zwakke galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie1818

zwakke galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 18:19

Hoi,
Er zijn hier al wat topics over gemaakt toch wil ik graag persoonlijk advies.

Ik heb een 16jrige KWPN ruin, en hij heeft heel erg moeite met galop.

Hij heeft een tijdje op een manege gestaan maar is weer terug gekomen omdat het een 'probleem' paard was. Schat van een beest, maar goed. Hij kwam dus terug omdat hij het zat was om manege werk te doen, dus hy kickte iedereen er af, geef zo'n beest ongelijk ;-) hihi
Maar toen hij terug kwam hadden ze gezegt dat het voornamelijk gebeurde als hij in galop aansprong, ook wel in draf. Op de manege is ie helemaal na gekeken op rug problemen etc etc daar is NIKS mis mee!!
We hebben hem toen 2 maanden gewoon lekker rustig op de wei gezet, lekker voeren, troetelen etc. Na 2 maanden zijn we het weer een beetje op gaan pakken met longeren en rustig rijden. Niks aan de hand met dat bokken, maar hebben toch nog uit voorzorg even gewacht met de galop.
Nu uiteindelijk galoperen we wel weer, maar hij valt ZO snel terug in draf, ik longeer ook best veel en laat hem dan goed galoperen, maar je ziet gewoon dat hij dan weer terug gaat vallen, dus ik sta alleen maar, 'kom ga door, goedzo, ga door, etc'.
En we zijn nu echt wel tijdje ermee aant trainen, maar het lijkt geen progressie te hebben. Ik heb nu even geen les, want ben net sinds 2wkn gestopt bij me lesgeefster, en ja dr komt een nieuwe, dus gelieven niet alleen maar posten, neem les ;-).

Zou met het longeren een passoa werken om de achterhand wat aan te sterken?

Meraki

Re: zwakke galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:22

Héél erg veel overgangen rijden, écht heel erg veel overgangen rijden. Dat is één van de tips waar ik heel veel aan gehad heb. Galop hoeft niet lang te duren, als de tijd dat je het doet maar goed is. Prima, 3 galopssprongen en weer terug bij wijze van. Die drie sprongen breiden sneller uit dan je denkt :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:23

probeer niet te lang achter elkaar te galopperen, korte stukjes. Een lange zijde is lang genoeg. Netjes aanspringen en netjes terugrijden. Gaat dat goed, dan uitbreiden, keertje een grote volte in galop, etc. Let erop dat hij niet te lang wordt in zijn lijf, dat maakt het moeilijker de galop vol te houden!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:24

Ik zou met dat paard ook eens buiten gaan rijden op rechte brede zandpaden en hem daar eens lekker voorwaarts laten galopperen, zo hard als dat hij wil. Leer hem eens dat galop óók leuk kan zijn.

En waag eens een sprongetje. Paarden belanden na de sprong bijna altijd in galop. Zet een paar in uitjes achter elkaar, een stuk of vier, en laat hem daar overheen gaan. Dit is hardstikke goed voor zijn rugspieren, en een mooie ongedwongen manier om hem te laten galopperen.

Dit paard heeft waarschijnlijk veel hotsers op de rug gehad en hij wil zichzelf graag beschermen denk ik. Hij moet leren dat hij dat niet meer hoeft.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:25

misschien om haar wat sterker te maken in de achterhand is longeren met een pessoa wel ideaal!
Ik longeer mijn paard er oo kmee, die moet ook wat meer balans krijgen en wat sterker op de achterhand worden.
En inderdaad, tijdens het rijden... veel overgangen rijden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:28

Dan zou ik liever met de dubbele longe doen en het paard op de buitenkant laten nageven, want dat helpt hem pas echt in de balans. Als hij dan nageeft op de buitenlongeerlijn, dan kun je proberen of hij wat naar binnen wil stellen. Maar doe je dat voor die tijd, dan zal hij het gevoel krijgen uit balans te raken en zet hij zich schrap. En dan gaat hij dus sowieso niet loslaten en nageven.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 08:44

thnks voor de tip, even kyken voor een passoa, kwaad kan het sowieso niet. Overgangen ryden meot sowieso ook lukken, liet m namelyk teveel door galoperren, dacht dat je het dan beter uitbreide, thnks voor tips:)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:40

Nee, door lang galopperen maak je het slechter. Je voelt het paard langer worden, en je kunt het ook horen aan de kadans: geen "pabadam-pabadam" meer maar meer een viertakt zonder ritme, het klinkt ook heel chaotisch. Je moet zodra je voelt dat het paard langer wordt uit galop halen en eerst in draftempo weer bij elkaar rijden en dan pas opnieuw aanspringen.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 13-01-12 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:48

Hou er rekening mee dat op de manege heel veel klunsen van ruiters op het paard hebben gezeten!
Bouw de galop langzaam weer op met korte stukjes en beloon veel als hij het goed doet.
Dan krijgt hij vast weer vertrouwen en weet dat hij niet in zijn rug en mond word " verkracht!"

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 19:51

Oke, bedankt voor de tips! Moet zeker lukken.