paard zwaar in de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

paard zwaar in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:21

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Mijn verzorgpaard vindt alles nog erg moeilijk, logisch, ze is nog jong en er is niet heel erg veel mee gedaan.
Nu rijdt ik haar al bijna een jaar. In het begin kon ik eigenlijk niets met haar, maar dat gaat inmiddels al beter.
Ze is van zichzelf erg voorwaarts (dit zal ook een stukje onbalans zijn denk ik). Dit zorgde in het begin vooral voor erg hard gaan en ik had totaal geen tempocontrole. Dit heb ik inmiddels beter onder controle.

Nu heb ik een probleempje.
Ze loopt de laatste tijd erg fijn. Ik kan haar vaak op m'n zit terug rijden.
Nu merk ik dat ze heel erg naar balans aan het zoeken is. Waarschijnlijk is dit ook de rede dat ze nog steeds wel eens onder het werk uit wil rennen.
Wanneer ze nu fijn naar beneden komt, is ze de eerste paar passen heel fijn, maar vervolgens wordt ze erg zwaar in de hand en gaat ze hangen.
Nu probeer ik niet vast te blijven houden (is nog wel eens lastig) en been te geven. Vaak stopt ze dan even, doet der hoofd omhoog en zoekt vervolgens weer m'n hand op en wordt weer zwaar.
Ook heb ik vaak het probleem dat als ik been bij geef ze de turbo aan zet en ik haar weer moeilijk terug krijg op m'n zit. zodra ik dan een duidelijke ophouding maak, komt ze terug maar gaat ze weer hangen.

Nu weet ik op dit moment niet zo goed hoe ik dit op moet lossen.
Dit doet ze trouwens in stap en draf, in de galop was ze vandaag erg fijn en liet ze wel los.

Ik heb het idee dat ik vooral eerst aan de balans moet werken, nu heb ik me al behoorlijk verdiept in het rechtrichten, maar aangezien ze de zijgangen nog niet kent en deze toch wel belangrijk zijn bij het rechtrichten, weet ik ook hier niet zo goed hoe ik dit op moet lossen.
Zaterdag heb ik weer les en zal dit ook overleggen met m'n instructrice, maar misschien hebben jullie alvast wat tips :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:31

Lauke schreef:
Hallo allemaal,

Nu probeer ik niet vast te blijven houden (is nog wel eens lastig) en been te geven. Vaak stopt ze dan even, doet der hoofd omhoog en zoekt vervolgens weer m'n hand op en wordt weer zwaar.
Ook heb ik vaak het probleem dat als ik been bij geef ze de turbo aan zet en ik haar weer moeilijk terug krijg op m'n zit. zodra ik dan een duidelijke ophouding maak, komt ze terug maar gaat ze weer hangen.

Dit is typisch voor jonge paarden. Die moeten leren op eigen benen te lopen. Wat mij is geleerd is juist wel vast te houden (handen op je plek houden en niet de teugels laten doorglippen) en te knijpen. Hij moet jouw handen gaan opzoeken en niet andersom. Je zal zien dat als je dat volhoudt hij vanzelf lichter in je hand zal worden. Nu beloon jij hem voor te hangen door je handen toe te geven. Tja, turbo erbij als je been geeft. Typisch pubbers!! Zou hem toch proberen terug te rijden als hij gaat racen en gewoon voldhouden. En dan duurt het maar een paar rondjes extra om terug te rijden. Ik weet het.... dit is heel zwaar...... Maar ik denk dat je lesgeefmens je wel zal helpen. Die kan je paard als het nodig is even achter aantikken zodat hij zijn kont er meer onder gaat brengen, dan zal je zien dat hij ook een stuk minder zwaar gaat lopen.

Lauke

Re: paard zwaar in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:40

Bedankt voor de snelle reactie!
Dus juist wel vasthouden, dacht altijd dat je dan los moest laten zodat ze niks hebben om op te hangen, zal het eens proberen :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:50

Wat heeft sneller gaan om de balans te behouden nou weer te maken met puberen.. hoe kom je er op :=

Als je dr hebt gecorrigeert, heb je dan wel het gevoel dat je duidelijk genoeg bent geweest?
Ipv. je handen naar voren te doen kun je ook eens proberen om ze even omhoog te doen, ook met been erbij.
In principe is het voorwaarts gaan op been juist goed, ze doet wat jij van haar vraagt.

Rechtrichten is niet iets wat je alleen in zijgangen kunt doen.. gymnastiserende oefeningen zijn wel belangrijk als je je paard sterker wil laten worden. Staat niet in je openingspost wat je al doet..

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:56

Meestal als ik haar gecorrigeerd heb, heb ik het gevoel dat ze het niet begrijpt en gewoon niet snapt wat ik bedoel.
Handen omhoog en been heb ik indd ook wel eens geprobeerd, maar zodra ik dat doe gaat ze of heel diep lopen of heel even der hoofd omhoog om vervolgens weer te gaan hangen :=

Ik rijdt vooral veel voltes met de zodat ze de goede buiging aan neemt en buigt om m'n binnenbeen. Ik probeer ook veel slangenvoltes mee te nemen om haar wat soepeler te maken :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:14

Zeker niet gaan vast houden. Dat hou je nooit vol.
Wat bij mij goed helpt is om veel overgangen en tempowisselingen te rijden.
Als mijn paard zwaar word in de hand en gaat lopen. Komt dat meestal door dat ze van de achterhand af loopt en op de voorhand gaat lopen. En daar word ze dan weer zwaar van. Wat ik doe is dan heel langzaam gaan draven maar wel actief of een overgang terug maken. Dat ze der gewicht weer op de achterhand zet en dan rij ik weer verder.
Hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel. Ik doe het puut op gevoel tijdens het rijden en vind het moeilijk om het hier te verwoorden.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:18

Ik snap wat je bedoelt :)
Niet vast houden dus... wat is het nou :=
Overgangen probeer ik ook veel mee te nemen. Ze wordt wel lichter van tempowisselingen, maar gaat veeeel te diep lopen en dat is nou ook weer niet de bedoeling.
Ik vind het zelf een erg lastige situatie... Ik heb echt het idee dat ze het allemaal nog heel erg moeilijk vind en het daarom allemaal net niet gaat zoals ik zou willen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:22

Vast houden in de zin van kracht zetten is niet goed.

