Hoe krijg ik die ontspanning weer terug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

i_risss

Hoe krijg ik die ontspanning weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:24

Als ik mijn paard aan de teugel rij is hij af en toe erg sterk in zijn mond.
Ik heb het gevoel dat ik degene ben die zijn hoofd op de juiste plek moet houden, en dit zorgt af en toe ook voor de nodige spierpijn.
Hij moet meer vanuit de ontspanning nageeflijk gaan lopen, in plaats van dat hij in de teugels gaat hangen en ik hem op de juiste plek moet houden.
Dat is voor hem een stuk fijner, maar ook zeker voor mij :)

Vandaag ben ik gaan proberen hoe hij reageert als ik hem ruimte geef wanneer hij sterk wordt, en dit ging best wel goed.
Hij ontspande zich meer, zodat ik zelf ook meer kon gaan ontspannen in mijn armen en handen.
Maar af en toe gebruikt hij de ruimte die ik hem geef om nòg meer ruimte te pakken en word hij weer sterk in zijn mond, of hij gooit zijn hoofd omhoog en loopt onder me vandaan.

Hoe zorg ik ervoor dat hij weer lekker ontspannen en ook nageeflijk gaat lopen, zonder gebruik te maken van de ruimte die ik hem geef door zelf meer te gaan ontspannen?

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:29

Oeij herkenbaar!

Ik kan je geen tips geven want ik kamp met precies hetzelfde.. wel lees ik graag even mee voor eventuele tips van anderen. Woensdag train ik bij een nieuwe lesgeefster, misschien dat die ook wel tips heeft.

Nog een vraagje ts, draagt jou paard zijn staart recht? En heb jij na t rijden vaak last van je onderrug en/of tijdens het rijden van verzuring in je nek / schouders?

Inngge

Re: Hoe krijg ik die ontspanning weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:51

Door je handen laag te houden verkom je het probleem dat hij omhoog komt. Het bit ligt op de lagen in zijn mond. Als je je handen omhoog doet en trekt, gaat dat bit van die lagen af en rommelt het in zijn mond. Door de pijn zo min mogelijk te voelen doet hij zijn hoofd omhoog.

Eerst moet je zorgen dat je paard goed aan je been is.
Daarna ga je hem vragen of hij wat na wil geven.
Je gaat een beetje spelen met je teugels, het lijkt ofdat je een spons leeg knijp.
Hij zal dan wat meer druk gaan geven. Jou taak is dan om hem los te laten. Dat doe je door de onderkant van je hand ( je pink ) wat naar voren te brengen. Dan zul je voelen dat je paard zijn hoofd wat laat zakken.

Als hij weer omhoog komt, ga je weer wat spelen. Hij geeft druk en je laat los.....

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:59

NoaSky schreef:
Oeij herkenbaar!

Ik kan je geen tips geven want ik kamp met precies hetzelfde.. wel lees ik graag even mee voor eventuele tips van anderen. Woensdag train ik bij een nieuwe lesgeefster, misschien dat die ook wel tips heeft.

Nog een vraagje ts, draagt jou paard zijn staart recht? En heb jij na t rijden vaak last van je onderrug en/of tijdens het rijden van verzuring in je nek / schouders?

Mijn paard draagt zijn staart recht. Na het rijden heb ik nooit last van mijn rug of nek nee, heb jij dit wel dan? Ik heb wel vaak pijn in mijn schouders. Dat heeft denk ik niet alleen te maken met het hangen, maar ook dat ik een jaar weinig tot niet gereden heb.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:07

Inngge schreef:
Door je handen laag te houden verkom je het probleem dat hij omhoog komt. Het bit ligt op de lagen in zijn mond. Als je je handen omhoog doet en trekt, gaat dat bit van die lagen af en rommelt het in zijn mond. Door de pijn zo min mogelijk te voelen doet hij zijn hoofd omhoog.

