3-jarige Welsh Cob Mabon voor het eerst HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

3-jarige Welsh Cob Mabon voor het eerst HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 17:29

Hallo allemaal,

Leuk dat je even komt kijken! Dit zijn Rephartox Mabon (meeb, moep, maby enz..)
Sinds het einde van de zomervakantie rijd ik deze 3-jarige ruin. Hij is nu 1.50, komt misschien nog ietsje bij. Hij is van de Welsh Cob hengst Nantgwinau Samson.

Met rijden oefen ik vooral veel op het voorwaartse, rechtrichten en de ontspanning. Omdat hij pas 3 is kom ik niet te veel aan zijn hoofd, als hij aanleuning opzoekt is het mooi meegenomen maar het heeft geen hoge prioriteit.

Mabon kan soms een beetje flegmatiek worden, maar dit valt er goed uit te rijden door veel overgangen en figuren te rijden. Hij heeft moeite met de galop, en dan met name de linker. Hier valt hij erg snel uit en vaak springt hij niet goed aan. (na een tikje met de zweep achter mijn kuit springt hij overigens wel over naar de goede galop.)
Dit is dus ook een oefenpuntje, maar dit doe ik ook nog rustig aan. Ik wil hem niet overvragen, en hij is ook nog maar jong.
Verder speelt de afmeting van de baan ook mee, die is minder dan 40 meter lang. Hierdoor is het ook moeilijker voor Mabon om in de galop de blijven, lange zijden zijn altijd wat makkelijker ;)

Het plan is wel dat we binnenkort eens een wedstrijdje gaan starten, zodat hij fijn ervaring op kan doen en ook eens iets anders ziet dan zijn eigen omgeving. Qua niveau zitten we ongeveer B, zelf ben ik met een vorige pony Z1 geweest.

Ik heb pas een week een nieuw zadel toegewezen gekregen. Hiervoor reed ik met een eigen dressuurzadel, zat heerlijk maar dat is helaas te klein geworden. Daarom tijdelijk dit zadel. Ik moet een beetje wennen aan dit zadel, ik heb bijv. problemen met mijn beenhouding ( ik trek mijn hakken op) maar dat is natuurlijk geen excuus. Ik moet gewoon goed gaan zitten. :D

Ik probeer altijd zoveel mogelijk met belonen te werken ipv straffen, vooral bij jonkies. Houdt in dat ik slecht gedrag negeer of alleen 'foei' zeg en de oefening herhaal. Gaat het goed beloon ik, dan houden we er bijde lol in. :)

Genoeg gekletst, ik zal eens wat foto's laten zien:

1. Beste vriendjes
Afbeelding

2. Eerst 10 minuten warmstappen..
Afbeelding

3. ..en ook de andere kant op.
Afbeelding

4. Rustig aan beginnen in draf.
Afbeelding

5. Arbeidsdrafje.
Afbeelding

6. Deze foto is niet op een goed moment genomen, maar hier zie je wel goed dat hij zoekende is in zijn hoofdhouding.
Afbeelding

7. Galop rechts.
Afbeelding

8. Tussendoor even stappen en belonen.
Afbeelding

9. Iets meer erbij in draf.
Afbeelding

10. Fijn beeld, ik moet om mijn eigen houding denken...
Afbeelding

11. Helaas maar één foto van de linkergalop, nog op een verkeerd moment ook, maargoed. Volgensmij prijs ik hem hier net de hemel in, ik kijk heel happy :D
Afbeelding

12. Aan wat langere teugel uitdraven. Je ziet hem haast denken, 'vet chill man 8-) '
Afbeelding

13. En uitstappen. Hij heeft geen benen :+
Afbeelding

Dankjewel voor het kijken! Graag opbouwend commentaar, daar kunnen we hier wat mee :)

Alexandra__

Re: 3-jarige Welsh Cob Mabon voor het eerst HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:15

Ziet er best goed uit hoor voor een 3 jarige!
Je zou je handen wat meer mogen dragen en dat hakken probleem wat zo'n beetje iedereen heeft. Hakken naar beneden en tenen naar binnen. Verder zou je nog iets rechter op mogen zitten maar ZEKER niet verkeerd hoor! Ga zo door!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 18:21

Dankje voor je reactie. Tsja, die voeten he..ze hebben een beetje een eigen leven nu. Met mijn vorige zadel werd ik juist altijd geprezen voor mijn beenligging, maargoed. Jammer dan :P

