Correct aandrijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Correct aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 23:03

Eigenlijk wist ik het al langer, maar vanavond lag de focus tijdens de les hierop, ik drijf door hak op te trekken en been iets naar buiten te draaien, ipv gewoon netjes hakken laag houden en alleen druk geven met de kuit.
Hier zou ik graag aan willen werken, ook omdat het waarschijnlijk gaat helpen met andere probleempjes waar ik tegenaan loop.

Nu eerst wat info over mijzelf. Ben een manegeruiter, rij nu ong 1,5 jaar weer, na 14 jaar gestopt geweest te zijn (als kind +/-2,5-3jr gereden).
Ik rij 1x per week, ip elke week op hetzelfde paard ivm leasen van dit manegepaard. Daarnaast doe ik af en toe een buitenrit/dagtocht bij een andere manege in de buurt. Ook gooi ik er heel af en toe wat geld tegenaan voor een privéles, maar niet heel frequent.

Mijn vraag: wat kan ik buiten de manegeles om doen om me meer bewust te maken van binnenkant van de kuit en evt sterker maken? Instructrice zei vanavond ook dat ik sterker moest worden met mijn kuit (ong iets in die trant). Nu heb ik jarenlang aan klassiek ballet gedaan en heb ik daardoor vrij veel controle over lichaamsdelen, echter, voor mijn gevoel zit mijn kracht meer in de volle achterkant van mijn kuit (tenen naar buiten draaien) en in mijn hak (hielen optrekken).

Ik hoop dat jullie tips en/of oefeningen voor mij hebben, zodat ik beter en efficiënter kan gaan aandrijven.

Bovendien helpt dat misschien ook wel tegen het feit dat ik haar niet goed genoeg de beenhulpen kan geven en dat ze op één hand eigenlijk lak heeft aan mijn binnenbeen. Overigens kleine opmerking daarbij: haar moeilijke kant is volgens mij ook mijn zwakkere been, vorig jaar knieschijf geluxeerd (uit de kom zeg maar) van dat been.

Alvast bedankt voor alle hulp!

~Danseresje

aeolusnr1

Re: Correct aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:29

Tjaaa dit is een mooi en vrij eerlijk omschreven schets van jouw problemen.
Het is idd nodig eerst inzicht te krijgen waar het juist fout loopt, voor je er ook maar kan aan denken om het te gaan oplossen, das allemaal heel waar.
En je kennis betreffende houding, hulpen, paarden in het algemeen aanscherpen, das nooit verkeerd, en kan je idd door boeken, tekst en via een forum als dit, maar om die theorie ook in de praktijk te kunnen gaan toepassen, das een heel ander verhaal, dat kan echt alleen maar door het te doen op het paard, zeg maar door het rijden van velel en vele km te paard, en dit dan nog onder het toeziend oog van een goede instructie.
Je zegt dat je klasiek dansen (ballet) gedaan hebt of nog doet, denk daarbij eens hoeveel jaren er nodig waren om ietwat behoorlijk te kunnen bewegen, en dan spreken we helemaal nog niet over echt kwalitatief echt goed zijn, kijk naar het niveau (sterdanseres).
Wel paardrijden is leuk, en de prille start is best ook wel vlot aan te leren, en hoe langer je er mee bezig bent , hoe meer je ziet dat je nog heeeeeellllll veel moet leren, en dat het einde niet dichter komt, maar steeds mee verderschuift. Paardrijden is vele malen moeilijker dan het er in eerste instantie zou op lijken.
na een lange stop, en nu in het totaal amper 4j rijden tjaaaa dan begint eigenlijk pas de start, je bent nu de kleuterklas mssn lagere school net uit, ..... dus tjaaaa blijven les nemen, en als je echt wil verbeteren dan zal het ook nodig zijn meer dan 1x per week les te nemen, anders blijf je zoals je nu bent.
Bij ballet is dat zeker ook zo, 1x les per week tjaaaa dan geraak je echt nergens.
Let op ik wil je niet afkraken, maar bekijk het zoals het is, een wielrenner die goed wil worden , zal elke dag moeten fietsen, iemand die ballet wil doen zal elke dag of op zijn minst over andere dag moeten dansen, bij paardrijden is dat net zo.
succes , en blijven oefenen, zorg vooral dat je het veilig houd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:50

Als je correct wil aabdrijven heb je daar echt geen kracht voor nodig dus ik zou vooral voor het paardrijden niet mijn kuiten gaan trainen, een paard voelt een vlieg landen dus een kriebel met je kuit kan hij heel goed voelen, het is respect voor je kuit leren krijgen en dat kun je aanleren vanaf de grond b.v
Dus flink knijpen of met de sporen er in heeft geen zin daar gaan heel veel paarden juist van op de rem of op de vlucht,
Ook het moment van drijven is erg belangrijk, dan zul je je ruitergevoel moeten ontwikkelen, je moet namelijk aandrijven oo het moment dat een been in de lucht is dan kun je er wat mee, als het been op de grond staat heeft drijven geen zin want waar moet de energie dan heen??