Eerst moet je zorgen dat je paard goed aan je been is.
Daarna ga je hem vragen of hij wat na wil geven.
Je gaat een beetje spelen met je teugels, het lijkt ofdat je een spons leeg knijp.
Hij zal dan wat meer druk gaan geven. Jou taak is dan om hem los te laten. Dat doe je door de onderkant van je hand ( je pink ) wat naar voren te brengen. Dan zul je voelen dat je paard zijn hoofd wat laat zakken.

Als hij weer omhoog komt, ga je weer wat spelen. Hij geeft druk en je laat los.....

Ik hou mijn handen eigenlijk altijd stil en laag dus ik weet niet of dat er echt mee te maken heeft.. Hij weet gewoon dat als hij zijn hoofd omhoog gooit hij sterker is, en dan loopt hij onder me vandaan zodat ik de controle weer kwijt ben.

Ik heb om de twee weken les, en eigenlijk oefenen we inderdaad altijd met het tempo. In het begin was hij altijd redelijk traag, nu reageert hij goed op mijn been maar is soms weer te voorwaarts, en gooit zijn hoofd omhoog en loopt onder me vandaan. Ik ga zeker wat doen met je tip over het nageven ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:19

In principe is het zo dat jij een grens aangeeft aan je paard. Als hij tegen de hand, en daarmee over de 'grens', komt bied jij weerstand, je zet je hand 'vast' spant je spieren aan en alles wat jou paard aan tegendruk geeft voelt hij zelf terug in de mond.

Geeft hij na dan ben jij ontspannen in je hand en armen, kan je de teugel heel even los laten komen voor een klopje op de hals zonder dat zijn houding verandert. En een paard zal hierop reageren door een keer te knabbelen op het bit. De aanleuning moet zijn alsof je hand in hand loopt, comfortabel voor allebei, waar je signalen van elkaar kan voelen, maar jij neemt de leiding.

Aan jou de kunst om die grens goed te bewaken en consequent te zijn. 'Spelen' is te vaag, daar kan een paard niets mee, maar razendsnel reageren op je paard werkt wel. Zo kan het zijn dat je in 1 seconde weerstand biedt en alweer los kan laten.

Longeer eens wat vaker met een bijzetteugel, die kent de principes van het begrenzen heel erg goed en een bijzetteugel is uiterst consequent. Kijk dan naar je paard en zie welke houding hij goed aankan. Misschien wil je hem nu wel te kort in de hals rijden en kan hij dit nog niet aan en gaat tegen de hand leunen. Door hem sterker te maken met tempowisselingen en overgangen zal hij ook weer makkelijker korter kunnen worden.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:35

Bedankt voor je advies en heldere uitleg, hier kan ik echt wat mee. Ik rij pas 4 maanden op hem, hiervoor heeft hij een jaar of drie weinig hoeven doen (af en toe een keer rijden). Daarvoor is hij altijd actief geweest in de wedstrijdsport. In die vier maanden tijd zijn we al wel een stuk vooruit gegaan. Ik probeer 5x in de week te rijden, en heb dan om de twee weken les. Kan het zijn dat dit er ook mee te maken heeft dat hij zo sterk in zijn mond is, en dat ik hem zoals jij zegt voor nu te kort rij? Kan ik dit dan beter opbouwen en trainen met rijden (ik rij zonder hulpmiddelen, alleen een zweep) of met longeren met een bijzetteugel zoals jij aangaf?
Laatst bijgewerkt door Apple op 11-01-12 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodige quote verwijderd

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:43

Om te weten hoe kort of lang je je paard moet rijden zou ik je instructeur of iemand anders even vragen mee te kijken. Zelf kan je aan de longe altijd wel fijn kijken naar zijn houding met b.v je bijzet wat langer, korter, hoger of lager. En dan beoordelen waar hij goed op loopt. En als je rijdt eens in de spiegel of ramen kijken. Moet je een beetje oog en gevoel voor krijgen denk ik ;-)

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:59

Van mijn instructrice mocht ik hem nog wel wat korter gaan rijden, maar eerst moet hij meer nageven en ontspannen. Is natuurlijk ook een kwestie van tijd en oefenen. Aan de longe oefenen met een bijzetteugel vind ik zeker een goed idee. Tijdens het rijden moet ik misschien duidelijker zijn in wat de grens voor mij precies is, en daaraan vasthouden. Als dat goed gaat en ontspannen is pas korter gaan rijden.

