Weer aan de slag met nieuwe uitdaging Rhona! [foto & film]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Weer aan de slag met nieuwe uitdaging Rhona! [foto & film]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:59

Jaa, daar ben ik weer met een topic, ein-de-lijk! :D

Oplettende bokkers kennen mij van de combi met Haflinger Jessika, wat alweer 1,5 jaar geleden is:
[RIJ-ITP] Jessika [Haflinger] @ overzicht - "The best time of my life"

Toen ik ging studeren ben ik gestopt met paardrijden vanwege tijdgebrek en andere prioriteiten.
Maar, het bleef kriebelen. Inmiddels heb ik meer routine en kan ik tijd makkelijker indelen en heb ik toch de stap gezet :)

Advertentie geplaatst en binnen een week een fantastisch plekje gevonden!
Super leuke uitdaging en een gezellig plekkie, helemaal fijn!

Dussss, nu kan ik ook weer topics plaatsen :D

Even kort voorstellen:
Het betreft hier Rhona. De 11 jarige Tinker merrie van gaia en altijd recreatief gereden. Lekker veelzijdig, enthousiast en netjes opgevoed :)
Ze mag nu 2 keer per week met mij dressuurmatig aan de slag en ze moet nog veel leren.
Maar, ze leert heel snel en heeft een heerlijk karakter, heel fijn om mee te werken!
Over mij in m'n profiel :')

Dit topic is van de 5e keer dat ik erop zat :)
De 3e keer rijden is ook gefilmd dus hebben we wat vergelijkingsmateriaal :)
Ze is in de laatste 2 keer al waanzinnig vooruit gegaan, en ik ook, dus helemaal leuk :D

Op het moment zijn we gewoon rustig bezig.
Rhona loopt vooral in het bos dus kampt met veel onbalans in de bak.
Nagefelijkheid, stelling en buiging zijn dus erg moeilijk.
Ook moeten we het beetje onderhals wegtrainen en dit bovenin haar hals terug krijgen.

Op het moment doe ik alles op gevoel en met mijn ervaring maar ik ben rustig op zoek naar een fijne instructie
(tips zijn welkom, regio zuid-holland O:)).

In de training ben ik eigenlijk vooral bezig met de basis.
Nagefelijkheid, stelling en buiging, impuls, balans, reactie etc.
Ze wordt al steeds losser in haar lijf en constanter in de aanleuning, dus dat is fijn :)
In draf en al helemaal galop is de stelling en buiging nog heel lastig en valt ze veel naar binnen.
Dit probeer ik op te lossen door te schakelen, veel voltes en gewoon rustig kilometers maken :)
Scherper schakelen en een middendrafje ben ik deze keer wat serieuzer mee aan de slag gegaan en gangwerk heeft ze wel :~

Qua aanleuning is ze nog zoekende maar ze leert snel :) Soms te diep, soms eruit, soms fijn.

Ik moet vooral zelf ook sneller worden in het corrigeren. Komt vanzelf wel, ik moet ook weer even wennen :)

Rhona lijkt in vele opzichten op Jessika maar is veel gevoeliger op been en zweep en daardoor ook veel makkelijker actief te rijden.
Op het moment loopt ze nog wat gehaast maar dit is bewust om haar makkelijker in balans te laten lopen.
En zolang ze maar in mijn tempo 'te' voorwaarts is komt het wel goed :)

Over mezelf was ik erg geschrokken door de eerste filmpjes :o
Ik ben altijd heel kritisch geweest op mijn houding maar na 1,5 jaar waren er toch wat dingetjes mis gegaan...
Dus meteen actie ondernomen en gelukkig heeft het meteen al geholpen, namelijk:
- Mijn onderbenen wiebelden ontzettend. Dit kwam (denk ik) door verkeerd lichtrijden (vanuit m'n enkels).
Inmiddels let ik erop om zo ontspannen mogelijk te zitten en dat scheelt heel veel! Plus: Rhona ontspant beter, duh :+

