Undercover @ work HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska15

Undercover @ work HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:31

Beste Bokkers,

Na aanleiding van mijn vorige topic, [RT-HAW] Undercover in actie , toch maar het een en ander anders gaan bekijken.
De sporen zijn weg en ook de martingaal hangt nu lekker in de kast. Na het zien van deze foto's moeten me gaatjes alleen duidelijk langer naar mijn mening.

Het geen wat het minste naar mijn zin was heb ik aan gewerkt en dat betekend voorwaarts!
Mijn vorige topic is zo'n 5 maanden geleden. Deze foto's zijn voor mij weer de eerst keer sinds 6 a 7 weken op hem ivm oa een blindedarmontsteking, vakantie en nog meer. Rijden of longeren heb ik al die weken niet gedaan dus het was erg zoeken tussen ons. En ik ga opzoek naar een goede instructeur voor 1 x per 2 weken!!

Omdat het 31 December is was het mega druk in de binnebak en na een aantal keer de lucht in te zijn gegaan met hem door de stress van ons beide kanten toch maar naar de buitenbak gegaan ondanks de klappen van het vuurwerk.

Sorry sorry voor de slechte kwaliteit foto's mn zus zat op haar paard terwijl ze de foto's maakte en die was aan het uitstappen.

Zoals ik al zei ben ik vooral bezig geweest met die achterhand er meer onder proberen te krijgen. Binnekort als we samen weer gewend zijn en we langzaam weer de draad kunnen oppakken, zal ik weer foto's laten maken en erop zetten.

Afbeelding
Geen idee wat ik hier met mijn binnehand doe!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stiekem wel heel trots dat ik eindelijk weer op zijn vertrouwde rug mocht zitten!

Net als vorige keer vraag ik jullie kritiek. Positief of negatief maakt me niet uit, als ik er maar wat van kan leren. Na het zien van weer nieuwe foto's zie ik weer een heleboel punten waar ik hard aan moet werken.
Overingens voel ik het kritiek dat ik hard in mijn hand lijk al aankomen. Dit zie ik ook op de foto's vooral wanneer ik net sta. Zelf heb ik absoluut niet dat idee maar ga er toch meer aan denken.

Liefs Anouska

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:00

Je beugels mogen inderdaad wel een gaatje of 2 langer. Je steekt ook je been af naar voren. Vooral te zien op foto 1. Als je je beugels wat langer maakt kun je beter wat meer druk leggen met je knie tegen je zadel en op de bal van je voet. Zo breng je je been wat meer naar achteren. De laatste foto is leuk! Succes!

Anouska15

Re: Undercover @ work HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:02

Ik ga mezelf inderdaad maar aanleren ze toch langer te doen, dan blijven mijn benen inderdaad hopelijk een beetje op hun plaats liggen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:05

Ik wil je echt adviseren een goede instructeur te zoeken, want op iedere foto loopt je paard in een valse knik, en dat is niet goed. Hij wordt nu zegmaar van voor naar achter gereden, terwijl de motor achter zit, en het daar vandaan moet komen. Snap je?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:06

Hee!
Allereerst, leuk om te horen dat je zo bezig bent geweest met de adviezen die je hier op bokt hebt gekregen! Eindelijk eens iemand die wél begrijpt dat er altijd nog wel iets te leren valt. Echt super! :)
Je zegt dat je hard aan het voorwaartse bent gaan werken: heel goed! Dat is de basis van waaruit je het allemaal moet doen. Ik zou je willen aanraden om daar dus vooral mee door te gaan. Probeer je paard actief te houden door veel overgangen te rijden. (Let wel op dat 'actief' niet hetzelfde is als 'hard'. Het gaat erom dat je paard reageert op je been, niet dat 'ie met een noodvaart door de bak gaat :Y) ) Ik denk dat je dat eerst goed voor elkaar moet hebben, voordat je 'm van voren lekker rond kunt gaan rijden. Nu loopt 'ie namelijk van voren wel gebogen, maar ik heb het idee dat de stuwing van achter een beetje ontbreekt, waardoor je paard gemakkelijk achter de loodlijn kruipt. Probeer die achterhand er dus goed bij te houden (bvb door middel van tempowisselingen en overgangen), want een paard dat van voren zo diep loopt, daar heb je weinig over te zeggen.
Je zegt dat je verwacht commentaar op je handen te krijgen, omdat het er streng uit ziet. Ik denk inderdaad dat dat in werkelijkheid wel meevalt. Je lijkt ze inderdaad wel een beetje vast te zetten, wat natuurlijk niet ideaal is, maar heb niet het idee dat je vreselijk loopt te trekken. Voor het beeld zou het mooier zijn als je je handen meer voor je lichaam draagt. (Steek ze voor je gevoel maar eens heel ver naar voren. Je krijgt meteen een minder 'trekkerig' beeld.) Je zet dan minder gemakkelijk je handen vast, waardoor je een stuk flexibeler blijft. Je kunt dan ook makkelijker teugelhulpen geven.
Als ik jou was zou ik dan mijn teugels niet eens korter nemen. Ik denk dat het bij dit paard best nuttig kan zijn om hem een paar keer lekker aan een wat langere teugel te laten lopen, om hem uit die te diepe buiging te krijgen. (Kwestie van lekker voorwaarts rijden en wat meer de ruimte geven van voren. Wel zorgen dat het tempo van jou blijft!) Op het moment dat 'ie dat lekker oppakt en constant is in die wat langere aanleuning, kun je hem langzaam weer wat meer door gaan vragen naar een meer opgerichte houding en correctere buiging.
Verder mogen je beugels inderdaad wel een gaatje langer, hoewel dat wel niet zo lekker zal zitten, op een springzadel. Ik zou in ieder geval proberen om je onderbeen iets meer naar achter te leggen. Je hebt nu nog een beetje een stoelzit. (Wat ik overigens heel herkenbaar vind, ik kan ook totaal geen houding aanhouden als ik op een springzadel zit :+ )