Maar hoe kan ik hem het beste opvangen als hij zijn hoofd weer omhoog gooit, sterk word en zijn tempo versnelt waardoor ik de controle kwijt ben? Dit gebeurt veel tijdens het oefenen met figuren waarbij hij veel moet buigen, en uit zijn 'houding' moet.
Laatst bijgewerkt door Apple op 11-01-12 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodige quote verwijderd

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:10

Ik ben niet zo maar een voorstander van handen laag. Zie namelijk dan veel dat ruiters de veerkracht in hun armen verliezen. Iets wat ik juist heel belangrijk vind, want je wilt dat een paard een veerkrachtige verbinding aanneemt, ontspant in nek en kaak gewricht. Maar als de ruiter niet veerkrachtig genoeg is in zijn arm dan kan je dat in mijn ogen niet krijgen dan wel behouden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:15

Zorg dat je paard een goed tempo loopt en dat zijn achterhand actief is. Als de benen er goed onder komen loopt hij vanzelf wat meer bergopwaards en met minder gewicht in je handen. Je probleem los je niet aan de voorkant op, maar aan de achterkant.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:15

Los laten.......

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:22

@mol, kun je dat onderbouwen, snap nu niet helemaal wat je bedoeld..

ts, ja bij mij verzuren mijn schouders door de druk die soniek zet, hij loopt voor het oog van (onwetende) omstanders netjes in de aanleuning met mooi achterhand gebruik. Maar ondertussen heb ik het gewicht van zijn hoofd in mijn handen.
Zodra ik dan mijn benen aanleg komt zn hoofd omhoog en is het racen.

Tot ik hem weer op een volte zet maar daarna begint t gedonder van voor af aan..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:36

Onderbouwen, als het paard sterk word in de mond, betekent dit dat de ruiter te sterk is in de hand/ ARM, want als dit niet het geval is kan het paard namelijk nergens aan trekken, en dus niet sterk zijn.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:50

Ja, nu ik dat zo lees snap ik inderdaad wat je bedoelt te zeggen.

Dat kan in mijn geval inderdaad mede oorzaak zijn. Maarwat is dan de juiste oplossing van het wegrennen en rug wegdrukken onder mij/ts?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:00

Door tempi te rijden en met halve ophoudingen te werken en soms zelfs de arrêt toe te passen, aanleuning verkrijgen met één zachte hand is niet moeilijk echter moet je weten hoe het moet, en daar zit het probleem, en door dat dit het geval is kan het paard het 5e been op zoeken, dus in de hand hangen en van het achterbeen af komen, verzameling in deze heeft zeker één voordeel, mits je als ruiter kan voelen wanneer de bekken kantelen, en de knie en sprong en gewricht beginnen te buigen en het achterbeen onder het centrum word geplaatst, veel variatie in schouder binnen traver, ranger en dit alles op één grote volte, en veel van hand veranderen, verder ben ik zelf met me les geven voorstander van frame before movement.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:09

Soow en nu in jip en janneke taal...

Ik zal wel dom zijn maar na 6x doorlezen snap ik nog maar de helft.. teveel vakjargon.
(Zelfde effect als ik over tomen en gelten ga praten haha).

