Mexx eindelijk voorrrrrruit @ draf- en galoptraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Mexx eindelijk voorrrrrruit @ draf- en galoptraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:33

Nog geen maand verder maar tijdens de les vandaag zette ie keihard z'n beste beentje voor :):) geloof me, er is nog meer dan genoeg te verbeteren maar dat komt vanzelf wel, pasje voor pasje, beetje bij beetje. Mexx begint steeds beter over de benen te raken, bij pogingen tot middendraf probeert ie het. En dat resulteert nog wel eens tot duikboten of achter de loodlijn gaan, al is dit laatste ook al een verbetering aangezien hij hiervoor meteen z'n rug begon weg te drukken en hoofd de lucht in gooide. Maar dat geeft allemaal niet, we zitten dan alleen maar blij te zijn en te belonen vanwege de reactie op het been, en dat willen we!
Verder verwijs ik naar vorige topics voor z'n hele verhaal van het afgelopen jaar. In het kort heeft hij heel lang vastgezeten in z'n rug en reageerde hij totaal niet op het been. De problemen met zijn rug zijn dankzij gericht rijden en osteopathie (heleenxx@bokt) maar het 'beenprobleem' bleef. Met het figuurlijke vallen en weer opstaan zijn we steeds kleine stukjes vooruit gegaan, overgangen gaan op zich prima maar hij weigerde heel lang normaal het op been te schakelen. Ben erg trots op m'n mannetje, zijn mentaliteit is zo veranderd en dat maakt het een genot om met 'm te werken.

Om het HAW compleet te maken: we zijn momenteel bezig met het lang en laag, hij moet z'n hals laten vallen en rug correct gebruiken (gaat momenteel heel fijn!), en daarbij dus ook tempo durven maken. We pakken af en toe ook het wijken mee maar vandaag niet.
Aan mijn houding schort zeker het een en ander, ik wil meegeven om 'm te laten zakken maar daarmee gaat m'n hele lichaam beetje teveel mee, maar ook dat komt zeker goed!

Vorige topics:
[RT-HAW] Stoere prullebakkie Mexx @ work
[RIJ-ITP] Mexx @ dressuurtraining
[RT-HAW] Mexx aan het werk @ B niveau

Er zijn geen instap-uitstap foto's gemaakt. Voor de vakantie was ik heel blij met het volgende beeld:
1.
Afbeelding
Reactie was er eindelijk maar vindt ie nog erg moeilijk en propt ie zich op van voren. Doet ie nu nog wel maar veel minder!

Training vandaag:
2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Hij moet toch stiekem even laten weten dat ie liever lekker lui loopt *oortjes* maar hij doet 't voor me *\o/*

Even onderonsje met instructrice en fotografe

4.
Afbeelding
Andere kant op kunnen we ook, hij drukt z'n kont nog teveel van de hoefslag af.

5.
Afbeelding
Lijkt al beter, mooi lang en laag

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
Mooi ontspannen :)ddd

8.
Afbeelding
En ja hij loopt ie heus ook nog wel eens boos en tegen de hand als ie naar voren moet, maar die zetten we ook gewoon ertussen :j

9.
Afbeelding
Boze pony := maar rrrrrreactie!! Ben echt blij met dit plaatje! Mooi over de benen en hij propt zich niet zo op van voren.

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding
Mooi over de benen, hij is wel duidelijk nog op zoek naar juiste houding :j

12.
Afbeelding
Duikbootjeee, maar hij dóét het gewoon wel voor me, zonder erg op te proppen meer +:)+

13.
Afbeelding

Wil als afsluiter ook nog even een foto laten zien uit vorig topic, echt een typische draffoto van toen:
14.
Afbeelding

Wederom, tips en kritiek zijn van harte welkom, ik ben me ervan bewust dat het huidige plaatje ook nog niet perfect is maar ben zeer bereid bij te leren :j
Laatst bijgewerkt door Myour op 08-01-12 20:45, in het totaal 3 keer bewerkt

IndezzW

Re: Mexx eindelijk voorrrrrruit @ draf- en galoptraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:34

Hey, wat goed!
Ik zit in exact dezelfde situatie. Ook enkel opdrukken voor het been ipv nageven en naar voren en ben toevallig sinds vorige week echt fanatiek onder begeleiding aan het probleem gaan werken. Toevallig viel me vandaag aan de longe op hoeveel ruimer mijn paard zijn drafpassen worden nu hij zich niet meer opdrukt en dat is ook duidelijk te zien bij jouw paardje. Ik denk zeker dat je op de goede weg bent!
Heel veel succes er nog mee.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:32

Vergeleken met je vorige topics vind ik jullie super vooruit gegaan!
Hij loopt al veel beter over de rug en ruimer. Probeer zelf goed op je kont te blijven zitten, vooral in galop. Hierdoor kan je hem ook wat bergopwaartser krijgen. Let ook op je voeten, hakken uitdrukken en tenen naar binnen. Verder denk ik dat jullie goed op weg zijn, dus ga zo door! :D

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:26

Wauw! Wat een vooruitgang heb je geboekt zeg! Ik heb de vorige topics ook even bekeken en mexx is inderdaad beter gaan lopen. Probeer zelf recht en boven je paard te blijven zitten.

