allerlei verschillende termen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marion82

allerlei verschillende termen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:49

Hoi allemaal,

Ik vraag me af wat verschillende termen betekenen. Ik lees vaak dingen als kleine kneepjes, ophoudingen Ed maar zou dus niet weten wat je dan precies doet.

Ik heb al in de faq gekeken en met de zoekfunctie, maar kan het eigenlijk niet terug vinden.

Ik rijd al vanaf mijn 7de (ben nu bijna 30) heb tot mijn 12de gereden en toen van mijn 16de tot mijn 21ste. Vroeger werden deze dingen niet gezegd in de lessen, inmiddels wordt er wel eens gevraagd op stelling of een buiging om mijn been, maar weet eigenlijk niet hoe het precies allemaal moet. Nu krijg ik hier gewoon les in, dus dat is verder geen probleem. Kun je nagaan, rijd je bij de vergevorderde en weet je deze dingen niet eens.

Mijn vraag aan jullie is wat betekenen deze termen, dan wil ik graag weten wat je dus doet. (Heb pas volgende week weer les, dus kan het niet eerder aan de instructrice vragen)
- kneepjes
- kleine ophoudingen
- draaien om je been (ik weet wat het is, maar hoe houd je welk been)

Mijn paardje is linksgebogen, dus stelling vragen op links is geen probleem. Op de rechterhand kijkt ze ook vaak naar links en dan wil ik haar juist naar rechts laten kijken. Ben al met rechtrichten bezig en ze gaat echt met sprongen vooruit. Ik zou gewoon graag weten hoe ik mijn benen het beste kan leggen zodat ze ook stelling naar rechts geeft. Kreeg al wel de tip dat as ze naar binnen valt, zachte tikjes achter mijn kuit te geven. Ik merk dat ze dan idd beter op de hoefslag blijft alleen op een volte wordt het moeilijker.

Ik hoop dat jullie mijn vragen willen beantwoorden. Verder lees in natuurlijk ook gewoon het aan de teugel topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:06

Kneepje: Is je handen sluiten zodat je in de teugel 'knijpt'. Dus heel minimaal inkomen met je hand.
Kleine ophoudingen: Je halve ophouding is sluiten met been, hand en zit, een kleine ophouding is daar (in mijn interpretatie) een lichtere inbreng van, om bijvoorbeeld even het paard de aandacht te vragen of te laten reageren op je hulp.
Draaien om je been: Als ik een wending wil rijden is stelling en buiging belangrijk, draaien om je been wilt zeggen dat je paard als het ware om je binnenbeen heen stapt.
Als je stelling vraagt breng je je binnenhand naar binnen toe op dezelfde hoogte van je buitenhand. NIET naar je toe halen, dan blokkeer je het paard in het lijf ( zie afbeelding). Met je buitenhand en buitenbeen begrens je je paard dat hij niet zijn buitenschouder naar buiten gooit. Je binnenbeen laat je lang, op de plek en druk je aan om het paard rond om je been te krijgen. Hierbij is het de bedoeling dat het binnenachterbeen verder ondertreedt.

Het bovenste beeld is dus wat je wilt zien.
Afbeelding

marion82

Re: allerlei verschillende termen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:17

Ik dank je wel voor de uitleg. Ik snap het helemaal.
Zoals het bovenste plaatje, ga ik nu dus ook al de bochten door. Dus dat doe ik alvast goed :-)
Alleen maakt ze dus bij een volte op de rechterhand, de volte niet mooi rond. Als ze netjes inbuigt, dan maakt ze hem dus kleiner en valt gewoon naar binnen. Uiteindelijk stuur ik haar dus weer een stukje naar links om toch mooi uit te komen. Dit is natuurlijk niet de oplossing, kan ik daar nog een extra hulp geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:22

marion82 schreef:
Ik dank je wel voor de uitleg. Ik snap het helemaal.
Zoals het bovenste plaatje, ga ik nu dus ook al de bochten door. Dus dat doe ik alvast goed :-)
Alleen maakt ze dus bij een volte op de rechterhand, de volte niet mooi rond. Als ze netjes inbuigt, dan maakt ze hem dus kleiner en valt gewoon naar binnen. Uiteindelijk stuur ik haar dus weer een stukje naar links om toch mooi uit te komen. Dit is natuurlijk niet de oplossing, kan ik daar nog een extra hulp geven?

Duidelijk zijn met je binnenbeen. Veel paarden hebben hier last van hoor. Als ze naar binnen valt en ze reageert niet op druk van je binnenbeen, geef de hulp dan duidelijk een keer door totdat ze reageert. Dit klinkt hard maar beter steeds 1 keer corrigeren dan dat je constant aan het drijven bent. Neem ook een zweepje in de rechterhand, zodat je haar evt daarmee kunt corrigeren. Dit zal best lang duren hoor, want ze moet sterker worden en dat gaat niet direct.
Let ook op dat ze op de linkerhand niet teveel stelling aanneemt. Scheve paarden zijn gewend om dan de buitenschouder naar buiten te gooien.
Verder kan longeren helpen om haar sterker te maken op de rechterhand. Dan kun je normaal bijzetten (wat doe je normaal?) en dan de longeerlijn door het bit (en evt door een losse neusriem) naar de singel aan de zijkant. Zo kun je haar rechthouden en evt wat stelling vragen.

marion82

Re: allerlei verschillende termen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:31

Met longeren vind ze het wel makkelijker hoor. Al is ze geneigd ook daar de cirkel iets te verkleinen.
Gelukkig is ze makkelijk te longeren en hoef ik geen bij zet te gebruiken. Ze loopt vanzelf heel nagevelijk en neemt ook wat stelling en buiging aan. Uiteraard vind ze dat linksom makkelijker dan rechts, maar ze doet het wel. Meestal longeer ik met alleen een halster, ons ook zonder longeerlijn en ook dan loopt ze heel netjes. Ze vind het onder het zadel gewoon het moeilijkst en daar wil ik haar natuurlijk niet bij in de weg zitten. Vandaar dat ik ook gewoon de juiste hulpen wil geven. Daarom probeer ik ook zoveel mogelijk mee te rijden in de manege lessen en heb ik elke week ook een privé les. Alle tips zijn dan heel bruikbaar.

Ik heb haar sinds 3 december en zijn in deze korte tijd al enorm vooruit gegaan. Ik vind het ook heel belangrijk dat we samen goed in balans zijn en dat ik haar op geen enkele manier in de weg zit.