Ubalia @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kYliieJ

Ubalia @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:59

Ubalia is mijn bijrijdpaard
Een zeer pittige merrie. Vader Calandus, en van moeders kant zit er Animo in.
ze is geboren in 2001

Vorige week vrijdag zijn we in het bos achterover geklapt, en heb ik haar half op me gekregen.
Hier is ze flink van geschrokken en ik hoop da ze nu niet meer gaat stijgeren.
Het probleem is als ze bang wordt dan raakt ze in paniek en gaat ze stijgeren.
Sinds de val loopt ze wel ineens een heel stuk beter.

We werken hard aan de activiteit en het vlot aan het been zijn.
Dit gaat langzaam beter, ik moet er op blijven letten dat ik mijn hakken uit druk.
Galop vindt ze nog moelijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:10

Je zadel ligt zo ongeveer op z'n schouder :=
Verder ziet het er netjes uit en probeer er op te letten dat je zelf niet aan de teugel gaat lopen af en toe! ;) Leuke combi!

Edit; oh, en ik zie af en toe een vrij strenge binnenhand ;)
Laatst bijgewerkt door sannie275 op 07-01-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:11

Hee, wat naar joh dat jullie achterover gevallen zijn zeg! Was daar een aanleiding voor?
Wel knap dat je er gewoon weer op gaat! Super! :)

Wel heb ik het idee dat je zadel wat te ver naar voren ligt en dat ze niet genoeg schoudervrijheid heeft daardoor. Misschien de moeite waard om hier eens naar te kijken?! :)

Verder ziet het er wel ontspannen uit hoor! Ga zo door!

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:21

Is me idd ook opgevallen dat het zadel wat ver naar voor ligt, zal erop letten.

Gwen: als ze bang is of in paniek raakt gaat ze stijgeren. ( of als ze in staking gaat )
In het bos durfde ze echt niet verder en ging ze dus omhoog, en doordat het glad was ging ze voor mijn gevoel hoger en kon ze geen grip meer houden in de modder en klapten we achter over.
Vaak kan ik dit voorkomen dat ze in paniekk raakt, maar als ze eenmaal in paniek is kom ik er niet meer doorheen. Met praten niet, met been gaat ze meer omhoog en tikje met de zweep brengt haar nog verder in paniek.
Komende tijd ga ik proberen om haar voor te zijn door haar flink naar voor te rijden met een tik van mijn zweep, afgelopen maanden allemaal op stem geprobeert met het resultaat een val partij.
Ben er na de val gelijk opgestapt en dag erna ook gereden, ik had alleen spierpijn en Ubalia was gelukkig alleen wat stijf.

Ik kan ook alleen met haar werken vanuit ontspanning, dwang en stress dan wordt het niks
Laatst bijgewerkt door kYliieJ op 07-01-12 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

radiostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:22

Als ik niet verkeerd kijk zit je op minstens één foto in de verkeerde galop. Probeer hier op te letten
Leuk beestje!

kYliieJ

Re: Ubalia @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:25

radio star op welke foto dan? ik zie geen foto waar ik in de verkeerde galop zit.

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:33

Ik snap dat ze in paniek raakt. Misschien is het dan goed om eens wat meer aan de hand te doen, zodat ze je voor 100% gaat vertrouwen. Dat ze weet dat ook ik enge situaties ze op je kan rekenen en op je kan vertrouwen. Het is heel dapper van je, maar het is wel gevaarlijk natuurlijk als het vaker gebeurd he! :) Dus niet overhaasten he!

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:18

Misschien je tenen afentoe wat meer naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:10

Ik vind jouw houding wat gespannen. Ben je zelf ook wat angstig? Je trekt je hak omhoog en drukt je hand wat vast naar beneden. Soms til je je binnenhand ook omhoog en draai je je pols naar binnen, probeer niet teveel terug te werken.
En de 4e foto vraag je dan stelling? Het enige wat ze daar doet is haar hoofd wat naar binnen brengen, een knik in de hals, verder gebeurd er niks, dat komt omdat je je binnenhand naar je toe haalt en over de hals steekt, dan kan je paard ook alleen maar knikken in de hals. Breng je binnenhand naar binnen toe op gelijke hoogte met je buitenhand. Begrens haar ook met je buitenhand zodat ze niet naar buiten valt en druk je binnenbeen goed aan zodat ze daar 'omheen buigt' en haar binnen achterbeen beter kan ondertreden, als je je binnenhand naar je toe haalt blokkeer je haar daar juist in.