Natuurlijk is er ook een bult te verbeteren:
- in galop doen m'n benen heel raar. Had ik voorheen ook last van maar ben er nog niet uit hoe ik dát kan oplossen :') Ik moet in ieder geval beter op m'n kont blijven zitten...
- rechtop zitten met een rechte rug! _-:(
- tenen naar binnen

Genoeg gepraat :D

De foto's staan door elkaar en aan het eind heb ik een filmpje van de 3e keer en wat filmpjes van deze training.
Krijg je toch een beter beeld van :)

1)
Afbeelding
2)
Afbeelding
3)
Afbeelding
4)
Afbeelding
5)
Afbeelding
6)
Afbeelding
7)
Afbeelding
8) :~
Afbeelding
9) Strekken kan ze wel! Nu nog sterker worden en los blijven van voor... maar, dit biedt perspectief!
10)
Afbeelding
11)
Afbeelding

Filmpjes 5e keer rijden:
(ook hier niet in volgorde van training ;))

Stappen

Losdraven

Drafje rechstom

Drafje linksom

Schakelen

Galop rechtsom

Galop linksom

Verruimen en halsstrekken

Filmpje 3e keer rijden:
Let vooral op mijn extreem spastisch wiebelende voeten/enkels/onderbenen :')
De kwaliteit is erg slecht: de camera was verkeerd ingesteld :+

Het is een lang verhaal geworden, maar hé, we zijn nieuw en dan doe je het toch gewoon meteen goed? :D O:)

Er valt uiteraard nog een hoop te verbeteren maar we doen alles gewoon lekker rustig aan :)
En vooral genieten.

Leuke oefeningen om de stelling en buiging te verbeteren en de balans in galop zijn van harte welkom :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:36

Je topic :D

Super leuk dat je weer lekker bezig bent met rijden en een nieuwe uitdaging hebt! Je zit er netjes op en ik vind haar op je laatste filmpje ('verruimen en halsstrekken') het fijnste lopen, daar ontspant ze echt. Op de andere filmpjes zie ik vaak een wat losse verbinding en ik heb idee dat ze wat zoekende is, als je haar iets meer begeleid en haar echt wat ronder en dieper instelt denk ik dat ze makkelijk vrij constant nageeflijk kan lopen :) het beeld is verder super netjes en vriendelijk en jullie zijn echt een leuke combi :D

Ben benieuwd hoe ze zich ontwikkeld en het er vd zomer uit ziet :)
Edit; leuke oefening is misschien wel op een rechte lijn van stelling te verwisselen, dus dan 4 passen stelling naar rechts en dan even recht en dan stelling naar links etc. 8jes rijden in draf en dan echt wat dieper en lager en duidelijk van stelling wisselen.. Volte verkleinen/vergroten :)

MariekeS_

Re: Weer aan de slag met nieuwe uitdaging Rhona! [foto & film]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:46

Thanks!
Ja ze is zeker zoekende maar ook niet gek als ze opeens zo aan het werk moet :)
Het zijn echt nog heel korte stukjes fijne stille aanleuning, maar, langer houdt ze ook gewoon nog niet vol.
Dan gaat ze dieper of omhoog om het toch wat te ontlasten allemaal.
Maar, ze wordt sterker en de fijne momenten komen steeds vaker en langer :)

Van stelling wisselen doen we in stap al wel maar in draf is ze nog niet echt bewerkbaar genoeg...als ik aan het begin van de lange zijde schoudervoor vraag krijg ik dat vaak pas bij E/B en voor de hoek is ze los genoeg om ook fijn de hoek door te kunnen rijden. Daar ergens tussendoor wisselen lukt nog niet :+ Daar is ze nog te stug voor.
Maar, we gaan het zeker meepakken :) Thanks voor de tip!