Succes met z'n twee!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:58

Ik vind het er nog steeds niet zo fijn uitzien, op veel foto's lijkt het alsof hij erg hangt ipv zelf loopt. Op sommige foto's word je ook naar voren getrokken lijkt het. Op foto 3 zie je hem heel erg trekken en jij valt voorover.

Denk om je handen, op foto 13 zie je dat je ze vrij vast zet en lijkt het alsof hij meer in de krul getrokken word dan zelf op zijn eigen benen loopt. Je mag je handen wel wat losser houden en meer met hem meegeven zodat hij zelf netjes gaat lopen ipv trekken/zwaar hangen in je hand. Verder lekker het achterbeen blijven trainen zodat hij niet meer zo op de voorhand valt en dan komt het met de nageeflijkheid vast ook goed :j

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:43

@ IndezzW: bedankt voor je bericht, ben zelf heel tevreden met het verschil, en we blijven gewoon door timmeren aan de weg. Jij ook succes met trainen :)
@ Kim en Indyvanity: dank voor jullie berichten :) moet inderdaad gewoon rechtop blijven zitten :j zeker in de galop maar dat blijft een heikel punt haha, zie mezelf vaker naar voren zitten in de galop vooral...
@ CoronaLime: de foto's geven wat dat betreft dan een verkeerde indruk, want betreft de nageeflijkheid is Mexx nooit zwaar in de hand, zelfs in het begin nooit geweest ook. Zou je misschien willen toelichten waarom je vindt dat ik me vastzet op foto 13? Zelf kijk ik daar anders naar, heb de teugels altijd licht in m'n vingertoppen liggen. Wanneer hij dreigt omhoog te komen of te duiken dan is sluiten van de hand voldoende om reactie te krijgen. Wilde ik toch even ophelderen :) hij trekt me dan ook niet uit het zadel, ik ga om 1 of andere reden teveel meegeven naar voren terwijl ik gewoon meer teugel moet geven om 'm lager in te stellen. Is een fout van mijn kant en staat ook boven de foto's vermeld.
Wel moet ik toegeven dat hij af en toe zelf meer ruimte wil pakken dan ik hem 'toesta' als ik hem lager in wil stellen, dan wil hij wel eens een 'sjorretje' geven maar langdurig hangen of trekken doet hij niet.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:21

Bij foto 13 zitten je handen erg dicht bij je zadel en ook doordat er druk op het bit lijkt te staan lijkt het alsof je je hand strak vasthoud. Je hand vastzetten en de teugels lichtjes vasthouden zijn 2 andere dingen he? Je hand imo mooi losjes boven de schoft moeten ''hangen'' en dan met een lichte buiging in de elleboog.
Op fotos 2, 5 , 6, 7, 8, 11 en 13 vind ik hem hangerig lijken, op foto 8 lijkt hij zelfs naar voren te trekken. Ik vind het er in ieder geval niet fijn en ontspannen uitzien, hij mag ook veel meer over zijn eigen benen lopen, het kan in ieder geval een stuk fijner dus succes ermee :j

Nog even een puntje wat me opvalt zijn je tenen, die moeten naar voren blijven wijzen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 17:10

Tenen heb je zeker gelijk in maar dat vind ik zelf zo'n klein dingetje, andere dingen hebben prioriteit. Het is jammer dat het er zo uit ziet, want zo voelt het in elk geval niet. Er is inderdaad zeker nog genoeg te verbeteren, deze dag hebben we voornamelijk aan de activiteit en reactie op het been gewerkt en daarin heeft ie erg veel vooruitgang geboekt. Tijdens het schakelen is hij ook niet constant in de aanleuning, misschien dat daardoor ook het beeld zo lijkt (al wordt hij voor mijn gevoel tenminste niet hangerig), dat vindt ie dan ook nog erg lastig. Maar we spijkeren vrolijk verder, wie weet dat je over een tijdje wel vooruitgang bemerkt, in elk geval bedankt voor je inbreng en redenatie :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:16

mijn indruk was ook dat je wat te streng met je hand bent. Je lijkt m behoorlijk in zijn mond te trekken. Het valt me op dat zijn oortjes ook continue naar achteren wijzen. Je valt ook vaak voorover. Al met al vind ik het er eigenlijk nogal gespannen uitzien.