Verder vind ik haar er steeds net niet doorheen, zie je vooral op de laatste foto. Probeer haar eens mooi wat te laten zakken met het neusje, goed voorwaarts houden en rustig uitschuiven met je binnenhand, die moet ze dan mooi volgen en zo laat ze goed de rug los.

Maar zoals eerder is gezegd, kijk even het zadel na want dit kan haar belemmeren.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:03

zadel is al meermaals genoemd, daar zal ik je maar niet met lastig vallen ;)
ik vind haar al behoorlijk lopen, maar er is natuurlijk wel nog werk aan de winkel qua ontspanning, maar je bent vast op de goede weg. ik vind haar een mooi achterbeen gebruik hebben.
hielen mogen meer naar beneden maar dat geef je zelf al aan, probeer ook wat meer voor je te kijken, verder wel nette houding hoor :)
jammer van jullie val, gelukkig dat er niks ergs uit voortgekomen is. probeer goed te werken aan het vertrouwen zodat het niet nogmaals voorvalt (met ergere gevolgen :s )
komt wel goed met jullie, doe lekker zo verder

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 02:43

Gwen09 schreef:
Ik snap dat ze in paniek raakt. Misschien is het dan goed om eens wat meer aan de hand te doen, zodat ze je voor 100% gaat vertrouwen. Dat ze weet dat ook ik enge situaties ze op je kan rekenen en op je kan vertrouwen. Het is heel dapper van je, maar het is wel gevaarlijk natuurlijk als het vaker gebeurd he! :) Dus niet overhaasten he!

Het liefst loopt ze achter een ander paard of persoon aan, zodra ze voorop moet lopen dan heeft ze net te weinig vertrouwen in zichzelf.
We oefenen dit met kleine stukjes. Als ik afstap en er naast loop dan vertrouwt ze het wel. Ik probeer om zoveel mogelijk te blijven zitten, want door iedere keer af te stappen leert ze het ook niet. Buitenritjes doen we ook alleen maar stappen, om zo het vertrouwen op te bouwen.
Deze situatie die vorige vrijdag voorgekomen is heb ik ook nog niet eerder met haar mee gemaakt.
Binnenkort ga ik achter een bos-proof paard aanstappen om haar een positieve ervaring te geven met het buiten rijden nadat het achter over klappen gebeurt is.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 02:48

Joolien schreef:
Ik vind jouw houding wat gespannen. Ben je zelf ook wat angstig? Je trekt je hak omhoog en drukt je hand wat vast naar beneden. Soms til je je binnenhand ook omhoog en draai je je pols naar binnen, probeer niet teveel terug te werken.
En de 4e foto vraag je dan stelling? Het enige wat ze daar doet is haar hoofd wat naar binnen brengen, een knik in de hals, verder gebeurd er niks, dat komt omdat je je binnenhand naar je toe haalt en over de hals steekt, dan kan je paard ook alleen maar knikken in de hals. Breng je binnenhand naar binnen toe op gelijke hoogte met je buitenhand. Begrens haar ook met je buitenhand zodat ze niet naar buiten valt en druk je binnenbeen goed aan zodat ze daar 'omheen buigt' en haar binnen achterbeen beter kan ondertreden, als je je binnenhand naar je toe haalt blokkeer je haar daar juist in.

Verder vind ik haar er steeds net niet doorheen, zie je vooral op de laatste foto. Probeer haar eens mooi wat te laten zakken met het neusje, goed voorwaarts houden en rustig uitschuiven met je binnenhand, die moet ze dan mooi volgen en zo laat ze goed de rug los.

Maar zoals eerder is gezegd, kijk even het zadel na want dit kan haar belemmeren.