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:07

Superleuk beestje! En hele leuke combi!
Je ziet in het 5e filmpje dat jij op een gegeven moment even aan je neus zit of je haar doet ofzo, ik weet niet precies wat. Maar je hebt je pony dan met één hand vast en iets losser dan normaal, en je pony komt gelijk naar beneden, zie je dat? Maar dan merk je dat en je pakt haar weer gauw op, ik zou proberen met wat langere teugel te gaan rijden (niet heel lang) en je pony wat meer over z'n rug te laten lopen.
Verder ziet het er heel leuk uit, je heb een nette zit en zachte handen!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:51

Lekker doorrijden Marieke, lekker schakelen, en daarbij gewoon goed proberen die verbinding te behouden... Komt helemaal goed met jullie :j

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 11:39

@ Firisje: Haha, daar wissel ik mijn zweep. Maar je hebt gelijk dat ze daar inderdaad zakt maar ze trekt dan de teugels uit m'n handen ;) Laag lopen is geen enkel probleem, dat doet ze heel makkelijk en dat pakken we ook veel mee bij het losrijden en tussendoor om de spanning van de bovenlijn af te halen. Alleen moet ze ook in die wat hogere arbeidshouding kunnen ontspannen maar dat vind ze nog heel moeilijk :)

@ Pau: dank je wel!

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:48

Het ziet er al super uit Marieke, en al een heel ander beeld als met je vorige filmpje :) Top! Het is je gegund.
Inderdaad lekker veel overgangen rijden, en wat meer contact krijgen maar het is natuurlijk niet gek dat ze zoekende is als je er pas voor de 5e keer op zit!

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:33

MariekeS_ schreef:
@ Firisje: Haha, daar wissel ik mijn zweep. Maar je hebt gelijk dat ze daar inderdaad zakt maar ze trekt dan de teugels uit m'n handen ;) Laag lopen is geen enkel probleem, dat doet ze heel makkelijk en dat pakken we ook veel mee bij het losrijden en tussendoor om de spanning van de bovenlijn af te halen. Alleen moet ze ook in die wat hogere arbeidshouding kunnen ontspannen maar dat vind ze nog heel moeilijk :)

@ Pau: dank je wel!

Haha, okee! Ja, daar heb je gelijk in. Mijn pony is een gigastresspony, dus ik probeer haar altijd zo laag en ontspannen mogenlijk te rijden =). Vandaar dat ik in die gedachtes zit.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 14-01-12 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype aangepast.

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:45

Ze lijkt wat op de voorhand te lopen, vooral in het filmpje van de galop. Probeer wat meer te schakelen, dan komt de achterhand er meer onder

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:13

@ renate: klopt dat ze op de voorhand loopt maar dat is ook niet zo gek natuurlijk ;)
Zoals ik al zei heeft ze nog weinig balans en is ze wat bakwerk betreft op het moment gewoon een groen paard. Galop is al helemaal moeilijk. Ik ben al blij als ze netjes aanspringt en een lange zijde in mijn tempo volhoudt ;)

Eerst balans vinden en netjes reageren op mijn hulpen, daarna gaan we haar sterker maken.
Maar, bedankt voor je reactie :)

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:26

Ik vind het er al netjes uitzien. Voor een Tinker heeft ze een goed achterbeengebruik.
Wat mij opvalt is dat ze met aandraven haar hoofd omhoog doet. Dit geeft op zich niets maar probeer dit wel te corrigeren. Neem haar dan netjes terug en draaf weer opnieuw aan. Duurt even, ik zit met hetzelfde probleem, maar zodra ze met aandraven al rustiger zijn in de aanleuning, blijven ze dat vaak de rest van de training ook. Hetzelfde geldt voor het schakelen, zodra je haar terug neemt in tempo gaat het hoofd ook meer ontspannen. Probeer dit ook te krijgen als je haar naar voren toe schakelt.

In de galop zou ik, voor haar balans, veel tweede hoefslag rijden. Dan moet ze namelijk wel meer de balans op zoeken omdat ze dan niet kan hangen op het hek.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:01

Bedankt voor deze tips :)
Het aandraven corrigeren door middel van opnieuw proberen was nog niet in me opgekomen, ik ga er op letten!
Wat het galopperen betreft hangt ze juist niet op het hek maar ze valt onwijs naar binnen.
Voorlopig maakt het me dus niet uit waar ze precies loopt als ze maar niet scheef loopt of dwars door m'n binnenbeen heen rent :)
Maar, zodra het ietsje stabieler wordt gaan we daar zeker mee aan de slag :)