Je houdt je handen gewoon op zijn plek en veert soepeltjes mee. Als ze weer te diep gaat rij je der weer vooruit.
Ik rij die van mij als ze zwaar word in de hand, der neus naar voren steekt. Terug op mijn zit. Gaat ze dan te diep of komt ze achter de loodlijn rij ik der weer iets vooruit. Dat het neusje er weer uit komt. En rij ik der weer terug op mijn zit naar het arbeidstempo. En zo ben ik altijd aan het puzzelen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:32

Ik ga der eens mee spelen, kijken hoe ze reageert, bedankt voor je tips!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:06

Air schreef:
Wat heeft sneller gaan om de balans te behouden nou weer te maken met puberen.. hoe kom je er op :=

Met pubers bedoel ik jonge paarden. Misschien niet helemaal duidelijk van mijn kant. Sorry :o

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:18

Ik heb precies hetzelfde probleem als wat jij hebt en ik weet er eerlijk gezegd ook niet echt raad mee. Ze is ook pas 5 dus nog erg jong. Ik heb altijd het gevoel dat ik ook veels te hard in haar mond trek of dat ik pijn doe. Maar daar gaat dit topic niet over.

Mijn instructrice zegt ook altijd dat je moet aansporen maar dat wat je erachter in stopt er weer voor uit komt. Dus als je aanspoort gaat ze sneller (het er dus voor uitkomen) Maar dit voorkom je door er meteen weer een ophouding achteraan te doen. Ze doet haar hoofd uit haar 'hanghouding' maar blijft in hetzelfde tempo lopen.
Ik heb me ook al helemaal verdiept in het rechtrichten en mijn pony blijkt een 'foutje' in haar achterhand te hebben waardoor ze nooit helemaal recht zal lopen. Erg vervelend maar de natuurlijke scheefheid is wel een probleem van het hangen. Wat dus ook wil helpen is je paard op een lange zijde naar buiten te kijken en dan ook sterk overdreven en de achterhand van de hoefslag 'te drukken'. Waarschijnlijk zal je paard in het begin echt heel erg vasthouden maar het helpt je paard los te maken en het heeft mij heel erg geholpen, ze kijkt hierdoor ook deels naar binnen en hangt minder snel.

Hopelijk heb ik je een beetje opweg geholpen! Succes!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:02

felicity schreef:
Vast houden in de zin van kracht zetten is niet goed.

Je houdt je handen gewoon op zijn plek en veert soepeltjes mee. Als ze weer te diep gaat rij je der weer vooruit.
Ik rij die van mij als ze zwaar word in de hand, der neus naar voren steekt. Terug op mijn zit. Gaat ze dan te diep of komt ze achter de loodlijn rij ik der weer iets vooruit. Dat het neusje er weer uit komt. En rij ik der weer terug op mijn zit naar het arbeidstempo. En zo ben ik altijd aan het puzzelen.

Ja , dat is dus ook het spelletje, om het maar zo te noemen.

Ik rij nu een merrie van 11 jaar. M2 met winst.
Paard kan het dus wel en is geen jonkie.
Nogal een hittepetit en wanneer je ook maar iets beweegt met je been, loopt ze.
Echt heel erg looplustig.

Wanneer je hand onrustig is, of je hebt net te veel druk, dan komt zij al tegen de hand en kan zelfs gaan steigeren.
Op rechts houdt ze vast en is heel zwaar in de hand.
Doet snel haar mond open als de druk te hoog is.
Beestje weet amper wat halsstrekken is en voorwaarts neerwaarts is ook een moeilijk verhaal.
Voor het plaatje ziet het er leuk en spectaculair uit, heeft ook nog eens waanzinnige gangen.

Ze is nu zo'n 3 weken bij ons en kwam van een handelaar vandaan.
Ik heb eerst de gebruiksaanwijzing moeten zoeken bij haar want ze is geen gemakkelijke.
Al gauw voelde ik dus bovenstaande punten.

Nu ben ik enkel bezig met de juiste aanleuning en het achter naar voren rijden zonder dat ze direct onder me vandaan wil stuiven.
Veel overgangen om haar lichter te krijgen, veel slangevoltes en steeds weer uitnodigen om VWNW te gaan.
Ook steeds bewust bezig met een stille zit die in balans is, stille hand en juiste beenhulpen.

Ik vermoed dat dit paard echt vast is gehouden en met een voor haar harde hand is gereden.
Wel correct aan de hulpen.
De eerste keer aan de longe liep ze in elkaar gedoken en op de voorhand.
Alsof ze flink kort aan de bijzet stond, terwijl dit niet het geval was.

Al met al is er veel werk aan de winkel, en dus steeds dat puzzeltje van been en hand.
Maar dat is nou juist het leuke van paardrijden. :)