Helaas leer je geen theorie op de manege, dus ga lezen , zoeken en neem prive les van iemand die jou wel kan leren het hoe en waarom.Idd een studie van jaren en wat aeolunr1 mooi zegt je bent nu in de kleuterschool en op een manege zul je niet veel verder komen, het is handig oo een manege de stap , draf en galop onder controle te krijgen in je zit, maar de techniek leer je daar niet, miss een verzorgpaard zoeken?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 13:51

Bedankt allebei voor jullie antwoorden. Ik besef me terdege dat er nog superveel is om te leren en dat een les per week weinig zoden aan de dijk zet. Inderdaad, bij ballet (wat ik overigens niet meer doe sinds knieschijfluxatie), kom je na een bepaald niveau ook niet ver met een les per week.
Heb een verzorgpony gehad, maar kwam er al gauw achter dat dat op dit moment voor mij niet werkt. Psychisch legde de verplichting om de ene week één keer en de andere week twee keer te gaan, op dat moment te veel druk op me. Is lang verhaal, ga ik hier nu ook niet verder op in. Kortom, toch weer terug naar de 1x per week manegeles.
Ik wil ook niet zozeer meer kracht in mijn kuiten krijgen, als wel me er bewust van maken dat ik de beenhulpen correct geef, kortom, echt met de binnenkant. Echter, ik heb vaak ook het gevoel dat dat weinig doet omdat het zweetblad er ook nog tussen zit bij een gedeelte van de kuit. Ik weet inderdaad dat dat onzin is, want inderdaad, ze voelen het ook als er een vlieg ergens zit.
Over het moment van aandrijven, tja, dat ruitergevoel is inderdaad lastig te ontwikkelen met een keer per week, maar hoop dat ik dat toch, dmv lezen, plaatjes en video's te kijken, iets kan ontwikkelen.
Ik moet ook zeggen dat ik voor mijn gevoel toch al veel geleerd heb door hier rond te neuzen op bokt.

Nu dus de vraag, behalve mijn instructrice mij erop te laten hameren, hoe ik me meer bewust kan maken van die binnenkant van de kuit. Eventueel door oefeningen ofzo?

Hier twee foto's uit november tijdens een onderlinge manegewedstrijd (vandaar het niet officiële tenue) Misschien dat er aan de hand van mijn houding nog wat tips zijn? En ja, ik moet mijn buikspieren meer gebruiken, echter tijdens het proefje heb ik daar totaal niet aan gedacht.

Tijdens het losrijden
Afbeelding
Ik weet dat ik op deze foto mijn buitenteugel te ver van de hals heb. Wilde (op verkeerde manier) voorkomen, bij slechte reactie op mijn binnenbeen dat we niet te kleine voltes gingen rijden. We kwamen namelijk steeds dichter rondom het stilstaande paard.

Tijdens het proefje
Afbeelding
Hier zie je ook dat ik mijn hak optrek (en daardoor mijn voet ook weer verder in de beugel schuift)

Misschien beugels toch te lang? Alhoewel ik voorheen met kortere beugels reed en het dan ook voor elkaar krijg om hak op te trekken en een soort van op mijn tenen licht te rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:06