Overigens vind ik de een-na-laatste foto al een heel mooi beeld geven. Heb het idee dat het achterbeen er daar wat meer bijkomt, en je paard daar ook minder diep buigt. Daar moet je naartoe!
Heel veel succes, enneh, keep the good work up! :)
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 10-01-12 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:08

Ik snap het, dat is ook juist het gene waar ik aan probeer te werken, de voorkant laat ik zo veel mogelijk los zodat alles vanachter moet komen. En ondanks veel tempowisselingen, balkjes draven en dat soort trainingen wilt het niet echt verbeteren. Al moet ik zeggen dat hij in die 7 weken dat ik niet gereden heb het verslachterd is met daarvoor:(

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:13

xSwanHeart, bedankt voor je reactie! Met de een nalaatste foto was ik inderdaad ook wel blij, daar zie je tenminste dat hij de achterhand er wel meer onder zet. Wat ik moeilijk vindt met hem is om die communicatie weer terug te krijgen, het is nu zelfs zo erg dat als ik rustig halt houd en hem vraag een pasje terug te doen, hij mij niet meer snapt en dan maar omhoog komt. Hierdoor raakt hij in de stress en kan ik weer opnieuw naar die ontspanning toe werken. Ik zet hem nu dus ook even niet in zijn achteruit. Van de week heb ik een passoa tuig voor hem aangeschaft. Kijken of ik op die manier met longeren zijn achterhand wat sterker kan maken met de andere trainingen en lekker voorwaarts kan rijden.

Wbt het zadel de eigenaar zegt dat het een vzh zadel is dat neigt naar springzadel. Helaas is de eigenaar een stuk korter als ik en is dit niet het perfecte zadel voor mij, waardoor ik ben ik bang toch een uitweg zoek waarop ik het idee krijg hem het minste in de weg te zitten en mezelf. Te kort dus.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:28

Ik denk dat het qua achterhandgebruik inderdaad nog wel eens zo kan zijn dat zijn achterhand gewoon nog niet sterk genoeg is. Om die achterhand te versterken, zou ik in je training vooral veel overgangen en tempowisselingen meenemen. Geen hele lange zijdes, gewoon een paar pasjes. Ook (actief) terugrijden is echt nuttig! Longeren met een Pessoateugel kan inderdaad ook nuttig zijn om de achterhand wat te trainen. Zet hem dan lekker op lang en laag ;)
Wat je over het achterwaarts zegt, klinkt mij toch meer in de oren als een paard dat jouw hulpen niet begrijpt. Geef je wel de goede beenhulpen? (Voor achterwaarts is dat dus: been ver achter de singel.) Ik had zelf vroeger namelijk ook vaak soortgelijke problemen met achterwaarts, omdat mijn hulp nog te dicht bij een voorwaartse hulp lag. Paard dacht dus: 'Huh? Ze wil dat ik naar voren ga, maar aan de voorkant geeft ze me geen ruimte. Nou, dan maar de lucht in!' Bij mij heeft het geholpen om mijn benen overdreven ver naar achter te leggen, zodat het voor mijn paard duidelijk was dat ik de hulp voor achterwaarts, en niet voor voorwaarts gaf ;)

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:49

Het zou zo kunnen dat ik inderdaad voor hem mn been niet ver genoeg naar achteren leg, maar daarbij komt ook nog dat hij vaak zn nek erop zet en hij dus zijn bekken verkeerd kantelt en die blijven dan als het waren op een plek staan terwijl de voorbenen en romp wel naar achter komt. Hij is nu alleen niet zo sterk aan de achterhand om een stap te zetten. En komt hij dus van voren omhoog, tenminste zo zie ik het bij hem.

BlondeSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:57

ik vind het geen fijn beeld geven.
je paard loopt met een knik in de hals en dat is zeker geen ontspanning.
ook vind ik dat hij niet genoeg zijn achterhand er onder heeft.
je beugels mogen wel zeker 2 gaten langer en je hakken meer omlaag

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 23:11

@ blonde smurf, Heb jij voor mij nog tips om nog meer die achterhnd eronder te zetten? Ik heb dit topic geopend omdat ik het zelf ook niet vindt gaan zoals ik wil, en de gaatjes ga ik inderdaad langer doen, dat wordt wennen!

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:21

Ik vind het zeker een verbetering in vergelijking met je vorige topic. Zoals je zelf al aangaf je beugels langer. dit als wat onwennig zijn in het begin maar dan liggen je benen veel beter op de juiste plaats.

Om de achterhand meer te activeren en eronder te rijden moet je veel overgangen en schakelingen rijden. Dus bijvoorbeeld stap, draf, een paar passen uitgestrekte draf, terug naar de stap, verzamelen in de stap, draf, galop, uitgestrekte galop, draf, verzamelde draf etc. Ook op voltes verkleinen en vergroten maakt de achterhand sterker. veel buiging dus achtjes rijden, kleine pasjes wijken en schouderbinnenwaarts. op de lange zijde ook eens stelling naar buiten vragen en weer naar binnen. Begin in stap hiermee. als dit goed gaat kun je dit vervolgen in draf en vervolgens galop. Je paard word hier heel los van. Je paard kan zijn achterhand pas goed gebruiken als hij lekker los in zijn lijf is, en dan met name in zijn hals en rug.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:27

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik vind het goed dat je kritisch naar jezelf bent gaan kijken n.a.v. het vorige topic. De sporen eraf zijn inderdaad een verbetering, maar je beugels zullen nog wel langer moeten. Je zit nu zegmaar in een stoel'zit'. Ik ga mee met het gegeven commentaar.

Heb je les? Je geeft aan dat het ondanks de tempowisselingen enzovoorts (daar ben je dus al goed mee bezig) niet gaat. Een instructeur of instructrise kan je daarmee helpen.

Ik wens je in ieder geval veel succes :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 08:28

Hoe loopt je paard zonder poespas aan de longe?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:48

Zit inderdaad al wat verbetering in ten opzichte van je vorige topic, alleen vind ik wel dat je zelf nog steeds wat rommelig zit. Beugels kunnen inderdaad langer, alleen is dat niet optimaal in een springzadel. Verder zou ik er opletten om je teugels iets korter te pakken en je handen goed boven de schoft te houden naast elkaar. Persoonlijk vind ik niet dat je naar aanleiding van deze foto's goed kan beoordelen hoe het paard daadwerkelijk loopt. Zijn bijna allemaal vlakke momenten.

Je onderschrift komt me trouwens erg bekend voor ;)

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 00:18

Stalxpaard, bedankt schouderbinnewaarts kan ik ook wel eens met hem gaan proberen inderdaad. En ja toch die beugels! Helaas duurd het een tijdje voor ik hem weer kan rijden. Hij had een knoop in zijn nek waar hij eerst rustig van mag revalideren.

Voor les ben ik opzoek naar een juiste instructeur die het paard ook kent en hoe hij in mekaar zit.

Sodeletuut: passoa tuig nog niet gebruikt longeer met alleen dubbele lijnen en dat gaat opzich redelijk als ik hem maar van achteren blijf stimuleren.

Liooney: qua zit is er inderdaad nog wat te verbeteren. Ik hoop als ik mijn beugels langer doe ik beter zit. Het probleem is vooral mijn lengte 1,86 en soms weet ik gewoon niet waar die lange stelten te laten zonder hem in de weg te zitten. En vooral met dit zadel is het dan moeilijk om ze ook nog stil en op een plek te houden.

Heel erg bedankt voor jullie adviezen, ook hier wordt zeker wat mee gedaan