Ligt het aan mij ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siel_

Ligt het aan mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 16:26

hallo ,
ik heb een groot probleem ,
ik heb een verzorgpaardje en vertroetel het als mijn eigen paard (:
ze is 4 jaar en sinds september zadelmak ,
ze rijd al veel beter dan in het begin maar er is 1 probleem ,
ze wil maar niet naar galop , ik probeer , maar ze wil echt niet ,
alleen door te verschieten , dat is niet echt tof want dan vliegt ze er vandoor ,
en ik er bijna af , wat zouden jullie doen , ligt het aan mij ?
mvg
Laatst bijgewerkt door Siel_ op 10-01-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Re: niet in galop willen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:29

Heb je les?

Siel_

Re: niet in galop willen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 16:30

niet in een manege maar de eigenaar van mijn verzorgpaardje heeft mij les , ik heb wel al veel kampen gedaan en ga soms wel een rijden in de manege met een vriendin

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:37

Snapt het paard wel wat de bedoeling is? En misschien is die nog niet voldoende ontwikkeld en in balans om een goede galop te hebben, dat hij er dan vandoor gaat lijkt me wat onbalans. Rijdt de eigenaar zelf ook op het paard?

Verto

Re: Ligt het aan mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:38

Een paard is pas uitgegroeid als het 6 jaar is... Geef het tijd en vraag niet teveel van haar...

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:39

les, ze is nog jong, blijkbaar is ze niet goed ingereden en kent ze de hulpen niet

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 16:42

Tigra_ schreef:
Snapt het paard wel wat de bedoeling is? En misschien is die nog niet voldoende ontwikkeld en in balans om een goede galop te hebben, dat hij er dan vandoor gaat lijkt me wat onbalans. Rijdt de eigenaar zelf ook op het paard?

de eigenaar rijdt niet echt veel op het paard nee , ik reed er voor het eerst op de tweede week van september , dat was pas erg :j

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 16:45

Verto schreef:
Een paard is pas uitgegroeid als het 6 jaar is... Geef het tijd en vraag niet teveel van haar...

ok dan

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:46

Hoe doet ze het aan de longeerlijn?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:47

Galop is wel vroeg hoor, dat snapt het paard nog niet.

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 16:48

Dav schreef:
Hoe doet ze het aan de longeerlijn?

aan de longe gaat het iets beter maar ook moeilijk , je moet altijd een met de zweep zwieren (niet op haar) voor ze naar galop gaat

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:51

Ik rij met mijn 4 en half jaar oud paard een super galop. Hele kleine stukjes contragalop lukken zelfs al !!!
Wat zou zo'n paard nu te jong zijn om te kunnen galoperen???

Het is wel zo dat ik ook denk dat het paard het niet snapt! Kan je ze geen mondeling commando leren bij het longeren en die dan later onder het zadel ook toepassen samen met beenhulp, zodat het paard snapt welke beenhulp is voor overgang galop?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:51

Je paard is nu goed zadelmak van september. Dat zijn nu zo'n 4 maandjes die voorbij zijn. Normaal worden jonge paarden niet dagelijks een uur gereden, maar eerder 2 a 3 keer een klein half uurtje. Mag ik grof schatten dat je er zo'n 20 keer hebt opgezeten?
Weet dat een oefening aanleren meer dan 100 keer herhalen betekend. Daarnaast moet je een paard zien als iemand die chinees spreekt. Je kan er nog zo hard tegen brullen, de chinees zal je niet verstaan, tenzij je hem met hand en tand en gebaar en al laat zien wat je bedoeld. Zo is dan met oefeningen aanleren voor het paard juist hetzelfde.
Laat hem dus liever niet verschrikken om hem in galop te laten gaan. Neem hem bv aan de longe met een ruiter erop. Degene die longeert kan jouw hulpen wat kracht bijzetten met zijn stemhulp, longeerzweep...

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 16:53

Gribeltje schreef:
Ik rij met mijn 4 en half jaar oud paard een super galop. Hele kleine stukjes contragalop lukken zelfs al !!!
Wat zou zo'n paard nu te jong zijn om te kunnen galoperen???

Het is wel zo dat ik ook denk dat het paard het niet snapt! Kan je ze geen mondeling commando leren bij het longeren en die dan later onder het zadel ook toepassen samen met beenhulp, zodat het paard snapt welke beenhulp is voor overgang galop?

dat zijn we ook al bezig ja , het gaat wel ietsiepitsie beter sinds we dat doen

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 16:56

x_Quinta_x schreef:
Je paard is nu goed zadelmak van september. Dat zijn nu zo'n 4 maandjes die voorbij zijn. Normaal worden jonge paarden niet dagelijks een uur gereden, maar eerder 2 a 3 keer een klein half uurtje. Mag ik grof schatten dat je er zo'n 20 keer hebt opgezeten?
Weet dat een oefening aanleren meer dan 100 keer herhalen betekend. Daarnaast moet je een paard zien als iemand die chinees spreekt. Je kan er nog zo hard tegen brullen, de chinees zal je niet verstaan, tenzij je hem met hand en tand en gebaar en al laat zien wat je bedoeld. Zo is dan met oefeningen aanleren voor het paard juist hetzelfde.
Laat hem dus liever niet verschrikken om hem in galop te laten gaan. Neem hem bv aan de longe met een ruiter erop. Degene die longeert kan jouw hulpen wat kracht bijzetten met zijn stemhulp, longeerzweep...