Tjaa, bedankt voor het plaatsen van enkele foto's, foto's zijn een momentopname, en geven soms dus niet weer hoe het algemeen beeld er uit zou gezien hebben dus toch steeds enige voorzichtigheid in het oog houden.
Als je beide foto's bekijkt zie je een houding die er netjes uitziet als je de jaren bekijkt die je rijd, ziet er zeker niet slecht uit in jouw geval. maar er kan uiteraard heel wat verbetring bij komen , kijk naar je hoofdhouding, die is veel te veel naar voren, en dit is op beide foto's te zien, dus hoofd meer naar achter, oren boven je schouders.
En in kombinatie hoofd meer naar achter, je borst meer naar voren, en schouders meer open, dus meer een fiere houding aannemen, een beetje van zie ik kom er aan, beetje showen, als je dat doet gewoon op een stoel, kan je dus thuis ook proberen , voel dan wat die verandering doet met je bekkenhouding, ook die zal vanzelf mee veranderen, je zit nu eigenlijk net iets te zwaar, dat remt je paard af en beperkt de mogelijkheid tot wendingen.
je hak is idd op de foto opgetrokken, en je voet is te diep in de steigbeugel, je moet niet proberen je hak naar beneden te drukken maar de knie moet naar beneden, en je hak zal dan de weg naar beneden volgen, das een heel ander uitgangspunt.
als je naar je hand kijkt lijk je een beetje een versteend stambeeld, je moet de hand niet stil houden , dat kan en mag alleen in stilstand en dan nog, je moet ten opzichte van de paardenmond een stille hand hebben , maar in beweging beweegt die dus wel, je hand moet die beweging dus ook volgen in zelfde soort beweging optisch ben je dan stil ten opzichte van het paard, maar bewegend ten opzichte van de omgeving.
En uiteraard moet dit vloeiend en zacht verlopen.
Het paard op beide foto's is niet nageeflijk, ook dit voel je als negatief in de handen en ook in je zit.
Zitles kan ook helpen, maar rijtechnisch veel oefenen, les nemen , en tjaaaaa jaren trainen.
maar je bent op de goede weg, doe zo verder.
succes

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 18:33

Aeolusnr1,ben echt superblij dat je antwoord probeert te geven op mijn vraag en daarbij ook met de manier waarop je dat doet. 
Fijn om te weten dat mijn houding er netjes uit ziet. Ik zie wat je bedoelt over hoofd tov rest van de rug. Borst meer naar achter en schouders meer open heb ikdinsdag al een beetje geprobeerd toe te passen, maar zal er absoluut meer op gaan letten. Zal proberen wat meer mijn ballethouding (qua bovenlijf, trotse houding, e.d.) meer aan te nemen. Zal denk ik wel moeten opletten dat ik niet mijn rug hol trek, maar daar kreeg ik van een vriendinnetje al een fijne tip voor en ook met mening balletachtergrond zou ik mijn rug recht moeten kunnen houden ipv hol te trekken. Kortom, wat ik al zei over de buikspieren, die moet ik weer even wat meer gaan trainen. En ja, inderdaad, positie van het bekken zal er ook door beïnvloed worden.

Citaat:
je zit nu eigenlijk net iets te zwaar, dat remt je paard af en beperkt de mogelijkheid tot wendingen.

Misschien dat ik daarom nooit snap hoe ik zwaar moet gaan zitten, als ik kennelijk al zwaar zit. Is dat ook bij die eerste foto dan? Tweede foto was ik volgens mij wel aan het doorzitten en ben al blij dat dat beter gaat (niet als excuus bedoeld hoor), maar eerst stuiterde ik alle kanten op.
Daarnaast rijst bij mij de vraag hoe het zware zitten de mogelijkheid tot wendingen beperkt? Heeft dat te maken met het afremmen, wat je benoemt, of zit er nog een andere oorzaak bij? Is het afremmen in verkeerde zin en daardoor niet meer genoeg 'power' van achteruit, waardoor het paard de wending iet goed kan doen?

Citaat:
je hak is idd op de foto opgetrokken, en je voet is te diep in de steigbeugel, je moet niet proberen je hak naar beneden te drukken maar de knie moet naar beneden, en je hak zal dan de weg naar beneden volgen, das een heel ander uitgangspunt.

Ok, knie naar beneden. Nog tips hoe ik dit kan bewerkstelligen? Ik snap je idee namelijk wel, maar ja, tussen snappen en doen zit een wereld van verschil!

Citaat:
als je naar je hand kijkt lijk je een beetje een versteend stambeeld, je moet de hand niet stil houden , dat kan en mag alleen in stilstand en dan nog, je moet ten opzichte van de paardenmond een stille hand hebben , maar in beweging beweegt die dus wel, je hand moet die beweging dus ook volgen in zelfde soort beweging optisch ben je dan stil ten opzichte van het paard, maar bewegend ten opzichte van de omgeving.
En uiteraard moet dit vloeiend en zacht verlopen.