Nee zonder dolle, ik denk dat we er wel wat mee kunnen maar dit is voor een leek niet te snappen..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 04:30

Eerst zorgen dat je controle krijgt over tempo en richting. Niet op kracht, maar op zit, been en ademhaling. Met een constante veerkrachtige verbinding met de paarden mond. Niets willen doen met je hand behalve die verbinding. Als controle wil je een wending kunnen rijden waarbij je duidelijk voelt dat je je binnenteugel helemaal niet hoeft te gebruiken. En dat je overgangen voorwaarts kan rijden op gedachte, ademhaling en lichte ondersteuning van je kuit. Overgangen terug puur op ademhaling en gedachte met als controle je paard de hals kunnen laten strekken tijdens de overgang, dan weet je zeker dat jij niet aan de teugels zit.
Lukt dit in de basis wendingen en overgangen dan je schijn overgangen mee pakken. En kijken of je kan gaan spelen met de plaatsing van de schouders en heupen van je paard, dus schouderbinnenwaarts, travers etc. Nog steeds met een hand die alleen maar die constante veerkrachtige verbinding wil houden.
Ik zeg niet dat je nooit iets mag doen met je hand, maar vaak als je niets denkt te doen, doe je stiekum toch al genoeg/net te veel. Als je genoeg gevoel hebt, gebruik je je handen om je paard te helpen los te laten in het kaakgewricht maar het blijft het uitgangs punt dat het paard zijn onderkaak tegen het bit aan legt en de hand van de ruiter opzoekt. Dus niet het bit tegen de onderkaak aanleggen.
Ik zie veel bij klanten die ik op deze manier ga begeleiden dat door niets te willen doen met je teugels, veel paarden opzoek gaan naar de hand. En gaan nageven. Alles heeft te maken met het vertrouwen in de hand van de ruiter. Want zeg nou zelf kan jij ontspannen hand in hand met iemand door de stad heen lopen die niet ontspannen mee zwiert?

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:19

Moll schreef:
Door tempi te rijden en met halve ophoudingen te werken en soms zelfs de arrêt toe te passen, aanleuning verkrijgen met één zachte hand is niet moeilijk echter moet je weten hoe het moet, en daar zit het probleem, en door dat dit het geval is kan het paard het 5e been op zoeken, dus in de hand hangen en van het achterbeen af komen, verzameling in deze heeft zeker één voordeel, mits je als ruiter kan voelen wanneer de bekken kantelen, en de knie en sprong en gewricht beginnen te buigen en het achterbeen onder het centrum word geplaatst, veel variatie in schouder binnen traver, ranger en dit alles op één grote volte, en veel van hand veranderen, verder ben ik zelf met me les geven voorstander van frame before movement.

Ik begrijp niet volledig alle termen die je in dit verhaal gebruikt, maar een deel van je verhaal is helder. Je weet duidelijk waar je het over hebt, maar zou je misschien in 3 simpele regels uit kunnen leggen wat ik nu moet doen? Hoe zorg ik ervoor dat mijn paard niet 'het 5e been opzoekt' maar ontspannen loopt en het achterbeen er meer onder komt, zonder dat hij onder me vandaan loopt? Ben nu veel bezig met overgangen rijden om een constanter tempo te krijgen, maar heb je misschien nog meer tips voor tempo-oefeningen?

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:28

Japeloup schreef:
Eerst zorgen dat je controle krijgt over tempo en richting. Niet op kracht, maar op zit, been en ademhaling. Met een constante veerkrachtige verbinding met de paarden mond. Niets willen doen met je hand behalve die verbinding. Als controle wil je een wending kunnen rijden waarbij je duidelijk voelt dat je je binnenteugel helemaal niet hoeft te gebruiken. En dat je overgangen voorwaarts kan rijden op gedachte, ademhaling en lichte ondersteuning van je kuit. Overgangen terug puur op ademhaling en gedachte met als controle je paard de hals kunnen laten strekken tijdens de overgang, dan weet je zeker dat jij niet aan de teugels zit.
Lukt dit in de basis wendingen en overgangen dan je schijn overgangen mee pakken. En kijken of je kan gaan spelen met de plaatsing van de schouders en heupen van je paard, dus schouderbinnenwaarts, travers etc. Nog steeds met een hand die alleen maar die constante veerkrachtige verbinding wil houden.
Ik zeg niet dat je nooit iets mag doen met je hand, maar vaak als je niets denkt te doen, doe je stiekum toch al genoeg/net te veel. Als je genoeg gevoel hebt, gebruik je je handen om je paard te helpen los te laten in het kaakgewricht maar het blijft het uitgangs punt dat het paard zijn onderkaak tegen het bit aan legt en de hand van de ruiter opzoekt. Dus niet het bit tegen de onderkaak aanleggen.
Ik zie veel bij klanten die ik op deze manier ga begeleiden dat door niets te willen doen met je teugels, veel paarden opzoek gaan naar de hand. En gaan nageven. Alles heeft te maken met het vertrouwen in de hand van de ruiter. Want zeg nou zelf kan jij ontspannen hand in hand met iemand door de stad heen lopen die niet ontspannen mee zwiert?

