Aeolusnr1,ben echt superblij dat je antwoord probeert te geven op mijn vraag en daarbij ook met de manier waarop je dat doet.
Fijn om te weten dat mijn houding er netjes uit ziet. Ik zie wat je bedoelt over hoofd tov rest van de rug. Borst meer naar achter en schouders meer open heb ikdinsdag al een beetje geprobeerd toe te passen, maar zal er absoluut meer op gaan letten. Zal proberen wat meer mijn ballethouding (qua bovenlijf, trotse houding, e.d.) meer aan te nemen. Zal denk ik wel moeten opletten dat ik niet mijn rug hol trek, maar daar kreeg ik van een vriendinnetje al een fijne tip voor en ook met mening balletachtergrond zou ik mijn rug recht moeten kunnen houden ipv hol te trekken. Kortom, wat ik al zei over de buikspieren, die moet ik weer even wat meer gaan trainen. En ja, inderdaad, positie van het bekken zal er ook door beïnvloed worden.
Citaat:
je zit nu eigenlijk net iets te zwaar, dat remt je paard af en beperkt de mogelijkheid tot wendingen.
Misschien dat ik daarom nooit snap hoe ik zwaar moet gaan zitten, als ik kennelijk al zwaar zit. Is dat ook bij die eerste foto dan? Tweede foto was ik volgens mij wel aan het doorzitten en ben al blij dat dat beter gaat (niet als excuus bedoeld hoor), maar eerst stuiterde ik alle kanten op.
Daarnaast rijst bij mij de vraag hoe het zware zitten de mogelijkheid tot wendingen beperkt? Heeft dat te maken met het afremmen, wat je benoemt, of zit er nog een andere oorzaak bij? Is het afremmen in verkeerde zin en daardoor niet meer genoeg 'power' van achteruit, waardoor het paard de wending iet goed kan doen?
Citaat:
je hak is idd op de foto opgetrokken, en je voet is te diep in de steigbeugel, je moet niet proberen je hak naar beneden te drukken maar de knie moet naar beneden, en je hak zal dan de weg naar beneden volgen, das een heel ander uitgangspunt.
Ok, knie naar beneden. Nog tips hoe ik dit kan bewerkstelligen? Ik snap je idee namelijk wel, maar ja, tussen snappen en doen zit een wereld van verschil!
Citaat:
als je naar je hand kijkt lijk je een beetje een versteend stambeeld, je moet de hand niet stil houden , dat kan en mag alleen in stilstand en dan nog, je moet ten opzichte van de paardenmond een stille hand hebben , maar in beweging beweegt die dus wel, je hand moet die beweging dus ook volgen in zelfde soort beweging optisch ben je dan stil ten opzichte van het paard, maar bewegend ten opzichte van de omgeving.
En uiteraard moet dit vloeiend en zacht verlopen.
Wow, ik vind het knap wat je uit de foto's kan halen. Zou heel goed kunnen dat ik mijn hand soms te stil tov de mond hou, alhoewel ik echt wel probeer met haar mond mee te gaan.
Citaat:
Het paard op beide foto's is niet nageeflijk, ook dit voel je als negatief in de handen en ook in je zit.
Het niet nageeflijk zijn negatief tov zit snap ik volgens mij. Als het paard nageeflijk loopt, kan het paard je ook beter dragen door de juiste houding van de rug en gebruik van bepaalde spieren van het paard, toch?
Maar hoe bedoel je dit als negatief voelen in de handen? Kan het niet helemaal plaatsen.
Citaat:
Zitles kan ook helpen, maar rijtechnisch veel oefenen, les nemen , en tjaaaaa jaren trainen.
maar je bent op de goede weg, doe zo verder.
succes
Ik verwacht ook niet over een maand als Anky of een andere topruiter door de bak te gaan.
Ben gewoon iemand die de dingen graag goed wil uitvoeren, ook omdat het voor het paard (waarschijnlijk) beter en duidelijker is.
Heb je al door dat ik ook erg vaar op theoretische achtergrond op bepaalde punten? Hoop niet dat je het erg vindt dat ik toch weer een aantal wedervragen heb.
Ga in ieder geval in gedachten alvast aan de slag met je opmerkingen en aandachtspunten en dan dinsdag alles maar gaan proberen toe te passen.
Nogmaals bedankt!