Mijn handen draag ik voornamelijk op deze manier omdat hij er dan nog een beetje steun aan heeft. Als hij straks rechtgerichter, voorwaartser en nageeflijker loopt, meer op zijn eigen benen zegmaar, komt dat. Ik wil het hem niet moeilijker maken dan het is. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:27

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:32

Ondanks dat hij maar 3 jaar is, zou ik hem toch echt met zijn hoofd laag rijden, dus vwnw.. En lekker over de rug laten lopen, loopt die omhoog, met zijn rug weggedrukt..
Dus het lijkt mij het beste, om meteen ontspanning te krijgen en hem toch naar beneden uit te nodigen.
Het is zo belangrijk dat ze de rug goed gebruiken, en dat kan je beter in het begin meteen goed aan leren..

Wel een leuk compact paardje! :)
Verder ben je goed bezig! Succes!

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:27

Mis de beugels een gaatje langer doen ? ;)

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:34

Roos111 schreef:
Mis de beugels een gaatje langer doen ? ;)

Ik zou de beugels niet langer doen.. Als ze d'r hakken uitdrukt, ligt haar been al veel beter!
Als je de beugels langer zou maken, is het nog moeilijker om je hak goed uit te kunnen drukken..!

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:27

He! Een halfbroertje van mijn pony (zie profiel)! Wat zijn het toch leuke dieren die Rephartox Cobs!
Ziet er al goed uit. Ceredig had ook wat moeite met de galop, ik probeerde dan het tempo wat hoger te houden, dan kon hij beter zijn balans behouden. Dat is wel wat moeilijker in een kleinere bak. Maar dat komt vanzelf goed, hij moet gewoon nog wat sterker worden. Veel plezier met deze mooie man!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:37

Ik vindt het zadel wel erg ver naar voren liggen. Behoorlijk op de schouder (zie je heel duidelijk op foto 11). Als je dat meer naar achteren legt, en de beugel iets langer, zit je volgens mij al een stuk beter.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:54

Gelukkig krijg je een ander zadel, deze ligt niet goed zoals troy al zegt.
Daarbij schrijf je dat je hem niet aan zijn hoofd wil zitten, maar de foto's laten toch wat anders zien.
De mondhoeken van de pony worden behoorlijk op druk gereden. Zeker op foto 9 en 10 is dat te zien. Foto 12waarbij je hem langere teugel geeft, is vind ik de mooiste en loopt hij zoals een 3 jarige zou mogen lopen.
En zoals CalvinenGino ( Trouwens gefeliciteerd!!!) al zei, veel meer uitschuiven naar het vw nw zodat hij over de rug gaat lopen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:22

Ik zou persoonlijk om de linkergalop te oefenen voorlopig enkel grote voltes rijden, geen rechte stukken. Jonge paarden leren in het begin beter galopperen op de volte. Op een rechte lijn vallen ze uit elkaar en is het veel moeilijker om ze een goede galop met balans aan te leren.
Dus mijn tip is om linksom voorlopig enkel grote voltes te rijden in galop en als het beter gaat kan je bv. volte - volte - lange zijde - volte - volte - lange zijde - .... enz.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 15:50

dank voor de reacties en de tips.
Dat op de volte galopperen is een goede tip, maar Mabon heeft nog veel tempo nodig in de galop, en op de voltes loopt hij gauw over het buitenschouder weg. Omdat onze bak maar klein is, net iets langer dan breed, rijd ik dus ook gewoon op de 'lange zijden'.

Mijn beugels korter werkt niet, dan zit mijn zadel echt niet goed meer en rijd ik mezelf kapot.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:53

hmm, proberen om dat zonder stelling voltes te rijden in galop, dat doen wij hier ook met de jonge paarden en dan vallen ze niet over de buitenschouder, tot hij beter galoppeert en dan kan je aan de stelling in galop ook werken. Ze kunnen beter leren op eigen benen galopperen zonder stelling in het begin dan stelling te vragen en door de schouder vallen, scheef worden en uit balans leren galopperen.
Komt wel goed en veel succes met jullie debuut! :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:52