Bedankt voor je heldere verhaal. Kun je misschien nog uitleggen wanneer volgens jou een ruiter veerkrachtig is in zijn armen? Hoe groot is de knik in je elleboog hierbij, en hoe laag of hoog worden de handen dan gehouden?

Ik heb tijdens het rijden natuurlijk momenten dat mijn paard ontspant en op zoek gaat naar mijn hand, maar wat doe ik op het moment dat hij op zoek gaat naar die hand? Het probleem is dat ik die ontspanning niet goed kan vasthouden, waarschijnlijk omdat ik zelf te streng ben in mijn handen en armen op dat moment. Gevolg is dat hij zijn hoofd weer omhoog gooit en dan loopt hij onder me vandaan waardoor de ontspanning weer weg is.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:42

Een ruiter heeft een veerkrachtige arm, als hij elke beweging van de paarden mond kan volgen, en weerstand kan bieden zonder remmende werking te hebben. Weerstand bieden, begrenzen het maken van ophoudingen mag nooit met kracht vanuit de bovenarm/schouder gebeuren. Want dan zet je je scharnier punten vast (schouder, elleboog, pols). De spieren die je zou moeten gebruiken zijn je onderarm (binnenkant) en je buik spieren. Ik kan me voorstellen er wellicht mensen zijn die de buikspieren niet snappen. Maar ga maar eens samen met een stal genootje oefenen. Neem een paar teugels en hou die allebei vast. De een stelt de paardenmond voor de ander de ruiter. De gene die het paard voorstelt beweegt zijn handen in een beweging die je bij een paard kan verwachten. De ander moet in eerste instantie deze volgen. Klinkt makkelijk, maar in praktijk is het soms nog wel eens lastig...
Gaat dat goed dan maak je het iets lastiger, het paard wil hangen. Aller eerst kan dat niet als de ruiter los laat op het juiste moment. En probeer ook eens weerstand te bieden als ruiter, dus bij de normale beweging van de paarden mond kunnen vertellen dat je langzamer wilt zonder dat je blokkeert en dat de andere het niet als onprettig ervaart. Je zal merken dat als je je buikspieren aanspant je in positie kan blijven, dus niet voor over valt, en je je arm los kan houden met toch meer gewicht in de verbinding.
Zonder dat ik je kan zien rijden, verwacht ik dat als je dit voor elkaar kan krijgen op de grond en dan op je paard je probleem van je ontspanning een heel stuk minder is, zo niet weg.

De hoek die je in je elleboog moet hebben is lastig zo te zeggen, dat verschilt namelijk per persoon, per paard en per moment. Maar hou als stel regel: je elleboog langs je bovenlijf en je onderarm moet 1 rechte lijn maken samen met je teugel naar de paardenmond. Maar kan kan zijn dat het soms goed is (of voor het paard of voor de ruiter) om hier van af te wijken. Heb je moeite om je elleboog los te laten en niet vanuit je schouder kracht te zetten, dan laat ik veel van mijn leerlingen hun handen juist iets te hoog dragen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:36

Ik zet wel degelijk mijn schouder en elleboog vast hoor, als mijn paard aan mij trekt. Anders trekt hij mijn arm recht en dat wil ik niet. Maar ik snap je argument hoor Japeloup en ben het met je eens verder.