Zelf ben nik niet gespannen. Maar wel erg geconcentreerd omdat ik het graag goed en duidelijk naar haar over wil brengen wat ik vraag.
Hak optrekken blijft voor mij lastig omdat ze net niet genoeg aan het been is. Hak optrekken is dan juist niet goed, 1x druk geven en dan moet ze reageren, ik blijf te lang doordrukken of 2x drukken om reactie te krijgen. Ben er bewust mee bezig maar is zo moeilijk om af te leren.
MIjn instructrice blijft ook hameren op mijn (vooral rechterhand) dat ik die niet omhoog moet doen, maar desnoods van de hals af naar de binnenkant van de bak moet doen, en daarbij voldoende druk blijven geven op mijn buitenteugel.
Binnenhand (binnenbeen) buitenhand lukt nog niet altijd goed, vindt dit erg moeilijk en wordt hier regelmatig op gewezen.
Dat brengt ons ook bj het volgende probleem: net niet goed in de aanleuning, dit gaat met kleine stukjes beetje bij beetje beter.
We hebben een lange weg te gaan, en ik blijf rustig hier op door oefenen tot het goed gaat.

Iedereen bedankt voor de reacties

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 02:50

hpfan schreef:
zadel is al meermaals genoemd, daar zal ik je maar niet met lastig vallen ;)
ik vind haar al behoorlijk lopen, maar er is natuurlijk wel nog werk aan de winkel qua ontspanning, maar je bent vast op de goede weg. ik vind haar een mooi achterbeen gebruik hebben.
hielen mogen meer naar beneden maar dat geef je zelf al aan, probeer ook wat meer voor je te kijken, verder wel nette houding hoor :)
jammer van jullie val, gelukkig dat er niks ergs uit voortgekomen is. probeer goed te werken aan het vertrouwen zodat het niet nogmaals voorvalt (met ergere gevolgen :s )
komt wel goed met jullie, doe lekker zo verder

Bedankt voor je reactie.
Achterbeen gebruik moet k nog wel hard voor werken, moet haar eerst goed wakker hebben voor ze die beentjes er netjes onder zet, dit gaat steeds een beetje beter, dan een paar dagen weer minder omdat we dan beide moe zijn.
Momenteel vind ik de activiteit net iets belangrijker dan de aanleuning.
Aanleuning en activiteit tegelijk is nog net iets teveel van ons gevraagd.
We nemen rustig de tijd en oefenen lekker verder en doen af en toe een wedstrijdje rijden.

teunticheler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:31

photo 7: een beetje heel lang in de hals en veel buiging in de kaak. probeer p zo'n moment meer vooruit te rijden terwijl je met je handen rustig een klein klein beetje tegenhoud? Bij de galop staan de achterbenen mooi onder het lijf (dat is bij mij soms ver te zoeken daarom)

Acceptance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:08

Wat erg dat je samen met haar ben gevallen!
Wel vind ik dat je goed op je eigen hakken moet letten want je hebt een spoortje om en als je dan je hakken niet uitdrukt krijgt
ze continu het spoortje in haar buik.. Ook oogt ze nog wat gespannen probeer haar lekker naar voren te rijden, slangenvoltes te rijden, overgangen te rijden gewoon veel variatie zodat ze wacht op joun "instructie" daar word ze goed scherp van

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 17:08

Bedant voor je reactie.
ik ga even in op je reactie van het spoortje; ik wil me niet verdedigen maar ik heb een spoortje aan waar ik haar niet hard mee kan prikken. het zijn bolletjes die mee draaien over de buik. ( ook deze spoortjes moeten eigenlijk gewoon van de buik af blijven dat weet ik, maar ik kan ze hier niet mee doorprikken )
Mijn hakken uit drukken ben ik me heel erg van bewust, en hier werk ik ook hard van. Ik merk als ze wat slomer is dat ik teveel mijn benen optrek en blijf drukken om haar vooruit te krijgen. Instructrice zegt dan ook dat ik 1x tik met mijn benen en dan gaan en niet mer blijven drukken. Maar het is o zo lastig af te leren. Als ze eenmaal warm is dan loopt ze fijner en laat ze haar rug wat meer los waardoor ik ook stiller en fijner kan zitten.
Tis een heel sensibel paard. Het kan 5 minuten super gaan en dan de volgende 10 minuten weer een ramp

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 17:10

teunticheler schreef:
photo 7: een beetje heel lang in de hals en veel buiging in de kaak. probeer p zo'n moment meer vooruit te rijden terwijl je met je handen rustig een klein klein beetje tegenhoud? Bij de galop staan de achterbenen mooi onder het lijf (dat is bij mij soms ver te zoeken daarom)

