Les met Tapioka

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Les met Tapioka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:43

Ons vorige topic dateert al weer van eind november; hoog tijd voor een update!

Zo zijn we in het najaar begonnen na een lange zwangerschapsstop.
    Afbeelding

Zo ging het in november.

Tapi is een 4.5 jarige haflinger. We zijn nu een dikke twee maand aan het echte werk begonnen. Er valt nog veel te verbeteren, maar voor mijn gevoel zijn we al een heel stuk vooruit gegaan. Tapioka gaat steeds beter lopen en is fijner te rijden. Maar het is nog steeds werken geblazen voor ons allebij! De foto's zijn van een les eind december en vandaag. Op de eerste foto's was ze vrij langzaam, niet van haar gewoonte. Ik moest er echt aan werken en het voelde niet fijn. Ik vond mijn houding dan ook belabberd... Vandaag was ze het tegenover gestelde, het leek wel of ze peper in haar reet had. :+ In het begin had ik veel moeite met de ontspanning, 't was een trippel-trappel-paardje. Naar het einde toe ging het beter.

We proberen los te rijden met een lage halshouding. De ene keer gaat dat beter dan de andere. Ik zet mijn handen dan wat breder, niet vast, maar eerder breed en laag ter begeleiding. We werken verder nog steeds aan stelling, buiging, tempocontrole. Verder nemen we af en toe een pasje wijken mee, schouderbinnenwaarts. De galop is ons grootste werkpunt. In het begin was ik al blij als ik haar uberhaupt in galop kon houden, kop in de lucht. Ondertussen gaat dat al iets beter, maar het blijft zeker een werkpunt.

Qua houding, ik heb last met mijn benen te laten afhangen. Ik trek mijn hakken op en het ziet er soms heel moeilijk uit. Zo voelt het af en toe ook, net of ik helemaal niet meer kan zitten. Hoe meer ik er dan over nadenk, hoe erger het wordt... Uiteindelijk heb ik het gevoel dat dan heel mijn houding drama is... Ik heb ook nogal de neiging om met mijn binnenhand af en toe terug te werken, al is daar zeker al verbetering in zicht t.o.v. het begin. Het is en blijft hard werken, op alles tegelijk letten... We doen in elk geval ons best!

Ik heb nu wekelijks les. Tips en commentaar zijn uiteraard van harte welkom, graag op een vriendelijke manier. :)

21/12/2011:

Ze kan wel zakken.
    Afbeelding

Pasje wijken.
    Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop. We zijn er nog niet, maar het is al een verbetering...
    Afbeelding

Afbeelding

11/01/2012:

Losrijden...
    Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pasje wijken.
    Afbeelding

Galop, aanspringen gaat al vlotter. Nu nog netjes. ;)
    Afbeelding Afbeelding

Mijn conditie verdient eigenlijk ook meer aandacht... :=
    Afbeelding

Vulina

Re: Les met Tapioka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:41

Ziet er leuk uit :) Als je iets meer voor je uit kijkt, ga je automatisch rechter zitten. En waarschijnlijk blijf je er dan ook rechter boven..

Zweepje van de eerste foto's had wel mooi bij het 2de dekje gepast ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:11

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:39

Zonde dat je zelf nog wat vasthoud, je zegt dat je je handen niet vastzet maar ik heb juist het idee van wel. Als je wilt dat ze ontspant zul je zelf nog meer moeten ontspannen in je armen en meer meegeven met je hand. De eerste foto ziet er mooi uit, als je daar nog iets meer toegeeft kan ze mooi wat zakken met haar neusje. Je vraagt nu meer oprichting maar dat is nog een stapje te ver, dat kun je wel zien omdat ze er dan niet helemaal doorheen is.
Ik zou vanuit de houding van foto 1 meer gaan werken in het lage en ronde, Zodat ze op eigen benen leert lopen en sterker wordt in de rug.
Wijken zou ik nog even achterwege laten, dat vind ik in deze periode van training nog niet van toepassing.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:28

Vooral bij galop valt me op dat je je handen dan wat meer terughoudt en breder zet. Probeer ze wat meer voor je zadel te houden. Hiermee voorkom je dat je continu aan het remmen bent, terwijl nu nog de bedoeling is dat er wat meer tempo in komt. (dat laatste is vooral bedoeld voor het aanspringen.)
Wat goed is voor de galop is heel veel schakelen in galop en figuren rijden in galop. Ze leert dan echt op eigen benen te lopen. Probeer hierbij altijd de ontspanning op te zoeken.

Verder denk ik dat je de ontspanning van je paard voor een deel bij je zelf moet zoeken. Je lijkt af en toe wat gespannen, waardoor je paard ook gespannen wordt. Dit is denk ik voor galop (neusje komt omhoog) aan de orde.
Probeer als je opstapt direct te ontspannen. Laat je paard echt lang. Dus niet alleen maar breed en handen naar voren, maar durf echt je teugels op het uiterste puntje vast te pakken.
Er zijn maar weinig paarden die het meteen op een lopen zetten als je de teugels helemaal los laat.
Je paard kan zijn nek helemaal strekken, wat automatisch voor wat meer ontspanning zorgt. Adem zelf een paar keer heel bewust in en uit. Neuriën helpt ook voor je ademhaling.
Laat ook tussendoor eens los. Je paard krijgt dan nog een beloning en als je voelt dat er spanning komt bij een van de twee kun je weer terug naar ontspanning.

Ik vind je heel veel vooruit gegaan ten opzichte van het vorige topic, dus ga zeker zo door!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:27

BernetteO schreef:
Vooral bij galop valt me op dat je je handen dan wat meer terughoudt en breder zet. Probeer ze wat meer voor je zadel te houden. Hiermee voorkom je dat je continu aan het remmen bent, terwijl nu nog de bedoeling is dat er wat meer tempo in komt. (dat laatste is vooral bedoeld voor het aanspringen.)
Wat goed is voor de galop is heel veel schakelen in galop en figuren rijden in galop. Ze leert dan echt op eigen benen te lopen. Probeer hierbij altijd de ontspanning op te zoeken.

Hier ben ik het mee eens... Wat me opvalt is dat je op alle foto's je handen best ver terug haalt naar je lichaam.
Een tip kan zijn je teugels wat korter te nemen zodat je niet het gevoel krijgt je handen naar achteren te moeten doen als je een hulp wilt geven.

succes verder :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:12

Op zich een verbeterd beeld tov november hoor.
Ik vind persoonlijk dat je wijken al heel vroeg in de training kunt meenemen, net als keertwendingen om de achterhand, wel in stap tot er voldoende balans is om deze oefeningen ook in draf uit te voeren, keertwending niet echt in draf uiteraard.
Maarrrr, op de eerste foto waarbij staat pasje wijken, zit je op de rechterkant van het paard met je eigen gewicht, en daarbij wil je ook naar rechts wijken, dit is tegenstrijdig, als je naar links wijkt, ga je op rechts zitten en andersom, je duwt met je rechterbil als het ware je paard naar links en andersom.

verder moet je je teugels iets korter pakken en je handen 20 cm( ongeveer he) naar voren houden, boven de schoft, niet tegen je rijbroek aan, probeer ook in de wendingen je binnenhand een fractie naar voren te brengen, zodat er ruimte ontstaat voor de lengtebuiging en het ondertreden van het achterbeen.