel eens op lange zijdes.
Hij heeft problemen met zijn linker achterkie gehad die opslot sprong..
daardoor kan het komen dat hij zijn rechter achterbeen op het moment niet goed onder kan krijgen omdat hij het niet verwerken kan op de linker kant...
daardoor pakt hij waarschijnlijk op rechts ook vast en houd zich recht op de voltes met nephouding en op de langezijdes heeft ie ook zo zijn trucjes...
ik zal me eens goed gaan verdiepen in de klassieke stijl
en klopt ik heb idd engels hoofstel/zadel :P
ik kan veel met jou uitleg en je site's dus daar kan ik denk ik wel verder mee komen ;)

heel erg bedank!

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:33

Goed om te horen dat er wat mee kan =)
Heel veel succes!!

Jasmin8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 19:46

Dankje wel!! ;)

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:14

Ik moet eerst een half uur fietsen voor ik kan paardrijden, ik heb als ik eenmaal thuis ben niet altijd evenveel zin om dat te gaan rijden. Maar als ik eenmaal ga fietsen en er eenmaal ben dan vind ik het superleuk en heb veel zin om lekker te gaan rijden. Bij mij is het meer van niks doen overgaan naar lekker paardrijden, daartussenin is mn motivatie soms een beetje weg, maar als ik eenmaal bezig ben vind het het superleuk!

rosannebax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:34

ik weet precies wat je bedoeld! ik had nooit veel zin omdat mijn paard bestmoeilijk te berijden was. toen heb ik een leuke instructrice gevonden die mij veel dingen kan leren. het gaat nu steeds beter en daarom vind ik het ook veel leuker ! ik las dat je paard best sterk of moeilijk in de omgang is, misschien is dit een aanrader :)

LINDY_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:19

ik zelf voor me zelf om het rijden motiverend te houden, de afspraak met me zelf gemaakt dat ik elke dag dat ik rij, afsluit met iets positiefs. dit kan iets kleins zijn maar ook iets groots.
waardoor ik zelf tevreden afsluit en zo de motivivatie hoger hou voor de volgende dag. zo is mijn paard heel erg jong en kan nog wel eens wegspringen en dwars doen. maar dan ga ik niet de confrontatie opzoeken want dit leverd mij chaggarijnigheid op en zij vind dat ook niet leuk. maar dan ga ik juist oefenen wat wel goed gaat. en daardoor bewaken wij samen de rust en ontspanning en heb ik minder strubbelingen en wordt het rijden leuker van!.

Jasmin8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 16:45

Jaa dat is uiteraad zo..
het gaat nu al een stuk beter vooral ook doordat laatst mijn les heel goed ging en ik goed kon voelen hoe hij percies moest lopen dus dat ik dat moment telkens op moet zoeken en proberen voor elkaar te krijgen..
afentoe wel zeer moeilijk maar als het lukt heb je ook wat want dan loopt hij echt super (:
Dankje voor de tips!!