Dit moment wou ik haar laten veruimen in de stap. Bij het verruimen in welke gang dan ook laat ik mijn handen net teveel los waardoor de verbinding kwijt is. Heel moeilijk voor mij om dit niet te doen. Ik vind het vaak moeilijk om de juiste druk op mijn teugels te houden omdat ik heb leren rijden met niet te strenge teugels, is dit heel moielijk af te leren. Ben er wel heel bewust mee bezig.
Maar alles bij elkaar is zo moeilijk ( anders waren we allemaal Anky haha )
Daarbij is het paard ontzettend sensibel wat het allemaal beetje moeilijk maakt

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:23

Knap dat je alweer aan het werk bent met deze pony!
Als klein verbeterpuntje.
probeer echt recht uit te blijven kijken, en echt te voelen wat je paard doet ipv mee te kijken ;)
Probeer verder ook je hakken goed uit te drukken en je tenen naar voren te houden:)
Heel veel succes en plezier met je pony!

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:28

Dankjewel.
We zijn afgelopen zaterdag weer in het bos geweest, stap draf en galop!
Gingen achter een ander paard met ruiter mee die bij ons in de les rijd.
Ik vond het wel een beetje spannend maar wat was me paardje braaf!
Nu ga ik weer lessen, ben benieuwd

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:12

Ten eerste, wat goed dat je zo snel weer naar het bos met haar gaat, ik zou toch wel bang zijn hoor..
Ik vind dat je een mooie houding hebt, probeer je voeten niet te vaak op te trekken en op sommige foto's ben je misschien een beetje streng met je binnenhand? Verder mooie combinatie en succes met je lessen!

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:17

Klopt van mijn binnenhand. Ze luistert nog niet altijd voldoende naar mijn buitenhand, en dan ga ik het fout oplossen met mijn binnenhand. We oefenen veel op het voorwaarts voor het been zijn, dit gaat langzaam aan beter en merk dat ik daardoor ook minder mijn voeten optrek.

Ik wou juist snel weer naar het bos, en deze rit met Positiviteit afsluiten.
Ze hoefde niet voorop, niet aan de teugel als ze maar gewoon mee liep met het andere paard, zonder angst, of stijgeren of andere pogingen om eronderuit te komen.
Dit ging super super goed en hebben ontzettend genoten.
Gaan proberen of we dit iedere week kunnen doen of 1x per 2 weken

Danielle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:35

Als ik het zo zie valt ie in de galop een beetje uit elkaar... Goed je been erbij houden als je aanspringt, buitenhand erbij houden en je binnenhand ietsjes lichter eraanhouden. Door zn achterhand er meer bij te krijgen zou ik gewoon veel overgangetjes maken, stap draf, draf stap, draf bijna stap.. en weer door. enzovoort.
Succes!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:49

Als ik de foto's zo zie denk ik dat je haar wel wat meer voorwaarts mag rijden. Ze valt nu erg op de voorhand. Over je hakken is al genoeg gezegd. Ik zou wel het spoortje af doen, want nu krijgt ze steeds een spoortje in dr buik. Zodra ze meer voorwaarts gereden word gaat de galop vast ook een stuk makkelijker.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 13:11

spoortje heeft ze nog nodig om om het binnenbeen te buigen, vindt ze erg lastig en zo kan ik het net wat duidelijker aangeven
Op de voorhand valt volgens mijn instructrice erg mee, alleen de overgang van draf naar stap moet ik haar net 1 pasje door laten lopen zodat ze niet op de voorhand valt.
De foto's vertekenen naar mijn idee erg doordat het zadel te ver naar voren ligt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:26

Gebruik het spoortje dan ook zoals die gebruikt moet worden, want ik zie 'm eigenlijk vaker in de buik verdwijnen als dat ik m daadwerkelijk goed gebruikt zie worden. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen een iets langer zweepje te nemen en bij een buiging deze achter je benen te begeleiden. Dus niet tikken uit te delen maar aan te tikken daar waar je met hulpen niet meer voor uit komt.
Ik denk dat sporen niet echt de oplossing zijn voor jullie probleem op deze manier :o

Probeer ook op elk moment je schouders wat losser te laten en je bovenlijf recht te houden, deze kantelt op sommige foto's naar voren waardoor je haar aan de voorkant wat meer de ruimte geeft te gaan hangen.