Leuk dat je even komt kijken! Dit zijn Rephartox Mabon (meeb, moep, maby enz..)
Sinds het einde van de zomervakantie rijd ik deze 3-jarige ruin. Hij is nu 1.50, komt misschien nog ietsje bij. Hij is van de Welsh Cob hengst Nantgwinau Samson.
Met rijden oefen ik vooral veel op het voorwaartse, rechtrichten en de ontspanning. Omdat hij pas 3 is kom ik niet te veel aan zijn hoofd, als hij aanleuning opzoekt is het mooi meegenomen maar het heeft geen hoge prioriteit.
Mabon kan soms een beetje flegmatiek worden, maar dit valt er goed uit te rijden door veel overgangen en figuren te rijden. Hij heeft moeite met de galop, en dan met name de linker. Hier valt hij erg snel uit en vaak springt hij niet goed aan. (na een tikje met de zweep achter mijn kuit springt hij overigens wel over naar de goede galop.)
Dit is dus ook een oefenpuntje, maar dit doe ik ook nog rustig aan. Ik wil hem niet overvragen, en hij is ook nog maar jong.
Verder speelt de afmeting van de baan ook mee, die is minder dan 40 meter lang. Hierdoor is het ook moeilijker voor Mabon om in de galop de blijven, lange zijden zijn altijd wat makkelijker
Het plan is wel dat we binnenkort eens een wedstrijdje gaan starten, zodat hij fijn ervaring op kan doen en ook eens iets anders ziet dan zijn eigen omgeving. Qua niveau zitten we ongeveer B, zelf ben ik met een vorige pony Z1 geweest.
Ik heb pas een week een nieuw zadel toegewezen gekregen. Hiervoor reed ik met een eigen dressuurzadel, zat heerlijk maar dat is helaas te klein geworden. Daarom tijdelijk dit zadel. Ik moet een beetje wennen aan dit zadel, ik heb bijv. problemen met mijn beenhouding ( ik trek mijn hakken op) maar dat is natuurlijk geen excuus. Ik moet gewoon goed gaan zitten.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk met belonen te werken ipv straffen, vooral bij jonkies. Houdt in dat ik slecht gedrag negeer of alleen 'foei' zeg en de oefening herhaal. Gaat het goed beloon ik, dan houden we er bijde lol in.
Genoeg gekletst, ik zal eens wat foto's laten zien:
1. Beste vriendjes
2. Eerst 10 minuten warmstappen..
3. ..en ook de andere kant op.
4. Rustig aan beginnen in draf.
5. Arbeidsdrafje.
6. Deze foto is niet op een goed moment genomen, maar hier zie je wel goed dat hij zoekende is in zijn hoofdhouding.
7. Galop rechts.
8. Tussendoor even stappen en belonen.
9. Iets meer erbij in draf.
10. Fijn beeld, ik moet om mijn eigen houding denken...
11. Helaas maar één foto van de linkergalop, nog op een verkeerd moment ook, maargoed. Volgensmij prijs ik hem hier net de hemel in, ik kijk heel happy
12. Aan wat langere teugel uitdraven. Je ziet hem haast denken, 'vet chill man
'13. En uitstappen. Hij heeft geen benen
Dankjewel voor het kijken! Graag opbouwend commentaar, daar kunnen we hier wat mee