Mick @ work na de tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Movement

Mick @ work na de tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 22:30

Het vorige topic waar ik tips op heb gekregen. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1576401

Het is nog niet echt beter geworden sinds de laatste keer.
Hij hangt nog wel maar sinds gisteren heb ik de sperriem weg gedaan omdat ik denk dat ik soms te streng in de hand ben en dat hij dan zen mond open wil doen. Nu wil ik hem dat ook laten doen en sinds gisteren begint hij ook al beter na te geven.
Deze foto's zijn van vorige week. De foto's zijn dit keer gemaakt met een compact camera dus de kwaliteit is wat minder.
Ik heb niet echt op mijn voeten naar achteren doen dit keer maar ik heb mijn beugels 1 gaatje korter gedaan zodat ik normaal in evenwicht kon zitten. Ik heb dit keer vooral gewerkt aan overgangen en niet naar achteren leunen. En ik heb mick meer ruimte gegeven in de hals dat ik soms wel het contact verloor maar dat zie je ook terug in de foto's.
Ik ben wel nieuwsgierig wat jullie er nu van vinden. Ik zelf vind eigenlijk dat er nog niet veel veranderd is maar ik ben wel nieuwsgierig naar jullie tips.

Naam: Mick
Leeftijd: 18
ras: Onbekend

1. Instappen
Afbeelding

2. Dit gebeurd er af en toe dus
Afbeelding

3. stamoment, maar hier loopt hij nog wel redelijk.
Afbeelding

4. -
Afbeelding

5. Dit gebeurd er als hij te hard gaat.
Afbeelding

6. lomp momentje
Afbeelding

7. foute knik denk ik?
Afbeelding

8. ernstig hang moment!!
Afbeelding

9. Galop gaat al beter maar hij loopt nog steeds onder me weg.
Afbeelding

10. -
Afbeelding

Alsnog sorry voor de fotokwaliteit. Ik hoop dat ik zo een goede update heb gegeven.

marjo_elise

Re: Mick @ work na de tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:44

Goed dat je zo met de tips bezig gaat! Op foto 10 vind ik je binnenhand wat streng en mag je je voeten wel wat meer naar binnen buigen. Ga zo door!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:24

Leuk dat je met de tips aan de slag gaat! Ik vind idd dat zijn buiging in de hals een valse knik geeft, zodra hij zwaarder wordt in de hand, moet jij dus lichter worden, geef hem zoveel teugel als nodig om zijn neus naar voren te krijgen, ook al gaat hij harder lopen.
Zonder sperriem is al een goede controle voor je eigen hand-hardheid, probeer hem een paar keer met losse teugel te laten stappen, draven en galloperen, niet werken aan zijn hoofdhalshouding, gewoon alleen met zijn lijf bezig zijn, hierdoor krijgt ie meer balans, en van daaruit kun je de teugels steeds een beetje inkorten. neem de tijd, succes en graag nog eens een update!!!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:18

Op foto 10 werk je hard in met je hand, je ziet dat goed door het verschil in hoogte en afstand tot de hals tussen je handen. Ik vind foto 7 er niet verkeerd uitzien hoor, maar het zou inderdaad kunnen dat hij daar te veel in de hand hangt en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Altijd handen naar beneden en wat been zodat hij dan weer wat naar boven komt. Reageert hij dan sta je weer toe en rijd je naar voren. Probeer goed contact te houden, maar dat geef je zelf al aan. Ziet er niet verkeerd uit hoor.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:23

Ik heb even naar je vorige topic gekeken. De 'nageeflijkheid' van foto 1 daar, is heel anders dan de nageeflijkheid van foto 7 in dit topic. Je ziet op foto 1 van je vorige topic inderdaad dat hij op de loodlijn loopt met zijn hoofd, maar hij is helemaal gespannen in de rug en niet voorwaarts-neerwaarts. Hij loopt totaal nietontspannen door zijn lichaam heen. Op foto 7 in dit topic loopt hij wel ontspannen en lekker ruim, en is de rug ook ontspannen. Hij is ook gewoon nageeflijk. Maar wel wat diep, dit is met losrijden vaak niet erg maar je moet wel uitkijken dat hij dan niet te ver op de voorhand gaat lopen. Hij mag best wat hoger erin lopen, hij mag natuurlijk niet gaan trekken of hangen.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:25

freeride schreef:
Leuk dat je met de tips aan de slag gaat! Ik vind idd dat zijn buiging in de hals een valse knik geeft, zodra hij zwaarder wordt in de hand, moet jij dus lichter worden, geef hem zoveel teugel als nodig om zijn neus naar voren te krijgen, ook al gaat hij harder lopen.

