Rechtsom was altijd haar betere kant voor de galop. Rustig en beheerst. Op het moment springt zij verkeerd aan of overkruist.
Ik probeer haar sterker te maken door te longeren, maar zelfs dan zit ze verkeerd of overkruist. Ook wanneer ik haar los laat in de bak, is het hetzelfde probleem. Wanneer zij fout zit laat ik haar weer draven en opnieuw aanspringen en beloon haar als ze wel goed zit. Onder het zadel springt ze eigenlijk niet meer goed aan.
Ik heb les en ken de meeste trucjes denk ik wel om haar goed aan te laten springen. Maar dan heb ik dus het probleem dat ze voor wel goed zit, maar achter niet. Ook zijn we bezig met rechtrichten.
Iemand suggesties of tips? Zowel om te longeren als met rijden?
aeolusnr1
je fixeert nu al jouw gedachten op die galop, ik zou zeggen vergeet even de galop, en werk aan al de rest. idd rechtrichten als eerste werk, buigoefeningen algemeen, schouderbinnenwaarts rijden, travers rijden, zorgen dat het paard goed aan het been staat, vooral ook ervoor zorgen dat wanneer je jouw buitenbeen iets naar achter aanlegt, en aandrijft dat de achterhand dan ook dadelijk en zonder verzet wijkt voor dat been van jou. deze oefeningen in stilstand, in stap , en ook in draf. wanneer dit allemaal een beetje lukt dan ben ik ervan overtuigd dat jouw paardje ineens wel goed zal aanspringen, zonder enig verzet en ook zonder enig probleem. de fout zit niet bij de galop, maar bij een gebrek aan voorbereiding. Dus ook hier niet de fout bij het paard zoeken maar bij de ........ ruiter.
ik had hetzelfde probleem met mijn paard, deed het eerst wel goed toen hij net beleerd was, daarna ging het steeds slechter en uiteindelijk deed hij het helemaal niet meer, met welk truukje dan ook, zowel onder het zadel als aan de longe. Fysio erbij gehad maar ook daarna ging het niet beter.
Ik heb hem weggebracht naar een goede ruiter en hij had het op de 1e dag al voor elkaar, wat bij ons niemand lukte incl. instructrice. Sommige mensen hebben daar zoveel feeling en truukjes voor daar kan een gewone ruiter niet tegenop.
tja, dit kan zoveel dingen zijn....de ruiter, het zadel of het paard...
Ik moet wel zeggen dat ik het zelf apart vind dat ze los in de bak ook verkeerd of overkruist aanspringt. Dan heeft de ruiter in mijn ogen niets mee te maken, maar ligt het aan het paard. Misschien is het toch eens een idee om er een fysio bij te halen, maar goed, ik weet natuurlijk helemaal niet of je paard ergens vast zou kunnen zitten.
Veder kan je je zadel na laten kijken, als deze bv schef is kan dit scheef drukken op de rug van je paard, waardoor er op 1 kant problemen kunnen ontstaan.
En het kan natuurlijk aan de ruiter liggen, dat is inderdaad best mogelijk....
Denk dat het heel erg moeilijk is om van een afstandje jou en je paard te helpen.
die van mij pakte ook los in de bak nooit de goede galop, fysio zag wel iets maar het zou wel rijtechnisch opgelost moeten kunnen worden, ons lukte dat echter niet. Een goede ruiter had het dus meteen voor elkaar, hij heeft daar een maand in training gestaan en sindsdien (ruim een jaar later) nooit meer problemen mee gehad onder het zadel.
Carowl
Geplaatst: 12-01-12 13:57
Is het plotseling gebeurd? Dit is waarschijnlijk hier niet het geval maar een vriendin heeft net hetzelfde voorgehad pasgeleden. Haar paard is een zandeter en had blijkbaar koliek. Het zand zat aan 1 kant van de darmen waardoor er een spier geblokkeerd werd in de galop en ze automatisch overkruiste aan 1 kant.. Dus ook wanneer er geen ruiter opzat. Ik wilde dit toch even melden.
Bedankt voor alle reacties! Ik probeer de dingen mee te pakken waar ik wat aan heb! Ook de reactie over de koliek zal ik meenemen.
Ik sluit ook zeker niet uit dat het aan mij ligt. Ik ben geen topruiter dus kan altijd de verkeerde hulpen geven. Dat ik me alleen op de galop richt vind ik erg kort door de bocht geconcludeerd. Ik ben van mening dat de galop tot de basis behoort en deze is altijd goed gegaan, dus waarom ineens weg laten tijdens de training? Ook vind ik het vreemd dat het paard dit vertoont ook buiten het rijden, dus zal er meer aan de hand zijn dan alleen de hulp van de ruiter.
Ook kan het een kwestie zijn van leeftijd en idd oefenen oefenen. Ze is nog jong en wil daarom de verwachtingen niet te hoog leggen. Al kunnen meerdere meningen in mijn optiek geen kwaad.
Ik vind het ook heel vreemd omdat het idd van de een op de andere dag is.
Inderdaad kilometers maken en op balans en kracht trainen. Je paardje is ook nog niet al te lang onder het zadel, dus echt heel afwijkend is het niet! Kijk over een jaar maar eens terug hoeveel er verbeterd is.
Yelly
Geplaatst: 12-01-12 18:17
En hoe is de galop linksom nu dan ? De goede en zwakke kant kunnen door training uiteraard veranderen
Mijn paard (toen ook nog kort onder het zadel) had ook veel moeite met de galop. Dit wordt steeds beter nu ze sterker wordt. Aan de longe zit ze tegenwoordig vrijwel altijd goed op beide kanten, ook is de galop al veel beheersder en gaat het aanspringen beter. Onder het zadel wil het nog wel eens mis gaan, maar dat is dan ook eigenlijk altijd mijn schuld (ik zit onbewust nog wel eens tegen)
Links zijn er geen problemen. Ze galopeert rustig en beheerst. Behalve als ze wat moeier is, dan gaat ze wat harder omdat het haar meer moeite kost. En zo was dit rechts dus eerst ook. Maar we houden moed en trainen lekker door. Ze heeft wel een tijdje wat meer stil gestaan omdat de bak een zwembad was en daarom ook meer uur op stal. Geen idee of dat er mee te maken kan hebben.