Achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poepiej

Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:14

Hallo allemaal,

Wij zijn druk aan het trainen met het achterwaarts, alleen krijg ik dit niet voor elkaar bij mijn paard.
Af en toe doet hij wel eens 1 pasje achterwaarts maar dan vaak ook nog een beetje scheef. Uiteraard beloon ik hem dan wel, omdat hij toch wel reageert op de hulp.
Wat ik doe: voorwaarts halthouden (vanuit draf of stap), handen laag en bij elkaar, diep gaan zitten, benen aanleggen en soms nog met mijn stem TERUG zeggen. Vervolgens gooit hij zijn hoofd vaak omhoog (drukt zich eruit) en loopt soms ook nog eens vooruit en/of scheef.
Het recht achteruit gaan is dan latere zorg, maar ben al lang blij met tips om hem al een paar passen achterwaarts te hebben.
Oefenen aan de hand met terug reageert hij overigens perfect op, maar onder het zadel werkt dit helaas (nog) niet.
Wat kunnen we doen? Graag tips!

Groetjes Michelle

p.s. Paard is 7 en we rijden wedstrijden dus hij zou het zat aan moeten kunnen.

Sim

Re: Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:49

Leeftijd en het feit dat je wedstrijden rijdt zegt niets over het wel of niet achterwaarts kunnen gaan.
Op welk niveau loopt je paard nu? Correct achterwaarts is echt een rijtechnische oefening. Paard moet echt in balans halthouden, gewicht netjes verdeeld over 4 benen een de aanleuning moet correct zijn. Als je halt houdt, blijft je paard dan voorwaarts? Gaat ie net niet een klein stukje achter de loodlijn waardoor de aanleuning verbroken wordt? Correct halthouden is je halve achterwaarts.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 14:47

Nee maar ik zette de leeftijd erbij zodat ik geen reacties krijg in de trant van hoe oud is hij/is hij niet te jong.
We trainen op L2 niveau.
Zoals ik al schreef hou ik vanuit het voorwaartse halt. Hij staat 9 van de 10 keer altijd vierkant, daar zijn we vanaf het begin af aan al bewust mee bezig gegaan, ook al dacht mijn instructrice van de vereniging daar anders over (komt later wel).
Hij staat verder ook wel op de loodlijn, zeker niet er achter. Zodra je druk geeft doet hij zijn hoofd juist omhoog en wordt hij sterk.
Ben het helemaal eens met je laatste zin.

Groetjes Michelle

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:03

Om achterwaarts te gaan moet het paard de rug heel erg opbollen, omhoog brengen.

Jij gaat extra diep zitten, ofwel je brengt meer druk op de rug...Wat denk je nu dat er misgaat?

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 16:20

Aha! Daar heb je een heel goed punt, dankjewel. Ik ga er mee aan de slag.

Groetjes Michelle

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:25

Goede tip inderdaad. Ik heb in het verleden de tip gekregen om, bij paarden die achterwaarts lastig vinden, iets je "behind" uit het zadel te brengen en bovenlichaam ietsjes naar voren te doen. Dat werkt vaak goed en van daaruit kun je het achterwaarts verder uitbouwen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:05

idd niet echt heel zwaar en diep gaan zitten, achterwaarts is eigenlijk een begrensde vooruit, dus je moet in de vooruit standzitten met je bekken, dus licht en met je bovenlichaam net iets meer,n een klein tikkeltje naar achter, handen net iets hoger, en zeker nooit trekken aan de teugels, het is nooit de bedoeling het paard naar achter te trekken, het paard moet er zelf voor kiezen achterwaarts te gaan, das een heel groot verschil.

_Esther_87_ schreef:
Om achterwaarts te gaan moet het paard de rug heel erg opbollen, omhoog brengen.

Jij gaat extra diep zitten, ofwel je brengt meer druk op de rug...Wat denk je nu dat er misgaat?

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:05

En als het dan nog niet wil, zelfs gaan staan in de beugels en als ie het dan nog niet snapt alle hulpen geven en een vrijwilliger hem licht op de borst laten drukken, dat helemaal uitbouwen tot het achterwaarts. Laat het hem helemaal uitzoeken, bij mij was het in het begin: alle hulpen licht geven en je paard helemaal laten uitzoeken wat hij moet doen, niet steeds meer gaan trekken aan je teugels bv. Die van mij ging eerst naar voren hangen, door het been, toen opzij en na even nadenken bedacht 'ie om maar s naar achter te gaan, echt DIRECT alles ontspannen dat de link wordt gelegd, niet veel gaan oefenen, elke keer met rijden een paar minuten ;)

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 22:33

Klopt inderdaad helemaal, van de week al een aantal keren geoefend en ik moet zeggen, het gaat al een stuk beter, hij gaat nu al netjes een pas achteruit zodra ik de hulp geef. Nu nog uitbreiden.
Bedankt voor de tips. Uiteraard zijn er meer tips welkom.
Staan in de beugels lijkt me nou niet ideaal, dit kun je ook niet op wedstrijd doen.

Groetjes Michelle

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:21

Beenhulp = vooruit, leer je paard dus op een andere manier achterwaarts te gaan, vind het er zo stom uitzien als mensen hun been naar achter leggen :=