Wow, ik vind het knap wat je uit de foto's kan halen. Zou heel goed kunnen dat ik mijn hand soms te stil tov de mond hou, alhoewel ik echt wel probeer met haar mond mee te gaan. 

Citaat:
Het paard op beide foto's is niet nageeflijk, ook dit voel je als negatief in de handen en ook in je zit.

Het niet nageeflijk zijn negatief tov zit snap ik volgens mij. Als het paard nageeflijk loopt, kan het paard je ook beter dragen door de juiste houding van de rug en gebruik van bepaalde spieren van het paard, toch?
Maar hoe bedoel je dit als negatief voelen in de handen? Kan het niet helemaal plaatsen. 

Citaat:
Zitles kan ook helpen, maar rijtechnisch veel oefenen, les nemen , en tjaaaaa jaren trainen.
maar je bent op de goede weg, doe zo verder.
succes

Ik verwacht ook niet over een maand als Anky of een andere topruiter door de bak te gaan.
Ben gewoon iemand die de dingen graag goed wil uitvoeren, ook omdat het voor het paard (waarschijnlijk) beter en duidelijker is.
Heb je al door dat ik ook erg vaar op theoretische achtergrond op bepaalde punten? Hoop niet dat je het erg vindt dat ik toch weer een aantal wedervragen heb.

Ga in ieder geval in gedachten alvast aan de slag met je opmerkingen en aandachtspunten en dan dinsdag alles maar gaan proberen toe te passen.

Nogmaals bedankt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:47

tjaaa groepslesjes das goed , maar heel beperkt qua info en praktijkopbouw, das een soort van bezigheids therapie bijna (heel oneerbiedig gezegt van mij nu).
Privé lesjes zijn eigenlijk de manier om dingen te corrigeren en steeds nieuwe onderdelen appart aan te pakken.
Je mag me contacteren , ik wil je zeker helpen indien de afstand ergens haalbaar zou zijn.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 21:59

Aeolusnr1, als ik er de middelen voor zou hebben, zou ik graag veel privélesjes doen. Maar ja, het geld groeit me niet op de rug, helaas.
Zou jij nog willen antwoorden op de vragen die ik in mijn vorige post nog heb gezet?

Helaas woon je niet heel dichtbij. Ik woon in Leiden. Anders had ik graag van je aanbod gebruik gemaakt!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:19

Ik herken jouw probleem, deze heb ik zelf ook, ze zeggen mij vaak dat ik mijn tenen naar binnen moet houden, voelt heel onnatuurlijk, maja. Ik neem dan ook af en toe ene privelesje en dan pas merk je dat je iets bij leert. Ik heb gisteren nog eentje genomen en laten we zeggen dat ik elke spier in mijn lichaam voel. We hebben vooral aan de galop gewerkt en mijn houding tijdens deze galop (dit verklaart waarschijnlijk ook mijn pijn) dus ik zou echt wel enkele privelessen inlassen, je leert er inderdaad meer bij (dit heb ik ook pas door ;-) ) Dan kunnen ze specifiek de problemen aan pakken!!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 18:35

Ik wil en ga ook echt wel privélessen doen, maar kan het op regelmatige basis helaas niet betalen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:34

Je kan mss tijdens de groepslessen vragen aan de instructeur/instructrice of ze hierop wil letten en je hierop terecht wijzen. Misschien willen ze dit wel doen en dit kan je ook al verder helpen!

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:02

Ballet en paardrijden botsen een beetje, bij ballet hoef je juist niet je hak naar beneden te houden. Daarom kan het zijn dat je achillespees wat aan de korte kant is (geworden). Oefeningen doen om je achillespees wat op te rekken kunnen helpen. Bijvoorbeeld met fietsen en trap lopen.
Zet je voet met de bal van je voet (net zoals in de beugel) op de trapper of op de trede van de trap en duw dan je hak naar beneden. Dat kan zeker helpen en... als je spierpijn krijgt in je kuit dan doe je het goed.

Verder:
De juiste manier van aandrijven is ‘een lichte kuitdruk geven, waarbij je je hak omlaag gedrukt houdt’.
Alleen met de hak naar beneden kun je kracht uitoefenen met je kuit.
Probeer het maar eens met je hak omhoog; dan is je kuitspier veel slapper en lukt aandrijven niet.

