Ik heb even een vraagje. Mijn verzorgpaard vindt alles nog erg moeilijk, logisch, ze is nog jong en er is niet heel erg veel mee gedaan.
Nu rijdt ik haar al bijna een jaar. In het begin kon ik eigenlijk niets met haar, maar dat gaat inmiddels al beter.
Ze is van zichzelf erg voorwaarts (dit zal ook een stukje onbalans zijn denk ik). Dit zorgde in het begin vooral voor erg hard gaan en ik had totaal geen tempocontrole. Dit heb ik inmiddels beter onder controle.
Nu heb ik een probleempje.
Ze loopt de laatste tijd erg fijn. Ik kan haar vaak op m'n zit terug rijden.
Nu merk ik dat ze heel erg naar balans aan het zoeken is. Waarschijnlijk is dit ook de rede dat ze nog steeds wel eens onder het werk uit wil rennen.
Wanneer ze nu fijn naar beneden komt, is ze de eerste paar passen heel fijn, maar vervolgens wordt ze erg zwaar in de hand en gaat ze hangen.
Nu probeer ik niet vast te blijven houden (is nog wel eens lastig) en been te geven. Vaak stopt ze dan even, doet der hoofd omhoog en zoekt vervolgens weer m'n hand op en wordt weer zwaar.
Ook heb ik vaak het probleem dat als ik been bij geef ze de turbo aan zet en ik haar weer moeilijk terug krijg op m'n zit. zodra ik dan een duidelijke ophouding maak, komt ze terug maar gaat ze weer hangen.
Nu weet ik op dit moment niet zo goed hoe ik dit op moet lossen.
Dit doet ze trouwens in stap en draf, in de galop was ze vandaag erg fijn en liet ze wel los.
Ik heb het idee dat ik vooral eerst aan de balans moet werken, nu heb ik me al behoorlijk verdiept in het rechtrichten, maar aangezien ze de zijgangen nog niet kent en deze toch wel belangrijk zijn bij het rechtrichten, weet ik ook hier niet zo goed hoe ik dit op moet lossen.
Zaterdag heb ik weer les en zal dit ook overleggen met m'n instructrice, maar misschien hebben jullie alvast wat tips