Paard wil niet rechts galopperen ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SV1992

Paard wil niet rechts galopperen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:42

Hallo!

Ik ben een manegeruiter en ik zit met een probleem. Op de manege is er een heel leuk paardje met een leuk karakter, ik rij haar heel graag alleen lukt het mij niet om in de binnenbak aan de rechterhand te galopperen in groep :n
Als we in de buitenbak rijden lukt het dan gewoon wel en als we individueel (om beurt) moeten galopperen en bij de laatste terug stappen lukt het in de binnenbak nog net. Ze gaat in het laatste geval wel wat schuin lopen en het duurt dan altijd een paar meter voor ze zich recht zet en normaal verder galoppeert.
Ze hebben mij al vanalles gezegd van wat ik zou moeten doen maar het lukt me niet en ik vind dat eigenlijk best vervelend want ik rij al lang genoeg dat dit zou moeten lukken (heb al moeilijkere paarden gezeten waarbij ik ze wel voorwaarts kreeg) maar hier lukt het niet. Ze staat erom bekend als moeilijk te zijn aan de rechterhand want ik ben niet de enige met het probleem maar bij anderen blijft ze dan wel weer gewoon galopperen soms wringt ze dan tegen maar het lukt hen. Bij mij wijkt ze op een gegeven moment supersnel uit naar het midden van de binnenbak en dan stopt ze. Als ik haar voorwaarts wil krijgen, dan loopt ze achteruit (zelf al laat ik de teugels een stuk losser) en als je een tikje met de zweep geeft dan begint ze rondjes te draaien en soms bokt ze dan, dus dat vermijd ik liever....
Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want ik vind het zo vervelend dat het buiten wel lukt en binnen niet en ik zou echt willen dat het overal lukt, dat zou echt fijn zijn! :j

P.S: links heeft ze dan weer totaal geen moeite dan galoppeert ze het liefst goed vooruit en moet je haar soms ook tegenhouden zodat ze niet op het paard voor haar inrijdt :P

aeolusnr1

Re: Paard wil niet rechts galopperen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:56

Tjaaa , dat het niet echt lukt, is zeker een deel te wijten aanhet feit dat het paard niet recht is, mssn zelfs ook spierpijn, aan één kant, dat kan allemaal.
Maar tegelijkertijd zeg je ook dat het op de linkerhand wel lukt, maar dat ze dan moeilijk te houden is, dus is er toch een duidelijk probleem ook met de communicatie met dit paard, ook met de nageeflijkheid van dit paard, en zeker ook met jouw niveau van rijden , de kennis en kunde, dus tjaaaa blijven les volgen zal de enige manier zijn om daar ooit een oplossing voor te vinden.
Je moet altijd de fout bij de ruiter zoeken, pas dan kan je tot de oplossing komen, hoe raar dat ook klinkt.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:01

Je moet als je paard in de galop zet niet alleen tempo houden. Hij moet ook goed nagevelijk zijn. En je moet de juiste hulpen geven dus stelling naar binnen, buitenbeen naar achter.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 13:06

Ja, ik weet dat de fout bij mij ligt en daarom roep ik jullie hulp in :) Want zelf als ik heel erg oppas op mijn hulpen lijkt ze niet mee te willen, zou het kunnen dat ik teveel twijfel (heb ik eerder gehoord)? Want buiten lukt het me heel goed om haar niet naar het midden te laten gaan zelf al probeert ze dat in het begin wel is maar als het binnen is dan mag ik (althans dat probeer ik toch volgens mij) nog hetzelfde doen als buiten, dan gaat het niet :n

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:47

Tjaaa buiten lukt het je wel zeg je, maar de speed-control is er niet echt, body control, jij bepaalt hoe en waar en wanneer de benen van het paard zich verplaatsen, en dat is nu helemaal niet zo, hij geraakt in galop en jij zegt oeeeeeefffff we zijn er, neee dit is pas de start nu.
controle daar gaat het om, en dit tot in de gekste details, dan pas kan je spreken over een paard dat aan de hulpen , veilig en stuurvast te rijden is.
Je moet je ook niet focussen op die galop, probeer eerst eens beetje zijgangen, schouder binnenwaarts, travers (achterhand naar binnen), dit zijn eigenlijk noodzakelijke basis oefeningen om uiteindelijk tot een goede galop aansprong te kunnen komen.
Les nemen dus.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:16

Ik denk dat dit paard gewoon heel scheef is en niet zo goed aan de hulpen staat, gezien ie linksom ook heel hard gaat.

Dit is zeker op te lossen, maar het is een manegepaard. Jij kunt 'm bijvoorbeeld wel recht gaan richten, maar hoe rijden de andere ruiters die er de rest van de week op moeten? Grote kans dat jij heel hard aan het oefenen ben, terwijl andere ruiters weer tegenstrijdige hulpen geven.
Vind het met manegepaarden altijd wat lastig.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:17

Bedankt voor de reacties! :)