Vergeet dan geen been te geven he, want anders duikt ie gewoon naar beneden zodra jij lichter wordt in je hand :)

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 14:30

bedankt voor de tip!
Nu zie ik inderdaad ook wel heel wat verschil tussen 1 en 7.
Over foto 10. We gingen daar net door de bocht. Mick galoppeert heel vaak onder me vandaan en in de bochten heeft hij totaal geen stelling. Dit keer wou ik de stelling wel wat verbeteren zodat hij ook niet zo aan het "crossen" is maar wel de goede buiging maakt in de bocht en niet met zen hoofd naar het hek kijkt.
Normaal maak ik ook wel voltes in galop maar in een natte bak probeerde ik zoveel mogelijk op de droge plekken te galopperen in geval van uitglijden. Ook is het galopperen op voltes moeilijker omdat onze bak maar 20x40 is (volgens mij.) en als we dan met meer mensen rijden is dat best lastig.

Maar als hij dus loopt zoals op foto 7 dan moet ik men handen naar beneden doen. Maar verlies ik dan niet het contact of gaat hij nog dieper?

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:32

Je paardje houdt erg zijn rug vast, loopt niet fijn door het lijf en vaak in een vals krulletje. Je rijdt vriendelijk, dus dat zie ik niet als oorzaak van het probleem. Het is slecht te zien op de foto's, maar er lijkt erg weinig ruimte tussen de kussens van je zadel zit. Het bontje maakt het geheel nog nauwer dan het al is waardoor de zenuwen naast de ruggengraat in de verdrukking komen te liggen. Dit is geen fijn gevoel en dat kan een paard o.a. uiten door de rug vast te zetten. Dus als ik je een tip mag geven; bontje er onderuit, dat scheelt al en laat er eens iemand met kennis betreft zadels en pasvorm naar kijken.

Verder een erg leuk en knap paardje om te zien en een amazone met een vriendelijke hand en zit. Keep up the good work!!

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:04

ik vindt het er goed uitzien!
ga mee met wat de andere zeggen. :)
en je voeten iets meer naar binnen draaien!
succes!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:07

haha aan men voeten werk ik hard! ze werken zelf minder hard mee :P
Ik zal kijken of het werkt zonder bontje. Misschien is dat ook wel een probleem, het heeft verder ook niet veel nut omdat ik toch met dikke maar toch zachte pads rij.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:29

Ik denk toch dat hij last van het zadel heeft (het kiept naar achteren, vooral op foto 4 te zien) waardoor jij ook niet lekker kan zitten. Ik vind ook dat je netjes rijdt maar als een paard last/pijn heeft van een niet passend zadel, dan zou ik toch echt een zadelmaker inschakelen.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 13:29

Ik had vandaag het bontje weggehaald. Mick liep wel stijf maar misschien is het even wennen.
Ik zal wel even een keer fotos maken van het zadel als het op mick ligt.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:41

Movement schreef:
Maar als hij dus loopt zoals op foto 7 dan moet ik men handen naar beneden doen. Maar verlies ik dan niet het contact of gaat hij nog dieper?

Dat is heel erg een gevoel, wat je niet zo via theorie kan leren. Maar als je je handen naar beneden doet, en dus toestaat, gaat hij inderdaad nog dieper. Daarom moet je het combineren met been geven. Wanneer je dat in de goede mate doet, zal hij zijn hoofd optillen. Dan ontspan je weer met je hand en geef je been om hem daar met zijn hoofd te laten lopen. Vooral been dus, en weinig teugel. Maar dat is zo erg moeilijk uit te leggen.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:44

mooi beestje , verder vind ik dat je iets meer mag ontspannen in je zit, dan rijd hij ook minder snel
onder je vandaan, en je beugels mogen een gaatje langer, dan zit je minder opgekropt zegmaar ( niet banketstaaf bedoelt maar zie dat je je heel erg aanspant, en door een gaatje langer lukt het beter de spanning los te laten )
verder is het paard goed ontspannen en loopt mooi aan de teugel als je je teugels wat langer hebt heel goed!
hij maakt daar duidelijk geen gebruik van om nietmeer aan de teugel te lopen!
ga zo door!
gr hackny

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:22

Er is zeker al wel wat verbetering te zien hoor!

Let een beetje op je handen, je hebt af en toe wat pianohandjes. Hou ze rechtop, duimpje 'als een hoedje op de teugel' en op dezelfde hoogte. Af en toe til je een van je handen een beetje op. Dat is vooral het geval als je wilt sturen of stelling (heb ik zo van de foto's het idee).