Moll bedoelt met het 5e been dat het paard niet op je mag gaan leunen. Zoveel gewicht kan jij niet dragen en hij zal dan op de voorhand blijven gaan.
Verder heeft Moll het over het gebruiken van halve ophoudingen en het halthouden (arret). Een halve ophouding betekent dat je je hand even sluit voorafgaand aan een oefening, dit maakt het paard alert en later zal de halve ophouding helpen om je paard even kort te laten wachten en zichzelf weer aan te spannen en eventjes meer gesloten blijven (en dus wat korter blijven). Met halthouden hef je soms de druk op je hand op die veroorzaakt wordt door de voorwaartse beweging van je paard.

Euhh... en verder dat je gevoel moet krijgen voor het echt op de achterhand gaan van je paard, en dat de voorkeur ligt bij eerst de correcte houding van je paard (frame) voordat je voorwaarts gaat rijden (movement).

Dat laatste verschillen de meningen over, maar essentieel is wel dat als jij een voorwaartse hulp geeft, je paard consequent moet reageren. Hoe hard of zacht je ook gaat ;-)

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:21

Bedankt voor jullie reacties en uitleg, ik voel me weer een stuk wijzer ;)

Heb vanmiddag weer gereden, en een keer geprobeerd om zo weinig mogelijk met mijn handen te doen maar meer vanuit mijn zit en met meer beenwerk te werken. Ik ben best tevreden met het resultaat, er is natuurlijk nog veel werk te doen maar er is een begin. Hij liep meer met zijn hoofd omhoog dan netjes rond, maar ALS hij nageeflijk liep dan was die ontspanning er en dat voelde echt stukken beter! Het zag er eerst misschien beter uit, maar nu is het rijden al een stuk minder geforceerd en fijner voor ons allebei.

Het is voor mij nog een beetje afstellen hoe lang ik mijn teugels moet houden, af en toe werden ze te lang en raakte ik het contact met de mond kwijt. Meneer maakte hier 1x gebruik van door even een bokkesprong te maken en ervandoor te gaan. Heb hem meteen gestraft, maar ik snap ook wel dat hij veel energie heeft omdat ze tijdelijk de hele dag binnen staan met dit weer.
Hij deed dit in het begin wel vaker: ergens 'expres' van schrikken. Dan loopt hij 99x langs een bosje struikjes en de 100e keer schrikt hij ineens bij wijze van spreke. Dit is volgens mij puur het ontwijken van het werk. Wanneer hij dit doet geef ik hem een tik met de zweep op zijn hals, daarvan weet hij dat het 'straf' is. Hij wil nog niet echt voor me werken, denk dat dit meer een kwestie van tijd is omdat we eerst meer een team moeten gaan vormen samen. Na amper 4 maanden rijden kan ik natuurlijk ook nog niet alles van hem verwachten.

Ik zal proberen deze week iemand te regelen die een keer foto's wil maken, dan maak ik een topic op HAW. Zal de link hier dan wel plaatsen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:32

Gewoon vol houden, de ontspanning is heel belangrijk. En natuurlijk is het voor je paard ook wennen dat hij nu meer ruimte krijgt.
Je zal zien dat als je dit goed volhoudt je steeds meer die fijne verbinding gaat krijgen. En dan kan je ook beter samen gaan werken. David de Wispeleare heeft een mooie zin: mijn paard is mijn dans partner. maw je moet het samen doen en dus niet op kracht en dwang.

Hou je ons wel op de hoogte en foto's zijn altijd leuk om te zien...

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:39

Ik heb er wel vertrouwen in.
Zal ik doen! Maar verwacht er nog niet teveel van. Het is jammer dat ik geen foto's heb van toen ik net pas op hem reed, we zijn namelijk al een heel stuk vooruitgegaan. Het duurt misschien even maar we komen er wel :)