ik reed de eerst keren , eerst maanden aan de longe , en dan ging ze maar in galop vanaf de eigenares even zwierde met de zweep

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:56

Ieder paard kan galopperen, en meestal als een paard lekker in balans stapt en draaft kunnen ze dat ook prima onder het zadel. Echter is het dan wel belangrijk dat er een ruiter op zit die het paard helpt, niet hindert. De meest gemaakte fout met galopperen met jonge paarden is dat mensen te langzaam willen en teveel controle willen houden. Hierdoor raakt het paard uit balans en wordt het bang om te galopperen. Tempo houden dus, niet willen sturen en niet willen remmen. Geef het paard vertrouwen. Tweede probleem is dat men tegenwoordig schijnt te denken dat aangalopperen, de galophulp, een aangeboren knopje is ofzo. Dat is het niet. Om te kunnen galopperen met een jong paard moet hij ten eerste begrijpen dat hij op je been naar voren moet en daar al netjes op reageren. Ten tweede moet hij de stemhulp voor de galop heel goed kennen. Kan je aan de longeerlijn het paard laten aangalopperen door simpelweg 'galop' te zeggen? In jouw geval niet, dan zit daar dus je werk voorlopig. Pas als dat heel goed gaat, kan je een stapje verder.

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 16:57

_Esther_87_ schreef:
Ieder paard kan galopperen, en meestal als een paard lekker in balans stapt en draaft kunnen ze dat ook prima onder het zadel. Echter is het dan wel belangrijk dat er een ruiter op zit die het paard helpt, niet hindert. De meest gemaakte fout met galopperen met jonge paarden is dat mensen te langzaam willen en teveel controle willen houden. Hierdoor raakt het paard uit balans en wordt het bang om te galopperen. Tempo houden dus, niet willen sturen en niet willen remmen. Geef het paard vertrouwen. Tweede probleem is dat men tegenwoordig schijnt te denken dat aangalopperen, de galophulp, een aangeboren knopje is ofzo. Dat is het niet. Om te kunnen galopperen met een jong paard moet hij ten eerste begrijpen dat hij op je been naar voren moet en daar al netjes op reageren. Ten tweede moet hij de stemhulp voor de galop heel goed kennen. Kan je aan de longeerlijn het paard laten aangalopperen door simpelweg 'galop' te zeggen? In jouw geval niet, dan zit daar dus je werk voorlopig. Pas als dat heel goed gaat, kan je een stapje verder.

oke , badankt

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:02

_Esther_87_ schreef:

Volledig mee akkoord!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:03

Mijn mening,waag er eens een paar prive lesje's aan (liefst voor altijd les)
Je bent haar nu de basis aan het leren wat er op deze manier niet lekker in komt. En wat er niet inkomt....
Bovendien leert ze nu foutieve dingen (hard draven,weg rennen in principe,niet correct luisteren/reageren) Dit is zoveel moeilijker af te leren...

Ga stem en beenhulp combineren,desnoods met een klein tikje van je zweep achter je been tikken en let goed op de hulpen die je geeft!
Probeer de hoek iets af te snijden en je paard de hoek in te drukken en gelijktijdig de beenhulp met stem voor galop geven.

En hoe is de bak? Als die nat is glijdt ze makkelijker weg,dat is al helemaal geen aanmoediging om te gaan galoperen vooral als ze nog druk lerend is met evenwicht zoeken (jij zit erop dus moet het paard opnieuw haar evenwicht vinden)

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 12:39

bedankt iedereen

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:41

volgens mij is het van groot belang dat je deskundige hulp in roept, anders krijgen zowel jij als je paard een trauma van de galop.
Succes!

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 12:41

Knakker schreef:
volgens mij is het van groot belang dat je deskundige hulp in roept, anders krijgen zowel jij als je paard een trauma van de galop.
Succes!

oke

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:43

Waarschijnlijk is het paardje nog niet helemaal in balans dus probeer het niet te overhaasten.
Voer de draf gewoon een beetje op en laat haar in de galop glijden ( al zijn het maar 2 pasjes ) En vanuit daar kan je het gaan opbouwen, die overgang komt later wel.

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 12:48

Aieshja schreef:
Waarschijnlijk is het paardje nog niet helemaal in balans dus probeer het niet te overhaasten.
Voer de draf gewoon een beetje op en laat haar in de galop glijden ( al zijn het maar 2 pasjes ) En vanuit daar kan je het gaan opbouwen, die overgang komt later wel.

oke :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:24

waarschijnljk zijn de goede hulpen, voor naar de galop er nog niet op gemonteerd! :j
laat iemand die er veel vanaf weet en verstand heeft van paarden inrijden er eens op!
Misschien kan die hem wat bijspijkeren