Verder loopt je paard af en toe inderdaad te diep. Laat hem over de rug komen en neem je teugels op maat. (hierbij houd je hem van achteren actief door je been). Op het moment dat hij weer in de krul komt ga je sowieso eerst terug in stap (dat rijdt altijd makkelijker in het begin). Dan laat je hem even lang, zodat hij weer ontspant en zijn rug weer gaat gebruiken. Dan weer langzaam de teugels op maat en weer rijden. Zodra je hem in stap lekker aan de teugel hebt, zonder dat hij hangt, ga je draven. Als het weer even niet wil, opnieuw stappen en opnieuw proberen.
Ik denk dat het in de krul lopen ook een beetje te maken heeft met spanning, vandaar dat ik je zo deze tip geef. Van deze spanning denk ik niet dat die bij jou vandaan komt, maar bij hem. Het kan komen door het zadel, maar hij kan ook de oefening te moeilijk vinden, of gewoon niet zo goed weten wat hij met alles moet in draf.

Voor de galop zou ik zeggen: zorg dat je je draf helemaal voor elkaar hebt, dat je hem daarin helemaal vertrouwt. Dat je hem dus bij wijze van spreken zonder teugelcontact durft te rijden. Als je alle kanten op kunt, kunt schakelen, is dit voor het vertrouwen in hem (en dus eventuele spanning die bij jou kan ontstaan beter).
Dan kun je gaan galopperen. Daarbij is ook schakelen belangrijk. Terug in draf, of zelfs in stap, weer galop enzovoorts. Ook tempowisselingen in galop zelf. Laat hem zo langzaam mogelijk (tot zover jij denkt dat ie op dat moment kan) en ga dan weer eens wat harder. Laat hem maar eens hard gaan en neem hem dan weer rustig terug tot waar jij hem wilt.

Hopelijk kun je hier wat mee!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 23:15

Omg als je dichterbij woonde had ik graag les van je gehad.

Bedankt voor de tips!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:30

Ziet er al een stuk beter uit als vorige topic!
Foto 6 en 7 vind ik het fijnste beeld geven. Toch zit ie nog ind wat vast/spanning in zn rug.

Wat bernetteO zegt en ind een goed tip!

Als hij in je handen gaat hangen (doet mijn paard ook wel eens, maar dan aan 1 zeide) laat ik vaak de teugels gewoon los, is hij zn leuning kwijt en raakt hij dus in onbalans, en laat ik t hem even lekker zelf uit zoeken tot hij weer zelf op zn eigen benen loopt :j

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:39

@movement haha, bedankt voor het compliment. Je mag altijd pb'en met vragen enzo hoor! (iedereen trouwens ;))

En wat Romanoff hierboven zegt is ook een goede: gewoon loslaten als ie hangt :P. Wel uitkijken dat ie niet onderuit gaat ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:02

Op foto 8 zeg je dat het een heel erg hang moment is. Maar zo loopt hij wel erg netjes al zeg ik het zelf!
Dat hangen kun je oplossen doormiddel van kuit. Hoe hard hij ook gaat, het is een kwestie van kuit, en dan vang je hem van voren weer op. Hij moet leren zijn eigen hoofd te dragen, want zo loopt hij wel netjes vanuit zijn schoft! Hij loopt inderdaad iets te diep maar ook dit los je op door middel van kuit. Verder zou ik als hij in een foute knik loopt, wat meer teugel aan nemen en wat kuit bij geven. Je moet vooraan sluiten, en achter de motor aanzetten. hij kan wel hard gaan, maar dit wil niet zeggen dat zijn motor aan staat. Dus achter de motor aanzetten en vooraan wat sluiten. Dan kan je paard niet veel anders dan nagevelijk gaan lopen! :)
Succes

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:22

oke ik hoop dat het werkt!
Ik werk nu inderdaad veel aan tempo en ik ga hem niet meer tegen houden.
Die snelheid is gewoon zijn manier van lopen, ieder dier loopt natuurlijk anders. Er zijn ook paarden die heel sloom zijn. Dus ik geef nog wat extra bij en soms ook nog op de hoefslag uitstrekken en dan gaat het wel eens heel goed.
Alleen na de galop is hij zo ontspannen dat hij weer gaat hangen, maar dan rijd ik weer overgangen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:53

LoveUggs schreef:
Dus achter de motor aanzetten en vooraan wat sluiten. Dan kan je paard niet veel anders dan nagevelijk gaan lopen! :)

Dat is niet helemaal waar..
Als je paard al wat fris is en je hem gaat opsluiten van voren en hem meer beenhulp gaat geven is een garantie voor een bomexplosie ;)
Iig die van mij gaat zich dan opbollen en raakt totaal NIET nagevelijk!
Voor jou paard werkt dat misschien, maar voor het wat sensibele paard bereik je daar het tegenovergestelde mee..

Goed voorwaarts rijden, dan zoekt hij vanzelf je hand op en is het aan jou om hem daar te houden en te zorgen dat hij je hand blijft volgen en je goed contact houd met de teugels.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:02

Als hij hangt, probeer dan eens je handen een moment naar voren te doen en dan weer rustig op te pakken. dan komt de ontspanning terug.