Ik vind het er niet slecht uitzien hoor. Zoals Aerdenhout zegt, op foto 9 zit je hem wel heel erg in zijn mond. Dat zou ik proberen te voorkomen. Verder vraag ik me af of het plaatje dat jij in je hoofd hebt wel hetgeen is waar je met een 3-jarige naar zou moeten streven. Heb je misschien een foto van een paard dat loopt zoals jij zou willen dat deze binnen enkele weken loopt?
Ik begrijp dat het lastig is om de juiste houding te hebben op een ander zadel. Daar moet je aan werken, maar dat wist je zelf al. Ik zou je er wel nog op willen wijzen dat je ook op je handen moet letten. Ze gaan soms uit elkaar, maar vaak te laag en te dicht bij je lichaam. Daardoor ben je minder goed in staat om fijne en nauwkeurige teugelhulpen te geven en dat is voor zo'n jong paard met een gevoelige mond wel heel belangrijk.
Met galopperen zou ik zo snel mogelijk normaal op je kont gaan zitten. Je kunt het paard beter helpen als je zelf stabiel en ontspannen in het zadel zit. Ik begrijp dat je hem nog wat wil ontlasten, maar blijf daar zeker niet te lang doen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 15:26

ik heb inmiddels een ander zadel, waar ik fijn op zit en ook in staat ben mijn handen hoger te houden. Ik probeer hem niet meer te ontlasten in galop, dat ik zo zit komt voornamelijk door het beroerde zadel.
Rijden gaat met dit zadel al een stuk beter, ik zal binnenkort weer eens een HAW'je doen!

Dank voor alle tips.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:30

Ik zou hem van voren veel meer lang laten, dus meer voorwaarts neerwaarts gaan rijden. 'Oprichting' e.d. is nog helemaal nergens voor nodig bij zo'n jonge pony.

En de foto waarop jij zegt dat hij fijn loopt, daar vind ik hem juist niet fijn op lopen ;)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:29

bedoel je foto 9 of 10? wordt nogal eens verward, maar de bijschriften staan boven de foto's.
op 9 loopt hij inderdaad niet erg fijn, ik ben me daar bewust van.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:39

bedankt voor de reacties, ik heb er veel baat bij gehad!
ik ben met de trainingen extra gaan letten op de ontspanning, wat met het nieuwe zadel ook veel beter lukt. In dat zadel hoef ik niet te verkrampen om te blijven zitten, waardoor Mabon ook losser over de rug wordt, makkelijker is in de teugels ( hij wou nogal eens vastpakken) en veel soepeler loopt.
Binnenkort zal ik weer een topic plaatsen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:05

Mijn post is verwijderd ...
Ik weet nu wat mij stoort op foto 10.

Ik vind hem daar gespannen ogen en op de voorhand lopen. Of is het een vertekent beeld?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:26

Hij is daar inderdaad wat gespannen. Omdat hij soms wat flegmatiek wordt rijd ik hem sommige stukken wat feller vooruit, omdat hij er dan wat beter bij blijft. Dat vindt hij niet leuk ,hij loopt liever op zijn eigen sukkeltempo, en dan gaat hij protesteren als in aan de teugels trekken, bokken, zijn rug wegdrukken..Dat ik hierbij zeg dat het een fijn beeld is, is dat ik weet dat hij enorm terug kan vallen, en vaak zijn rug wegdrukt als ik hem voorwaartser rijd. Dat doet hij in dit geval niet, en daarom vind ik het een fijn plaatje.
Maar daarom heb ik deze foto er ook neergezet, daar wil ik graag tips voor. Anders zou ik wel alleen de goede plaatsen. :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:41

Ik ga in de reactie van CalvinenGino mee :)
Ik zou ook eerst zorgen dat hij zijn achterhand (motor) gaat gebruiken voor je aan de voorkant gaat zitten. Op de foto's zie ik een pony die in de krul loopt en waarvan de achterhand er achteraan flubbert.
Dus losser aan de voorkant en die achterhand eronder rijden. Zo vanaf de foto's lijkt het me een behoorlijk actieve pony; maak er gebruik van :j

Veel plezier met hem, vind het een erg knappe pony!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:56

Quellian, misschien moet je volgende keer mijn posts ook, of beter, lezen. Hij is namelijk helemaal niet zo voorwaarts. Als je mijn post hierboven leest snap je het probleem wat we met de krul-foto's hebben :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:57

Oh sorry, daar heb ik dan overheen gelezen :)
Dan is het nog simpeler; het 'in de krul' laten voor wat het is en voorwaarts maken :) De rest komt daarna.