Oplettende bokkers kennen mij van de combi met Haflinger Jessika, wat alweer 1,5 jaar geleden is:
[RIJ-ITP] Jessika [Haflinger] @ overzicht - "The best time of my life"
Toen ik ging studeren ben ik gestopt met paardrijden vanwege tijdgebrek en andere prioriteiten.
Maar, het bleef kriebelen. Inmiddels heb ik meer routine en kan ik tijd makkelijker indelen en heb ik toch de stap gezet

Advertentie geplaatst en binnen een week een fantastisch plekje gevonden!
Super leuke uitdaging en een gezellig plekkie, helemaal fijn!
Dussss, nu kan ik ook weer topics plaatsen

Even kort voorstellen:
Het betreft hier Rhona. De 11 jarige Tinker merrie van gaia en altijd recreatief gereden. Lekker veelzijdig, enthousiast en netjes opgevoed
Ze mag nu 2 keer per week met mij dressuurmatig aan de slag en ze moet nog veel leren.
Maar, ze leert heel snel en heeft een heerlijk karakter, heel fijn om mee te werken!
Over mij in m'n profiel
Dit topic is van de 5e keer dat ik erop zat

De 3e keer rijden is ook gefilmd dus hebben we wat vergelijkingsmateriaal
Ze is in de laatste 2 keer al waanzinnig vooruit gegaan, en ik ook, dus helemaal leuk

Op het moment zijn we gewoon rustig bezig.
Rhona loopt vooral in het bos dus kampt met veel onbalans in de bak.
Nagefelijkheid, stelling en buiging zijn dus erg moeilijk.
Ook moeten we het beetje onderhals wegtrainen en dit bovenin haar hals terug krijgen.
Op het moment doe ik alles op gevoel en met mijn ervaring maar ik ben rustig op zoek naar een fijne instructie
(tips zijn welkom, regio zuid-holland
).In de training ben ik eigenlijk vooral bezig met de basis.
Nagefelijkheid, stelling en buiging, impuls, balans, reactie etc.
Ze wordt al steeds losser in haar lijf en constanter in de aanleuning, dus dat is fijn

In draf en al helemaal galop is de stelling en buiging nog heel lastig en valt ze veel naar binnen.
Dit probeer ik op te lossen door te schakelen, veel voltes en gewoon rustig kilometers maken
Scherper schakelen en een middendrafje ben ik deze keer wat serieuzer mee aan de slag gegaan en gangwerk heeft ze wel
Qua aanleuning is ze nog zoekende maar ze leert snel
Soms te diep, soms eruit, soms fijn. Ik moet vooral zelf ook sneller worden in het corrigeren. Komt vanzelf wel, ik moet ook weer even wennen
Rhona lijkt in vele opzichten op Jessika maar is veel gevoeliger op been en zweep en daardoor ook veel makkelijker actief te rijden.
Op het moment loopt ze nog wat gehaast maar dit is bewust om haar makkelijker in balans te laten lopen.
En zolang ze maar in mijn tempo 'te' voorwaarts is komt het wel goed

Over mezelf was ik erg geschrokken door de eerste filmpjes

Ik ben altijd heel kritisch geweest op mijn houding maar na 1,5 jaar waren er toch wat dingetjes mis gegaan...
Dus meteen actie ondernomen en gelukkig heeft het meteen al geholpen, namelijk:
- Mijn onderbenen wiebelden ontzettend. Dit kwam (denk ik) door verkeerd lichtrijden (vanuit m'n enkels).
Inmiddels let ik erop om zo ontspannen mogelijk te zitten en dat scheelt heel veel! Plus: Rhona ontspant beter, duh

Natuurlijk is er ook een bult te verbeteren:
- in galop doen m'n benen heel raar. Had ik voorheen ook last van maar ben er nog niet uit hoe ik dát kan oplossen
Ik moet in ieder geval beter op m'n kont blijven zitten...- rechtop zitten met een rechte rug!
- tenen naar binnen
Genoeg gepraat
De foto's staan door elkaar en aan het eind heb ik een filmpje van de 3e keer en wat filmpjes van deze training.
Krijg je toch een beter beeld van

1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

8)

9) Strekken kan ze wel! Nu nog sterker worden en los blijven van voor... maar, dit biedt perspectief!
10)

11)

Filmpjes 5e keer rijden:
(ook hier niet in volgorde van training
)Stappen
Losdraven
Drafje rechstom
Drafje linksom
Schakelen
Galop rechtsom
Galop linksom
Verruimen en halsstrekken
Filmpje 3e keer rijden:
Let vooral op mijn extreem spastisch wiebelende voeten/enkels/onderbenen

De kwaliteit is erg slecht: de camera was verkeerd ingesteld

Het is een lang verhaal geworden, maar hé, we zijn nieuw en dan doe je het toch gewoon meteen goed?
Er valt uiteraard nog een hoop te verbeteren maar we doen alles gewoon lekker rustig aan
En vooral genieten.
Leuke oefeningen om de stelling en buiging te verbeteren en de balans in galop zijn van harte welkom