Ik heb je andere topics niet bekeken...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 18:35

Het is ook nog een gespannen plaatje hier en daar, vooral waar ik hem voorwaarts vraag, aangezien hij voorwaarts lopen heel lastig vindt en tot eigenlijk kort geleden ook helemaal niet deed. Het gaat mij voornamelijk om het benenwerk, dat hij stuk ruimer is gaan lopen en z'n benen durft op te tillen en te reageren op het been. Dat gaat nog gepaard met spanning maar de reactie is er nu tenminste.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:38

Leuk dier!
Hij kijkt wel errrrrg boos.
Valt me op hoe meer jij je been naar achter hebt liggen en daar aandrijft hoe bozer hij kijkt.

Probeer waar je je benen op foto 10 hebt liggen, daar ook aan te drijven met je kuit en niet als bijv nr 12.

Veel succes verder!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 18:45

Waarom ie boos kijkt, ik wijd het vaak aan als ie iets moeilijk vindt, maar zeker weten doe ik dat niet.. Het kan een erg typisch beestje zijn af en toe, ook in de omgang. Het is ook een verwend mannetje die liever met lange teugel buiten loopt of springt dan werken in de bak, maar vanwege zijn verleden met z'n rug is dit toch echt noodzakelijk erbij. Het is wel verbeterd in de laatste maanden maar vooral dat voorwaarts lopen is voor hem een heikel punt.

EDIT; bedoel het overigens niet negatief hoor, zou 'm voor geen goud inwisselen en ben erg blij met m'n vent, kan juist wel lachen om dat karaktertje van 'm :P

Bedankt voor je input, zal er zeker eens op letten met m'n onderbeenhouding :j

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:52

Ja kijk maar eens, misschien speelt het ook wel een rol! :)

Wil overigens toevoegen dat ik je niet streng met je hand vind.
je hebt alleen je vuisten wat te open eigenlijk, mag iets geslotener maar wel ontspannen.
Hij lijkt alleen nogal te hangen in je teugels, probeer hem met je been op de singel en met je zit goed voorwaarts te krijgen, zie dat dat een punt van aandacht is het voorwaartse maar moet goedkomen!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:51

zo, jij rijd je paard echt vriendelijk zeg echt top hoor!
verder vind ik dat je iets meer mag ontspannen in hele lichaam
je zit wat opgekropt op je paard verder iets meer naar achteren zitten!
verder ga zo door hoor echt een leuk beestje heb je

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:53

Dank je wel :) ik zie idd wat je bedoelt met het gespannen zitten, denk dat het grootste probleem uit m'n schouders komt, die zitten echt muurvast :Y)

Overigens moet ik terugnemen dat ie boos keek omdat ie 't moeilijk vond, hij loopt nu al drie dagen opeens uit het niets voorwaarts op het been zonder ook maar een oortje naar achteren te richten :? misschien dat het eindelijk het kwartje is gevallen, ik wacht in elk geval nog heel even met blij zijn :P

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:04

Myour schreef:
Dank je wel :) ik zie idd wat je bedoelt met het gespannen zitten, denk dat het grootste probleem uit m'n schouders komt, die zitten echt muurvast :Y)

Overigens moet ik terugnemen dat ie boos keek omdat ie 't moeilijk vond, hij loopt nu al drie dagen opeens uit het niets voorwaarts op het been zonder ook maar een oortje naar achteren te richten :? misschien dat het eindelijk het kwartje is gevallen, ik wacht in elk geval nog heel even met blij zijn :P

ok geeft niet dat je daar moeite mee hebt
zelf zat ik de eerste paard lessen op mijn 16de ook heel erg vast!
dat duurt gewoon even en dan gaat het wel goed met jou hoor!

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:55

Weet je wat het is met haw topics, het is eigenlijk nooit goed. Zoals er eerst werd gezegd dat hij zich op propte lijkt hij nu weer te hangen. Terwijl je dus duidelijk wat met hem commentaar heb gedaan. Ik vind het positief hoe je bent vooruit gegaan en ik zit nu zelf precies in het zelfde schuitje. Mijn baby heeft alleen wel de intentie om lekker te gaan hangen, het is net die middenweg die je moet opzoeken. DIt kan je zelf het beste voelen. Heel veel succes!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 15:26

Ik heb vanaf m'n allereerste topic op HAW (met m'n vorige pony) veel geleerd van het commentaar wat gegeven werd, dus als ik foto's heb, dan durf ik het wel aan om te posten. Goed is het vaak niet, maar in dat perspectief kun je wel blijven leren. Wel is het een kwestie van afwegen van het commentaar, foto's blijven foto's en heb een instructrice waar ik heilig vertrouwen in heb. Maar mensen die reageren nemen vaak de tijd om de tekst en foto's te bekijken, dan is het aan mij om te kijken wat ook overeen komt met een gemiddelde training en wat ik kan gebruiken om vooruit te komen.
Mocht het binnenkort weer een beetje mooi weer zijn dan maken we gewoon opnieuw foto's, ik heb veel vooruitgang bemerkt deze week dus dan kijken we of we dat weer kunnen vastleggen.