Het staat niet alleen lelijk als je op je tenen rijdt, maar het zit ook helemaal niet lekker; met je hak omhoog komt je knie omhoog en los en zit je meteen minder stevig, met je hak naar beneden komt je knie laag en span je vanuit je zitvlak (juist, je billen) de juiste spieren aan om een diepe zit te krijgen. En een diepe zit, is comfortabel en veilig rijden.

Als je paard of pony niet of onvoldoende reageert op een normale kuitdruk, kom dan niet in de verleiding met een opgetrokken hak en je been naar achteren te gaan schoppen. Geef dan liever - tegelijk met je kuitdruk - een tikje met je zweep op diezelfde plaats, dus net achter je kuit.
Hoe hard die tik moet zijn, hangt van je paard of pony af. Maar denk er om, sla de eerste keer nooit te hard.
Corrigeer of straf je consequent als hij niet luistert, dan zal hij snel begrijpen dat je graag hebt dat hij op die normale kuitdruk reageert.

En… steeds op dezelfde manier aandrijven zonder dat je paard of pony reageert is echt verspilde energie. Als je paard of pony niet luistert, dan komt dat niet omdat hij het niet voelt - hij voelt een vlieg toch ook? - maar omdat hij niet goed heeft geleerd op je kuitdruk te reageren.

Wel of niet aandrijven?
Heb je geen zin om constant op te letten of hij wel goed luistert, bijvoorbeeld tijdens het uitstappen, drijf dan ook niet aan.
Het paard kent geen verschil tussen aandrijven om wél te luisteren en aandrijven om níet te luisteren. Je moet heel streng zijn vooral voor jezelf: drijf alleen aan als je wilt dat je pony reageert!

Bovendien, paardrijden is niet uitgevonden om de ruiter zich te pletter te laten werken, dus hoe beter je zorgt dat je paard reageert, hoe minder inspanning dat kost en dat is prettig voor zowel ruiter als paard. Hoe minder hulpen nodig zijn voor een goed resultaat, hoe beter.
Succes maar weer... :)

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:43

Dit volg ik even, drijven is een probje bij mijn pony... Lijkt wat 'verdoofd' te zijn voor mijn been.. (in de bak)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 03:10

Lieke, sinds vorig jaar november ben ik gestopt met ballet, ik weet dat die twee botsen, maar niet zozeer ivm het hak naar beneden houden. Je moet ook daar ervoor zorgen dat je achilles lang blijft, anders kan je belangrijke bewegingen niet maken. Ik weet zeker dat mijn achilles niet korter is geworden. Ok, hij is niet lang, maar hij is zeker lang genoeg om hakken uit te drukken of diep door de knieën te buigen (ook dan buig je bij de enkels en rek je de achilles op). Dus die oefeningen, bedankt, maar niet nodig.

Over de lichte kuitdruk en de spierspanning met hak naar beneden of hak omhoog. Tja, ik kan mijn kuit op alle manieren goed aanspannen. Heb ook het idee dat als ik mijn hak extreem omlaag druk, ik vooral mijn kuit rek en niet zozeer mijn kuitspier aanspan. Weet dus niet wat jij onder spierspanning verstaat.

Je antwoord verder staat eigenlijk vol met dingen die ik in mijn hoofd wel weet, maar nog niet kan toepassen (zie ook eerdere antwoorden van mij). Dus wil ik eigenlijk niet zozeer tips met wat ik moet doen, maar meer met hoe ik dit moet doen en hoe ik de theorie vanuit mijn hersenen naar mijn lichaam kan vertalen terwijl ik op het paard zit. Ik weet dat frequent rijden daarbij essentieel is, maar zoals ik al meerdere malen heb aangegeven, is het niet mogelijk om veel privélessen in te lassen of meer uren te gaan maken.

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:38

@Danseresje. Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Fijn dat je - ondanks je balletachtergrond - geen last hebt van een te korte achillespees.

Over de kuitdruk: voel het verschil maar eens aan je kuit met je hak omhoog en met je hak naar beneden.
Sommige paarden zijn zo gevoelig (hebben ze geleerd) dat ze zelfs reageren op de hak iets meer uitdrukken. Dat voelen ze heus wel, zoals ik al schreef, net zoals ze ook een vlieg voelen.

Jezelf verbeteren is altijd moeilijk!!
Als je moeilijk vindt al die dingen te onthouden als je op het paard zit, oefen dan misschien één ding tegelijk.
Dan hoef je alleen daaraan te denken en als dat goed gaat, neem je een volgende stap.

Succes! en mail me gerust als je vragen hebt.