Bedankt in elk geval voor de positieve bemerking, daar streven we naar! :)

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:28

Tuurlijk het is ook juist goed, ik heb er ook erg veel van geleerd maar in veel opzichten is het ook tegenstrijdig. Je moet inderdaad goed uitkiezen waar je wel wat mee doet en waar niet. Ik ben benieuwd naar je volgende plaatjes!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:02

Ik reageer zelden tot nooit in topics van lesklanten van mij, maar in dit geval wil ik graag van de gelegenheid gebruiken om dit nu toch eens te doen.

Ik heb Franka inmiddels alweer ruim een jaar (of inmiddels alweer anderhalf Franka?) bij mij in de les rijden en Franka is enorm vooruit gegaan.

Ik heb Franka begeleid bij haar vorige paard waar ze heel lelijk vanaf gevallen is, waardoor ze al haar vertrouwen is verloren. En geloof mij, als je eenmaal je vertrouwen kwijt bent, is het alsof je het fietsen bent verleerd en zul je het eerst weer met zijwieltjes moeten leren.

In Mexx heeft Franka haar fiets met zijwieltjes gevonden en inmiddels ben ik erg blij om te zien dat de zijwieltjes inmiddels van haar fiets afgehaald zijn.

Ze heeft met Mexx voor het eerst alleen buiten geweest, is met hem op vakantie geweest en heeft zelfs met hem gesprongen.

Dat zij in Mexx een vriend voor het leven heeft gevonden, moge duidelijk zijn en dat ze alles voor hem over heeft is een tweede. Alles wat hij nodig heeft, krijgt hij en geen moeite is haar teveel. Osteo, tandarts, smid, zadelmaker, alles is er op tijd bij, zelfs als ik soms even denk van 'wacht daar nog maar even mee'.

Ook qua les is zij bereid enorm te investeren en is zij een hele fanatieke leerling, die echt altijd haar uiterste best doet, ook al is het niet altijd even makkelijk.

Voor wat betreft het commentaar op de getoonde fotos...

Laat ik vooropstellen dat dit stilstaande momentopnames zijn. Sommige dingen zijn een feit en dat weet Franka ook. Ze moet inderdaad meer op haar billen gaan zitten, ware het niet dat ik liever zie dat iemand, die nog geen onafhankelijke zit heeft, wat uit het zadel gaat zitten en de beweging van het paard volgt, dan dat zij achter de beweging komt.

En ja, die Mexx... die is inderdaad geneigd, mede ook door zijn zware hals, wat diep te gaan lopen. Echter, hangen doet hij zeker niet (ik ken deze pony, heb hem ook gereden en ben bekend met zijn problemen), hij valt weliswaar snel op zijn voorhand, maar heeft een fluwelen mondje.

De mensen die mij kennen weten dat je mij niet giftiger kunt krijgen, dan door aan een paardenmond al waterskieend door de bak te gaan en dat is dus ook zeker niet wat Franka doet. Integendeel, ze verliest eerder contact, dan dat ze vastzet. Dat ze af en toe haar binnenhand teveel terugwerkt, ja dat is zo. Maar daar werkt zij heel hard aan.

En verder wil ik alleen maar aan dit topic toevoegen: "Franka, ik gezien hoe jij heel veel hindernissen al overwonnen hebt en ik heb ook gezien hoe Mexx is binnengekomen en meid, wat zijn julllie vooruit gegaan al. Ik ben trots op jullie allebei! We zijn er nog niet, maar we zijn in ieder geval op de goede weg! Toppie meid!!!".

*** Zo... en nu ga ik weer terug naar het niet reageren op topics van lesklanten ***

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:08

Vind dit niet lang en laag, de neus zou er wat uit moeten komen

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:21

Er staat dat we eraan werken, lang en laag versta ik dit onder:
Afbeelding
Daarbij blijft ie dus netjes met de neus op de loodlijn :)

Echter in dit topic waren we grotendeels het schakelen aan het oefenen en daarbij krult ie nog wat teveel op, echt lang en laag zoals hierboven streven we daarbij dan ook niet naar, want dan zou ie teveel op de voorhand duikelen (waar ie al vrij snel de neiging toe heeft zoals je op sommige foto's kunt zien). Neusje komt terzijnertijd zeker wel :)

@ Elise: ben nog stil van je reactie, ...